• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Bättre att titta på ratten när man får hålla tillgodo med någon 50kw-stolpe på macken ;)

Matar mest glesbygden-Sthlm (dubbdäck och VisionX-ramp känns malplacerat i stortstan) men vetskapen att man kan åka typ var som helst, smidigt, är skön.
Tänk vad lite tid man får sitta framför sin alcantarabeklädda rätt och inredning vid bensinmacken :p
 
Tesla ligger i framkant helt klart. Men frågan är hur länge.

Kika på utbyggnadstakten på kartorna hos Tesla och ionity, det ser ju snarare ut som att skillnaderna fortsätter att öka. Jag tycker faktiskt att det är pinsamt att ett gäng etablerade tillverkare som gått samman om utbyggnaden inte kan göra det bättre, speciellt med tanke på prismodellen mot konsument.

Jag VILL ju kunna titta på andra bilar också i framtiden, alltid kul med konkurens.
 
Kika på utbyggnadstakten på kartorna hos Tesla och ionity, det ser ju snarare ut som att skillnaderna fortsätter att öka. Jag tycker faktiskt att det är pinsamt att ett gäng etablerade tillverkare som gått samman om utbyggnaden inte kan göra det bättre, speciellt med tanke på prismodellen mot konsument.

Jag VILL ju kunna titta på andra bilar också i framtiden, alltid kul med konkurens.

Personligen tror jag att dagens laddstationer räcker till för de flesta. Lite som när man började bygga GSM. För mig är det bra som det är idag.
 
Personligen tror jag att dagens laddstationer räcker till för de flesta. Lite som när man började bygga GSM. För mig är det bra som det är idag.

Folk lyckades ju köra elbil för 10 år sedan.. Det som byggs nu är enkelhet och kapacitet. Fler ställen betyder att inte alla måste stanna på varje, och fler ställen betyder ju totalt sett fler unika laddare. Båda ger högre kapacitet och definitivt mer enkelhet. Sånt gillas, laddkö är för norrmän.

Kul grej är att vid släktstugan i norraste norrland är Superchargern närmare än närmsta fossilmack numer. Så dunkarna till skotern är det som kräver planering.
 
Folk lyckades ju köra elbil för 10 år sedan.. Det som byggs nu är enkelhet och kapacitet. Fler ställen betyder att inte alla måste stanna på varje, och fler ställen betyder ju totalt sett fler unika laddare. Båda ger högre kapacitet och definitivt mer enkelhet. Sånt gillas, laddkö är för norrmän.

Kul grej är att vid släktstugan i norraste norrland är Superchargern närmare än närmsta fossilmack numer. Så dunkarna till skotern är det som kräver planering.

Kan tänka mig att vår frågeställning har stor påverkan var i vårt avlånga land vi befinner oss. Brukar köra Från Göteborg till Landvetter flygplats vilket är en långresa för mig. Som tur är händer det inte speciellt ofta med tanke på Corona. :)
 
Kan tänka mig att vår frågeställning har stor påverkan var i vårt avlånga land vi befinner oss. Brukar köra Från Göteborg till Landvetter flygplats vilket är en långresa för mig. Som tur är händer det inte speciellt ofta med tanke på Corona. :)

Ja, där är det lite sak samma ;)

Rör mig oftast inom räckvidd-ish, typ Värmland till Sthlm eller Gbg. Ingen direkt utmaning. Men roadtrips är förbaskat kul, mest corona som satt stopp för den biten. I gengäld har det blivit mer körning för att undvika kollektivtrafik.
 
@demondave @Norrlänningen hur påverkas räckvidden när det är riktigt kallt ute? mius 10-20 grader
Jag läser om folk i norrland med ID3 det är drastisk sänkning av räckvidd för dem. Skall dock tilläggas att förvärmningen inte funkar än med den version av programvara som finns nu.
 
