• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    927

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag hörde någon säga att "Europa går i sömnen rakt mot avgrunden" vad gäller fordonsindustrin.
Med tanke på att Kina äger stora delar av värdekedjan för elbilar (från gruva till bil) samt att de sprutar ur sig bilar som generellt sett är billigare än europeiska bilar så är inte tanken helt främmande. Dessutom tillverkas redan idag en betydande andel av de "europeiska" bilarna i Kina.

Vad tror ni...? Håller ni med? Kommer den europeiska fordonsindustrin vara lika stor i framtiden eller har europa redan förlorat kampen?
Jag som jobbar inom tysk bilindustri är extremt oroad. Det är inte samma kompetens att typ gjuta effektiva vevstakar som att utveckla mjukvara och just nu behövs väldigt mycket mer av det senare. Och den mjukvara som kommer ur de tyska utvecklingsavdelningarna är seg, ful och dålig...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Skönt att man i väst öppnade upp dörrarna på detta sätt med att påtvinga elektrifiering. Sen kommer man sitta där och undra vad som hände och vilka krispaket som behöver komma till.

Samma som att mata Ryssland och sen komma på att det kanske inte var så bra...
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag som jobbar inom tysk bilindustri är extremt oroad. Det är inte samma kompetens att typ gjuta effektiva vevstakar som att utveckla mjukvara och just nu behövs väldigt mycket mer av det senare. Och den mjukvara som kommer ur de tyska utvecklingsavdelningarna är seg, ful och dålig...
Som tur är så är mjukvaran i EU-versionerna av de kinesiska bilarna buggiga också eller inte har stöd för allt då all baskod är skriven för den kinesiska marknaden som dem behöver koda om... Vilket blir jobbigt med regler som vi har här som värnar om datainsamling bland annat :D
 
Senast ändrad:

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Skönt att man i väst öppnade upp dörrarna på detta sätt med att påtvinga elektrifiering. Sen kommer man sitta där och undra vad som hände och vilka krispaket som behövs komma till.

Samma som att mata Ryssland och sen komma på att det kanske inte var så bra...
Nu ska ju EU utreda tillverkarna för att se om de fått kinesiska subventioner som har lett till snedvriden konkurrens. Om de kommer fram till att subventionerna snedvridit konkurrensen så kommer det leda till handelstullar på de bilar som tillverkas i Kina (inte bara kinesiska märken). Då har man ju skjutit sig själv i foten ännu mer eftersom Kina i sin tur kommer svara med handelstullar på europeiska bilar. Kina är en stor marknad för många av europas märken....
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu ska ju EU utreda tillverkarna för att se om de fått kinesiska subventioner som har lett till snedvriden konkurrens. Om de kommer fram till att subventionerna snedvridit konkurrensen så kommer det leda till handelstullar på de bilar som tillverkas i Kina (inte bara kinesiska märken). Då har man ju skjutit sig själv i foten ännu mer eftersom Kina i sin tur kommer svara med handelstullar på europeiska bilar. Kina är en stor marknad för många av europas märken....
dem kan ju även selektivt öka priser för export till exv EU med. För dem har ju så få saker de exporterar till EU eller har så få ingående komponenter som de tillverkar .....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu ska ju EU utreda tillverkarna för att se om de fått kinesiska subventioner som har lett till snedvriden konkurrens. Om de kommer fram till att subventionerna snedvridit konkurrensen så kommer det leda till handelstullar på de bilar som tillverkas i Kina (inte bara kinesiska märken). Då har man ju skjutit sig själv i foten ännu mer eftersom Kina i sin tur kommer svara med handelstullar på europeiska bilar. Kina är en stor marknad för många av europas märken....
Exakt. Protektionism ledar till att alla förlorar. Det är det sämsta sättet att försöka komma ifatt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
1705483543122.png

rätt sjuka priser(relativt sett)
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Om någon är på jakt efter en Model 3, Y, S eller X från tesla har jag en kod där man kan få 2500 kronor rabatt samt utökad autopilot (fullständig självkörning) i tre månader. Vid användning av koden får även jag poäng som kan spenderas på lite krimskrams. En win-win. Skicka PM vid intresse.

