Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Testa teslakalkylen.comHallå! Tänkte rådfråga er gällande förmånsvärde/beskattning etc gällande en bil som företaget jag jobbar på hyr och där jag står som förare.
Bilen är nedan:
https://www.korttidsleasing.se/startsida/volkswagen/golf-40236629 (vw e-golf för 5' i månaden.)
Har någon en räknesnurra eller liknande för hur man kan räkna ut eventuell förmånsbeskattning? Eller hur fungerar det med en månatlig korttidsleasing? Försöker bilda mig en uppfattning men lyckas inte riktigt..
Förmånen räknas på exakt samma sätt som all leasing. Att det är korttidsleasing påverkar inte. Använd https://skatteverket.se/privat/skat...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.htmlHallå! Tänkte rådfråga er gällande förmånsvärde/beskattning etc gällande en bil som företaget jag jobbar på hyr och där jag står som förare.
Bilen är nedan:
https://www.korttidsleasing.se/startsida/volkswagen/golf-40236629 (vw e-golf för 5' i månaden.)
Har någon en räknesnurra eller liknande för hur man kan räkna ut eventuell förmånsbeskattning? Eller hur fungerar det med en månatlig korttidsleasing? Försöker bilda mig en uppfattning men lyckas inte riktigt..
Tack!Förmånen räknas på exakt samma sätt som all leasing. Att det är korttidsleasing påverkar inte. Använd https://skatteverket.se/privat/skat...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html
Använder du en tjänstebil mer än 100 mil privat på ett helt år är det förmånsbeskattning som gäller. Det gäller alltså om det är en bil som står hemma hos dig och som du har tillgång till. Står den på jobbet och bara används för tjänsteresor 8-17 så är det helt en annan sak. Då är det ingen förmån.Tack!
Min chef nämnde att förmånsbeskattning endast sker om jag skulle använda bilen i tjänst mer än vad som har angivits i avtalet (100km per dag. Totalt 3000km under en månad). Kan detta stämma? Har letat runt men inte sett något specifikt kopplat till körsträckan i avtalet som grund till beskattning.
Egentligen tror jag att skatteverkets räknesnurra duger gott;Hallå! Tänkte rådfråga er gällande förmånsvärde/beskattning etc gällande en bil som företaget jag jobbar på hyr och där jag står som förare.
Bilen är nedan:
https://www.korttidsleasing.se/startsida/volkswagen/golf-40236629 (vw e-golf för 5' i månaden.)
Har någon en räknesnurra eller liknande för hur man kan räkna ut eventuell förmånsbeskattning? Eller hur fungerar det med en månatlig korttidsleasing? Försöker bilda mig en uppfattning men lyckas inte riktigt..
Det finns en koppling; om du kör mer än 3000 mil / år i tjänst reducerad förmånsvärdet något (men det är väl ungefär motsatsen till vad din chef påstår...)Tack!
Min chef nämnde att förmånsbeskattning endast sker om jag skulle använda bilen i tjänst mer än vad som har angivits i avtalet (100km per dag. Totalt 3000km under en månad). Kan detta stämma? Har letat runt men inte sett något specifikt kopplat till körsträckan i avtalet som grund till beskattning.
Om du har säljande roll så ser jag ut inget problem med det eller om man jobbar som förman och behöver åka till olika platserDet finns en koppling; om du kör mer än 3000 mil / år i tjänst reducerad förmånsvärdet något (men det är väl ungefär motsatsen till vad din chef påstår...)
Och som nämns ovan; förmånsbeskattning förutsätter ju att det är en förmån = att bilen (kan) nyttjas privat. Det går inte att plocka ut en ny 911 och hävda att det är en arbetsbil i byggfirman och på så sätt undgå förmånsbeskattning. Eller tja, det går nog men det kräver nog en del förklaring innan skattmasen köper det.
Om du har säljande roll så ser jag ut inget problem med det eller om man jobbar som förman och behöver åka till olika platser
nej men har du sådana uppdrag så är det ju inte svårt att föra journalenDet går ju såklart, men det kräver en solid körjournal som visar att en privat förmån inte uppkommer. Det är ju inte Skatteverket som behöver bevisa det.
