• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,021
Var dags för en "vårtvätt"

1000022273.jpg
 
Senast ändrad:
Nej det har jag inte påstått. Men det verkar som att batteribilskonsumenten i stort är beredd på att acceptera vilka stolligheter som helst.
För att sedan med ett skevt leende ursäkta sig med, det är ju en "batteribil".
Vilken tur att just du själv kan välja att inte köpa en sådan bil!

Vilken tur att precis alla kan välja att inte köpa just de bilar de inte vill ha!
 
Senast ändrad:
Nej det har jag inte påstått. Men det verkar som att batteribilskonsumenten i stort är beredd på att acceptera vilka stolligheter som helst.
För att sedan med ett skevt leende ursäkta sig med, det är ju en "batteribil".
Saab kom med sin första halvkombi, combi coupé, på 70-talet och körde vidare på den luckan till 93 kom om jag minns rätt. Tror ingen var "batteribil".
Tror inte @laketwig BMW heller är "batteribil" med tanke på avgasrören.
Den typen av lucka uppskattas av många då man kan få en bil att se mer ut som en sedan men ändå vara lättlastad.
 
Saab kom med sin första halvkombi, combi coupé, på 70-talet och körde vidare på den luckan till 93 kom om jag minns rätt. Tror ingen var "batteribil".
Tror inte @laketwig BMW heller är "batteribil" med tanke på avgasrören.
Den typen av lucka uppskattas av många då man kan få en bil att se mer ut som en sedan men ändå vara lättlastad.

Nix, en 4-serie Gran Coupé från 2017 med bensinmotor. Ser ut som en Coupé ...
BMW 420 GC 2025-03-07.jpg


... men nästan lika praktisk som en Combi. :happyhappy:
BMW 420 GC 2018-09-18 (bagage) .jpeg
 
Hej tråden, jag tar tacksamt emot lite tips inför val av elbil :)

Jag kör just nu en Volvo EX60 laddhybrid (2022) jag har som förmånsbil via jobbet. Är jättenöjd med den, bekväm och lagom stor, men leasingperioden har gått ut och vi ska sluta med förmånsbilar vilket leder mig till att titta på privatleasing istället.

Behöver plats för barnvagn och just nu ett babyskydd samt en bakåtvänd barnstol, men om några månader är det två bakåtvända barnstolar som gäller. Visst är det kul att kolla på bil och det är mycket som lockar, men optimalt vore att hamna mellan 6–7k/mån inkl. försäkring och vinterdäck.

De modeller jag kollat på hittills är Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 samt Kia EV3.

Audi Q4 45 e-tron Proline
Trevligast interiör av de tre men lite tråkigare yttre. Som ofta med Audi så får man inte så mycket i grundutfördandet. Och här är det just grundutförandet som landar omkring 7k/mån. Har fått en offert på Proline Advanced på 7.7k vilket jag ändå tror är ett bra pris, men springer iväg lite ifrån tanken kring vad bilen skulle kosta.

ID.4 Pro Edition
På paper den bäst utrustade bilen som också landar på 7k/mån. Provkörde den dock igår och den kändes rätt tråkig. Men tråkigt kanske är bra?

Kia EV3
Tänkte att vi kanske kunde gå ned en storlek då de flesta resor i regel sker mellan hem, förskola och matbutik. EV3:an kändes modern, kanske lite väl avskalad, men tror tyvärr baksätet kommer bli för tajt för barnstolarna.

Finns det någon modell jag missar? Kollade en del online igår på Skodas nya Elroq. Som jag förstått det lite större än EV3 men mindre än ID.4. Får familjen plats i den så är även den helt klart intressant. Landar på 6k/mån för mellanbatteriet (60) så där finns pengar att spara. Tror det större batteriet (85) landade på 6.4k ungefär.
 