@demondave @Norrlänningen hur påverkas räckvidden när det är riktigt kallt ute? mius 10-20 grader
Jag läser om folk i norrland med ID3 det är drastisk sänkning av räckvidd för dem. Skall dock tilläggas att förvärmningen inte funkar än med den version av programvara som finns nu.

Fråga norrlänningen, jag har inte upplevt mer än typ 4-5 minus sen jag blev elbilist 😁

Det som känns som att det verkligen suger ström är ruggigt pissregnväder runt nollan. Drar både värme och rullmotstånd. Torkar vägarna upp känns det som att förbrukningen sjunker drastiskt. Dubbdäcken jag kör på är nog knappast optimala för förbrukningen heller, men trygga och roliga när föret blir sämre.
 
Någon som har koll på det där med klimatbonus och vad som gäller. Har en A6 laddhybrid som jag plockade ut oktober 2020. Har även beställt en riktig elbil som jag får i mars 2021. Kommer jag få bonus för båda bilarna efter sex månader? Det jag tänker på är det där med potten som var slut. Annan nyttig information i ämnet mottages tacksamt. Vet att det finns många kunniga hjälpsamma elbilsnördar här likt mig. :)
 
Just förhöjd kombi och laddhybrid är väldigt dåligt utbud av, kan nästan inte komma på någon. V90CC och V60CC har aldrig kommit i den kombinationen exempelvis, inte Alltrack heller utan GTE och T8/T6te har enbart funnits i normal kombikaross.

SUV finns ett par stycken med laddmöjlighet, Q5 TFSIe, Mercedes GLC, XC60 osv.

Vill du ha laddmöjlighet tror jag du kommer få gå på vanlig familjekombi eller suv. Gummistövelkombi och laddmöjlighet finns nog inte.
Gillar begreppet "gummistövelkombi" - inte hört det förut men snor det direkt... :D

Dock lite nedslående att det verkar skralt med alternativ, eller kanske inga alls... Mitt "behov" baseras på jaktdagar på skogs/traktorvägar 3-4 ggr i månaden och sedan stadskörning/hämta/lämna med sträckor under 3 mil resten av tiden.

Är det verkligen en så märklig kombination?
 
@demondave @Norrlänningen hur påverkas räckvidden när det är riktigt kallt ute? mius 10-20 grader
Jag läser om folk i norrland med ID3 det är drastisk sänkning av räckvidd för dem. Skall dock tilläggas att förvärmningen inte funkar än med den version av programvara som finns nu.

Tycker inte att jag märker någon skillnad alls motför en varm sommardag, men jag kollar inte egentligen.

Jag tittar öht aldrig på batteriet IOM att jag alltid har full tank och aldrig åker längre än bilens räckvidd. För mig är det ointressant om jag har 54% eller 62% kvar i batteriet när jag trycker i den i väggen.

Jag har nu ca 25 000 mil elbil i ryggen och ganska snabbt blir räckvidden en total ickefråga. Det är kanske just därför man alltid hymlar med ögonen när dryga människor ska påpeka att man minsann inte kan köra elbil på vinter med släp. Nej det går såklart inte, jag har ju bara gjort det i flera år.

Drar som vanligt alltid en tung släp med stora och tunga saker på. :)

Jag förstår dock att ID3-ägare reagerar som dom gör. IOM att dom åker just ID3 så innebär det att man inte har hunnit skaffa sig erfarenhet av att leva med elbil och då förstår många inte heller att räckvidd och hur mycket man har kvar i batteriet egentligen är totalt ointressant.
3124DA26-45F1-460B-9072-4CA8DEF42D7D.jpeg
 
@demondave @Norrlänningen hur påverkas räckvidden när det är riktigt kallt ute? mius 10-20 grader
Jag läser om folk i norrland med ID3 det är drastisk sänkning av räckvidd för dem. Skall dock tilläggas att förvärmningen inte funkar än med den version av programvara som finns nu.
Jag tappar massor av räckvidd och då står min bil ändå i garage. Skulle säga att jag tappar nånstans runt 20% i det här vädret. Med min relativt klena batterikapacitet så blir det lite för lite kvar. Men nu åker jag bara resor över 20 mil några enstaka gånger per år så i praktiken är det inget problem. Men det känns...lite för tajt.

