• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd om CWC

Otori

Cartier
2-Faktor
En så härlig klocka

20210701_181733.jpg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Måste säga att jag föredrar att vika tillbaka extraflärpen på NATO så att den hamnar på undersidan istället, om man inte vill klippa av den. Som en kille på YT sa, ”It will blow your mind”. Kanske något överdramatiskt men ändå att föredra :)
CF756199-7ED7-46CD-804B-C39DC6AADD09.jpeg

C0FD8AE7-7FD3-4A2B-B89E-F3D1B54BA1DD.jpeg
 

ChalleJKPG

Breitling
Jag har en tid letat efter den ultimata beatern. 1996 fick jag en Omega SM300 av farsan som sedan fick vara med om precis allt och fått mycket stryk genom åren. När han gick bort för något år sedan lämnade jag in klockan för service/renovering. Tanken är att sonen ska få klockan när han blir lite äldre som en present från farfar. Jag köpte då det jag trodde var en sliten sub som jag tänkte ha som beater, men det visade sig att klockan var i fint skick och det kändes inte riktigt som ”jag” då det är lite provocerande med tanke på att Rolex inte är ett ”klockmärke” på samma sätt som förr. Subben kanske säljs igen vi får se. Hursom hittade jag denna tråd och på något sätt kändes en CWC-dykare som det rätta valet. Hittade en automat MK1 på KS och slog till. Mina första intryck är enbart positiva, vridringen var otroligt bra och inte alls så dålig som jag befarade. Älskar svärdsvisare och att det inte är något datum.
Men…. Automatare på en beater? Seamastern som jag misshandlat genom åren har också ett 2824-2 ETA verk, men den har ju ett incablock som stötsäkring vilket inte CWC har. Så även om jag är supernöjd så måste jag tänka om ;)
Min särbo blev superförtjust i MK1automateren då den sitter perfekt även på hennes smala armled så jag behåller troligen den. Eller så byter jag bort den. I vilket fall så måste jag nog jaga en quartsare ;) Hur ska jag göra för att det inte skall sluta med att jag sitter med en av varje modell? Det känns på riktigt som om jag börjar ”tappa” det.
CC3FF95F-E112-4E7C-BACF-80A206CE8FB2.jpeg
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Jag har en tid letat efter den ultimata beatern. 1996 fick jag en Omega SM300 av farsan som sedan fick vara med om precis allt och fått mycket stryk genom åren. När han gick bort för något år sedan lämnade jag in klockan för service/renovering. Tanken är att sonen ska få klockan när han blir lite äldre som en present från farfar. Jag köpte då det jag trodde var en sliten sub som jag tänkte ha som beater, men det visade sig att klockan var i fint skick och det kändes inte riktigt som ”jag” då det är lite provocerande med tanke på att Rolex inte är ett ”klockmärke” på samma sätt som förr. Subben kanske säljs igen vi får se. Hursom hittade jag denna tråd och på något sätt kändes en CWC-dykare som det rätta valet. Hittade en automat MK1 på KS och slog till. Mina första intryck är enbart positiva, vridringen var otroligt bra och inte alls så dålig som jag befarade. Älskar svärdsvisare och att det inte är något datum.
Men…. Automatare på en beater? Seamastern som jag misshandlat genom åren har också ett 2824-2 ETA verk, men den har ju ett incablock som stötsäkring vilket inte CWC har. Så även om jag är supernöjd så måste jag tänka om ;)
Min särbo blev superförtjust i MK1automateren då den sitter perfekt även på hennes smala armled så jag behåller troligen den. Eller så byter jag bort den. I vilket fall så måste jag nog jaga en quartsare ;) Hur ska jag göra för att det inte skall sluta med att jag sitter med en av varje modell? Det känns på riktigt som om jag börjar ”tappa” det.
CC3FF95F-E112-4E7C-BACF-80A206CE8FB2.jpeg
Äh! Ge dig hän! Flippa Rollen och köp klockor du verkligen gillar istället!
Och glöm nu inte att du inte är klar förrän det ligger en SBS i lådan också.
77889EC2-76FA-4044-85D8-0EE9D85EAC61.jpeg
 

