Har du testat iX, den är iof lite nyare men där tycker jag körassistansen funkar braBMW i4 M50, tillverkad i juli 2023.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har du testat iX, den är iof lite nyare men där tycker jag körassistansen funkar braBMW i4 M50, tillverkad i juli 2023.
Tack för utförligt svar!Har haft en 2020 ID.3 Max, och vi har en 24- 85x Enyaq och en 24-model 3 nu.
Om man inte behöver de större utrymmen parkeringssensorer/blinkersspak/förardisplay som finns i exv i en Enyaq(ja dörrarna fryser fast på även den om man inte behandlar med silikon) och så finns det inte överhuvudtaget något som är bättre på någon av dem jämfört med highland model 3 i alla fall, speciellt inte i icke GTX/RS versioner där interiören får ett rejält lyft. Enyaqen har dessutom fler fysiska knappar jämfört med ID.4. Inget som påverkar mig. Det enda jag gör är att byta låtar och höja/sänka volym 99%(av interaktionen med bilen så jag är kanske inte någon bra referens vad gäller det) av tiden. Med det sagt så hade jag mycket väl kunnat tänka mig en ID.7. Nej jag är ingen Tesla fanboy, har dock haft en del bilar de 6-7 åren så har helt ok med personliga referenser.
Jämfört med tidigare model 3 låter jag vara osagt.
Vi har haft en 2020 Tiguan i tre år tidigare som @das_heuer verkar komma ifrån.
Synd inte Renault r5 blev så billig som det utgav sig förs
Ca 28,000 EUR i Frankrike för stora batteriet. Det är absolut överkomligt. Synd att samma bil kostar nästan 100,000kr mer i Sverige...Inte jättebilliga men ok privatleasingpriser på dem. Svårt att välja en sådan över en exv en Cupra. Men klart rolig bil visuellt i alla fall
Plus att Harry kör med Panerai![]()
Inredningen och infotainmentsystemet verkar ljusår bättre än Cuprans. Men utrymmena är förstås mkt sämre. R5 känns som en typisk andrabil, Born går ju använda som huvudbil utan större problem.Inte jättebilliga men ok privatleasingpriser på dem. Svårt att välja en sådan över exv en Cupra, eller!? Men klart rolig bil visuellt i alla fall.
Grym som andra/stads/inte köra allt för långa sträckor-bil
Hoppas dem säljer många, som jag förstått så sourcas det mesta ifrån frankrike
Plus att Harry kör med Panerai![]()
Synd bara att den kommer kosta 1.2 miljoner eller liknandeMinns R5 turbo 2 från nån resa i Frankrike back in the days. Ball att det kommer en elektrisk turbo 3.
![]()
Vart är Turbon undrar jag ju då?Minns R5 turbo 2 från nån resa i Frankrike back in the days. Ball att det kommer en elektrisk turbo 3.
![]()
Men det vet du väl. Turbon är installerad precis likadant som på Taycan Turbo, fast på andra ledden.Vart är Turbon undrar jag ju då?![]()
Det är sant, nu när du säger det… där under passagerarstolen, till vänster. Men på Renaulten sitter den till höger omväntMen det vet du väl. Turbon är installerad precis likadant som på Taycan Turbo, fast på andra ledden.
Jag gillade den (faktiskt) redan innan och med nya fronten blev det ännu bättre. Men precis som du säger - dyr är den.Trodde jag aldrig skulle säga det! Men hade kunnat tänka mig en, men är för fattig
Missade denna uppdatering. Kanske hade varit nåt.Trodde jag aldrig skulle säga det! Men hade kunnat tänka mig en, men är för fattig
Så länge du laddar högvoltsbatteriet regelbundet så funkar det. Ladda inte 1 gång i veckan utan i med sladden varje kväll.Går det att mosa på med värmaren i bilen på en sån med bara korta körsträckor, finns väl inget 12V batteri som bråkar om man gör de?
Är den så dyr i förhållande till typ ev9? Ordentlig räckvidd också.Jag gillade den (faktiskt) redan innan och med nya fronten blev det ännu bättre. Men precis som du säger - dyr är den.
Exakt så jag själv resonerar. Har skannat igenom blocket senaste dagarna och hittar riktigt trevliga bilar (inte bara basmodellen) för ca 340-360k som gått under 5k mil och är från -22/23. Helt klart lockande.Om man vill ha en Elsuv utan att sälja kroppsdelar så känns Id4 Pro varianten från 21-22 det absolut vettigaste. Ändå ligger det massvis på blocket som är prissänkta.
