• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Plockade ut en Hyundai Kona Electric (2022) i lördags. Måste säga att jag är mycket positivt överraskad efter 3 dagars körning. Jag hade inte provkört den innan jag beställde och mina förväntningar var inte så höga. Vi önskade bara en billigare bil med lång räckvidd. Konan är jackpott på den punkten!
snittar 124 i förbrukning på de 176km jag kört. Har fortfarande 342 km kvar enligt bilen. Det innebär alltså en räckvidd på över 510km, vilket faktiskt är högre än bilens deklarerade WLTP-räckvidd! Tror inte det finns någon bil som har lägre förbrukning?
Enda som är minus som jag hittat är att Apple Carplay endast funkar om man kopplar in telefonen med kabel. Annars har den det mesta man kan önska sig. Rekommenderas verkligen om du vill ha mycket räckvidd för pengarna.
5F38239D-153E-4715-AE01-AA8AFF7B8874.jpeg
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Plockade ut denna nya tjänstesläde idag. Känns grymt bra än så länge. Trevligare komfort och känsla än tidigare v90. Kul med sportläge och extra boost.

530e bensinhybrid.
7EF49E0D-4A47-47F9-ADFE-00C145481052.jpeg
Har kört 530e ett par månader nu. Tyvärr måste jag säga att jag är delvis besviken. Körde en Passat GTE innan och BMWn ger inga direkta mervärden, snarare tvärtom. Bensinmotorn är fantastisk, men med en laddhybrid vill man ju köra den så lite som möjligt. Lastutrymmet är mycket sämre än Passaten, vilket jag i och för sig visste. Mer förvånande är att däcksbullret på motorväg upplevs lika högt eller värre än Passaten. Sedan är det irriterande smådetaljer som att BMWn inte känner av ifall det är kallt på morgonen utan drar igång torkarautomatiken trots att det är frost på rutan, och än mer irriterande att det inte finns en snabbmenyfunktion för att att ställa in laddströmmen. Man måste 4-5 nivåer ner i menyerna för att göra det. Det är en funktion jag använder nästan varje gång jag parkerar, eftersom jag vill ha olika laddström hemma och på jobbet.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har kört 530e ett par månader nu. Tyvärr måste jag säga att jag är delvis besviken. Körde en Passat GTE innan och BMWn ger inga direkta mervärden, snarare tvärtom. Bensinmotorn är fantastisk, men med en laddhybrid vill man ju köra den så lite som möjligt. Lastutrymmet är mycket sämre än Passaten, vilket jag i och för sig visste. Mer förvånande är att däcksbullret på motorväg upplevs lika högt eller värre än Passaten. Sedan är det irriterande smådetaljer som att BMWn inte känner av ifall det är kallt på morgonen utan drar igång torkarautomatiken trots att det är frost på rutan, och än mer irriterande att det inte finns en snabbmenyfunktion för att att ställa in laddströmmen. Man måste 4-5 nivåer ner i menyerna för att göra det. Det är en funktion jag använder nästan varje gång jag parkerar, eftersom jag vill ha olika laddström hemma och på jobbet.

BMW brukar ju ha en rad med 9 programmerbara snabbvalsknappar. Ställ dig i rätt meny och håll in en knapp tills det piper. Sen är det bara att trycka på den valda knappen för att komma till den menyn.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har kört 530e ett par månader nu. Tyvärr måste jag säga att jag är delvis besviken. Körde en Passat GTE innan och BMWn ger inga direkta mervärden, snarare tvärtom. Bensinmotorn är fantastisk, men med en laddhybrid vill man ju köra den så lite som möjligt. Lastutrymmet är mycket sämre än Passaten, vilket jag i och för sig visste. Mer förvånande är att däcksbullret på motorväg upplevs lika högt eller värre än Passaten. Sedan är det irriterande smådetaljer som att BMWn inte känner av ifall det är kallt på morgonen utan drar igång torkarautomatiken trots att det är frost på rutan, och än mer irriterande att det inte finns en snabbmenyfunktion för att att ställa in laddströmmen. Man måste 4-5 nivåer ner i menyerna för att göra det. Det är en funktion jag använder nästan varje gång jag parkerar, eftersom jag vill ha olika laddström hemma och på jobbet.
BMW som envisas med sina vidriga Runflatdäck, tyvärr
 

