• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Du menar att det är fel att rida på den vågen?
Tror inte det är lite sent men jag hade gärna tecknat aktien för det priset som var då, men visst på lång sikt gör man nog ingen förlust ifall man köper nu. Men tror det kommer bli billigare innan det blir dyrare. De höga p/e-talen för Ctek och andra elbilsladdare skvallrar ju om att man förväntar sig en stark och snabbare tillväxt än vad det kanske kommer bli. Det är lätt i dessa hajper att tro att det kommer gå så fruktansvärt fort, jag blev ex. idiotförklarad av mina vänner när jag gick in tungt i oljebolag för ett drygt år sedan. Oljan var ju närmast dödförklarad då. Men har visat sig vara en bra trade.

DF6AB9E0-2246-4154-8092-0855E51CC1FF.jpeg

Synd att jag inte fick fler, har inte köpt på mig mer än de jag fick heller. Får se hur det går över tid

Senast ändrad:
Hur många av er kör på krypto certen på Avanza?

Hur stor procentuell del utgör dessa av er portfölj?

Personligen har jag alla certen (utgör ca 7% av portföljen) men har sålt av det mesta i Cardano, behöll endast 15k, då den går trögt. Resten flyger ju som ni säkerligen sett om ni har dom. Utöver SBB och Hexatronic är detta raketerna i år!

Trevlig kväll
60% typ och av dessa är det mest BTC och ETH. Sen ADA som jag tror på i längden så säljer inte :) Och lite SOL (tänkte köpa precis när certet kom och låg på 12kr men lyckades glömma det...) och DOT.

Har krypto på coinbase och crypto.com också. Höll mig rätt lugn i somras så sålde ingenting. Sjuk skillnad nu hehe.

En fråga angående att köpa värdepapper som bolag; Jag reggade ett av mina bolag på Avanza för att kunna köpa lite fonder och sånt. Man måste ju ha en LIE-kod för att kunna handla aktier, men behöver man det även om man bara vill köpa fonder? Det var lite otydlig information på Avanza men om jag inte fattar fel så ska det funka att köpa fonder utan LIE-kod?
Nån som vet ungefär hur mycket det kostar att skaffa en LIE-kod om man nu vill börja köpa andra papper också?

En fråga angående att köpa värdepapper som bolag; Jag reggade ett av mina bolag på Avanza för att kunna köpa lite fonder och sånt. Man måste ju ha en LIE-kod för att kunna handla aktier, men behöver man det även om man bara vill köpa fonder? Det var lite otydlig information på Avanza men om jag inte fattar fel så ska det funka att köpa fonder utan LIE-kod?
Nån som vet ungefär hur mycket det kostar att skaffa en LIE-kod om man nu vill börja köpa andra papper också?

https://www.avanza.se/kundservice.h...r-och-hur-registrerar-jag-det/?categoryId=422 är ganska tydlig tycker jag, där står det:

Kravet gäller inte för handel med vanliga fonder eller för dig som gör dina värdepappersaffärer på en kapitalförsäkring.

Du har säkert redan funderat på vanlig depå kontra kapitalförsäkring också?

https://www.avanza.se/kundservice.h...r-och-hur-registrerar-jag-det/?categoryId=422 är ganska tydlig tycker jag, där står det:

Kravet gäller inte för handel med vanliga fonder eller för dig som gör dina värdepappersaffärer på en kapitalförsäkring.

Du har säkert redan funderat på vanlig depå kontra kapitalförsäkring också?
Tack!
Nej, vanlig depå kontra kapitalförsäkring har jag inte koll på. Jag är alldeles för dålig på sånthär... :bag: Jag får kolla på detta också.
För tillfället sparar jag i aktier via Sigmastocks privat (aktierobot som handlar åt mig varje månad) och det passar mig bra eftersom jag inte har orkat sätta mig in i marknaden.
Jag tänkte jag skulle låta pengarna jag har i det aktuella bolaget börja jobba lite istället för att bara stå på ett konto med noll i ränta. Borde börjat för längesen men nu är det som det är.