Hej tråden, jag tar tacksamt emot lite tips inför val av elbil :)

Jag kör just nu en Volvo EX60 laddhybrid (2022) jag har som förmånsbil via jobbet. Är jättenöjd med den, bekväm och lagom stor, men leasingperioden har gått ut och vi ska sluta med förmånsbilar vilket leder mig till att titta på privatleasing istället.

Behöver plats för barnvagn och just nu ett babyskydd samt en bakåtvänd barnstol, men om några månader är det två bakåtvända barnstolar som gäller. Visst är det kul att kolla på bil och det är mycket som lockar, men optimalt vore att hamna mellan 6–7k/mån inkl. försäkring och vinterdäck.

De modeller jag kollat på hittills är Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 samt Kia EV3.

Audi Q4 45 e-tron Proline
Trevligast interiör av de tre men lite tråkigare yttre. Som ofta med Audi så får man inte så mycket i grundutfördandet. Och här är det just grundutförandet som landar omkring 7k/mån. Har fått en offert på Proline Advanced på 7.7k vilket jag ändå tror är ett bra pris, men springer iväg lite ifrån tanken kring vad bilen skulle kosta.

ID.4 Pro Edition
På paper den bäst utrustade bilen som också landar på 7k/mån. Provkörde den dock igår och den kändes rätt tråkig. Men tråkigt kanske är bra?

Kia EV3
Tänkte att vi kanske kunde gå ned en storlek då de flesta resor i regel sker mellan hem, förskola och matbutik. EV3:an kändes modern, kanske lite väl avskalad, men tror tyvärr baksätet kommer bli för tajt för barnstolarna.

Finns det någon modell jag missar? Kollade en del online igår på Skodas nya Elroq. Som jag förstått det lite större än EV3 men mindre än ID.4. Får familjen plats i den så är även den helt klart intressant. Landar på 6k/mån för mellanbatteriet (60) så där finns pengar att spara. Tror det större batteriet (85) landade på 6.4k ungefär.
Kolla in Enyaq gillar våran 85x, kolla in Mach-e gillade våran RWD LR(dock är bagaget inte den största)

Model Y faceliften lär vara mycket bra i sammanhanget
 
Hej tråden, jag tar tacksamt emot lite tips inför val av elbil :)

Jag kör just nu en Volvo EX60 laddhybrid (2022) jag har som förmånsbil via jobbet. Är jättenöjd med den, bekväm och lagom stor, men leasingperioden har gått ut och vi ska sluta med förmånsbilar vilket leder mig till att titta på privatleasing istället.

Behöver plats för barnvagn och just nu ett babyskydd samt en bakåtvänd barnstol, men om några månader är det två bakåtvända barnstolar som gäller. Visst är det kul att kolla på bil och det är mycket som lockar, men optimalt vore att hamna mellan 6–7k/mån inkl. försäkring och vinterdäck.

De modeller jag kollat på hittills är Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 samt Kia EV3.

Audi Q4 45 e-tron Proline
Trevligast interiör av de tre men lite tråkigare yttre. Som ofta med Audi så får man inte så mycket i grundutfördandet. Och här är det just grundutförandet som landar omkring 7k/mån. Har fått en offert på Proline Advanced på 7.7k vilket jag ändå tror är ett bra pris, men springer iväg lite ifrån tanken kring vad bilen skulle kosta.

ID.4 Pro Edition
På paper den bäst utrustade bilen som också landar på 7k/mån. Provkörde den dock igår och den kändes rätt tråkig. Men tråkigt kanske är bra?

Kia EV3
Tänkte att vi kanske kunde gå ned en storlek då de flesta resor i regel sker mellan hem, förskola och matbutik. EV3:an kändes modern, kanske lite väl avskalad, men tror tyvärr baksätet kommer bli för tajt för barnstolarna.