johpe

Panerai
2-Faktor
BMW som envisas med sina vidriga Runflatdäck, tyvärr

Det där stämmer väl inte riktigt längre? (Alltså att runflatdäck är vidriga, ett envist rykte som lever kvar sen när de första runflatdäcken kom, de var hårda och med högt vägljud. Men tror inte du hör skillnad på ett par nya runflat jämfört med ett par nya "vanliga" däck från samma tillverkare o modell)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det där stämmer väl inte riktigt längre? (Alltså att runflatdäck är vidriga, ett envist rykte som lever kvar sen när de första runflatdäcken kom, de var hårda och med högt vägljud. Men tror inte du hör skillnad på ett par nya runflat jämfört med ett par nya "vanliga" däck från samma tillverkare o modell)
Tycker man fortfarande läser på bmw forumen att RF däcken är crap även på helt nya bilar
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tycker man fortfarande läser på bmw forumen att RF däcken är crap även på helt nya bilar
Finns säkert alltid folk som måste gnälla (som vanligt på internet). Har en 3-serie GT med runflat och tycker inte det är några som helst problem.

(Sen är det alltid svårt o jämföra, för när man byter däck så byter man ju oftast från ett par slitna däck med ngra år på nacken till ett par sprillans nya. Så om man då samtidigt byter från runflat till "normala" så märker man säkert en skillnad, som man säkert skulle märket åt andra hållet oxå.)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har kört 530e ett par månader nu. Tyvärr måste jag säga att jag är delvis besviken. Körde en Passat GTE innan och BMWn ger inga direkta mervärden, snarare tvärtom. Bensinmotorn är fantastisk, men med en laddhybrid vill man ju köra den så lite som möjligt. Lastutrymmet är mycket sämre än Passaten, vilket jag i och för sig visste. Mer förvånande är att däcksbullret på motorväg upplevs lika högt eller värre än Passaten. Sedan är det irriterande smådetaljer som att BMWn inte känner av ifall det är kallt på morgonen utan drar igång torkarautomatiken trots att det är frost på rutan, och än mer irriterande att det inte finns en snabbmenyfunktion för att att ställa in laddströmmen. Man måste 4-5 nivåer ner i menyerna för att göra det. Det är en funktion jag använder nästan varje gång jag parkerar, eftersom jag vill ha olika laddström hemma och på jobbet.
Modellen är ju inte känd för att vara bullrig, snarare tvärtom.
Sitter det stora fälgar och Pirellidäck på ?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Många bilar hos BMW säljs utan RFT numera så det är inte lika självklart att det är däcken som är problemet. Visst är Passat relativt komfortabel men jag har haft en och upplevde ljudnivån som ok, men märkbart sämre än A6 och 5-serie. Framförallt känsligare för grov asfalt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Att få tag på en vettig elektriker för installation av laddbox visade sig vara svårare än jag trott.
Känns märkligt att man ska behöva maila en andra gång och fråga varför de inte svarar.

Har i alla fall tag på en som verkar vettig men som vanligt med hantverkare är återkopplingen mindre bra.
Skickar offert och när man svarar på den blir det tyst. Trots att jag tackade "ja".

Har de så sjukt mycket att göra att de kan välja och vraka mellan jobben?
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Många bilar hos BMW säljs utan RFT numera så det är inte lika självklart att det är däcken som är problemet. Visst är Passat relativt komfortabel men jag har haft en och upplevde ljudnivån som ok, men märkbart sämre än A6 och 5-serie. Framförallt känsligare för grov asfalt.
Jag upplever Audi som tystare än BMWn. Jag hade akustikrutor på Passaten vilket säkert gjorde en del, men det borde inte påverka vägljudet så mycket.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Du kan välja upp till 20" på 530e, gäller att bocka i tillvalet :p
Det är nog sedanmodellen i så fall, på BMWs hemsida finns bara 18" som alternativ för 530e Touring. Läste nånstans att de större fälgarna inte är godkända för det högre axeltrycket hos Touring.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Gör det och återkoppla gärna hur det gick. Jag har fyra radiostationer, däcktryck, hk- & vridmomentsmätare, tonkontroller, öppningshöjd för halvkombiluckan (420 Gran Coupe) och en till som jag inte minns nu. ;)
Lyckades inte med det. Det verkar som att knapparna enbart är för kanalval på radion. Det står ”kan ej spara” om man är någon annanstans än i radioläget.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har grejat lite till. Man kan spara toppmenyn, men inte längre ner i menyträdet. Det hjälper ju lite, men det är fortfarande tre nivåer ner innan man kan välja laddningsström.

OK! Har ingen egen erfarenhet av senare årsmodeller eller hybrider från BMW. Tycker bara att det är lite märkligt att man inte kan spara valfri skärmbild. Det är ju bara en specifik adress oavsett nivå så det borde vara lika enkelt som i min bil.
 
Senast ändrad:
Topp