Angående Ionity så får jag betala 3.5kr per kwh vilket ger en milkostnad på samma nivå som exempelvis en Q7 3.0tdi på långresor. Knappast katastrof.
 
Senast ändrad:
Tycker inte att jag märker någon skillnad alls motför en varm sommardag, men jag kollar inte egentligen.

Jag tittar öht aldrig på batteriet IOM att jag alltid har full tank och aldrig åker längre än bilens räckvidd. För mig är det ointressant om jag har 54% eller 62% kvar i batteriet när jag trycker i den i väggen.

Jag har nu ca 25 000 mil elbil i ryggen och ganska snabbt blir räckvidden en total ickefråga. Det är kanske just därför man alltid hymlar med ögonen när dryga människor ska påpeka att man minsann inte kan köra elbil på vinter med släp. Nej det går såklart inte, jag har ju bara gjort det i flera år.

Drar som vanligt alltid en tung släp med stora och tunga saker på. :)

Jag förstår dock att ID3-ägare reagerar som dom gör. IOM att dom åker just ID3 så innebär det att man inte har hunnit skaffa sig erfarenhet av att leva med elbil och då förstår många inte heller att räckvidd och hur mycket man har kvar i batteriet egentligen är totalt ointressant.
3124DA26-45F1-460B-9072-4CA8DEF42D7D.jpeg

Håller helt med dig, givet att man laddar hemma och sedan rör sig inom en räckvidds radie. Problemet är väl om man ska åka så långt med elbil att man måste stanna och ladda, och då blir stående betydligt längre än ett tankstopp för bensin/diesel. Alternativt om man inte kan ladda hemma och därför inte alltid börjar dagen med "full tank". Jag har precis bytt från hybrid till elbil och det jag ser mest fram emot är att - med mitt körbeteende - aldrig behöva åka in på en mack igen.
 
Håller helt med dig, givet att man laddar hemma och sedan rör sig inom en räckvidds radie. Problemet är väl om man ska åka så långt med elbil att man måste stanna och ladda, och då blir stående betydligt längre än ett tankstopp för bensin/diesel. Alternativt om man inte kan ladda hemma och därför inte alltid börjar dagen med "full tank". Jag har precis bytt från hybrid till elbil och det jag ser mest fram emot är att - med mitt körbeteende - aldrig behöva åka in på en mack igen.

Det är givetvis det uppenbara, men i realiteten är det ett ickeproblem som inte existerar.
Du märker detta efter ett tag med elbil.

Tidsvinsten för bränslepåfyllning sett över ett år med elbil v.s fossil är galet stor. Jag har gjort en tidsstudie i frågan och det handlar om flera timmar för mig som kör flera tusen mil per år. Jag skulle aldrig någonsin köra fossilbil för att det tar så sjukt lång tid att tanka sett över ett års tid.

Många tror att tiden för bränslepåfyllning är den tid som fordonet tar emot bränsle när det i själva verket är den tid man är uppbunden för själva påfyllningen av bränslet.
 
Det är givetvis det uppenbara, men i realiteten är det ett ickeproblem som inte existerar.
Du märker detta efter ett tag med elbil.

Tidsvinsten för bränslepåfyllning sett över ett år med elbil v.s fossil är galet stor. Jag har gjort en tidsstudie i frågan och det handlar om flera timmar för mig som kör flera tusen mil per år. Jag skulle aldrig någonsin köra fossilbil för att det tar så sjukt lång tid att tanka sett över ett års tid.

Många tror att tiden för bränslepåfyllning är den tid som fordonet tar emot bränsle när det i själva verket är den tid man är uppbunden för själva påfyllningen av bränslet.

Kan absolut hålla med dig i teorin. I praktiken är det dock sjukt värt (för mig) att - med tre barn - kunna köra helt oberoende av tankstopp både till landet (45 mil) och fjällen (63 mil). Därav att familjebilen fortfarande är en traditionell diesel.
 