Finns det någon modell jag missar? Kollade en del online igår på Skodas nya Elroq. Som jag förstått det lite större än EV3 men mindre än ID.4. Får familjen plats i den så är även den helt klart intressant. Landar på 6k/mån för mellanbatteriet (60) så där finns pengar att spara. Tror det större batteriet (85) landade på 6.4k ungefär.

Kolla in Enyaq gillar våran 85x, kolla in Mach-e gillade våran RWD LR(dock är bagaget inte den största)

Model Y faceliften lär vara mycket bra i sammanhanget
Jag håller med @MaziK här. Kolla Enyaq. Kollegan fick sin för två veckor sen och jag är riktigt imponerad. Allt från storlek, till kvalitetskänsla och komfort.
 
Hej tråden, jag tar tacksamt emot lite tips inför val av elbil :)

Jag kör just nu en Volvo EX60 laddhybrid (2022) jag har som förmånsbil via jobbet. Är jättenöjd med den, bekväm och lagom stor, men leasingperioden har gått ut och vi ska sluta med förmånsbilar vilket leder mig till att titta på privatleasing istället.

Behöver plats för barnvagn och just nu ett babyskydd samt en bakåtvänd barnstol, men om några månader är det två bakåtvända barnstolar som gäller. Visst är det kul att kolla på bil och det är mycket som lockar, men optimalt vore att hamna mellan 6–7k/mån inkl. försäkring och vinterdäck.

De modeller jag kollat på hittills är Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 samt Kia EV3.

Audi Q4 45 e-tron Proline
Trevligast interiör av de tre men lite tråkigare yttre. Som ofta med Audi så får man inte så mycket i grundutfördandet. Och här är det just grundutförandet som landar omkring 7k/mån. Har fått en offert på Proline Advanced på 7.7k vilket jag ändå tror är ett bra pris, men springer iväg lite ifrån tanken kring vad bilen skulle kosta.

ID.4 Pro Edition
På paper den bäst utrustade bilen som också landar på 7k/mån. Provkörde den dock igår och den kändes rätt tråkig. Men tråkigt kanske är bra?

Kia EV3
Tänkte att vi kanske kunde gå ned en storlek då de flesta resor i regel sker mellan hem, förskola och matbutik. EV3:an kändes modern, kanske lite väl avskalad, men tror tyvärr baksätet kommer bli för tajt för barnstolarna.

Finns det någon modell jag missar? Kollade en del online igår på Skodas nya Elroq. Som jag förstått det lite större än EV3 men mindre än ID.4. Får familjen plats i den så är även den helt klart intressant. Landar på 6k/mån för mellanbatteriet (60) så där finns pengar att spara. Tror det större batteriet (85) landade på 6.4k ungefär.
Är också till största del väldigt nöjd med min Enyaq. Jag skulle definitivt gått på det större batteriet jag har själv (80) storleken i min från 2023 och på det kommer man 30 lugna mil vid 80% laddning. Så helt optimalt för mig.

Tycker dessutom att SportLine inredningen känns väldigt premium och är imponerad över Skoda som ändå har stämpeln av att vara lite av ett budget märke. Skulle nästan vilja gå så långt att inredning känns mer premium än både Q4 och ID.4 i de utförandena jag provsuttit hos handlaren då.
 
Hej tråden, jag tar tacksamt emot lite tips inför val av elbil :)

Jag kör just nu en Volvo EX60 laddhybrid (2022) jag har som förmånsbil via jobbet. Är jättenöjd med den, bekväm och lagom stor, men leasingperioden har gått ut och vi ska sluta med förmånsbilar vilket leder mig till att titta på privatleasing istället.

Behöver plats för barnvagn och just nu ett babyskydd samt en bakåtvänd barnstol, men om några månader är det två bakåtvända barnstolar som gäller. Visst är det kul att kolla på bil och det är mycket som lockar, men optimalt vore att hamna mellan 6–7k/mån inkl. försäkring och vinterdäck.

De modeller jag kollat på hittills är Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4 samt Kia EV3.

