• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Har lediga laddplatser i garaget hemma, men inte bokat någon. Har möjlighet att ladda nära jobbet, men som för många andra rätt sällan man är där nu. Funkar bra, men man får ju tänka till lite och se till att ladda när det passar bra.
 
Hallå! Tänkte rådfråga er gällande förmånsvärde/beskattning etc gällande en bil som företaget jag jobbar på hyr och där jag står som förare.

Bilen är nedan:

https://www.korttidsleasing.se/startsida/volkswagen/golf-40236629 (vw e-golf för 5' i månaden.)

Har någon en räknesnurra eller liknande för hur man kan räkna ut eventuell förmånsbeskattning? Eller hur fungerar det med en månatlig korttidsleasing? Försöker bilda mig en uppfattning men lyckas inte riktigt..
 
Hallå! Tänkte rådfråga er gällande förmånsvärde/beskattning etc gällande en bil som företaget jag jobbar på hyr och där jag står som förare.

Bilen är nedan:

https://www.korttidsleasing.se/startsida/volkswagen/golf-40236629 (vw e-golf för 5' i månaden.)

Har någon en räknesnurra eller liknande för hur man kan räkna ut eventuell förmånsbeskattning? Eller hur fungerar det med en månatlig korttidsleasing? Försöker bilda mig en uppfattning men lyckas inte riktigt..
Testa teslakalkylen.com
 
Hallå! Tänkte rådfråga er gällande förmånsvärde/beskattning etc gällande en bil som företaget jag jobbar på hyr och där jag står som förare.

Bilen är nedan:

https://www.korttidsleasing.se/startsida/volkswagen/golf-40236629 (vw e-golf för 5' i månaden.)

Har någon en räknesnurra eller liknande för hur man kan räkna ut eventuell förmånsbeskattning? Eller hur fungerar det med en månatlig korttidsleasing? Försöker bilda mig en uppfattning men lyckas inte riktigt..
Förmånen räknas på exakt samma sätt som all leasing. Att det är korttidsleasing påverkar inte. Använd https://skatteverket.se/privat/skat...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html
 
Förmånen räknas på exakt samma sätt som all leasing. Att det är korttidsleasing påverkar inte. Använd https://skatteverket.se/privat/skat...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html
Tack!

Min chef nämnde att förmånsbeskattning endast sker om jag skulle använda bilen i tjänst mer än vad som har angivits i avtalet (100km per dag. Totalt 3000km under en månad). Kan detta stämma? Har letat runt men inte sett något specifikt kopplat till körsträckan i avtalet som grund till beskattning.
 
Senast ändrad:
Tack!

Min chef nämnde att förmånsbeskattning endast sker om jag skulle använda bilen i tjänst mer än vad som har angivits i avtalet (100km per dag. Totalt 3000km under en månad). Kan detta stämma? Har letat runt men inte sett något specifikt kopplat till körsträckan i avtalet som grund till beskattning.
Använder du en tjänstebil mer än 100 mil privat på ett helt år är det förmånsbeskattning som gäller. Det gäller alltså om det är en bil som står hemma hos dig och som du har tillgång till. Står den på jobbet och bara används för tjänsteresor 8-17 så är det helt en annan sak. Då är det ingen förmån.

Din chef kan förstås låta bli att anmäla förmånen till skatteverket men en revision klarar ni inte...
 
Hallå! Tänkte rådfråga er gällande förmånsvärde/beskattning etc gällande en bil som företaget jag jobbar på hyr och där jag står som förare.

Bilen är nedan:

https://www.korttidsleasing.se/startsida/volkswagen/golf-40236629 (vw e-golf för 5' i månaden.)

Har någon en räknesnurra eller liknande för hur man kan räkna ut eventuell förmånsbeskattning? Eller hur fungerar det med en månatlig korttidsleasing? Försöker bilda mig en uppfattning men lyckas inte riktigt..
Egentligen tror jag att skatteverkets räknesnurra duger gott;


Om företaget hyr/köper/leasar bilen spelar i praktiken inte så stor roll; de förser dig med en förmån du inte haft om du inte varit anställd av dem = normal förmånsbeskattning utgår.

Den betalas eller vad man nu vill kalla det månadsvis, så oavsett om du har bilen en månad eller tolv så utgår samma månadskostnad för dig.
 
Tack!

Min chef nämnde att förmånsbeskattning endast sker om jag skulle använda bilen i tjänst mer än vad som har angivits i avtalet (100km per dag. Totalt 3000km under en månad). Kan detta stämma? Har letat runt men inte sett något specifikt kopplat till körsträckan i avtalet som grund till beskattning.
Det finns en koppling; om du kör mer än 3000 mil / år i tjänst reducerad förmånsvärdet något (men det är väl ungefär motsatsen till vad din chef påstår...)

Och som nämns ovan; förmånsbeskattning förutsätter ju att det är en förmån = att bilen (kan) nyttjas privat. Det går inte att plocka ut en ny 911 och hävda att det är en arbetsbil i byggfirman och på så sätt undgå förmånsbeskattning. Eller tja, det går nog men det kräver nog en del förklaring innan skattmasen köper det.
 
Det finns en koppling; om du kör mer än 3000 mil / år i tjänst reducerad förmånsvärdet något (men det är väl ungefär motsatsen till vad din chef påstår...)

