• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Ni som kör ID3. Startar era också alltid med frågan om online/offline-läge? Är ju helt sjukt störigt.

För övrigt en massa saker som stör mig i systemet. Och hela jävla UXet som känns designad av en tolvåring. Att inte ha knappar på ratten för att svara och lägga på i mobilen tex. Hur fan tänker man då?
 
Ni som kör ID3. Startar era också alltid med frågan om online/offline-läge? Är ju helt sjukt störigt.

För övrigt en massa saker som stör mig i systemet. Och hela jävla UXet som känns designad av en tolvåring. Att inte ha knappar på ratten för att svara och lägga på i mobilen tex. Hur fan tänker man då?
vad gäller med default till online, så skall detta tydligen komma i den stora uppdateringen som kommer.
Sen ja gränssnittet, knappar etc är inget vidare. Kommer man som jag ifrån idrive 7.0 så är detta ....

Kör apple car play nu, så det enda jag behöver fippla med klimatinställningarna..
 
vad gäller med default till online, så skall detta tydligen komma i den stora uppdateringen som kommer.
Sen ja gränssnittet, knappar etc är inget vidare. Kommer man som jag ifrån idrive 7.0 så är detta ....

Kör apple car play nu, så det enda jag behöver fippla med klimatinställningarna..

Hur har du fått igång car play?

Helt sjukt att man har snabbknappar till parkeringsvarnare, körläge och förarstödsfunktioner (har hittills inte klickat på dessa en enda gång under färd) men inte till telefon, radio och nav (som man använder typ hela tiden). Helt sinnesjukt feltänkt.
 
vad gäller med default till online, så skall detta tydligen komma i den stora uppdateringen som kommer.
Sen ja gränssnittet, knappar etc är inget vidare. Kommer man som jag ifrån idrive 7.0 så är detta ....

Kör apple car play nu, så det enda jag behöver fippla med klimatinställningarna..

Ja just det, du körde väl också en 330e G20 innan? Det här är ju som att byta till en jävla leksaksbil designad av en körkortslös miljöpartist.
 
Någon som listat ut hur man startar ID3:an och sedan kan gå ut ur den och skrapa rutorna? Men att den fortsätter köra värme+defrost? Den stänger ju av sig när man reser sig upp ur stolen? Jäkla skitbil.
 
Någon som listat ut hur man startar ID3:an och sedan kan gå ut ur den och skrapa rutorna? Men att den fortsätter köra värme+defrost? Den stänger ju av sig när man reser sig upp ur stolen? Jäkla skitbil.
Finns olika sätt,
  • Sträck in benet och tryck till på bromsen
  • eller sätt i bältet så kommer den vara igång
  • du har ju en start stopp-knapp på höger sida om ratten, den funkar som på en vanlig bil. Dock lite beroende på vilken version av programvara du har så kan 12v dö om du anväder start-stopp. Det skall ha kommit en uppdatering som löser det problemet. Men om du kör iväg direkt efter så skall det inte vara något problem med att 12v batteriet dräneras. Är bara om man låter bilen stå stilla efter.
  • beroende på vilken programvaruversion du har så kan du ju även starta uppvärmning av kupen ifrån appen
  • När du lägger i P kommer det upp en meny, välj "omedelbar parkeringsvärme", kliv ur
 
Finns olika sätt,
  • Sträck in benet och tryck till på bromsen
  • eller sätt i bältet så kommer den vara igång
  • du har ju en start stopp-knapp på höger sida om ratten, den funkar som på en vanlig bil. Dock lite beroende på vilken version av programvara du har så kan 12v dö om du anväder start-stopp. Det skall ha kommit en uppdatering som löser det problemet. Men om du kör iväg direkt efter så skall det inte vara något problem med att 12v batteriet dräneras. Är bara om man låter bilen stå stilla efter.
  • beroende på vilken programvaruversion du har så kan du ju även starta uppvärmning av kupen ifrån appen
  • När du lägger i P kommer det upp en meny, välj "omedelbar parkeringsvärme", kliv ur
verkar smidigt, framtiden är här allihopa :)
 
Finns olika sätt,
  • Sträck in benet och tryck till på bromsen
  • eller sätt i bältet så kommer den vara igång
  • du har ju en start stopp-knapp på höger sida om ratten, den funkar som på en vanlig bil. Dock lite beroende på vilken version av programvara du har så kan 12v dö om du anväder start-stopp. Det skall ha kommit en uppdatering som löser det problemet. Men om du kör iväg direkt efter så skall det inte vara något problem med att 12v batteriet dräneras. Är bara om man låter bilen stå stilla efter.
  • beroende på vilken programvaruversion du har så kan du ju även starta uppvärmning av kupen ifrån appen
  • När du lägger i P kommer det upp en meny, välj "omedelbar parkeringsvärme", kliv ur

Kanon. Då har jag lite akrobatik och cirkusövningar att se fram emot imorgon då. #kul
 
Nej. Den har en sensor som känner av när man lufter rumpan från förarstolen och då tvärdör den.
Förvärm innan? Jag har inte problemet, min elbil är alltid isfri redan innan jag sätter mig i den. Alternativt går jag ut och "startar" den och sedan kör trycker igång parkeringsklimatisering. Saknar ID3 de möjligheterna?
 