Audi Q4 45 e-tron Proline
Trevligast interiör av de tre men lite tråkigare yttre. Som ofta med Audi så får man inte så mycket i grundutfördandet. Och här är det just grundutförandet som landar omkring 7k/mån. Har fått en offert på Proline Advanced på 7.7k vilket jag ändå tror är ett bra pris, men springer iväg lite ifrån tanken kring vad bilen skulle kosta.

ID.4 Pro Edition
På paper den bäst utrustade bilen som också landar på 7k/mån. Provkörde den dock igår och den kändes rätt tråkig. Men tråkigt kanske är bra?

Kia EV3
Tänkte att vi kanske kunde gå ned en storlek då de flesta resor i regel sker mellan hem, förskola och matbutik. EV3:an kändes modern, kanske lite väl avskalad, men tror tyvärr baksätet kommer bli för tajt för barnstolarna.

Finns det någon modell jag missar? Kollade en del online igår på Skodas nya Elroq. Som jag förstått det lite större än EV3 men mindre än ID.4. Får familjen plats i den så är även den helt klart intressant. Landar på 6k/mån för mellanbatteriet (60) så där finns pengar att spara. Tror det större batteriet (85) landade på 6.4k ungefär.
Om du är nöjd med den du har, så kan du väl köpa ut den och teckna ett billån på 36 månader, lägg 4-5 kkr per månad så har du ett rejält mycket högre restvärde än restskuld efter denna period. Jag är personligen allergisk mot privatleasing.
 
Om du är nöjd med den du har, så kan du väl köpa ut den och teckna ett billån på 36 månader, lägg 4-5 kkr per månad så har du ett rejält mycket högre restvärde än restskuld efter denna period. Jag är personligen allergisk mot privatleasing.
Ska dem köpa ut den för marknadsvärde så lär den vara relativt dyr

Men absolut med rätt ränta och att man vill lägga handpenningen så är det ett bra alternativ. Dock inte säkert att de får köpa loss den . Kommer även bli en högre premie på försäkringen i år när vagnskadegarantin löper ut (kanske inte en jättekostnad)
 
Senast ändrad:
Kolla in Enyaq gillar våran 85x, kolla in Mach-e gillade våran RWD LR(dock är bagaget inte den största)

Model Y faceliften lär vara mycket bra i sammanhanget
Jag håller med @MaziK här. Kolla Enyaq. Kollegan fick sin för två veckor sen och jag är riktigt imponerad. Allt från storlek, till kvalitetskänsla och komfort.
Är också till största del väldigt nöjd med min Enyaq. Jag skulle definitivt gått på det större batteriet jag har själv (80) storleken i min från 2023 och på det kommer man 30 lugna mil vid 80% laddning. Så helt optimalt för mig.

Tycker dessutom att SportLine inredningen känns väldigt premium och är imponerad över Skoda som ändå har stämpeln av att vara lite av ett budget märke. Skulle nästan vilja gå så långt att inredning känns mer premium än både Q4 och ID.4 i de utförandena jag provsuttit hos handlaren då.

Tack! Jag har sneglat lite på Enyaq också. Såg att det kommit en ny facelift som påminner om Elroq, men det är fortfarande den gamla som finns till erbjudande på deras hemsida. Men har även hört från andra att den ska vara bra.

Om du är nöjd med den du har, så kan du väl köpa ut den och teckna ett billån på 36 månader, lägg 4-5 kkr per månad så har du ett rejält mycket högre restvärde än restskuld efter denna period. Jag är personligen allergisk mot privatleasing.
Ska dem köpa ut den för marknadsvärde så lär den vara relativt dyr

Men absolut med rätt ränta och att man vill lägga handpenningen så är det ett bra alternativ. Dock inte säkert att de får köpa loss den . Kommer även bli en högre premie på försäkringen i år när vagnskadegarantin löper ut (kanske inte en jättekostnad)

Jag har möjlighet att köpa loss den till marknadspris (eventuellt lite billigare till och med) men problemet är som @MaziK är inne på, jag tycker den är alldeles för dyr. Dessutom tog jag över den från en kollega som slutade och han är inte riktigt lika rädd om bilar som jag. Så skicket är kanske inte det jag själv hade önskat. Togs även ut under komponentbristen så den saknar, tro det eller ej, parkeringssensorer fram samt backkamera.
 