Har man en säljande roll bör man nog undvika allt vad 911 heterOm du har säljande roll så ser jag ut inget problem med det eller om man jobbar som förman och behöver åka till olika platser
Tror till och med att det är ett uttalat krav. Har du en 911 utan förmånsvärde och en Ford Mondeo -93 som privat bil kommer skatteverket inte tro en sekund att du använder Forden privat oavsett vad det står i din körjournal.En kompis har en Cayenne coupe som företagsbil utan förmånsvärde men då har både han och hustrun privata bilar av motsvarande standard, det är också något som underlättar dialogen med Skatteverket.
Det här är lite märkligt ändå, så fort det sitter ett Porsche emblem i fronten tror alla att det är svindyrt. Jag har en nära kollega som kör runt i en 996, han får ganska ofta höra typ "På sälj tjänar man tydligen mycket mer än oss andra" medans de själva glider runt i en sprillans ny V90.Hade gärna åkt 911 i jobbuppdrag så länge kunderna/kollegor inte upplevt det som ett problem
Gps är braHar man en säljande roll bör man nog undvika allt vad 911 heter
Skämt å sido, det finns nog produkter där även en 911 kan funka.
Däremot är det nog i praktiken svårt att få till, även med körjournal, möjligen om man haft en GPS-journal eller liknande.
En kompis har en Cayenne coupe som företagsbil utan förmånsvärde men då har både han och hustrun privata bilar av motsvarande standard, det är också något som underlättar dialogen med Skatteverket.
Måste ni skriva in varje resa i någon app eller liknande? Vi var inne på att köra Abax men det föll på den detaljen, vi gör typ 30 resor med bilarna varje dag och tyckte att det blev för tidskrävandeGps är bra
Vi kör Abax. Är bra
Det är ett generellt elbilsproblem. Därav de höga försäkringspremierna.Verkar dyrt att laga Jaguar
Dette hullet i bunnplaten koster 356.000 kr å reparere
Dette lille hullet under elbilen er svært kostbart å reparere: Ett merkeverksted tilbyr reparasjon for 337.000 kroner, et annet verksted skal ha hele 356.000 kroner.motor.no
Vi använder den så men den loggar alla resor som görs automatiskt.Måste ni skriva in varje resa i någon app eller liknande? Vi var inne på att köra Abax men det föll på den detaljen, vi gör typ 30 resor med bilarna varje dag och tyckte att det blev för tidskrävande
Är det dyrare att försäkra en elbil än en fossilbil? Hade jag inte en aning om.Det är ett generellt elbilsproblem. Därav de höga försäkringspremierna.
jag fick halvförsäkring för ID3 för 260, nu har vi iofs två barnförsäkringar på samma företag.Är det dyrare att försäkra en elbil än en fossilbil? Hade jag inte en aning om.
Stor skillnad?
Beror lite på hur man jämför, det är stundtals svårt att hitta bilar som är direkt konkurrenter. Anser man att en BMW535d eller Audi A6 3.0d är en konkurrent till Tesla Model S mindre varianter så är det definitivt dyrare. Tittar man på Tesla Model S dyra varianter så är den billig jämfört med BMW M5 och Audi RS6.Är det dyrare att försäkra en elbil än en fossilbil? Hade jag inte en aning om.
Stor skillnad?
Blocket automatgranskar numera bara, människorna som tittade på alla annonser är borta. Sen reagerar man på anmälningar istället.Köptips:
"Beskrivning
Bilden går inte att köra och det är elfel."
Ganska intressant att blockets nitiska moderatorer inte satte tänderna i den annonsen!
Coolt! Har fått för mig att man ändrar hur kraftig regen man vill ha med växelpadlarna (som såklart inte växlar på en elbil)Jag fick tillfälle att provköra VW ID.4 idag.
måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
sen är accelerationen mappad så man inte kan få full kraft från start. Men det är ju en familjebil och inte sportbil, så jag uppskattade den mjuka accelerationen.
hittade dock inte hur man justerar mängden regenerering (osäker på om det ens går att ändra?)
Jo, e-Golf var ju så bland annat. Men inte dennaCoolt! Har fått för mig att man ändrar hur kraftig regen man vill ha med växelpadlarna (som såklart inte växlar på en elbil)
Hoppas det går, jag ställer om den hela tiden.Jo, e-Golf var ju så bland annat. Men inte denna