Förvärm innan? Jag har inte problemet, min elbil är alltid isfri redan innan jag sätter mig i den. Alternativt går jag ut och "startar" den och sedan kör trycker igång parkeringsklimatisering. Saknar ID3 de möjligheterna?

Det är väl just det den gör, iaf från app som jag förstått. Är väl en av alla saker VW lovat ska komma i uppdateringen.

Körde förvärmning i 4-5 timmar häromdagen, Teslan hade stått ute i fyra dygn med riktigt skitväder. Startade värmen från appen 30 mil från bilen. Helt snö- och isfri när jag kom hem trots kräksnöande, kontrast mot dom andra bilarna på parkeringen :)

Tror faktiskt inte ens att jag har en isskrapa i bilen. Har en flaska de-icer som är kvar från sista fossilaren, bra till framlamporna. LED ger dålig värme.
 
Förvärm innan? Jag har inte problemet, min elbil är alltid isfri redan innan jag sätter mig i den. Alternativt går jag ut och "startar" den och sedan kör trycker igång parkeringsklimatisering. Saknar ID3 de möjligheterna?

Det är väl just det den gör, iaf från app som jag förstått. Är väl en av alla saker VW lovat ska komma i uppdateringen.

Körde förvärmning i 4-5 timmar häromdagen, Teslan hade stått ute i fyra dygn med riktigt skitväder. Startade värmen från appen 30 mil från bilen. Helt snö- och isfri när jag kom hem trots kräksnöande, kontrast mot dom andra bilarna på parkeringen :)

Tror faktiskt inte ens att jag har en isskrapa i bilen. Har en flaska de-icer som är kvar från sista fossilaren, bra till framlamporna. LED ger dålig värme.

Exakt. Appen är helt värdelös och går mer ut på att sätta igång luftkonditioneringen för att kyla bilen då default är "LOW". Och den drar bara igång luften, som jag förstår det, ej defrost eller värmer batteriet. Dessutom verkade den inte ha synkat imorse då bilen var helt avstängd trots att jag dragit igång den via appen 30 minuter innan avfärd. Hela bilen känns ogenomtänkt, helt enkelt.
 
Exakt. Appen är helt värdelös och går mer ut på att sätta igång luftkonditioneringen för att kyla bilen då default är "LOW". Och den drar bara igång luften, som jag förstår det, ej defrost eller värmer batteriet. Dessutom verkade den inte ha synkat imorse då bilen var helt avstängd trots att jag dragit igång den via appen 30 minuter innan avfärd. Hela bilen känns ogenomtänkt, helt enkelt.

Det är ju enkelheten som ska vara halva grejen med elbil, det där att vardagen blir skönare.

Andra halvan är det här. Så satans kul nu när snön kommit! 100% bakhjulsdriven om man verkligen vill vifta på baken, 45-55 ger riktigt sköna fyrhjulsställ!
D55C02C2-CCF3-4978-AEF8-C736965023CE.jpeg
 
Det är ju enkelheten som ska vara halva grejen med elbil, det där att vardagen blir skönare.

Andra halvan är det här. Så satans kul nu när snön kommit! 100% bakhjulsdriven om man verkligen vill vifta på baken, 45-55 ger riktigt sköna fyrhjulsställ!
D55C02C2-CCF3-4978-AEF8-C736965023CE.jpeg
ID kostar ändå typ 3495kr/mån, det gör inte motsvarande Tesla, man får inte glömma bort det.

(Att göra en usel app borde nog inte bli billigare än att göra en bra med tanke på hur missnöjda kunderna är och hur mycket verkstadsbesök det blir)
 
ID kostar ändå typ 3495kr/mån, det gör inte motsvarande Tesla, man får inte glömma bort det.

(Att göra en usel app borde nog inte bli billigare än att göra en bra med tanke på hur missnöjda kunderna är och hur mycket verkstadsbesök det blir)

Verkligen inte, men att göra rätt direkt brukar vara billigast i längden. Kan väl tycka att det är lite komiskt, VW har ju varit rätt kaxiga kring hur dom kommer revolutionera elbilsmarknaden. Kan tyckas lite naivt och lite som att man fastnat i gamla hjulspår.

Ge det några uppdateringar så kommer det nog bli riktigt skapligt och definitivt mycket bang for the bucks.
 
Verkligen inte, men att göra rätt direkt brukar vara billigast i längden. Kan väl tycka att det är lite komiskt, VW har ju varit rätt kaxiga kring hur dom kommer revolutionera elbilsmarknaden. Kan tyckas lite naivt och lite som att man fastnat i gamla hjulspår.

