• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

ErikGBG

Audemars
Upp 13% på en analys som säger den är i princip en bluff och helt sämst att investera i.
Ner 13% på en rapport som slår analytikernas estimat på i princip alla punketer :)
Det var svårt att gissa sig till haha
 
Senast ändrad:

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Upp 13% på en analys som säger den är i princip en bluff och helt sämst att investera i.
Ner 13% på en rapport som slår analytikernas estimat på i princip alla punketer :)
Det var svårt att gissa sig till haha
Folk vill bara se världen brinna, för det är verkligen inget logiskt i något längre. Börjar seriöst ifrågasätta att ha aktier som långsiktigt sparande dagar som dessa.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ni har säkert hört det förr men blir man nervös när portföljen går ner 20-30% är nog inte börsen rätt ställe att ha sina pengar på.

Har postat denna tidigare, men fortfarande lika aktuell 😬

6F59CAE7-0860-4B9D-9296-3F0EBC8ABCBC.jpeg
 

Bonumm

Panerai
Överlag väldigt fin rapport! Oavsett om blankarna har rätt eller inte är det fullkomligt vidrigt. Jag blir helt klart sugen på att investera utanför börsen när sånt här blir vanligare och vanligare.
Lika i CTM, bra rapport och guidening framåt. De bästa kvartalen är på G. Men sen så har vi blankarna som säljer som galningar och trycker ned kursen. Säkert sålt en halvmiljon aktier idag. Man undrar ju hur de tänker, men förmodligen så går de bara på algoritmer.
 
Lika i CTM, bra rapport och guidening framåt. De bästa kvartalen är på G. Men sen så har vi blankarna som säljer som galningar och trycker ned kursen. Säkert sålt en halvmiljon aktier idag. Man undrar ju hur de tänker, men förmodligen så går de bara på algoritmer.
Guidningen framåt var ju fin men rapporten missade ju estimaten ganska rejält så den reaktionen var väntad i detta klimat.
 
Upp 13% på en analys som säger den är i princip en bluff och helt sämst att investera i.
Ner 13% på en rapport som slår analytikernas estimat på i princip alla punketer :)
Det var svårt att gissa sig till haha

SBB handlar egentligen bara om två saker: låg finansieringskostnad och uppvärderingar på deras fastigheter. Om du tittar på kassaflödet kan du se att det knappt växer, utan allt är uppvärderingar av fastigheterna. EPRA Eps växer t.ex. med 2,6 %. Skulle vi få högre avkastningskrav framgent tror jag att SBB kommer kollapsa. Det är väldigt hög risk i detta bolag. Med det sagt gör Ilja det bra, och står alla stjärnor rätt på himlen kommer det säkerligen vara en god investering.
 

ErikGBG

Audemars
SBB handlar egentligen bara om två saker: låg finansieringskostnad och uppvärderingar på deras fastigheter. Om du tittar på kassaflödet kan du se att det knappt växer, utan allt är uppvärderingar av fastigheterna. EPRA Eps växer t.ex. med 2,6 %. Skulle vi få högre avkastningskrav framgent tror jag att SBB kommer kollapsa. Det är väldigt hög risk i detta bolag. Med det sagt gör Ilja det bra, och står alla stjärnor rätt på himlen kommer det säkerligen vara en god investering.
Och du menar att uppvärderingen är tveksamt gjord?
Annars är ju ett fastighetsbolags värde tätt kopplat till just detta.
 

Bonumm

Panerai
Guidningen framåt var ju fin men rapporten missade ju estimaten ganska rejält så den reaktionen var väntad i detta klimat.
Dagens nedgång var ju pga av att blankarna sålde och tryckte ned kursen. Hade inte spelat någon roll hur rapporten såg ut. Men jag är övertygad att kursen kommer vara bra mycket högre efter q1 och q2. Återköpen borde även starta inom kort. Sedan så är det väl en 4-5 miljoner aktier som ska återköpas också.
Jag själv är inte orolig, tycker det bara är tröttsamt att blankare får manipulera kursen som de gör. Samtidigt så jagas småsparare för enpetare medans de stora bankerna får fritt spelrum.
 

FlipSwede

Rolex
Ska bli trevligt att dricka kokosnotsol pa Maui. Kauai har val knappt internet...
Artikeln @KenKun linkade till ar nog sa sann.Aven jag har svart att sitta still i baten just nu,trots att det alltid har varit bast metod salange pengarna inte behovs.

A andra sidan kanns det billigt att kopa mer....
 

Salesmayne

Panerai
Ni har säkert hört det förr men blir man nervös när portföljen går ner 20-30% är nog inte börsen rätt ställe att ha sina pengar på.