Fråga norrlänningen, jag har inte upplevt mer än typ 4-5 minus sen jag blev elbilist 😁

Det som känns som att det verkligen suger ström är ruggigt pissregnväder runt nollan. Drar både värme och rullmotstånd. Torkar vägarna upp känns det som att förbrukningen sjunker drastiskt. Dubbdäcken jag kör på är nog knappast optimala för förbrukningen heller, men trygga och roliga när föret blir sämre.

Tycker inte att jag märker någon skillnad alls motför en varm sommardag, men jag kollar inte egentligen.

Jag tittar öht aldrig på batteriet IOM att jag alltid har full tank och aldrig åker längre än bilens räckvidd. För mig är det ointressant om jag har 54% eller 62% kvar i batteriet när jag trycker i den i väggen.

Jag har nu ca 25 000 mil elbil i ryggen och ganska snabbt blir räckvidden en total ickefråga. Det är kanske just därför man alltid hymlar med ögonen när dryga människor ska påpeka att man minsann inte kan köra elbil på vinter med släp. Nej det går såklart inte, jag har ju bara gjort det i flera år.

Drar som vanligt alltid en tung släp med stora och tunga saker på. :)

Jag förstår dock att ID3-ägare reagerar som dom gör. IOM att dom åker just ID3 så innebär det att man inte har hunnit skaffa sig erfarenhet av att leva med elbil och då förstår många inte heller att räckvidd och hur mycket man har kvar i batteriet egentligen är totalt ointressant.
3124DA26-45F1-460B-9072-4CA8DEF42D7D.jpeg

Jag tappar massor av räckvidd och då står min bil ändå i garage. Skulle säga att jag tappar nånstans runt 20% i det här vädret. Med min relativt klena batterikapacitet så blir det lite för lite kvar. Men nu åker jag bara resor över 20 mil några enstaka gånger per år så i praktiken är det inget problem. Men det känns...lite för tajt.

Angående Ionity så får jag betala 3.5kr per kwh vilket ger en milkostnad på samma nivå som exempelvis en Q7 3.0tdi på långresor. Knappast katastrof.
Tack för input.
På ID3 så får vissa ut 15-20 mil i kalla förhållanden på landsväg. Det är tämligen riktigt dåligt ur ett 58kwh batteri. Men som sagt förvärmningen är inte aktiverat än.

Men det är riktigt degraderingen av kapaciteten
 
Såg en video som jämförde olika elbilars räckvidd i förhållande till vad de utlovar. Av en hel del elbilar var det Kia Niro som kom närmast sin utlovade räckvidd (typ 95%), och Tesla Nr.2 med typ 80%. Resten - Mercedes, Jaguar osv hade kom riktigt långt från sin utlovade räckvidd, många låg runt 60-70% vilket är löjligt, hur kommer det sig egentligen?

Och ja, jag vet att räckvidden inte är allt, men frågan här är varför vissa tillverkare uppenbarligen inte lyckas komma så långt som de lovar i specifikationerna.
 
Såg en video som jämförde olika elbilars räckvidd i förhållande till vad de utlovar. Av en hel del elbilar var det Kia Niro som kom närmast sin utlovade räckvidd (typ 95%), och Tesla Nr.2 med typ 80%. Resten - Mercedes, Jaguar osv hade kom riktigt långt från sin utlovade räckvidd, många låg runt 60-70% vilket är löjligt, hur kommer det sig egentligen?

Och ja, jag vet att räckvidden inte är allt, men frågan här är varför vissa tillverkare uppenbarligen inte lyckas komma så långt som de lovar i specifikationerna.

