• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Tycker du är lite hård när du känner dig som en looser om du syftar till att du kör en ID3 och inte en Bmw. Kanske inte lika kul bil som bitentusiast men det är ju en bil som är helrätt i tiden.
var sett ur bilnörden i mig :D. Men nu efter de fixat den så funkar den bra. Samt med sommarhjulen så ser den rätt ball ut
 
var sett ur bilnörden i mig :D. Men nu efter de fixat den så funkar den bra. Samt med sommarhjulen så ser den rätt ball ut
Jag hoppas på ID4 när den kommer sen. Känns som 50% mer bil för 15% mer pengar. Men jag är orolig för infotainment och så enkla saker som att Lane Assist kräver 4 knapptryck för att få bort. Nuvarande bil har snabbknapp för det, samma med förra Passaten. Finns rätt många ställen där LA stör mycket mer än det hjälper och då vill man inte peta i menyer varje gång. Nästa bilbyte är 18 mån bort så de har förhoppningsvis fått ordning på ID då. Annars har j VW också börjat få fart på hybriderna, Arteon Shooting Brake ser ju oerhört snygg ut och är inte dyrare än en Passat GTE.

1610629776553.png
 
Jag hoppas på ID4 när den kommer sen. Känns som 50% mer bil för 15% mer pengar. Men jag är orolig för infotainment och så enkla saker som att Lane Assist kräver 4 knapptryck för att få bort. Nuvarande bil har snabbknapp för det, samma med förra Passaten. Finns rätt många ställen där LA stör mycket mer än det hjälper och då vill man inte peta i menyer varje gång. Nästa bilbyte är 18 mån bort så de har förhoppningsvis fått ordning på ID då.
ja ID4 känns som de spenderat lite mer på. Lite konstigt för så är det ju inte mellan Golf och Tiguan exv. Är nog mer så att ID4 kommer säljas på fler marknader och de var säkerligen "tvugna" att step it up a notch. Oklart!

Det är tre knapptryck för att få bort lane keep :D men grymt onödigt att det är så...
 
Jag hoppas på ID4 när den kommer sen. Känns som 50% mer bil för 15% mer pengar. Men jag är orolig för infotainment och så enkla saker som att Lane Assist kräver 4 knapptryck för att få bort. Nuvarande bil har snabbknapp för det, samma med förra Passaten. Finns rätt många ställen där LA stör mycket mer än det hjälper och då vill man inte peta i menyer varje gång. Nästa bilbyte är 18 mån bort så de har förhoppningsvis fått ordning på ID då. Annars har j VW också börjat få fart på hybriderna, Arteon Shooting Brake ser ju oerhört snygg ut och är inte dyrare än en Passat GTE.

1610629776553.png


Dina förhoppningar verkar infrias :)
En polare väntar på Enyaq, hintats om en rätt tidig. Ska bli riktigt spännande att testa, även om jag är svårt SUV-allergisk. Tror knappast han kommer sakna tjänste-Tiguanen.
 

Dina förhoppningar verkar infrias :)
En polare väntar på Enyaq, hintats om en rätt tidig. Ska bli riktigt spännande att testa, även om jag är svårt SUV-allergisk. Tror knappast han kommer sakna tjänste-Tiguanen.
Det där låter ju väldigt lovande! Det jag är orolig för eftersom jag åker "fin" bil idag är
  • hög ljudnivå
  • studsig fjädring
  • eftersatt infotainment
Verkar ju som att den blir bättre än ID3 på samtliga punkter :)

Enyaq verkar som den blir mer av MPV än SUV. Jag behöver inte stort baksäte, har bara två småtjejer som får plats i vad som helst.
 
Det där låter ju väldigt lovande! Det jag är orolig för eftersom jag åker "fin" bil idag är
  • hög ljudnivå
  • studsig fjädring
  • eftersatt infotainment
Verkar ju som att den blir bättre än ID3 på samtliga punkter :)

Enyaq verkar som den blir mer av MPV än SUV. Jag behöver inte stort baksäte, har bara två småtjejer som får plats i vad som helst.
ljudnivån i ID3 är helt ok!
Studsig fjädring, det är en VW den är som den är... Jag har DCC i min
Infotainment kommer vara likadana i båda som jag förstått det mellan 3 och 4 bara att skärmen i mittkonsolen är större i 4an

Tror stora skillnanden utöver storleken är val av material interiört mellan de två bilarna.

