• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

MJ24

Patek
2-Faktor
Vilken 300? E eller C? C har ju batteriet mitt i skuffen. Dessutom kommer det väl en ny C klass under 2021. Men med tanke på dina andra alternativ så är det nog E du kikar på?! Fattar det som att den har en bättre lösning på batteriplacering. Har dock inte kikat på den.
De är E 300 De jag kollat på, men den idiotiska placeringen av batteriet gör det svårt att välja den...
Så..ja tyvärr batteriklack mitt i bagageutrymmet där också...
 
Samma för mig, skall byta i Januari, och är nog mer inne på en hybrid än en ren elbil.
Kör långa sträckor på +30 mil/dag oftast, och det känns inte säkert med "bara" el
Tänker på hotellövernattningar lång hemifrån bl a...det finns inte många laddplatser på hotellparkeringarna, och vad händer då mer en ren elbil som måste laddas?
Sedan har man ju även inköpspris på bilen, vilket man måste få företaget att acceptera.

Jag har kollat på Audi A6 55 TFSI, BMW530e, Volvo V/XC60 (T8) och MB 300 De.
Svårt val...just nu har jag ingen aning...

Du trycker bara i laddkabeln i ett random vägguttag när du kommer fram till hotellet.

Kör du ofta 30+ mil per dag så vore det totalt galet att välja något annat än hel-el. Besparingarna bör bli monumentala
 

Tapiren

Cartier
Du trycker bara i laddkabeln i ett random vägguttag när du kommer fram till hotellet.

Kör du ofta 30+ mil per dag så vore det totalt galet att välja något annat än hel-el. Besparingarna bör bli monumentala
Det beror ju på vilken lösning man har avseende hur bränslet betalas, om arbetsgivaren står för notan finns ingen anledning att välja el, i alla fall inte nu när förmånsbeskattningen är som den är.

Vi har kört 7500 mil på 1.5 år i en XC60 hybrid men får ändå inte ekonomin att gå ihop om vi skulle byta till en elbil (om man exkluderar typ Nissan och andra bilar som av uppenbara skäl inte är aktuella), men det bygger ju på att vi kör mycket i tjänsten och lite privat.
 
Det beror ju på vilken lösning man har avseende hur bränslet betalas, om arbetsgivaren står för notan finns ingen anledning att välja el, i alla fall inte nu när förmånsbeskattningen är som den är.

Vi har kört 7500 mil på 1.5 år i en XC60 hybrid men får ändå inte ekonomin att gå ihop om vi skulle byta till en elbil (om man exkluderar typ Nissan och andra bilar som av uppenbara skäl inte är aktuella), men det bygger ju på att vi kör mycket i tjänsten och lite privat.

Byt till hel-el, säg till chefen att ni delar på kostnadsbesparingen? 5000 mil per år är inte nådigt med fossilbil rent kostnadsmässigt oavsett vem som betalar. Det är viktigt att hålla nere kostnaderna för sin arbetsgivare också. Dom enda som tjänar på 5000 mil fossilbil är stat + bensinbolag och ingen av dom är direkt någon man vill sponsra. :)
 

idagtisdag

Cartier
Om man jämför Polestar 2 med en TM3 LR så är Teslan billigare, har bättre acceleration, mer lastutrymme osv. Dessutom har Polestar haft en hel del problem. 15% av alla som hämtat ut sin bil har redan behövt få den bärgad pga. 12V-batteri som krånglat.
Berätta gärna vad du har för källa till det påståendet.
 

idagtisdag

Cartier
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Samma för mig, skall byta i Januari, och är nog mer inne på en hybrid än en ren elbil.
Kör långa sträckor på +30 mil/dag oftast, och det känns inte säkert med "bara" el
Tänker på hotellövernattningar lång hemifrån bl a...det finns inte många laddplatser på hotellparkeringarna, och vad händer då mer en ren elbil som måste laddas?
Sedan har man ju även inköpspris på bilen, vilket man måste få företaget att acceptera.

Jag har kollat på Audi A6 55 TFSI, BMW530e, Volvo V/XC60 (T8) och MB 300 De.
Svårt val...just nu har jag ingen aning...

Elbil passar bra nära en "hemmabas" eller om man kör någon sorts linjekörning hela tiden där man av erfarenhet vet att det finns lediga laddställen. Jag har själv funderat på en elbil för stadskörning, gör inget om det är billigaste gamla som går att få tag på med 50% kapacitet kvar i batteriet, det räcker oftast ändå.

Reser man som @MJ24 mer slumpvis och på mindre orter långt hemifrån skulle jag absolut inte välja elbil i dagsläget, låter som ett av användarfallen som bör vänta längst med att byta till elbil. Att leta laddstolpar när man har dagar fyllda av möten, stressiga resor och snabba måltider varhelst man kan, nej tack.

Behövs inte mer än en missad stor affär för att 50 000 kr i sparade drivmedelskostnader per år skall blir helt försumbart.