ChalleJKPG

Breitling
Äh! Ge dig hän! Flippa Rollen och köp klockor du verkligen gillar istället!
Och glöm nu inte att du inte är klar förrän det ligger en SBS i lådan också.
77889EC2-76FA-4044-85D8-0EE9D85EAC61.jpeg
Damn. Jag swishade precis för en SBS som låg på Köp & Sälj ;) Jäklar vad snyggt patinerad den på bilden är!
Vad det gäller rollen så har du rätt, när jag haft den på ärmen några dagar och känner lite ”den är riktigt nice” så ser jag det förbannade förstorningsglaset och blir skitsur att man förstör en klocka med optisk smuts, eller så irriterar jag mig på den högglansiga urtavlan så en sub utan datum är inget alternativ.
 

ChalleJKPG

Breitling
Vet inte vad som hände men nu har jag helt plötsligt 2 CWC. Jag har inbillat mig om att jag har varit avgiftad från klockgalenskap…

Helt klart är att CWC SBS är precis den beatern som jag alltid letat efter. Det tog tid att inse, men quartz är nog det som fungerar bäst för mina behov. Älskar automaten men ev tar min särbo beslag på den eller så byts den bort mot något annat. Jag har för många klockor!!
1C4F5D9E-F422-40EF-BD2A-08E961C21A82.jpeg
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Vet inte vad som hände men nu har jag helt plötsligt 2 CWC. Jag har inbillat mig om att jag har varit avgiftad från klockgalenskap…

Helt klart är att CWC SBS är precis den beatern som jag alltid letat efter. Det tog tid att inse, men quartz är nog det som fungerar bäst för mina behov. Älskar automaten men ev tar min särbo beslag på den eller så byts den bort mot något annat. Jag har för många klockor!!
1C4F5D9E-F422-40EF-BD2A-08E961C21A82.jpeg
Automat, för mig alltid! Om det inte finns en handvevad.... :cool:
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en tid letat efter den ultimata beatern. 1996 fick jag en Omega SM300 av farsan som sedan fick vara med om precis allt och fått mycket stryk genom åren. När han gick bort för något år sedan lämnade jag in klockan för service/renovering. Tanken är att sonen ska få klockan när han blir lite äldre som en present från farfar. Jag köpte då det jag trodde var en sliten sub som jag tänkte ha som beater, men det visade sig att klockan var i fint skick och det kändes inte riktigt som ”jag” då det är lite provocerande med tanke på att Rolex inte är ett ”klockmärke” på samma sätt som förr. Subben kanske säljs igen vi får se. Hursom hittade jag denna tråd och på något sätt kändes en CWC-dykare som det rätta valet. Hittade en automat MK1 på KS och slog till. Mina första intryck är enbart positiva, vridringen var otroligt bra och inte alls så dålig som jag befarade. Älskar svärdsvisare och att det inte är något datum.
Men…. Automatare på en beater? Seamastern som jag misshandlat genom åren har också ett 2824-2 ETA verk, men den har ju ett incablock som stötsäkring vilket inte CWC har. Så även om jag är supernöjd så måste jag tänka om ;)
Min särbo blev superförtjust i MK1automateren då den sitter perfekt även på hennes smala armled så jag behåller troligen den. Eller så byter jag bort den. I vilket fall så måste jag nog jaga en quartsare ;) Hur ska jag göra för att det inte skall sluta med att jag sitter med en av varje modell? Det känns på riktigt som om jag börjar ”tappa” det.
CC3FF95F-E112-4E7C-BACF-80A206CE8FB2.jpeg
Fin klocka och trevligt val som beater. Blev nyfiken på vilken Seamaster som skulle ha ett ETA-verk?
 

ChalleJKPG

Breitling
Fin klocka och trevligt val som beater. Blev nyfiken på vilken Seamaster som skulle ha ett ETA-verk?
Jag har inte riktigt koll på när Omega gick över till ETA för seamasterserien. Men min från 1996 så används ett Cal 1109 som egentligen är ett ETA 2892-2 (jag trodde dock att det var ett 2824-2 grade 4) ETA 2892 finns i 3 olika kvaliteter dock, samtliga med Incablock, 2824 har 4 varianter där de två lägsta ej har inca. Omega gjorde ev en del förbättringar på 2829. I vilket fall som helst fick min klocka mycket stryk under +20 år som beater, gock ändå med god marginal inom COSC mellan serviceintervaller. Jag vet inte men tror att seamaster körde med 2892 inom seamasterserien ända tills Co-Axial levererades.

