Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
...toning?Var dags för en vårtvätt
![]()
Har funderat på det! Får se till sommaren....toning?
Jag medHar funderat på det! Får se till sommaren.
Kul att öppna den bakluckan i garaget!Var och kollade in ES90 i veckan, kändes välbyggd med imponerande elektronik - inget som stack ut och på något sätt så skapade den ingen köpvilja.![]()
![]()
Den har väl justering av öppningshöjd, men det gäller att komma ihåg att ställa in denna.Kul att öppna den bakluckan i garaget!![]()
Den har väl justering av öppningshöjd, men det gäller att komma ihåg att ställa in denna.
Eller har den till och med mätning av fri höjd vid varje öppning, så att den inte slår i?
Tesla X har väl det för sina bakdörrar.
Jo men med den storleken och vanlig takhöjd så är det ju bara ett brevinkast att stoppa in saker i!Den har väl justering av öppningshöjd, men det gäller att komma ihåg att ställa in denna.
Eller har den till och med mätning av fri höjd vid varje öppning, så att den inte slår i?
Tesla X har väl det för sina bakdörrar.
Jo men med den storleken och vanlig takhöjd så är det ju bara ett brevinkast att stoppa in saker i!
Ser inte var batteriet har med detta att göra….Ja, det finns många skäl till att inte välja en batteribil.
Ser inte var batteriet har med detta att göra….![]()
Inte min…Men det är ju bara batteribilar som är så sinneslöst konstruerade.
Inte min…
Vilken tur att just du själv kan välja att inte köpa en sådan bil!Nej det har jag inte påstått. Men det verkar som att batteribilskonsumenten i stort är beredd på att acceptera vilka stolligheter som helst.
För att sedan med ett skevt leende ursäkta sig med, det är ju en "batteribil".
Vilken tur att just du själv kan välja att inte köpa en sådan bil!
Vilken tur att precis alla kan välja att inte köpa just de bilar de inte vill ha!
Saab kom med sin första halvkombi, combi coupé, på 70-talet och körde vidare på den luckan till 93 kom om jag minns rätt. Tror ingen var "batteribil".Nej det har jag inte påstått. Men det verkar som att batteribilskonsumenten i stort är beredd på att acceptera vilka stolligheter som helst.
För att sedan med ett skevt leende ursäkta sig med, det är ju en "batteribil".
Saab kom med sin första halvkombi, combi coupé, på 70-talet och körde vidare på den luckan till 93 kom om jag minns rätt. Tror ingen var "batteribil".
Tror inte @laketwig BMW heller är "batteribil" med tanke på avgasrören.
Den typen av lucka uppskattas av många då man kan få en bil att se mer ut som en sedan men ändå vara lättlastad.
Kolla in Enyaq gillar våran 85x, kolla in Mach-e gillade våran RWD LR(dock är bagaget inte den största)Hej tråden, jag tar tacksamt emot lite tips inför val av elbil
Jag kör just nu en Volvo EX60 laddhybrid (2022) jag har som förmånsbil via jobbet. Är jättenöjd med den, bekväm och lagom stor, men leasingperioden har gått ut och vi ska sluta med förmånsbilar vilket leder mig till att titta på privatleasing istället.
Behöver plats för barnvagn och just nu ett babyskydd samt en bakåtvänd barnstol, men om några månader är det två bakåtvända barnstolar som gäller. Visst är det kul att kolla på bil och det är mycket som lockar, men optimalt vore att hamna mellan 6–7k/mån inkl. försäkring och vinterdäck.
De modeller jag kollat på hittills är Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 samt Kia EV3.
Audi Q4 45 e-tron Proline
Trevligast interiör av de tre men lite tråkigare yttre. Som ofta med Audi så får man inte så mycket i grundutfördandet. Och här är det just grundutförandet som landar omkring 7k/mån. Har fått en offert på Proline Advanced på 7.7k vilket jag ändå tror är ett bra pris, men springer iväg lite ifrån tanken kring vad bilen skulle kosta.
ID.4 Pro Edition
På paper den bäst utrustade bilen som också landar på 7k/mån. Provkörde den dock igår och den kändes rätt tråkig. Men tråkigt kanske är bra?
Kia EV3
Tänkte att vi kanske kunde gå ned en storlek då de flesta resor i regel sker mellan hem, förskola och matbutik. EV3:an kändes modern, kanske lite väl avskalad, men tror tyvärr baksätet kommer bli för tajt för barnstolarna.
Finns det någon modell jag missar? Kollade en del online igår på Skodas nya Elroq. Som jag förstått det lite större än EV3 men mindre än ID.4. Får familjen plats i den så är även den helt klart intressant. Landar på 6k/mån för mellanbatteriet (60) så där finns pengar att spara. Tror det större batteriet (85) landade på 6.4k ungefär.