Rätt lökig sak att säga, man kan bli nervös och ogilla läget utan att göra förhastade och dumdristiga beslut. Ingen gillar att ”förlora” stora pengar.

Man får lära sig att leva med svängningarna och zooma ut. Även detta kommer lösa sig, tiden får utvisa när.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Häromdagen tänkte jag mest på hur börsen skulle utvecklas vid en invasion. Nu när den är ett faktum är den primära oron hur Ukraina ska kunna försvara sig.

Bra sagt. Krig i närområdet och en återgång till Kalla kriget borde oroa oss på andra sätt än hur börsen går. Man är alltid sig själv och sina nära närmast men detta kan även påverka oss i Sverige på andra sätt än börsrörelser om det vill sig illa. Måste vara fruktansvärt att bo i Ukraina idag.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Om det vill sig riktigt illa så kommer världskartan och livet i Europa bli ändrat för att återkoppla till @LongCon
Förhoppninvsvis så kan dem strypa köp av rysk olja och gas vilket är deras kassa. Men jag antar att dem kommer få mycket stöttning ifrån Kina. Tankarna går till alla som är direkt involverade

Själviskt tänkte så hade jag säljorder som skulle avlsutas den 22a på det mesta jag har Men inget är sålt och säljordrarna går inte att dra tillbaka. Kul förlust det kommer bli nu när dem väl säljs.... Hade tänkt avvakta och gå in igen men nu så
 
Senast ändrad:

KPEI

Omega
2-Faktor
Kommer påverka oss enormt. Marknaderna var redan pressade av höga råvarupriser samt inflationen. En del länder kommer få strulig energiförsörjning nu. Finns liksom ingen supply alls. Ingen logistik för att routa om saker heller. Vilket indirekt leder till högre priser för oss också.
 

zeke_varg

Omega
En liten känslig grej om koppling till Ryssland som nära aldrig dras upp är att Sverige köper 30-40% av uranet därifrån vi brassar upp i våra kärnkraftverk. Antivind- och antisollobbyn som också ofta propagerar för ny kärnkraft drar inte upp den kopplingen så där jättetydligt.

Hur funkar det i övrigt med investeringar i Ryssland? Folk har stora pensionspengar i ryska fonder. Finns det historiskt någon sådan förändring att bryta/förbjuda handel med börser i fördömda länder?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Känns ju inte som man behöver kasta sig på köpknappen här om man vill fiska, lär vara skakigt minst ett par dagar till?
 

Salesmayne

Panerai
Vad ska man säga, vi visste ju troligen att dagen skulle komma även om alla hoppades på det motsatta. Nu står vi som småsparare, hela europa, stackars ukrainska befolkningen inför stora problem. Jag antar att Polen får en ny immigrantström i dagarna.

ahhhh life is good.

Undra vad 2022 har att erbjuda härnäst? Säkerligen inget trevligt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Rätt lökig sak att säga, man kan bli nervös och ogilla läget utan att göra förhastade och dumdristiga beslut. Ingen gillar att ”förlora” stora pengar.

Man får lära sig att leva med svängningarna och zooma ut. Även detta kommer lösa sig, tiden får utvisa när.
Självklart gillar ingen att se sitt kapital att minska men det jag menar är att om det påverkar ens liv så passa mycket att man mår dåligt är det bättre att hålla sig bort från börsen.
 

Salesmayne

Panerai
Självklart gillar ingen att se sitt kapital att minska men det jag menar är att om det påverkar ens liv så passa mycket att man mår dåligt är det bättre att hålla sig bort från börsen.

Kanske. Folk som älskar pengar mår säkert sämre än andra, likaså de som är nervöst lagda och gillar att förstå allt som händer runt dom. Börsen är nog inget för någon med kontrollbehov.

Jag tror att det folk måste lära sig är börspsykologi vilket vi har gått minst en 7,5p kurs i sedan årsskiftet. Man måste hantera sitt psyke, göra väl avvägda beslut och vänta.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kanske. Folk som älskar pengar mår säkert sämre än andra, likaså de som är nervöst lagda och gillar att förstå allt som händer runt dom. Börsen är nog inget för någon med kontrollbehov.

Jag tror att det folk måste lära sig är börspsykologi vilket vi har gått minst en 7,5p kurs i sedan årsskiftet. Man måste hantera sitt psyke, göra väl avvägda beslut och vänta.
Sitter med en hel del torrt krut men tänker avvakta ett tag till för att se vart det tar vägen.
Psykiskt kan det vara jobbigt att känna att man missat botten men jag köper hellre på vägen upp om möjligt.
 
Topp