Lägg till det det omfattande servicenät som tex Volvo har och jämför det med Tesla, ja då vinner inte Tesla, även om den bilen skulle gå sönder mindre ofta.

Jag hade tagit V/XC60 T8. Kombinera om möjligt med en fabrikstur samt museet (coronastängt) vid leverans i Göteborg för maximal upplevelse, även uppskattat av de yngre! Kanske kan de ordna så du ser när de bygger just din bil, detta sista är jag dock osäker på.


VOLVO CAR CORPORATION | Volvo Car Fabrikstur (Sve)
de verkar köra detta fortfarande!

Hem - Volvo Museum
coronastängt

Besök Volvo Cars Göteborg | Volvo Car Sverige

Volvo Overseas Delivery | Swedish Vacation Package | Volvo Car USA

Byt till hel-el, säg till chefen att ni delar på kostnadsbesparingen? 5000 mil per år är inte nådigt med fossilbil rent kostnadsmässigt oavsett vem som betalar. Det är viktigt att hålla nere kostnaderna för sin arbetsgivare också. Dom enda som tjänar på 5000 mil fossilbil är stat + bensinbolag och ingen av dom är direkt någon man vill sponsra. :)
Allt är inte så enkelt, frågan är om man vill sponsra mer eller mindre suspekta gruvor genom att öka priset på batterimetallerna.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Det beror ju på vilken lösning man har avseende hur bränslet betalas, om arbetsgivaren står för notan finns ingen anledning att välja el, i alla fall inte nu när förmånsbeskattningen är som den är.

Vi har kört 7500 mil på 1.5 år i en XC60 hybrid men får ändå inte ekonomin att gå ihop om vi skulle byta till en elbil (om man exkluderar typ Nissan och andra bilar som av uppenbara skäl inte är aktuella), men det bygger ju på att vi kör mycket i tjänsten och lite privat.
Fast naivt att tro avsevärt högre kostnad för arbetsgivaren inte på något sätt drabbar dig som arbetstagare.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Fasligt trångsynt att inte inse att kostnaden kan vara helt försumbar. Ex jämför om man kör taxi, med att man är säljare på stor teknikindustri.
Jag köper argumentet, men för att spinna vidare på samma argument anser jag att Teslas laddsystem faktiskt är användbart, även som resande. Att titta åt annan elbilstillverkar är av den anledningen i princip utesluten.
 

idagtisdag

Cartier
Jag köper argumentet, men för att spinna vidare på samma argument anser jag att Teslas laddsystem faktiskt är användbart, även som resande. Att titta åt annan elbilstillverkar är av den anledningen i princip utesluten.
Tänk på att ordet resande kan ha olika betydelser! :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Resandefolket

Tror du inte det kan bero lite på hur och var man har sina resor, om det fungerar med elbil? Berätta gärna varför du tycker att Tesla är överlägset!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Elbil passar bra nära en "hemmabas" eller om man kör någon sorts linjekörning hela tiden där man av erfarenhet vet att det finns lediga laddställen. Jag har själv funderat på en elbil för stadskörning, gör inget om det är billigaste gamla som går att få tag på med 50% kapacitet kvar i batteriet, det räcker oftast ändå.

Reser man som @MJ24 mer slumpvis och på mindre orter långt hemifrån skulle jag absolut inte välja elbil i dagsläget, låter som ett av användarfallen som bör vänta längst med att byta till elbil. Att leta laddstolpar när man har dagar fyllda av möten, stressiga resor och snabba måltider varhelst man kan, nej tack.

Behövs inte mer än en missad stor affär för att 50 000 kr i sparade drivmedelskostnader per år skall blir helt försumbart.

Lägg till det det omfattande servicenät som tex Volvo har och jämför det med Tesla, ja då vinner inte Tesla, även om den bilen skulle gå sönder mindre ofta.

Jag hade tagit V/XC60 T8. Kombinera om möjligt med en fabrikstur samt museet (coronastängt) vid leverans i Göteborg för maximal upplevelse, även uppskattat av de yngre! Kanske kan de ordna så du ser när de bygger just din bil, detta sista är jag dock osäker på.


VOLVO CAR CORPORATION | Volvo Car Fabrikstur (Sve)
de verkar köra detta fortfarande!

Hem - Volvo Museum
coronastängt

Besök Volvo Cars Göteborg | Volvo Car Sverige

Volvo Overseas Delivery | Swedish Vacation Package | Volvo Car USA


Allt är inte så enkelt, frågan är om man vill sponsra mer eller mindre suspekta gruvor genom att öka priset på batterimetallerna.
Ja, ungefär så där kan min vardag se ut, så kloka tankar...
 

Tapiren

Cartier
Fast naivt att tro avsevärt högre kostnad för arbetsgivaren inte på något sätt drabbar dig som arbetstagare.
Visst gör den det, samtidigt som tid och flexibilitet också har ett värde.