Tack!
Nej, vanlig depå kontra kapitalförsäkring har jag inte koll på. Jag är alldeles för dålig på sånthär... :bag: Jag får kolla på detta också.
För tillfället sparar jag i aktier via Sigmastocks privat (aktierobot som handlar åt mig varje månad) och det passar mig bra eftersom jag inte har orkat sätta mig in i marknaden.
Jag tänkte jag skulle låta pengarna jag har i det aktuella bolaget börja jobba lite istället för att bara stå på ett konto med noll i ränta. Borde börjat för längesen men nu är det som det är.

Jag är inte rätt man att ge råd, men jag tycker du ska prata om detta med din redovisningsmänniska eller revisor eller annan person som förstår din situation med bolaget. Om du inte har en sådan, prata med Avanza men tänk på att de kan ha egna intressen.

KF vs depå ger olika effekter på både redovisning och skatt. Du vill göra rätt. :)

Jag är inte rätt man att ge råd, men jag tycker du ska prata om detta med din redovisningsmänniska eller revisor eller annan person som förstår din situation med bolaget. Om du inte har en sådan, prata med Avanza men tänk på att de kan ha egna intressen.

KF vs depå ger olika effekter på både redovisning och skatt. Du vill göra rätt. :)
Absolut - jag ska ta ett snack med revisorn. Snart bokslutsmöte så det passar ju bra.

Absolut - jag ska ta ett snack med revisorn. Snart bokslutsmöte så det passar ju bra.

Och nu har jag tangentbord igen så jag kan skriva längre. :)

Kapitalförsäkring är en variant på en livförsäkring - minst en människa är namngiven som försäkrad, men ett bolag kan vara den som betalar in pengarna. I praktiken kan det i detta fall användas när bolag vill ha nåt som fungerar lite som en ISK för fysiska personer, du kan investera men slipper bokföra varje transaktion. Skatter funkar också annorlunda, och oftast lägre. KF är nån sorts standard om man har ett helt eget bolag och bara vill investera överlikviditet i väntan på ... tja, vad man nu väntar på. 3:12-karens eller nåt annat.

Viktigt att tänka på är att trots namnet är kapitalet inte alls försäkrat. Gör du dåliga affärer kan du bli av med pengarna på precis samma sätt som annars.

Kanske är det läge att varva upp nån av företagartrådarna igen, t.ex. https://klocksnack.se/threads/den-alltid-arbetande-tråden-för-företagare.119949/ (men jag tror det finns ytterligare några?) . Ser nu att just du och jag var de sista två som skrev i den tråden. :D

Apropå felaktiga beslut. Jag sålde Karolinska development 29 okt på 4,04. Idag stängde den på 10,82. Inte förlustaffär men blir lite varm om öronen då det var ett hyggligt innehav jag sålde och som kunde gett en rejäl skjuts.

CTM ångar på rejält idag också. Blev ATH idag i portföljen. Känns ruskigt skönt efter att ha tankat TO i dippen i somras. Nu ligger man ju +35% på det köpet. Blir nog en bra dag i morgon också, bra artikel i DI där Mats Qviberg snackar om CTM. Rapport på onsdag också 😀 Kommer sitta fulltankad över rapport.

Min portfölj är starkt viktad mot EV och tech (jobbar inom tech). Största innehav är Nio följt av Xpeng och Microsoft.
Vad tror ni om de kinesiska elbilstillverkarna? Nio är ju mycket intressant med tanke på battery as a service samt byggandet av Nio som livsstil. Tankar?

Vad händer i Truecaller? För mig är det inget vidare företag… Eller missar jag nåt som alla andra ser?
Tänker du på företaget som sådant eller på aktien?

Som företag och dess tjänst verkar appen vara OK, har hyffsat många användare. Inget jag själv behöver ännu men förstår om det finns de som vill ha info om vem som ringer innan man svarar, plus att den erbjuder blockering av bedrägliga samtal. Sen får man se reklam också det är ju kul, not.

