• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Era bästa "tripplar" - trippel -tråden

C1600CC7-8FAB-41F5-9E99-143105A58A77.jpeg

Jag är inte proffesor nu och finns säkert 10000000 trådar om detta.. Nej, stålet är hårdare (googla hrc).. Däremot är densiteten högre på platina i jämförelse med stål.. Och guld
Stål är hårdare än rent platina, men din klocka är i 950 platina, dvs en legering med 95% platina och 5% andra metaller. 950 platina är hårdare än både 904l och 316l

Stål är hårdare än rent platina, men din klocka är i 950 platina, dvs en legering med 95% platina och 5% andra metaller. 950 platina är hårdare än både 904l och 316l

Finns det någon hänvisning till det? Varken 316L eller 904L är ju rent stål och de stora delarna utöver stål i 316L är chromium, nickel och molybdenum där tex chromium ligger på 8,5 på Mohs skala och är 16-18% av sammansättningen. Samma med 904L där samtliga komponenter förutom koppar ligger högre i skalan.

EDIT: Jag är verkligen ingen metallurg så ovan är googlat.

Finns det någon hänvisning till det? Varken 316L eller 904L är ju rent stål och de stora delarna utöver stål i 316L är chromium, nickel och molybdenum där tex chromium ligger på 8,5 på Mohs skala och är 16-18% av sammansättningen. Samma med 904L där samtliga komponenter förutom koppar ligger högre i skalan.

Låter mycket troligt.. Ett vanligt missförstånd jag möter på med klockan är att den ska vara just hård med tanke på densiteten.. nu är det säkert inte så i @marlun s fall men följer detta med spänning

Låter mycket troligt.. Ett vanligt missförstånd jag möter på med klockan är att den ska vara just hård med tanke på densiteten.. nu är det säkert inte så i @marlun s fall men följer detta med spänning
@Echo Delta förklarade att 950 platina är hårdare i en annan tråd som jag tyvärr inte hittar nu

@Echo Delta förklarade att 950 platina är hårdare i en annan tråd som jag tyvärr inte hittar nu

Hittar det här inlägget om det var det du menade, men tycker inte att det räcker som facit utan mer information trots @Echo Delta 's skills :)

@yonsson
Förvirringen är fullt förstålig och frågan har diskuterats på MÅNGA forum mer gånger än jag kan räkna, men så jag förstått så ser ordningen ut såhär, från mjukast till hårdast:
1000 Platina (Ren) > Ohärdat kolstål > 316L > 904L > 950 Platina (5%/95%) > Härdat stål

Detta är självklart med reservation för eventuella legeringsskillnader som kan påverka!

Tillbaka
Topp