D78BE88B-0BF0-490D-86DA-856CEE2AFD63.jpeg
 

ChalleJKPG

Breitling
Automat, för mig alltid! Om det inte finns en handvevad.... :cool:
Jag är själv förvånad över att jag gick över till den ”mörka” sidan. Problemet är att jag känner mig naken utan klocka och många av mina fritidsintressen verkligen bokstavligt talat dödar klockor. Min gamla seamaster beater har visat sig klara stryk men den är nu renoverad och skall på sikt lämnas över till ny generation. Tänkte först köpa en annan begagnad av modellen med svärdsvisare och ha som beater. Jag gillar dock tanken på att ha en beater som man kan plocka upp ur lådan och som går rätt. Alt en handdriven som man ställer samtidigt som man vrider upp den. Hittar jag en klocka, som är handjagad, minst 50 m vattentålighet och där verket är stöttåligt så slår jag nog till ;)
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Jag är själv förvånad över att jag gick över till den ”mörka” sidan. Problemet är att jag känner mig naken utan klocka och många av mina fritidsintressen verkligen bokstavligt talat dödar klockor. Min gamla seamaster beater har visat sig klara stryk men den är nu renoverad och skall på sikt lämnas över till ny generation. Tänkte först köpa en annan begagnad av modellen med svärdsvisare och ha som beater. Jag gillar dock tanken på att ha en beater som man kan plocka upp ur lådan och som går rätt. Alt en handdriven som man ställer samtidigt som man vrider upp den. Hittar jag en klocka, som är handjagad, minst 50 m vattentålighet och där verket är stöttåligt så slår jag nog till ;)
Quartz är ren magi, det måste tom jag skriva under på! Gav bort en Seiko i helgen som jag har haft liggande i ett skåp i 15 månader, den hade tappat.....0!!! Sek!! Men jag vill ändå inte ha dom! :)
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Vet inte vad som hände men nu har jag helt plötsligt 2 CWC. Jag har inbillat mig om att jag har varit avgiftad från klockgalenskap…

Helt klart är att CWC SBS är precis den beatern som jag alltid letat efter. Det tog tid att inse, men quartz är nog det som fungerar bäst för mina behov. Älskar automaten men ev tar min särbo beslag på den eller så byts den bort mot något annat. Jag har för många klockor!!
1C4F5D9E-F422-40EF-BD2A-08E961C21A82.jpeg
Finns modellen i quartz så alltid quartz! Billigare att köpa, billigare att äga/serva, behöver inte dras upp, behöver inte ställas, tål mer stryk och går exaktare. Allt annat än quartz är galenskap!
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Jäklar vad snyggt patinerad den på bilden är!
Halvt mygelmögel. Den lite blankslitna svarta ytan och alla dings kommer av tre års flitigt nötande som snickarklocka om dagarna och allmänt helgbrötande. Den bortnötta svärtan är till viss del också från livet som beater, men jag hjälpte den på traven när den var ny och gav den en omgång för att få den slitna looken.
 

Gvfo

Breitling
Mitt första inlägg på detta trevliga forum trots att jag hängt runt här mycket.
Jag har på senare tid blivit fånigt intresserad av att äga en CWC som ett komplement till min Rolex Submariner. Om någon har en att sälja till mig får ni hemskt gärna höra av er. Helst en automatisk Diver, men allt är av intresse. 😊
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Mitt första inlägg på detta trevliga forum trots att jag hängt runt här mycket.
Jag har på senare tid blivit fånigt intresserad av att äga en CWC som ett komplement till min Rolex Submariner. Om någon har en att sälja till mig får ni hemskt gärna höra av er. Helst en automatisk Diver, men allt är av intresse. 😊
Har en Lost boy som mest ligger i lådan.
https://www.cwcwatch.com/products/cwc-t20-quartz-watch

Dra ett PM om de är intressant :)
 
Topp