Jag har apple carplay/android auto, augmented HUD etc och det funkar bra. Sen hur användbart augmented är en annan femma.
 
Jag håller med om det mesta som sagts ovan. Jag förväntade mig absolut inte premiumkänsla i en bil som jag leasar för 2995 kr/mån. Däremot är det faktiskt över mitt förstånd hur man kan lyckas med så mycket feltänk i både UX/design och mjukvara. Det finns ju väldigt mycket "best practice" att utgå ifrån och det är inte dyrare att sätta en knapp till radion än en knapp till körläget?

Det känns som att man vill markera att det här är något annat än en "vanlig" bil, men att man har missat att det man vill ha är en helt jävla vanlig bil, fast som går på el. Inte massa krusiduller, blinkande lampor, menysystem i 14 hierarkier och en "avskalad" förarmiljö.

Konkret exempel: Jag är kall om händerna och använder alltid rattvärme. På alla andra bilar har det varit en fysisk knapp. På ID3 är det från start tre tryck på en touchdisplay innan den är igång. Och det är dessutom ett långsamt system med för lång responstid, samt känsligt för att man ska trycka på exakt rätt ställe. Det ska gå att ställa in att den startar automatiskt vid kall utomhustemperatur. Men det går varken att välja vid vilken utomhustemp det ska kopplas in (det hade min Volvo för fem år sedan) eller ens veta vad som är defaulttemperatur, samt att det är extremt oklart om/när det har aktiverats eftersom symbolen för rattvärme ändå bara går att se efter två knapptryck. Så det som tog ganska exakt noll sekunder i BMWn, är ett irritationsmoment varje gång jag sätter mig i bilen.

Det var ju inte så att man har börjat med ett blankt papper och behövt tänka till för att komma på något nytt, utan hade man bara sett till att inte sabba etablerade lösningar hade jag upplevt bilen som i princip 100%-ig sett till mina behov och vad jag betalar för den.

Jag upplever för övrigt inte en högre ljudvolym än i 330e men självklart är den inte lika tight och sportig. Men ett helt okej utseende och bakhjulsdrift gör ändå att det känns mer "rätt" än många andra små framhjulsdrivna tantbilar.
 
Jag håller med om det mesta som sagts ovan. Jag förväntade mig absolut inte premiumkänsla i en bil som jag leasar för 2995 kr/mån. Däremot är det faktiskt över mitt förstånd hur man kan lyckas med så mycket feltänk i både UX/design och mjukvara. Det finns ju väldigt mycket "best practice" att utgå ifrån och det är inte dyrare att sätta en knapp till radion än en knapp till körläget?
Kan inte annat än instämma. E-golf fick inte ett ont ord om sin förarergonomi - varför var man tvungen att sabba allting bara för att man bytte plattform?

Jag jobbar för övrigt på ett tyskt företag kopplat till bilindustrin och kan konstatera att tyskar är fullständigt odugliga på att utgå från vad kunden/slutanvändaren ska uppleva. Men utgår till 100% från vad man kan själva, att man blir klar på exakt datum, och att vissa chefer har sagt OK (trots att de kanske inte kan ett s**t om frågan).
 
Jag håller med om det mesta som sagts ovan. Jag förväntade mig absolut inte premiumkänsla i en bil som jag leasar för 2995 kr/mån. Däremot är det faktiskt över mitt förstånd hur man kan lyckas med så mycket feltänk i både UX/design och mjukvara. Det finns ju väldigt mycket "best practice" att utgå ifrån och det är inte dyrare att sätta en knapp till radion än en knapp till körläget?