Senast ändrad:

Som föreatg och dess tjänst verkar appen vara OK, har hyffsat många användare. Inget jag själv behöver ännu men förstår om det finns de som vill ha info om vem som ringer innan man svarar, plus att den erbjuder blockering av bedrägliga samtal. Sen får man se reklam också det är ju kul, not.
Om jag inte minns fel så är väl ledningen lite skum men mestadels aktien skulle jag säga.

Min portfölj är starkt viktad mot EV och tech (jobbar inom tech). Största innehav är Nio följt av Xpeng och Microsoft.
Vad tror ni om de kinesiska elbilstillverkarna? Nio är ju mycket intressant med tanke på battery as a service samt byggandet av Nio som livsstil. Tankar?
Kopte Xpev nagon dag efter IPO och det har ju varit berg och dalbana minst sagt. Men jag har mer an dubblat mina slantar.
Hade jag hoppat av for ett ar sedan sa vore de fyrdubblade,men da hade jag ju a andra sidan kanske satsat i nagot som gick uselt istallet.

Vad jag gillade med just Xpev var att de hade fardiga bilar som faktiskt saldes till kunder. Bilarna ser tuffa ut och kostar en tredjedel mot en Tesla. Fullmatade med for mig obegriplig teknik ar de ocksa vilket borde tilltala dagens ungdom.
Kineser ar inte dumma. Prova hemma forst innan man saljer till krasna amerikaner och europeer.
Precis som koreanerna gjorde,och nar de kom sa skrattade val alla at Hyundai Excel och Kia Pride. Idag skrattar ingen alls och de ligger ofta i toppskiktet vad galler kvalitet och tillforlitlighet.

Jag tror vi kommer se mycket mer av kinesbilar pa vara vagar om tio ar.
Och da lar manga andra tillverkare skita ner sig av radsla....om de inte blivit uppkopta av just kineser innan dess

Senast ändrad:

Som företag och dess tjänst verkar appen vara OK, har hyffsat många användare. Inget jag själv behöver ännu men förstår om det finns de som vill ha info om vem som ringer innan man svarar, plus att den erbjuder blockering av bedrägliga samtal. Sen får man se reklam också det är ju kul, not.

Jag vill minnas att Truecaller är bra på att röja hemliga nummer.

Som i att den skrapar den telefonbok och mappar mot alla andras. Så om du och Lisa båda har mitt telefonnummer samt Truecaller installerat, så kan jag ringa till Henrik som också har Truecaller och han ser att det är jag som ringer, trots att jag aldrig valt att delta i Truecaller.

Sen vet jag att när man reggar sig på Truecaller så kan man välja att inte dela sin telefonbok och att man även kan välja att inte finnas i Truecallers register. Men detta hänger på informerade beslut av engagerade användare.

En STOR majoritet klickar bara Acceptera på allt.

/endrant

Jag vill minnas att Truecaller är bra på att röja hemliga nummer.

Som i att den skrapar den telefonbok och mappar mot alla andras. Så om du och Lisa båda har mitt telefonnummer samt Truecaller installerat, så kan jag ringa till Henrik som också har Truecaller och han ser att det är jag som ringer, trots att jag aldrig valt att delta i Truecaller.

Sen vet jag att när man reggar sig på Truecaller så kan man välja att inte dela sin telefonbok och att man även kan välja att inte finnas i Truecallers register. Men detta hänger på informerade beslut av engagerade användare.

En STOR majoritet klickar bara Acceptera på allt.

/endrant
Tack, lite av en parasit till bolag då, det kan jag lätt avstå från.

Tack, lite av en parasit till bolag då, det kan jag lätt avstå från.

Missförstå mig rätt, de döljer inte detta. Det är bara att de litar på att folk inte bryr sig.

Precis som alla moderna tech bolag idag. Facebook, Amazon, Microsoft eller varför inte Avanza. De samlar data från dig för att göra sin tjänst bättre och/eller mer attraktiv för konsumption.