Ge det några uppdateringar så kommer det nog bli riktigt skapligt och definitivt mycket bang for the bucks.
Fast det som VW kan göra är att verkligen pressa ut bilar på marknaden. Man sänker helt enkelt priset tills de säljs. Om man tittar på vilket avtryck ID3 ger på marknaden så är det ganska kraftfullt. 1.000 ID3or bara i December i Sverige exempelvis.

Men i sak håller jag med. ID3 är verkligen bara 85% av vad den borde vara. Fattar inte hur Infotainment systemet kunde bli så helsickes värdelöst. I Golf funkar det ju, varför skulle det bli sämre för att det sitter en elmotor under huven? Obegripligt men så blev det.
 
Fast det som VW kan göra är att verkligen pressa ut bilar på marknaden. Man sänker helt enkelt priset tills de säljs. Om man tittar på vilket avtryck ID3 ger på marknaden så är det ganska kraftfullt. 1.000 ID3or bara i December i Sverige exempelvis.

Men i sak håller jag med. ID3 är verkligen bara 85% av vad den borde vara. Fattar inte hur Infotainment systemet kunde bli så helsickes värdelöst. I Golf funkar det ju, varför skulle det bli sämre för att det sitter en elmotor under huven? Obegripligt men så blev det.

Joo, det är ju lätt att göra när man byggt massa bilar som inte levererats ut till väntande kunder på grund av att produkten inte var klar. Nu får kunderna iaf bilen, fast halvfärdig.
 
Fast det som VW kan göra är att verkligen pressa ut bilar på marknaden. Man sänker helt enkelt priset tills de säljs. Om man tittar på vilket avtryck ID3 ger på marknaden så är det ganska kraftfullt. 1.000 ID3or bara i December i Sverige exempelvis.

Men i sak håller jag med. ID3 är verkligen bara 85% av vad den borde vara. Fattar inte hur Infotainment systemet kunde bli så helsickes värdelöst. I Golf funkar det ju, varför skulle det bli sämre för att det sitter en elmotor under huven? Obegripligt men så blev det.
Håller med, tror däremot som sagts innan att id4 är något helt annat. Både bilmässigt och prismässigt
 
Nu är det ju så att Tesla hade mycket problem i början.
Men ID3 och hur de tänkte med den är en annan femma.... Samt hur de tänkte med infotainment.

@alfgren de har rullt ut något som heter version 2.0 till de som haft problem. Den stora uppdeteringen som kommer är 2.1. Bilen måste in på verkstad för att få den. Sen efter skall OTA funka.

@RobertD jag har möjlighet att förvärma bilen via app, med exv backspeglar och så vidare. Men jag tror inte den värmer batteriet än, oklart.

Som bil för mina behov att hämta och lämna barn, åka till gymet och ICA. Så räcker den, känner mig lite halft som en looser men det är en annan femma. Slipper de 5800kr/brutto jag betalade via bolaget för BMWn med.... Dessutom billigare netto privat med så i det stora hela win win för mig
 
Senast ändrad:
Nu är det ju så att Tesla hade mycket problem i början.
Men ID3 och hur de tänkte med den är en annan femma.... Samt hur de tänkte med infotainment.

@alfgren de har rullt ut något som heter version 2.0 till de som haft problem. Den stora uppdeteringen som kommer är 2.1. Bilen måste in på verkstad för att få den. Sen efter skall OTA funka.

@RobertD jag har möjlighet att förvärma bilen via app, med exv backspeglar och så vidare. Men jag tror inte den värmer batteriet än, oklart.

Som bil för mina behov att hämta och lämna barn, åka till gymet och ICA. Så räcker den, känner mig lite halft som en looser men det är en annan femma. Slipper de 5700kr/brutto jag betalade via bolaget för BMWn med.... Dessutom billigare netto privat med så i det stora hela win win för mig
Precis, lite skillnad att privatleasa en ID3 vilket möjliggör att de flest faktiskt har råd att köra en elbil kontra pengarna som krävs för att köpa en Tesla. Alla har inte kontantinsatser eller ett företag att leasa bilen på.
 
Nu är det ju så att Tesla hade mycket problem i början.
Men ID3 och hur de tänkte med den är en annan femma.... Samt hur de tänkte med infotainment.

@alfgren de har rullt ut något som heter version 2.0 till de som haft problem. Den stora uppdeteringen som kommer är 2.1. Bilen måste in på verkstad för att få den. Sen efter skall OTA funka.

@RobertD jag har möjlighet att förvärma bilen via app, med exv backspeglar och så vidare. Men jag tror inte den värmer batteriet än, oklart.

Som bil för mina behov att hämta och lämna barn, åka till gymet och ICA. Så räcker den, känner mig lite halft som en looser men det är en annan femma. Slipper de 5800kr/brutto jag betalade via bolaget för BMWn med.... Dessutom billigare netto privat med så i det stora hela win win för mig

Tycker du är lite hård när du känner dig som en looser om du syftar till att du kör en ID3 och inte en Bmw. Kanske inte lika kul bil som bitentusiast men det är ju en bil som är helrätt i tiden.
 
Tillbaka
Topp