Och som nämns ovan; förmånsbeskattning förutsätter ju att det är en förmån = att bilen (kan) nyttjas privat. Det går inte att plocka ut en ny 911 och hävda att det är en arbetsbil i byggfirman och på så sätt undgå förmånsbeskattning. Eller tja, det går nog men det kräver nog en del förklaring innan skattmasen köper det.
Om du har säljande roll så ser jag ut inget problem med det eller om man jobbar som förman och behöver åka till olika platser :p
 
Det går ju såklart, men det kräver en solid körjournal som visar att en privat förmån inte uppkommer. Det är ju inte Skatteverket som behöver bevisa det.
nej men har du sådana uppdrag så är det ju inte svårt att föra journalen
Hade gärna åkt 911 i jobbuppdrag så länge kunderna/kollegor inte upplevt det som ett problem :p

Nu har jag inte den typ av roll så jag kan inte ens ta milersättning
 
Om du har säljande roll så ser jag ut inget problem med det eller om man jobbar som förman och behöver åka till olika platser :p
Har man en säljande roll bör man nog undvika allt vad 911 heter;)

Skämt å sido, det finns nog produkter där även en 911 kan funka.

Däremot är det nog i praktiken svårt att få till, även med körjournal, möjligen om man haft en GPS-journal eller liknande.

En kompis har en Cayenne coupe som företagsbil utan förmånsvärde men då har både han och hustrun privata bilar av motsvarande standard, det är också något som underlättar dialogen med Skatteverket.
 
En kompis har en Cayenne coupe som företagsbil utan förmånsvärde men då har både han och hustrun privata bilar av motsvarande standard, det är också något som underlättar dialogen med Skatteverket.
Tror till och med att det är ett uttalat krav. Har du en 911 utan förmånsvärde och en Ford Mondeo -93 som privat bil kommer skatteverket inte tro en sekund att du använder Forden privat oavsett vad det står i din körjournal.
 
Hade gärna åkt 911 i jobbuppdrag så länge kunderna/kollegor inte upplevt det som ett problem :p
Det här är lite märkligt ändå, så fort det sitter ett Porsche emblem i fronten tror alla att det är svindyrt. Jag har en nära kollega som kör runt i en 996, han får ganska ofta höra typ "På sälj tjänar man tydligen mycket mer än oss andra" medans de själva glider runt i en sprillans ny V90.
 
Har man en säljande roll bör man nog undvika allt vad 911 heter;)

Skämt å sido, det finns nog produkter där även en 911 kan funka.

Däremot är det nog i praktiken svårt att få till, även med körjournal, möjligen om man haft en GPS-journal eller liknande.

En kompis har en Cayenne coupe som företagsbil utan förmånsvärde men då har både han och hustrun privata bilar av motsvarande standard, det är också något som underlättar dialogen med Skatteverket.
Gps är bra
Vi kör Abax. Är bra
 
Är det dyrare att försäkra en elbil än en fossilbil? Hade jag inte en aning om.
Stor skillnad?
Beror lite på hur man jämför, det är stundtals svårt att hitta bilar som är direkt konkurrenter. Anser man att en BMW535d eller Audi A6 3.0d är en konkurrent till Tesla Model S mindre varianter så är det definitivt dyrare. Tittar man på Tesla Model S dyra varianter så är den billig jämfört med BMW M5 och Audi RS6.

Jag tittar på att eventuellt köpa en Model 3 privat framöver och den är lätt dubbelt så dyr att försäkra som de bilar jag jämför med. Å andra sidan har de konventionella bilarna då lägre effekt.

Problemet med elbilar är att batterierna skadas i ganska enkla kollisioner, att grensla en sten med en vanlig bil kan lagas på ett par tusenlappar (om man missar oljetråget) medans det kostar 200-300k på en elbil eftersom ALLT måste bytas undertill då det sitter ihop.
 
Jag fick tillfälle att provköra VW ID.4 idag.
måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
sen är accelerationen mappad så man inte kan få full kraft från start. Men det är ju en familjebil och inte sportbil, så jag uppskattade den mjuka accelerationen.
hittade dock inte hur man justerar mängden regenerering (osäker på om det ens går att ändra?)
9515A4CF-CD3A-49AC-95D2-7D4A704EC653.jpeg
CFB95E67-D7D2-43FB-8BBF-3C3A55254D62.jpeg
C89F4468-8DCA-4D15-AD46-B0A29176E7BC.jpeg
11FC5C38-5AE8-4116-8AC9-765B7DF61F53.jpeg
 
Jag fick tillfälle att provköra VW ID.4 idag.
måste säga att jag är positivt överraskad. Den känns väldigt stabil. Superrymlig inuti kupé och bagageutrymme.
Många klagar på VWs infotainment. Men jag tyckte den var intuitiv och man lärde sig snabbt var allt finns.
Om jag ska hitta någon nackdel så är det väl att den än så länge endast finns med bakhjulsdrift. Man kände att den släppte ibland men snarare roligt än farligt.
sen är accelerationen mappad så man inte kan få full kraft från start. Men det är ju en familjebil och inte sportbil, så jag uppskattade den mjuka accelerationen.
hittade dock inte hur man justerar mängden regenerering (osäker på om det ens går att ändra?)
9515A4CF-CD3A-49AC-95D2-7D4A704EC653.jpeg
CFB95E67-D7D2-43FB-8BBF-3C3A55254D62.jpeg
C89F4468-8DCA-4D15-AD46-B0A29176E7BC.jpeg
11FC5C38-5AE8-4116-8AC9-765B7DF61F53.jpeg
Coolt! Har fått för mig att man ändrar hur kraftig regen man vill ha med växelpadlarna (som såklart inte växlar på en elbil)
 
Jo, e-Golf var ju så bland annat. Men inte denna
Hoppas det går, jag ställer om den hela tiden.

ID4 är lovande. Men jag behöver ju komma upp för en brant backe för att komma upp till laddaren. Vet inte om jag vågar lite på rwd där. 4wd lär säkert bara 1) komma i ett fullspecat utförande 2) få ett markant högre förmånsvärde
 
Tillbaka
Topp