Tycker iofs att debatten är lite märklig för man pratar ju sällan om räckvidd på bilar med förbränningsmotorer, där är det ju förbrukning som anges och "alla" vet att det är siffror man inte kommer att vara i närheten av vid vanligt bruk av bilen. Att ligga 25% över (dvs 80% av "räckvidden") är ju inte jättekonstigt? Och i vissa fall inte ens märkligt att ligga 50% över? (motsv. 60-70% av "räckvidden") Om man tex kör korta sträckor inne i stan, eller är väldigt gasglad. Detsamma gäller naturligtvis räckvidden för elbilar, men där är det naturligtvis (delvis) andra faktorer som påverkar än för förbränningsmotorer.
 
Tycker iofs att debatten är lite märklig för man pratar ju sällan om räckvidd på bilar med förbränningsmotorer, där är det ju förbrukning som anges och "alla" vet att det är siffror man inte kommer att vara i närheten av vid vanligt bruk av bilen. Att ligga 25% över (dvs 80% av "räckvidden") är ju inte jättekonstigt? Och i vissa fall inte ens märkligt att ligga 50% över? (motsv. 60-70% av "räckvidden") Om man tex kör korta sträckor inne i stan, eller är väldigt gasglad. Detsamma gäller naturligtvis räckvidden för elbilar, men där är det naturligtvis (delvis) andra faktorer som påverkar än för förbränningsmotorer.

Där känns det dessutom som att elbilen briljerar! I stan, med mycket regenering vid inbromsningar och generellt lägre hastigheter, räcker Teslan typ hur länge som helst. Viss skillnad mot bensinaren innan som nog knappast gick under 2l/milen vid samma körstil någon gång. Det fixar ju visserligen en bättre hybrid också, men jag slipper ladda hela tiden.
 
Tycker iofs att debatten är lite märklig för man pratar ju sällan om räckvidd på bilar med förbränningsmotorer, där är det ju förbrukning som anges och "alla" vet att det är siffror man inte kommer att vara i närheten av vid vanligt bruk av bilen. Att ligga 25% över (dvs 80% av "räckvidden") är ju inte jättekonstigt? Och i vissa fall inte ens märkligt att ligga 50% över? (motsv. 60-70% av "räckvidden") Om man tex kör korta sträckor inne i stan, eller är väldigt gasglad. Detsamma gäller naturligtvis räckvidden för elbilar, men där är det naturligtvis (delvis) andra faktorer som påverkar än för förbränningsmotorer.
Håller med om att diskussionen är något snedvriden, jag menar hur blev bilägandet bara en tävling att komma så långt som möjligt eller spara ören per mil? Vi sväljer utan tvekan att en bensinbil kostar 10kr/mil men huruvida en elbil kostar 2.20kr/mil eller 2.35 kr/mil är plötsligt folks viktigaste diskussion. Tror helt ärligt biljournalister inte riktigt vet vad de ska fokusera på. Elmotorerna är ju extremt lika i sitt beteende mellan märken vilket tidigare var den stora diskussionen i artiklar, hur motorerna uppförde sig jämfört med varandra. Nu är det liksom "motorn finns, den märks inte, den känns likadan som alla andra". Artiklarna bli så korta då ;-)
 
Håller med om att diskussionen är något snedvriden, jag menar hur blev bilägandet bara en tävling att komma så långt som möjligt eller spara ören per mil? Vi sväljer utan tvekan att en bensinbil kostar 10kr/mil men huruvida en elbil kostar 2.20kr/mil eller 2.35 kr/mil är plötsligt folks viktigaste diskussion. Tror helt ärligt biljournalister inte riktigt vet vad de ska fokusera på. Elmotorerna är ju extremt lika i sitt beteende mellan märken vilket tidigare var den stora diskussionen i artiklar, hur motorerna uppförde sig jämfört med varandra. Nu är det liksom "motorn finns, den märks inte, den känns likadan som alla andra". Artiklarna bli så korta då ;-)

Med laddbox hemma (och vid eventuell slutdestination) skulle jag säga att 95% av alla resor klaras av utan att behöva fundera på att ladda. Inte jätteofta man köra mer än 30-40 mil på en dag, som ändå är den effektiva räckvidden hos de flesta elbilarna.