Sen är frågan hur värdeminskningen ser ut, vilken tappar mest på tre år, en Volvo eller en Tesla? Båda har höga andrahandsvärden och även om den sistnämnda procentuellt sett nog är starkare är frågan vilken som tappar mest i rena pengar?

Tesla modell S i den variant som ger bäst räckvidd kostar väl närmare en miljon?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Tänk på att ordet resande kan ha olika betydelser! :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Resandefolket

Tror du inte det kan bero lite på hur och var man har sina resor, om det fungerar med elbil? Berätta gärna varför du tycker att Tesla är överlägset!

Supercharger.
Egentligen hatar jag att vara fanboy men det funkar verkligen bra med Tesla även på långresa. Frågan är om jag tar familjen med Tesla till Italien nästa sommar?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Visst gör den det, samtidigt som tid och flexibilitet också har ett värde.

Sen är frågan hur värdeminskningen ser ut, vilken tappar mest på tre år, en Volvo eller en Tesla? Båda har höga andrahandsvärden och även om den sistnämnda procentuellt sett nog är starkare är frågan vilken som tappar mest i rena pengar?

Tesla modell S i den variant som ger bäst räckvidd kostar väl närmare en miljon?
Japp, Model S LR ligger på 920 ren tror jag. Till försvar, pengar är rätt billigt idag.
Andrahandsvärdet kan man såklart bara sia om men kolla vad som begärs på tex Blocket för 2-4 år gamla Teslor (oklart om de får ut pengarna). De ligger högt i förhållande till nypris.
En annan fördel som ofta glöms är de löpande kostnaderna. I princip noll för Tesla (oklart andra elbilar?)
 

idagtisdag

Cartier
På tal om billig stadsbil.

Verkar gå att hitta begagnat från runt 50 000 i Tyskland

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=308474675

och 70 000 kr i Sverige

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/renault_zoe_r240_22_kwh_single_speed_88hk/92238298

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=1020&fu=4&pl=0&ps=2&sort=price

då är det med hyrbatteri, intressant detalj om detta:

Beim Kauf muss der Mietvertrags für die Antriebsbatterie von der RCI Banque S.A. Niederlassung Deutschland übernommen werden.

Fällt die Akku Kapazität unter 75% tauscht Renault die Batterie innerhalb des Batterie-Mietvertrages kostenfrei aus.

Batteriemiete 22 kWh (laut Renault-Bank):
7500 km/ Jahr = 59€/ mtl.
10000 km/ Jahr = 69€/ mtl.
12500 km/ Jahr = 79€/ mtl.
15000 km/ Jahr = 89€/ mtl.
17500 km/ Jahr = 99€ mtl.
20000 km/ Jahr = 109€/ mtl.
Unbegrenzte km = 119€/ mtl. (nur für Privatkunden)


så då tillkommer minst 7000 kr per år i batterihyra.

Billigaste svenska Nissan Leaf runt 90 000 kr
https://www.blocket.se/annonser/hel...=1020&fu=4&pl=0&ps=2&q=nissan leaf&sort=price
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
jag undrar verkligen hur många el/hybrid som hade sålts om förmånsvärdet hade varit 1:1 mot fossilbilar för min del spelar det ingen större roll med de val jag gjort nu
Det som hade varit riktigt intressant är hur många som hade exv tagit en Model S för 1mille med tanke på vad för bil man får jämfört med exv motsvarande tysk bil
 

demondave

Rolex
jag undrar verkligen hur många el/hybrid som hade sålts om förmånsvärdet hade varit 1:1 mot fossilbilar för min del spelar det ingen större roll med de val jag gjort nu
Det som hade varit riktigt intressant är hur många som hade exv tagit en Model S för 1mille med tanke på vad för bil man får jämfört med exv motsvarande tysk bil

Kan väl knappaste säga att det är 1:1, men jag tog ju ett kliv upp till förmånsvärden där man ändå kan välja rätt mycket annat nu bara för att det är värt det. Men ingen tvekan om att LR:ens vettiga förmånsvärde hjälpte oss att ta steget på våra tjänstepulkor, så det funkade.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Japp, Model S LR ligger på 920 ren tror jag. Till försvar, pengar är rätt billigt idag.
Andrahandsvärdet kan man såklart bara sia om men kolla vad som begärs på tex Blocket för 2-4 år gamla Teslor (oklart om de får ut pengarna). De ligger högt i förhållande till nypris.
En annan fördel som ofta glöms är de löpande kostnaderna. I princip noll för Tesla (oklart andra elbilar?)
Model S är svindyr att försäkra. Ibland ligger det ju utanför kalkylen dock. Man "glömmer" bort det.
Model verkar ligga runt 600k efter 36mån, det är ändå 300/36 8000kr/mån i ren värdeminskning som ska tas av någon.
 
Topp