• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,007
Har haft en 2020 ID.3 Max, och vi har en 24- 85x Enyaq och en 24-model 3 nu.

Om man inte behöver de större utrymmen parkeringssensorer/blinkersspak/förardisplay som finns i exv i en Enyaq(ja dörrarna fryser fast på även den om man inte behandlar med silikon) och så finns det inte överhuvudtaget något som är bättre på någon av dem jämfört med highland model 3 i alla fall, speciellt inte i icke GTX/RS versioner där interiören får ett rejält lyft. Enyaqen har dessutom fler fysiska knappar jämfört med ID.4. Inget som påverkar mig. Det enda jag gör är att byta låtar och höja/sänka volym 99%(av interaktionen med bilen så jag är kanske inte någon bra referens vad gäller det) av tiden. Med det sagt så hade jag mycket väl kunnat tänka mig en ID.7. Nej jag är ingen Tesla fanboy, har dock haft en del bilar de 6-7 åren så har helt ok med personliga referenser.

Jämfört med tidigare model 3 låter jag vara osagt.

Vi har haft en 2020 Tiguan i tre år tidigare som @das_heuer verkar komma ifrån.
Tack för utförligt svar!
 
Synd inte Renault r5 blev så billig som det utgav sig förs

Inte jättebilliga men ok privatleasingpriser på dem. Svårt att välja en sådan över exv en Cupra, eller!? Men klart rolig bil visuellt i alla fall.
Grym som andra/stads/inte köra allt för långa sträckor-bil

Hoppas dem säljer många, som jag förstått så sourcas det mesta ifrån frankrike

Plus att Harry kör med Panerai hexagon
 
Senast ändrad:
Inte jättebilliga men ok privatleasingpriser på dem. Svårt att välja en sådan över en exv en Cupra. Men klart rolig bil visuellt i alla fall

Plus att Harry kör med Panerai hexagon
Ca 28,000 EUR i Frankrike för stora batteriet. Det är absolut överkomligt. Synd att samma bil kostar nästan 100,000kr mer i Sverige...

Hade den gått för samma pris som i Frankrike så hade den nog sålt bra även här, stora batteriet för cirka 320tkr.
 
Inte jättebilliga men ok privatleasingpriser på dem. Svårt att välja en sådan över exv en Cupra, eller!? Men klart rolig bil visuellt i alla fall.
Grym som andra/stads/inte köra allt för långa sträckor-bil

Hoppas dem säljer många, som jag förstått så sourcas det mesta ifrån frankrike

Plus att Harry kör med Panerai hexagon
Inredningen och infotainmentsystemet verkar ljusår bättre än Cuprans. Men utrymmena är förstås mkt sämre. R5 känns som en typisk andrabil, Born går ju använda som huvudbil utan större problem.
 
Minns R5 turbo 2 från nån resa i Frankrike back in the days. Ball att det kommer en elektrisk turbo 3. ❤️
6495164F-F581-4913-BE13-60A39D897897.jpeg
 
Om man vill ha en Elsuv utan att sälja kroppsdelar så känns Id4 Pro varianten från 21-22 det absolut vettigaste. Ändå ligger det massvis på blocket som är prissänkta.

Jag är nästan sugen på att köpa en för priset lockar väldigt mycket.

Går det att mosa på med värmaren i bilen på en sån med bara korta körsträckor, finns väl inget 12V batteri som bråkar om man gör de?
 
Om man vill ha en Elsuv utan att sälja kroppsdelar så känns Id4 Pro varianten från 21-22 det absolut vettigaste. Ändå ligger det massvis på blocket som är prissänkta.

Jag är nästan sugen på att köpa en för priset lockar väldigt mycket.

Går det att mosa på med värmaren i bilen på en sån med bara korta körsträckor, finns väl inget 12V batteri som bråkar om man gör de?
Exakt så jag själv resonerar. Har skannat igenom blocket senaste dagarna och hittar riktigt trevliga bilar (inte bara basmodellen) för ca 340-360k som gått under 5k mil och är från -22/23. Helt klart lockande.
 