Skamlöst citerar jag mig själv. :bag:
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Velat rätt länge, men nu känns det nästan dumt att inte köpa Tesla? 😅

Eller kanske börja spana på lätt beggade 😀
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
I tyskland ändrade de till 0% ränta. LR/Svart/Dragkrok kostar 518€ med 0€ kontantinsats á 48 mån. Måste läsa på villkoren men blir nog spontant Teslaägare till helgen känns de som.
Screenshot 2024-01-17 at 11.41.50.png
ha grymt!
Vad räknar man på för restvärde efter 48 mån?
eller är det någon form av privatleasing?
 

Josa

Omega
2-Faktor
Var precis inne på tesla i mall of Scandinavia. Räntan gäller på alla finansieringsalternativ. Rörlig så följer styrräntan.
De hade sålt 10 model y de första två timmarna i butiken.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Plockade själv ut en förmånsbil i slutet av November som nu rullat ca. 200 mil. Blev en Skoda Enyaq 80xiV då det hade erbjudande på dessa med ca.140k rabatt på en fullutrustad variant.

Har varit ganska ofördelaktiga vinterförhållanden hittills så lite diskotek av varningslampor när olika sensorer och annat fryser plus en räckvidd som nog kommer öka när värmen kommer. Sedan en app för motorvärmare m.m. som man får lite lätt hjärnblödning av…

Men annars med tanke på hur lite det kostar mig privat, känns det rätt oslagbart att köra på el och den är förhållandevis bekväm och praktisk att köra runt i även om den känns lite tung och trött.

Så är kanske inte rättvist att jämföra körglädje med tidigare bilar då det är en helt annan typ av bilar bl.a BMW M3 och Seat Leon Cupra R.

Lär följa tråden här framöver då det är mycket intressant som skrivs 👍
 

spruff

Omega
ha grymt!
Vad räknar man på för restvärde efter 48 mån?
eller är det någon form av privatleasing?
Fast det där är ju bara bilhandlarmatematik. :D Restvärdet är inte garanterat. Om man räknar med 52% restvärde efter 3 år blir värdeminskningen 8500 i månaden. Dom pengarna skall betalas, sen kan man välja att betala up front, under tiden eller när bilen skall säljas.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fast det där är ju bara bilhandlarmatematik. :D Restvärdet är inte garanterat. Om man räknar med 52% restvärde efter 3 år blir värdeminskningen 8500 i månaden. Dom pengarna skall betalas, sen kan man välja att betala up front, under tiden eller när bilen skall säljas.
jo det är jag medveten om. Men frågan var om det var lån eller leasing och vad dem räknat på.
Men av att döma så är det någon form av leasing privat då det inte står något om beräknad rest.

Räknade förövrigt med 30% på min bil men är fortfarande runt 90%(faktisk)(om inte mer) efter fyra år som det ser ut nu .....
(spoiler: ingen elbil :D)
 

Magnetize

Cartier
2-Faktor
Plockade själv ut en förmånsbil i slutet av November som nu rullat ca. 200 mil. Blev en Skoda Enyaq 80xiV då det hade erbjudande på dessa med ca.140k rabatt på en fullutrustad variant.

Har varit ganska ofördelaktiga vinterförhållanden hittills så lite diskotek av varningslampor när olika sensorer och annat fryser plus en räckvidd som nog kommer öka när värmen kommer. Sedan en app för motorvärmare m.m. som man får lite lätt hjärnblödning av…

Men annars med tanke på hur lite det kostar mig privat, känns det rätt oslagbart att köra på el och den är förhållandevis bekväm och praktisk att köra runt i även om den känns lite tung och trött.

Så är kanske inte rättvist att jämföra körglädje med tidigare bilar då det är en helt annan typ av bilar bl.a BMW M3 och Seat Leon Cupra R.

Lär följa tråden här framöver då det är mycket intressant som skrivs 👍
Kört Enyaq i 2 år nu och är nöjd. Håller med om diskoteket med varningslampor, framförallt vid snö på sensorerna fram. 😅
Men väldigt nöjd annars som sagt, vår är inte fyrhjulsdriven dock, men det får man väl ta nästa gång.
Också märkt att appen bråkat lite, kan inte längre se mina laddplatser (hemma och stugan) i appen utan den visar endast ett "-" av någon anledning.

Inte orkat snacka med Skoda men försökt att kolla på deras forum utan att bli klokare.
 
Topp