Jag gillar inte TrueCaller, men är på facebook. Så det är absolut rimligt att skippa dom, men det är viktigt att inse att det är på liknande vis många bolag tjänar pengar idag.

Missförstå mig rätt, de döljer inte detta. Det är bara att de litar på att folk inte bryr sig.

Precis som alla moderna tech bolag idag. Facebook, Amazon, Microsoft eller varför inte Avanza. De samlar data från dig för att göra sin tjänst bättre och/eller mer attraktiv för konsumption.

Jag gillar inte TrueCaller, men är på facebook. Så det är absolut rimligt att skippa dom, men det är viktigt att inse att det är på liknande vis många bolag tjänar pengar idag.
Ja precis, som min far sa mitten på 90-talet om internet: att vi har redan postorder och reklamblad.
Han har fortfarande rätt, men de jobbar med nya verktyg iom google, facebook, amazon m fl.
För att vara mer på Topic så ser jag feam emot hur aktien i bl a Xpecunia utvecklar sig närmaste halvåret.

Embracer Q2-rapport imorgon, tippar på en helt okej rapport i linje med förväntningarna och ett ras på 8-10%. Portföljens näst största innehav, har inte varit ett roligt år hittills…

Kul, själv köpt en del Xpeng men valt bort Nio då jag inte tror på utbytbara batterier, men jag kan ju ha fel så klart. MS är inte det en döende dinosaurie i en värld av väldigt många intressanta nya tech bolag?
Kollat på Cathie Woods ARK på youtube?

Kul, själv köpt en del Xpeng men valt bort Nio då jag inte tror på utbytbara batterier, men jag kan ju ha fel så klart. MS är inte det en döende dinosaurie i en värld av väldigt många intressanta nya tech bolag?
Kollat på Cathie Woods ARK på youtube?
Min bild är att Microsoft under Nadella har lyckats väl med sitt förändringsarbete, så jag skulle kalla dem en vital dinosaurie som troligen kommer fortsätta ta saftiga bitar av många olika marknader. Jag köpte i januari, och efter årets uppgång (+50%, rätt sjukt) är det faktiskt ett av mina större innehav.

Embracer Q2-rapport imorgon, tippar på en helt okej rapport i linje med förväntningarna och ett ras på 8-10%. Portföljens näst största innehav, har inte varit ett roligt år hittills…
Varför tror du den ska rasa? Bara för att den alltid gör det eller? Rapporten är ju urstark. https://embracer.com/release/embrac...ational-ebit-increased-49-to-sek-973-million/ Jag hoppas själv att den börjar dra sig uppåt igen, den har varit störst i mitt innehav, men har gått för jäkla dåligt sen jag gick in tyvärr.

Varför tror du den ska rasa? Bara för att den alltid gör det eller? Rapporten är ju urstark. https://embracer.com/release/embrac...ational-ebit-increased-49-to-sek-973-million/ Jag hoppas själv att den börjar dra sig uppåt igen, den har varit störst i mitt innehav, men har gått för jäkla dåligt sen jag gick in tyvärr.
Rapporten var absolut bra men med tanke på hur marknaden slaktat många Q3or så vågar jag inte vara alltför optimistisk. Tror också att marknaden kommer lägga mycket fokus på förseningen av Saints Row, även om det kändes ganska väntat. Jag hoppas ju självklart att jag har fel och vi får en ordentlig skjuts uppåt igen men som sagt, jag är lite skeptisk.

Rapporten var absolut bra men med tanke på hur marknaden slaktat många Q3or så vågar jag inte vara alltför optimistisk. Tror också att marknaden kommer lägga mycket fokus på förseningen av Saints Row, även om det kändes ganska väntat. Jag hoppas ju självklart att jag har fel och vi får en ordentlig skjuts uppåt igen men som sagt, jag är lite skeptisk.

Om 6 min vet vi…är spänd på hur Nibes rapport mottages av marknaden också 😱🤯

Fortsätter krypto neråt så blir det en halvtaskig dag oavsett!

Tillbaka
Topp