Så skicket är kanske inte det jag själv hade önskat. Togs även ut under komponentbristen så den saknar, tro det eller ej, parkeringssensorer fram samt backkamera.
Köp inte ut den för fasen. Den kommer vara extremt svår att sälja sedan när den saknar så uppenbara saker.

Enyaq är ett bra tips. Dock kommer den vara dyrare på privatleasing än id4 eftersom den precis fått en facelift. Det brukar vara så. Men jag ser att det finns lagerbilar kvar av den gamla inom din budget.

Q4 är bara mindre än id4 och Enyaq. Jag fattar genuint inte vad som ska vara bra med den. Det känns inte som en Audi, det ser inte ut som en Audi invändigt heller.

Ev3 kommer vara för liten.

Tesla y dyker ibland upp som privatleasing och där är innerutrymmena enorma men eftersom den just fått facelift tror jag det kommer dröja. Privatleasing är ofta ett sätt att ge rabatter utan att det ”syns” så att säga.
 
Senast ändrad:
Det här lär väl knappast hjälpa Teslas vikande försäljningssiffror ... ;)

 
En sak som media ofta missar när man rapporterar försäljningssiffror är att titta på faktorerna bakom.

När det gäller Tesla så står deras Model Y för cirka 80% av försäljningen i Sverige. Tesla slutade leverera Model Y vid årsskiftet eftersom det nu har kommit en ny generation av den modellen. De har fått stänga fabriken för att lägga om produktionen under några veckor. Den 1 mars började nya generationen Model Y att levereras till kunder, men än så länge bara extrautrustade "Launch Series". De "vanliga" Model Y kommer börja levereras i juni.

När man tittar på registreringsstatistiken är det viktigt att förstå vad som händer under de aktuella månderna. Hur såg modellprogrammet ut? Fanns det produktionstekniska faktorer eller logistiska faktorer som påverkade leveranserna? Fanns det något politiskt, typ ändringar i styrmedel och annat som påverkat etc.

Med det sagt så tror jag också att musks alla utspel påverkar Teslas försäljning. Men det är inte enda anledningen till den nedgång vi sett under jan-feb.
 
En sak som media ofta missar när man rapporterar försäljningssiffror är att titta på faktorerna bakom.

När det gäller Tesla så står deras Model Y för cirka 80% av försäljningen i Sverige. Tesla slutade leverera Model Y vid årsskiftet eftersom det nu har kommit en ny generation av den modellen. De har fått stänga fabriken för att lägga om produktionen under några veckor. Den 1 mars började nya generationen Model Y att levereras till kunder, men än så länge bara extrautrustade "Launch Series". De "vanliga" Model Y kommer börja levereras i juni.

När man tittar på registreringsstatistiken är det viktigt att förstå vad som händer under de aktuella månderna. Hur såg modellprogrammet ut? Fanns det produktionstekniska faktorer eller logistiska faktorer som påverkade leveranserna? Fanns det något politiskt, typ ändringar i styrmedel och annat som påverkat etc.

Med det sagt så tror jag också att musks alla utspel påverkar Teslas försäljning. Men det är inte enda anledningen till den nedgång vi sett under jan-feb.

Klart det kommer finnas endel taktlösa personer utan moral som fortsätter köpa Tesla. Men det är ju ganska tydligt hur många som tar aktivt avstånd från både Tesla och till viss del Amerikanska produkter
 
Tillbaka
Topp