• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

Är det någon mer än jag som anser att priserna på framför allt CWC:s dykare blivit helt orimliga? De lever på sitt militära arv men det har väl blivit mer ett instrument i marknadsföringen.
För fem år sen kunde man köpa t.ex en ny RN quartz för 3-4000:- vilket den väl är värd. Genomgående bra kvalité javisst, men vad får man egentligen mer än andra motsvarigheter tillverkade av samma material och komponenter?
Du har ju svarat dig själv egentligen. Det militära arvet går inte att förneka. Sen är det väl få klockmärken som börjat sälja sina klockor billigare på senare år?

Du har ju svarat dig själv egentligen. Det militära arvet går inte att förneka. Sen är det väl få klockmärken som börjat sälja sina klockor billigare på senare år?

Vad är logiken i det? Det militära arvet var ju om mer påtagligt förr när klockorna kostade mindre så att jag svarar mig själv håller jag inte med om.
Möjligen att fler tillverkare blivit dyrare men de som producerar ”bruksklockor” som dubblats i värde är väl ganska få.

Är det någon mer än jag som anser att priserna på framför allt CWC:s dykare blivit helt orimliga? De lever på sitt militära arv men det har väl blivit mer ett instrument i marknadsföringen.
För fem år sen kunde man köpa t.ex en ny RN quartz för 3-4000:- vilket den väl är värd. Genomgående bra kvalité javisst, men vad får man egentligen mer än andra motsvarigheter tillverkade av samma material och komponenter?

När jag köpte min första nya RN quartz diver från Silvermans 2014 så fick jag betala 4500kr och mindre än så kan jag inte minnas att dom kostat nya. Däremot beggade kunde man hitta för 3K. Jag gillade dom för att dom var sjukt billiga i förhållande till kvalitén och skulle snarare säga att dom nu är rimligt prissatta.

Vad är logiken i det? Det militära arvet var ju om mer påtagligt förr när klockorna kostade mindre så att jag svarar mig själv håller jag inte med om.
Möjligen att fler tillverkare blivit dyrare men de som producerar ”bruksklockor” som dubblats i värde är väl ganska få.
Jag sitter inte på facit.

Men hade jag ägt ett klockmärke med anrik historia hade jag också utnyttjat detta såklart.

Tror inte de finns ett enkelt svar på frågan egentligen. Allting blir dyrare helt enkelt. Vissa märken snabbare än andra beroende på om man räknar krona eller procent

När jag köpte min första nya RN quartz diver från Silvermans 2014 så fick jag betala 4500kr och mindre än så kan jag inte minnas att dom kostat nya. Däremot beggade kunde man hitta för 3K. Jag gillade dom för att dom var sjukt billiga i förhållande till kvalitén och skulle snarare säga att dom nu är rimligt prissatta.
Jag håller med. Betalade typ 4,5k när jag köpte min första diver. En RN auto date tillverkad 02. Det var iof tidigare än 14. Tycker de är rimligt prissatta.

Vad som är ett rimligt pris är ju ganska subjektivt när det kommer till klockor som hamnar i det högre kvalitetsskiktet.

Någonting som är tillverkat i 316L-stål, har safirglas, 300m WR, ett bättre ETA-verk (auto eller quartz) och håller en genomgående gedigen byggkvalité kan ju slå mellan 4000:- och 10.000:-. Jag var lite ute efter att man för en CWC med åren har kommit att betala MER för namnet och mindre för en tekniskt bättre klocka då den sistnämnda faktorn alltid varit god.

IMG_20181030_132948_911.jpg

Är det fortfarande Zuludiver som är de som gäller när det kommer till straps?
Har en SBS som behöver nya kläder. :p
Jag klickade hem ett knippe Blusharks igår. Bla ett ”army green” som detta, fast med svart hårdvara.
4C16D933-CCE6-4D1E-8B51-917D1CF5A12F.jpeg

Med deras köp tre-få fem så blir det ett bra styckpris på 100 spänn inkl frakt (sen återstår att se om det blir importkostnader på det..). Gillar dom skarpt.

Tillbaka
Topp