Exakt så jag själv resonerar. Har skannat igenom blocket senaste dagarna och hittar riktigt trevliga bilar (inte bara basmodellen) för ca 340-360k som gått under 5k mil och är från -22/23. Helt klart lockande.
Ja, jag ska åka och klämma på en på Fredag så får jag se hur det känns.
Så länge du laddar högvoltsbatteriet regelbundet så funkar det. Ladda inte 1 gång i veckan utan i med sladden varje kväll.
Okej, kanon! Den principen gäller på alla elbilar?
 
Någon som har en Id.3 2021-2022? Hur långt kommer man i verkliga livet på en laddning 80-90 väg? Omöjligt att svara på kanske?
 
Går det att mosa på med värmaren i bilen på en sån med bara korta körsträckor, finns väl inget 12V batteri som bråkar om man gör de?
Vi gör så, alltid 23 grader i bilen. Inne på vår andra ID4, blir troligen en ID7 eller Enyaq nästa gång. Bäst pris/prestanda för snål inköpare.
Så länge du laddar högvoltsbatteriet regelbundet så funkar det. Ladda inte 1 gång i veckan utan i med sladden varje kväll.
Varför? Vi kör med värme två gånger per dag och rullar bara några kilometer totalt. Drar mer på att värma än förflytta bilen, och sätter bara i sladden max en gång i veckan vid <20%.
 
Vi gör så, alltid 23 grader i bilen. Inne på vår andra ID4, blir troligen en ID7 eller Enyaq nästa gång. Bäst pris/prestanda för snål inköpare.

Varför? Vi kör med värme två gånger per dag och rullar bara några kilometer totalt. Drar mer på att värma än förflytta bilen, och sätter bara i sladden max en gång i veckan vid <20%.
Liknande här. Inga problem och nu Id4 #2.
 
Står i valet och kvalet inför köp av ny bil.

Förutsättningar:

  • ett småbarn (bakåtvänd barnstol i ett par år till);
  • ca 1000 mil/år (resor till/från landställe främst);
  • tillgång till laddare;
  • budget 500-700tkr

Krav:

  • bra storlek (kör e-klass idag) men ingen monstersuv;
  • ”riktig räckvidd” på åtminstone 30 mil;
  • max 3 år gammal;
  • ingen Tesla, ingen VW ID och inget kinesiskt

Kikat på EQE (svårt att hitta vettiga inom prisspannet), EQC och Etron/Etron q4. Andra modeller jag missar?
 
Senast ändrad:
Står i valet och kvalet inför köp av ny bil.

Förutsättningar:

  • ett småbarn (bakåtvänd barnstol i ett par år till);
  • ca 1000 mil/år (resor till/från landställe främst);
  • tillgång till laddare;
  • budget 500-700tkr

Krav:

  • bra storlek (kör e-klass idag) men ingen monstersuv;
  • ”riktig räckvidd” på åtminstone 30 mil;
  • max 3 år gammal;
  • ingen Tesla, ingen VW ID och inget kinesiskt

Kikat på EQE (svårt att hitta vettiga inom prisspannet), EQC och Etron/Etron q4. Andra modeller jag missar?
Dålig koll på andra modeller, men ”stora” etron kan du ta bort mtp räckvidden, om den var ett alternativ.
I alla fall på vintern.
 
Står i valet och kvalet inför köp av ny bil.

Förutsättningar:

  • ett småbarn (bakåtvänd barnstol i ett par år till);
  • ca 1000 mil/år (resor till/från landställe främst);
  • tillgång till laddare;
  • budget 500-700tkr

Krav:

  • bra storlek (kör e-klass idag) men ingen monstersuv;
  • ”riktig räckvidd” på åtminstone 30 mil;
  • max 3 år gammal;
  • ingen Tesla, ingen VW ID och inget kinesiskt

Kikat på EQE (svårt att hitta vettiga inom prisspannet), EQC och Etron/Etron q4. Andra modeller jag missar?
q4 är 99% en id4 så du kan ju stryka direkt isf ;)
 
Tillbaka
Topp