Klart som fan dock att det sedan är krångligt att behöva ta en lång paus på vägen till fjällen. Särskilt om det inte tajmas med hur barnen sover och är hungriga.

Men klart att när det finns riktigs snabbladdare på mackarna och det dessutom går att blåsa in 80% av kapaciteten på 15 minuter, ja då är ju även det en ickefråga. Men det är ju en bit bort.

För oss är den perfekta kombinationen en stor familjebil med förbränningsmotor och en liten elbil som andrabil.

Hybrid är lite det sämsta av två världar. Går lite för kort på el och drar mer bensin/diesel än jämförbar bil när elen är slut. Dessutom ofta en liten tank för drivmedel, så ”räckvidden” ;) blir ändå kort.
 
Klart som fan dock att det sedan är krångligt att behöva ta en lång paus på vägen till fjällen. Särskilt om det inte tajmas med hur barnen sover och är hungriga.
Just fjällresan är verkligen elbilens nemesis. Alla vill ladda samma vecka och vid samma tidpunkt. Sen är de flesta stugbyar inte rustade för elbilsladdning. När jag var i fjällen sist var stod det skyltar på varenda eluttag "Får inte används för elbilsladdning".
 
Just fjällresan är verkligen elbilens nemesis. Alla vill ladda samma vecka och vid samma tidpunkt. Sen är de flesta stugbyar inte rustade för elbilsladdning. När jag var i fjällen sist var stod det skyltar på varenda eluttag "Får inte används för elbilsladdning".

Låter som Skistar. Märkt att dom inte är särskilt poppis på FB bland elbilsfolk. Hopplöst långsamma med att bygga laddinfrastruktur, lösningen var mest skyltarna i stugorna.
 
Låter som Skistar. Märkt att dom inte är särskilt poppis på FB bland elbilsfolk. Hopplöst långsamma med att bygga laddinfrastruktur, lösningen var mest skyltarna i stugorna.
Det kommer krävas framöver att de löser den frågan. Går det att ha bastu i varje stuga går det att ha en 11kw laddare också. Men utan sådan så är det kört att åka ren elbil till fjällen. Det är en sak att komma dit via supercharger eller motsv. men sen ska man ju kunna röra sig under veckan också.
 
@demondave @Norrlänningen hur påverkas räckvidden när det är riktigt kallt ute? mius 10-20 grader
Jag läser om folk i norrland med ID3 det är drastisk sänkning av räckvidd för dem. Skall dock tilläggas att förvärmningen inte funkar än med den version av programvara som finns nu.
Kylan är inget problem, slask eller blöta vägar är värre än -20 med snö :)

Min faktiska räckvidd 100-10% i -15 med snö, snitthastighet 90km/h är 344km :)
 
Senast ändrad:
Hur kommer det sig att ID3 inte har förvärmning aktiverad från det den lanserades? Känns inte så "färdigutvecklad" om den inte har det än och då är det ju en bil som funnits iaf en kvart...
 
Hur kommer det sig att ID3 inte har förvärmning aktiverad från det den lanserades? Känns inte så "färdigutvecklad" om den inte har det än och då är det ju en bil som funnits iaf en kvart...

Alltså. Hela användargränssnittet och inredningen är ett skämt i ID3:an. Har förvisso bara haft den i två dagar och inte kört så mycket. Men UX i systemet känns som en androidmobil från 2003 och inredningen är extremt icke-intuitiv, inga knappar nere i centrumkonsolen där i princip alla andra moderna bilar har inmatning och styrning (dvs där handen ändå ”vilar” vid körning) och många rätt grundläggande funktioner är långt inne i menyer. Det finns ett par knappar för direkta genvägar, men dessa är hårdkodade och går varken till radio eller nav. Däremot till körläge (eco, sport, etc) och körassistansinställningar. Dvs inte alls sånt som ”alla andra” märken har direktgenvägar till.

Hela bilen känns som om nyutexaminerade ingenjörer (utan körkort) har fått fria händer för att designa något ”nytt och modernt”.
 