Hej tråden, jag tar tacksamt emot lite tips inför val av elbil
Jag kör just nu en Volvo EX60 laddhybrid (2022) jag har som förmånsbil via jobbet. Är jättenöjd med den, bekväm och lagom stor, men leasingperioden har gått ut och vi ska sluta med förmånsbilar vilket leder mig till att titta på privatleasing istället.
Behöver plats för barnvagn och just nu ett babyskydd samt en bakåtvänd barnstol, men om några månader är det två bakåtvända barnstolar som gäller. Visst är det kul att kolla på bil och det är mycket som lockar, men optimalt vore att hamna mellan 6–7k/mån inkl. försäkring och vinterdäck.
De modeller jag kollat på hittills är Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 samt Kia EV3.
Audi Q4 45 e-tron Proline
Trevligast interiör av de tre men lite tråkigare yttre. Som ofta med Audi så får man inte så mycket i grundutfördandet. Och här är det just grundutförandet som landar omkring 7k/mån. Har fått en offert på Proline Advanced på 7.7k vilket jag ändå tror är ett bra pris, men springer iväg lite ifrån tanken kring vad bilen skulle kosta.
ID.4 Pro Edition
På paper den bäst utrustade bilen som också landar på 7k/mån. Provkörde den dock igår och den kändes rätt tråkig. Men tråkigt kanske är bra?
Kia EV3
Tänkte att vi kanske kunde gå ned en storlek då de flesta resor i regel sker mellan hem, förskola och matbutik. EV3:an kändes modern, kanske lite väl avskalad, men tror tyvärr baksätet kommer bli för tajt för barnstolarna.
Finns det någon modell jag missar? Kollade en del online igår på Skodas nya Elroq. Som jag förstått det lite större än EV3 men mindre än ID.4. Får familjen plats i den så är även den helt klart intressant. Landar på 6k/mån för mellanbatteriet (60) så där finns pengar att spara. Tror det större batteriet (85) landade på 6.4k ungefär.
Jag håller med @MaziK här. Kolla Enyaq. Kollegan fick sin för två veckor sen och jag är riktigt imponerad. Allt från storlek, till kvalitetskänsla och komfort.Kolla in Enyaq gillar våran 85x, kolla in Mach-e gillade våran RWD LR(dock är bagaget inte den största)
Model Y faceliften lär vara mycket bra i sammanhanget
Är också till största del väldigt nöjd med min Enyaq. Jag skulle definitivt gått på det större batteriet jag har själv (80) storleken i min från 2023 och på det kommer man 30 lugna mil vid 80% laddning. Så helt optimalt för mig.Hej tråden, jag tar tacksamt emot lite tips inför val av elbil
Jag kör just nu en Volvo EX60 laddhybrid (2022) jag har som förmånsbil via jobbet. Är jättenöjd med den, bekväm och lagom stor, men leasingperioden har gått ut och vi ska sluta med förmånsbilar vilket leder mig till att titta på privatleasing istället.
Behöver plats för barnvagn och just nu ett babyskydd samt en bakåtvänd barnstol, men om några månader är det två bakåtvända barnstolar som gäller. Visst är det kul att kolla på bil och det är mycket som lockar, men optimalt vore att hamna mellan 6–7k/mån inkl. försäkring och vinterdäck.
De modeller jag kollat på hittills är Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 samt Kia EV3.
Audi Q4 45 e-tron Proline
Trevligast interiör av de tre men lite tråkigare yttre. Som ofta med Audi så får man inte så mycket i grundutfördandet. Och här är det just grundutförandet som landar omkring 7k/mån. Har fått en offert på Proline Advanced på 7.7k vilket jag ändå tror är ett bra pris, men springer iväg lite ifrån tanken kring vad bilen skulle kosta.
ID.4 Pro Edition
På paper den bäst utrustade bilen som också landar på 7k/mån. Provkörde den dock igår och den kändes rätt tråkig. Men tråkigt kanske är bra?
Kia EV3
Tänkte att vi kanske kunde gå ned en storlek då de flesta resor i regel sker mellan hem, förskola och matbutik. EV3:an kändes modern, kanske lite väl avskalad, men tror tyvärr baksätet kommer bli för tajt för barnstolarna.
Finns det någon modell jag missar? Kollade en del online igår på Skodas nya Elroq. Som jag förstått det lite större än EV3 men mindre än ID.4. Får familjen plats i den så är även den helt klart intressant. Landar på 6k/mån för mellanbatteriet (60) så där finns pengar att spara. Tror det större batteriet (85) landade på 6.4k ungefär.
Om du är nöjd med den du har, så kan du väl köpa ut den och teckna ett billån på 36 månader, lägg 4-5 kkr per månad så har du ett rejält mycket högre restvärde än restskuld efter denna period. Jag är personligen allergisk mot privatleasing.Hej tråden, jag tar tacksamt emot lite tips inför val av elbil
Jag kör just nu en Volvo EX60 laddhybrid (2022) jag har som förmånsbil via jobbet. Är jättenöjd med den, bekväm och lagom stor, men leasingperioden har gått ut och vi ska sluta med förmånsbilar vilket leder mig till att titta på privatleasing istället.
