• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

1980 och 1989
768915AB-F7F5-47D3-A6FF-CB4910F1B313.jpeg

Brittiska krigare.
G10:an skulle varit en 0555-stämplad SBS så hade dom tillhört någolunda samma avdelning inom brittisk militär om jag förstått det rätt, dock lite olika generationer.
IMG_20200731_162706504.jpg
Nja, jag kanske missförstår dig - men G10:an är ju den enklare "service-klockan" som var/är till för hela brittiska krigsmakten (kanske främst armén) medan SBS står för Special Boat Service (ett av deras vassa specialförband) och nyttjar de "dykarklockor" vi känner som de större med bezel bl.a. från CWC. Så G10 är ju inte SBS.
Och PS: Fairbairn-Sykes-kniven gjordes 1941 och överlevde fram till ca Vietnamkriget - dvs. före G10 skapades. ;)

Senast ändrad:
Nja, jag kanske missförstår dig - men G10:an är ju den enklare "service-klockan" som var/är till för hela brittiska krigsmakten (kanske främst armén) medan SBS står för Special Boat Service (ett av deras vassa specialförband) och nyttjar de "dykarklockor" vi känner som de större med bezel bl.a. från CWC. Så G10 är ju inte SBS.

Syftade precis som du skriver att G10:an skulle varit den svarta d/d-dykaren och inte en G10:a.
Är ganska opålåst här men ett gäng olika förband tilldelades dolken b.l.a SAS som jag iofs tror tillhörde armen, så det kanske inte är så fel med en G10 ändåo_O.
Royal marines commando har dolken i sin logga så en svart 0555-stämplad SBS passar nog det med.
Men men, är inte jätteinsatt i detta, bara skummat lite på ytan så jag lägger mig platt för dom som har bättre koll.

Edit: Vet att FS-dolken är från ww2 och G10an mycket senare, därav kommentaren om olika generationer i förra inlägget.
Min dolk är en tidig pattern 3, har inte riktigt koll på när den kom men pattern 1 och 2 ska tydligen inte producerats särskilt länge, bara nått år eller två.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Tack, jag ser fram emot att få klämma på den:)

Den är i alla fall snygg på bild. Hoppas den gifter sig med min handled:)

Det har inte varit uppe några bilder på den här på tråden på ett tag

Sjukt impad av den limiterade ni tog fram här i tråden, synd att man missade den. Finns det någon annan CWC som går att få som destro? Hittade en dykare, men inget annat?

Tillbaka
Topp