Det känns som att man vill markera att det här är något annat än en "vanlig" bil, men att man har missat att det man vill ha är en helt jävla vanlig bil, fast som går på el. Inte massa krusiduller, blinkande lampor, menysystem i 14 hierarkier och en "avskalad" förarmiljö.

Konkret exempel: Jag är kall om händerna och använder alltid rattvärme. På alla andra bilar har det varit en fysisk knapp. På ID3 är det från start tre tryck på en touchdisplay innan den är igång. Och det är dessutom ett långsamt system med för lång responstid, samt känsligt för att man ska trycka på exakt rätt ställe. Det ska gå att ställa in att den startar automatiskt vid kall utomhustemperatur. Men det går varken att välja vid vilken utomhustemp det ska kopplas in (det hade min Volvo för fem år sedan) eller ens veta vad som är defaulttemperatur, samt att det är extremt oklart om/när det har aktiverats eftersom symbolen för rattvärme ändå bara går att se efter två knapptryck. Så det som tog ganska exakt noll sekunder i BMWn, är ett irritationsmoment varje gång jag sätter mig i bilen.

Det var ju inte så att man har börjat med ett blankt papper och behövt tänka till för att komma på något nytt, utan hade man bara sett till att inte sabba etablerade lösningar hade jag upplevt bilen som i princip 100%-ig sett till mina behov och vad jag betalar för den.

Jag upplever för övrigt inte en högre ljudvolym än i 330e men självklart är den inte lika tight och sportig. Men ett helt okej utseende och bakhjulsdrift gör ändå att det känns mer "rätt" än många andra små framhjulsdrivna tantbilar.

Har BMW och fick en ny 118i som hyrbil och där tycker jag ändå man har gått lite för långt? Så ofta använder man inte knappen att den måste sitta mitt på ratten? Duger fint på konsollen. Aldrig haft problem att hitta den trots att jag inte ser den utan går på känsla.

Ratt.png
 
Börjar komma lite recensioner från ID.4 av journalister i Sverige. Just denna var ju inte speciellt lovande:
Lite bambi på hal is...
"Gammalmodig bakhjulsdrift"

han kanske ska sluta köra soccer-mombilar :D
Borde inte en tyngre bil ligga stabilare när det är vinterväglag kontra det som står i artikeln...
 
Senast ändrad:
"Gammalmodig bakhjulsdrift"

han kanske ska sluta köra soccer-mombilar
Dubbfria däck och blöt is...problemet är inte bakhjulsdriften utan journalistens kompetens snarare.

FWD har ett alldeles för bra rykte för att Saab 900 var en bra vinterbil för 20 år sen. Det var den för att den hade 65% av vikten över drivhjulen, inte för att den var framhjulsdriven i sig.
 
Problemet med motorjournalister är att de kör en bil i ett par timmar och sedan ska ge ett komplett utlåtande. Då blir det väldigt lätt baserat på tydliga första intryck eller om något väldigt särskilt sticker ut (typ att de kör fast i en backe). De där nyanserna och designmissarna som man märker efter någon vecka och efter ett ha bockat av mer än 10 mil på landsväg (typ skjutsat barn, storhandlat, kört i mörker, skrapat is, osv) kommer sällan fram i provkörningar.
 
Problemet med motorjournalister är att de kör en bil i ett par timmar och sedan ska ge ett komplett utlåtande. Då blir det väldigt lätt baserat på tydliga första intryck eller om något väldigt särskilt sticker ut (typ att de kör fast i en backe). De där nyanserna och designmissarna som man märker efter någon vecka och efter ett ha bockat av mer än 10 mil på landsväg (typ skjutsat barn, storhandlat, kört i mörker, skrapat is, osv) kommer sällan fram i provkörningar.
Håller med! Exempelvis det är idiotiska "öh, knappen till stolsvärmen är svår att se" - det är ju bara ett problem första dagen. Sen vet man ju exakt vart de sitter och behöver inte titta. Tjatet om menysystem och att allt ska gå tillbaka till knappar är också ett resultat av att de inte haft bilen tillräckligt länge.

Sen är nog ID3 fortfarande kass efter ett par veckor på UX-fronten...
 
Tillbaka
Topp