Behöver plats för barnvagn och just nu ett babyskydd samt en bakåtvänd barnstol, men om några månader är det två bakåtvända barnstolar som gäller. Visst är det kul att kolla på bil och det är mycket som lockar, men optimalt vore att hamna mellan 6–7k/mån inkl. försäkring och vinterdäck.
De modeller jag kollat på hittills är Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 samt Kia EV3.
Audi Q4 45 e-tron Proline
Trevligast interiör av de tre men lite tråkigare yttre. Som ofta med Audi så får man inte så mycket i grundutfördandet. Och här är det just grundutförandet som landar omkring 7k/mån. Har fått en offert på Proline Advanced på 7.7k vilket jag ändå tror är ett bra pris, men springer iväg lite ifrån tanken kring vad bilen skulle kosta.
ID.4 Pro Edition
På paper den bäst utrustade bilen som också landar på 7k/mån. Provkörde den dock igår och den kändes rätt tråkig. Men tråkigt kanske är bra?
Kia EV3
Tänkte att vi kanske kunde gå ned en storlek då de flesta resor i regel sker mellan hem, förskola och matbutik. EV3:an kändes modern, kanske lite väl avskalad, men tror tyvärr baksätet kommer bli för tajt för barnstolarna.
Finns det någon modell jag missar? Kollade en del online igår på Skodas nya Elroq. Som jag förstått det lite större än EV3 men mindre än ID.4. Får familjen plats i den så är även den helt klart intressant. Landar på 6k/mån för mellanbatteriet (60) så där finns pengar att spara. Tror det större batteriet (85) landade på 6.4k ungefär.
Ska dem köpa ut den för marknadsvärde så lär den vara relativt dyrOm du är nöjd med den du har, så kan du väl köpa ut den och teckna ett billån på 36 månader, lägg 4-5 kkr per månad så har du ett rejält mycket högre restvärde än restskuld efter denna period. Jag är personligen allergisk mot privatleasing.
Kolla in Enyaq gillar våran 85x, kolla in Mach-e gillade våran RWD LR(dock är bagaget inte den största)
Model Y faceliften lär vara mycket bra i sammanhanget
Jag håller med @MaziK här. Kolla Enyaq. Kollegan fick sin för två veckor sen och jag är riktigt imponerad. Allt från storlek, till kvalitetskänsla och komfort.
Är också till största del väldigt nöjd med min Enyaq. Jag skulle definitivt gått på det större batteriet jag har själv (80) storleken i min från 2023 och på det kommer man 30 lugna mil vid 80% laddning. Så helt optimalt för mig.
Tycker dessutom att SportLine inredningen känns väldigt premium och är imponerad över Skoda som ändå har stämpeln av att vara lite av ett budget märke. Skulle nästan vilja gå så långt att inredning känns mer premium än både Q4 och ID.4 i de utförandena jag provsuttit hos handlaren då.
Om du är nöjd med den du har, så kan du väl köpa ut den och teckna ett billån på 36 månader, lägg 4-5 kkr per månad så har du ett rejält mycket högre restvärde än restskuld efter denna period. Jag är personligen allergisk mot privatleasing.
Ska dem köpa ut den för marknadsvärde så lär den vara relativt dyr
Men absolut med rätt ränta och att man vill lägga handpenningen så är det ett bra alternativ. Dock inte säkert att de får köpa loss den . Kommer även bli en högre premie på försäkringen i år när vagnskadegarantin löper ut (kanske inte en jättekostnad)
Köp inte ut den för fasen. Den kommer vara extremt svår att sälja sedan när den saknar så uppenbara saker.Så skicket är kanske inte det jag själv hade önskat. Togs även ut under komponentbristen så den saknar, tro det eller ej, parkeringssensorer fram samt backkamera.
En sak som media ofta missar när man rapporterar försäljningssiffror är att titta på faktorerna bakom.
När det gäller Tesla så står deras Model Y för cirka 80% av försäljningen i Sverige. Tesla slutade leverera Model Y vid årsskiftet eftersom det nu har kommit en ny generation av den modellen. De har fått stänga fabriken för att lägga om produktionen under några veckor. Den 1 mars började nya generationen Model Y att levereras till kunder, men än så länge bara extrautrustade "Launch Series". De "vanliga" Model Y kommer börja levereras i juni.
När man tittar på registreringsstatistiken är det viktigt att förstå vad som händer under de aktuella månderna. Hur såg modellprogrammet ut? Fanns det produktionstekniska faktorer eller logistiska faktorer som påverkade leveranserna? Fanns det något politiskt, typ ändringar i styrmedel och annat som påverkat etc.
Med det sagt så tror jag också att musks alla utspel påverkar Teslas försäljning. Men det är inte enda anledningen till den nedgång vi sett under jan-feb.