Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag är inte proffesor nu och finns säkert 10000000 trådar om detta.. Nej, stålet är hårdare (googla hrc).. Däremot är densiteten högre på platina i jämförelse med stål.. Och guld
Stål är hårdare än rent platina, men din klocka är i 950 platina, dvs en legering med 95% platina och 5% andra metaller. 950 platina är hårdare än både 904l och 316lStål är något hårdare enligt Mohs hårdhetsskala
https://en.wikipedia.org/wiki/Mohs_scale_of_mineral_hardness
Stål är hårdare än rent platina, men din klocka är i 950 platina, dvs en legering med 95% platina och 5% andra metaller. 950 platina är hårdare än både 904l och 316l
Låter mycket troligt.. Ett vanligt missförstånd jag möter på med klockan är att den ska vara just hård med tanke på densiteten.. nu är det säkert inte så i @marlun s fall men följer detta med spänningFinns det någon hänvisning till det? Varken 316L eller 904L är ju rent stål och de stora delarna utöver stål i 316L är chromium, nickel och molybdenum där tex chromium ligger på 8,5 på Mohs skala och är 16-18% av sammansättningen. Samma med 904L där samtliga komponenter förutom koppar ligger högre i skalan.
EDIT: Jag är verkligen ingen metallurg så ovan är googlat.
Funkar även på stål.
Mycket fin trippel och bra bilder. Den hade jag också kunnat tänka mig att leva med
Tack! För mig är det (nära) den ultimata tool-trion. Klassiska, javisst! Men ändå ikoniska, om jag får säga det självMycket fin trippel och bra bilder. Den hade jag också kunnat tänka mig att leva med
Finns det någon hänvisning till det? Varken 316L eller 904L är ju rent stål och de stora delarna utöver stål i 316L är chromium, nickel och molybdenum där tex chromium ligger på 8,5 på Mohs skala och är 16-18% av sammansättningen. Samma med 904L där samtliga komponenter förutom koppar ligger högre i skalan.
EDIT: Jag är verkligen ingen metallurg så ovan är googlat.
@Echo Delta förklarade att 950 platina är hårdare i en annan tråd som jag tyvärr inte hittar nuLåter mycket troligt.. Ett vanligt missförstånd jag möter på med klockan är att den ska vara just hård med tanke på densiteten.. nu är det säkert inte så i @marlun s fall men följer detta med spänning
@Echo Delta förklarade att 950 platina är hårdare i en annan tråd som jag tyvärr inte hittar nu
@yonsson
Förvirringen är fullt förstålig och frågan har diskuterats på MÅNGA forum mer gånger än jag kan räkna, men så jag förstått så ser ordningen ut såhär, från mjukast till hårdast:
1000 Platina (Ren) > Ohärdat kolstål > 316L > 904L > 950 Platina (5%/95%) > Härdat stål
Detta är självklart med reservation för eventuella legeringsskillnader som kan påverka!
Frågan är om inte denna trippel är lite, lite vassare..
Den andra är mer mångsidig och täcker ju fler komplikationer, absolut. Lätt att bli lite enspårig när man hittat sina favoriter bara.Gillade förra bättre Den här har ju två Explorers och ingen chrono!
När man hittat rätt helt enkelt.
Tung trippel!
Tack!Tung trippel!
Stiligt!Gillar dessa tre.