Jag är nästan sugen på att köpa en för priset lockar väldigt mycket.
Går det att mosa på med värmaren i bilen på en sån med bara korta körsträckor, finns väl inget 12V batteri som bråkar om man gör de?
Ja, jag ska åka och klämma på en på Fredag så får jag se hur det känns.Exakt så jag själv resonerar. Har skannat igenom blocket senaste dagarna och hittar riktigt trevliga bilar (inte bara basmodellen) för ca 340-360k som gått under 5k mil och är från -22/23. Helt klart lockande.
Okej, kanon! Den principen gäller på alla elbilar?Så länge du laddar högvoltsbatteriet regelbundet så funkar det. Ladda inte 1 gång i veckan utan i med sladden varje kväll.
Det är den kanske inte om man ser det på det sättet. Men ~1mkr för en bil är mycket för fattiga jagÄr den så dyr i förhållande till typ ev9? Ordentlig räckvidd också.
Nej det är väldigt mycket pengar. Känns ju som att 500 tkr är minimum idag om man ska ha en vettig elbil.Det är den kanske inte om man ser det på det sättet. Men ~1mkr för en bil är mycket för fattiga jag![]()
Spännande, skriv gärna efteråt och berätta hur det gickJa, jag ska åka och klämma på en på Fredag så får jag se hur det känns.
Okej, kanon! Den principen gäller på alla elbilar?
Vi gör så, alltid 23 grader i bilen. Inne på vår andra ID4, blir troligen en ID7 eller Enyaq nästa gång. Bäst pris/prestanda för snål inköpare.Går det att mosa på med värmaren i bilen på en sån med bara korta körsträckor, finns väl inget 12V batteri som bråkar om man gör de?
Varför? Vi kör med värme två gånger per dag och rullar bara några kilometer totalt. Drar mer på att värma än förflytta bilen, och sätter bara i sladden max en gång i veckan vid <20%.Så länge du laddar högvoltsbatteriet regelbundet så funkar det. Ladda inte 1 gång i veckan utan i med sladden varje kväll.
Liknande här. Inga problem och nu Id4 #2.Vi gör så, alltid 23 grader i bilen. Inne på vår andra ID4, blir troligen en ID7 eller Enyaq nästa gång. Bäst pris/prestanda för snål inköpare.
Varför? Vi kör med värme två gånger per dag och rullar bara några kilometer totalt. Drar mer på att värma än förflytta bilen, och sätter bara i sladden max en gång i veckan vid <20%.
Klart snyggare än BMW:n här ovanför.Är det bara jag som tycker nya Enyaq Coupe är vansinnigt snygg? Korkat val såklart, att välja bort bakluckan när man har familj, men ball är den!
![]()
Helt klart.Klart snyggare än BMW:n här ovanför.![]()
Dålig koll på andra modeller, men ”stora” etron kan du ta bort mtp räckvidden, om den var ett alternativ.Står i valet och kvalet inför köp av ny bil.
Förutsättningar:
- ett småbarn (bakåtvänd barnstol i ett par år till);
- ca 1000 mil/år (resor till/från landställe främst);
- tillgång till laddare;
- budget 500-700tkr
Krav:
- bra storlek (kör e-klass idag) men ingen monstersuv;
- ”riktig räckvidd” på åtminstone 30 mil;
- max 3 år gammal;
- ingen Tesla, ingen VW ID och inget kinesiskt
Kikat på EQE (svårt att hitta vettiga inom prisspannet), EQC och Etron/Etron q4. Andra modeller jag missar?
q4 är 99% en id4 så du kan ju stryka direkt isfStår i valet och kvalet inför köp av ny bil.
Förutsättningar:
- ett småbarn (bakåtvänd barnstol i ett par år till);
- ca 1000 mil/år (resor till/från landställe främst);
- tillgång till laddare;
- budget 500-700tkr
Krav:
- bra storlek (kör e-klass idag) men ingen monstersuv;
- ”riktig räckvidd” på åtminstone 30 mil;
- max 3 år gammal;
- ingen Tesla, ingen VW ID och inget kinesiskt
Kikat på EQE (svårt att hitta vettiga inom prisspannet), EQC och Etron/Etron q4. Andra modeller jag missar?