Med laddbox hemma (och vid eventuell slutdestination) skulle jag säga att 95% av alla resor klaras av utan att behöva fundera på att ladda. Inte jätteofta man köra mer än 30-40 mil på en dag, som ändå är den effektiva räckvidden hos de flesta elbilarna.
Klart som fan dock att det sedan är krångligt att behöva ta en lång paus på vägen till fjällen. Särskilt om det inte tajmas med hur barnen sover och är hungriga.

Men klart att när det finns riktigs snabbladdare på mackarna och det dessutom går att blåsa in 80% av kapaciteten på 15 minuter, ja då är ju även det en ickefråga. Men det är ju en bit bort.

För oss är den perfekta kombinationen en stor familjebil med förbränningsmotor och en liten elbil som andrabil.

Hybrid är lite det sämsta av två världar. Går lite för kort på el och drar mer bensin/diesel än jämförbar bil när elen är slut. Dessutom ofta en liten tank för drivmedel, så ”räckvidden” ;) blir ändå kort.

Om du som längst åker 63 mil, vilket inte sker speciellt ofta. Då måste du stanna minst tre gånger om du har tre ungar i bilen.
Du behöver bara tanka ett par minuter någonstans på vägen vid ett av dessa tillfällen för att ta sig hela sträckan.

Du är alltså beredd att leva med exakt alla nackdelar som finns med en diesel för att du ser det som ett så stort hinder att ladda en elbil ett par minuter vid ett par tillfällen per år på din fjällenresa?

Ditt resonemang är ologiskt och du har en bit kvar i din tanke innan du är framme.

Tiden du lägger på att tanka din diesel är garanterat längre på en tOr till fjällen än med en elbil.
Nu snackar jag bilar som går 40-50 mil. ID3 och andra omoderna elbilar räknar jag inte såklart.
 
Om du som längst åker 63 mil, vilket inte sker speciellt ofta. Då måste du stanna minst tre gånger om du har tre ungar i bilen.
Du behöver bara tanka ett par minuter någonstans på vägen vid ett av dessa tillfällen för att ta sig hela sträckan.

Du är alltså beredd att leva med exakt alla nackdelar som finns med en diesel för att du ser det som ett så stort hinder att ladda en elbil ett par minuter vid ett par tillfällen per år på din fjällenresa?

Ditt resonemang är ologiskt och du har en bit kvar i din tanke innan du är framme.

Tiden du lägger på att tanka din diesel är garanterat längre på en tOr till fjällen än med en elbil.
Nu snackar jag bilar som går 40-50 mil. ID3 och andra omoderna elbilar räknar jag inte såklart.

Fast - om jag tolkar dig rätt - så blandar du äpplen och päron när du säger att ”tiden du lägger på att tanka din diesel är garanterat längre på en tOr till fjällen än med en elbil.”

Jag gissar att du menar totalt under bilens livslängd så står jag mer vid macken med dieseln än jag väntar vid en laddare med en elbil. Och det stämmer såklart. Men det är ju en helt irrelevant jämförelse och, för att använda samma retorik som du, så är det nog du som inte riktigt har tänkt färdigt här.

Klart som sjutton att det är ett större bekymmer att stanna och ladda tre-fyra gånger ToR på väg till fjällen än att stanna och tanka en gång på vägen hem? Och det obesväret vägs så klart inte upp av att bilen är fulltankad övriga 200 dagar när barnen ska till dagis?

Klart att det blir elbil även för familjen någon dag. Men just nu är det helt enkelt inte tillräckligt smidigt.

Som anekdotisk bevisföring byter grannen precis sin X mot ICE då de har tröttnat på att leta laddare på familjeresorna.
 
Senast ändrad:
Jag kör elbil men det är bara direkt önsketänkande att det är lika smidigt att köra elbil till fjällen som en dieselbil. Det är helt enkelt inte ärligt att påstå det.

De övriga 355 dagarna om året föredrar jag dock elbilen till 100%.
 
Tillbaka
Topp