Stämmer bra det!@regnguden är student har jag för mig och älskar klockor![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stämmer bra det!@regnguden är student har jag för mig och älskar klockor![]()
Kul när man får kommentarer. Sen blev jag lite nyfiken, vad gör en kattdomare? Är det en sån som bedömer på utställningar etc?Jag fick en kommentar (riktigt bra beröm!) av en kattdomare för två år sedan angående min vintage Certina. Han ville köpa den av mig för ett kanonpris! Den är ju arvegods så någon affär blev det inte!
Om han var klockintresserad? Tja, larm hade en Franc Muller Cintre Curvex på armen!
Duktiga säljare noterar alltid detaljerKan varit första gången något reagerat med undantag för vänner. En mäklare sa snygg klocka idag på en visning. Säljare ska man se upp med dock.
I synnerhet om dom är mäklare.Kan varit första gången något reagerat med undantag för vänner. En mäklare sa snygg klocka idag på en visning. Säljare ska man se upp med dock.
Haha fan då får de ju rätt i "Kan Omega hota Rolex-tråden"Kommenterade en ung (20 kanske?) killes SMP chrono igår. Han frågade vad jag hade.
Dock verkade han inte känna till Rolex. Konstigt.
Jag gissar på att han fått den i studentpresent eller nåt och inte har intresset.Haha fan då får de ju rätt i "Kan Omega hota Rolex-tråden"
Folk med Omega som ej hört talas om Rolex
Duktiga säljare noterar alltid detaljer![]()
Vi hoppas på detJag gissar på att han fått den i studentpresent eller nåt och inte har intresset.
Nej för alla med Rolex är sånna inbitna klocknördar. Tråkigt att du inte fick reaktionen du ville ha för det är ju därför du har just den klockan eller?Jag gissar på att han fått den i studentpresent eller nåt och inte har intresset.
Va? Absolut inte.Nej för alla med Rolex är sånna inbitna klocknördar. Tråkigt att du inte fick reaktionen du ville ha för det är ju därför du har just den klockan eller?![]()
Är det inte lite märkligt att inte känna till Rolex ändå? Känns som att inte veta vad Coca-Cola är ungefärNej för alla med Rolex är sånna inbitna klocknördar. Tråkigt att du inte fick reaktionen du ville ha för det är ju därför du har just den klockan eller?![]()
Det där skulle jag nästan klassa som en nära döden-upplevelese...Hade en nära kommentarsupplevelse vid fikabordet på jobbet;
Kollega 1: Vilken fin klocka!
Precis när jag ska säga tack;
Kollega 2: (som sitter bredvid mig) Tack!
Kollega 1: Är det än äkta Michael Kors?
Kollega 2: Japp, fick den av min sambo i födelsedagspresent.
Suck..
Haha precis när man ska säga något så kommer någon annan och snor tillfället ifrån en.Hade en nära kommentarsupplevelse vid fikabordet på jobbet;
Suck..
Haha!Hade en nära kommentarsupplevelse vid fikabordet på jobbet;
Suck..
Ja, speciellt när man slängt på sig en Day-Date. Tur att man är van..Det där skulle jag nästan klassa som en nära döden-upplevelese...
Nu ska jag alltså kortfattat försöka berätta vad en kattdomare gör under en kattutställning!Kul när man får kommentarer. Sen blev jag lite nyfiken, vad gör en kattdomare? Är det en sån som bedömer på utställningar etc?![]()
Helt seriös fråga: Om man kommer i mitten av startfältet vid första tävligen dvs plats 50 av 100 kissemissar. Åkare man verkligen på en ny tävligen med samma kisse? Alltså vad är oddsen att formen på huvudet har ändrats och längden på benen? Känns ganska så klart efter en tävligen. Eller kör man deff på katterna och ger de en ny frilla till nästa tävligen för att göra något mot det omöjliga oddset att klätter högre upp?Nu ska jag alltså kortfattat försöka berätta vad en kattdomare gör under en kattutställning!
Först ska jag bara säga att katter likt klockor är en perfekt hobby! Slukar pengar, driver inte historien framåt och är full av nördar!
Domarens jobb är att bedöma hur väl en katt motsvarar rasens standard. Det domarna tittar på är:
Allmänt intryck
Huvudets form
Storlek, placering och form på öron.
Kroppen
Längd och form på svansen.
Längd och form på ben och tassar.
Sedan kommer det viktigaste. Domarna kollar även humöret på katterna!
Som av en händelse är många av domarna intresserade av kläder och klockor! Ofta kan jag i förväg tala om eventuell klockspaning!
Helt seriös fråga: Om man kommer i mitten av startfältet vid första tävligen dvs plats 50 av 100 kissemissar. Åkare man verkligen på en ny tävligen med samma kisse? Alltså vad är oddsen att formen på huvudet har ändrats och längden på benen? Känns ganska så klart efter en tävligen. Eller kör man deff på katterna och ger de en ny frilla till nästa tävligen för att göra något mot det omöjliga oddset att klätter högre upp?
Bra fråga och jag kan genast konstatera att jag svarat för kortfattat!Helt seriös fråga: Om man kommer i mitten av startfältet vid första tävligen dvs plats 50 av 100 kissemissar. Åkare man verkligen på en ny tävligen med samma kisse? Alltså vad är oddsen att formen på huvudet har ändrats och längden på benen? Känns ganska så klart efter en tävligen. Eller kör man deff på katterna och ger de en ny frilla till nästa tävligen för att göra något mot det omöjliga oddset att klätter högre upp?
Är med på att det finnas olika klasser beroende på ras men poängen var att om man har "fel" hårdvara (kissens gener) så är det kört for ever, de går inte att ändra på eller hoppas man på att domarna vid nästa tävling har en annan syn på vad den optimala längden på benen är etc (utgår från en vuxen kisse)?Bra fråga och jag kan genast konstatera att jag svarat för kortfattat!
Naturligtvis kan alla katter inte vinna! Men katterna tävlar i olika kategorier. 1 tom 5. Där kat 1 är för långhåriga katter ( ex perser, helig birma) kat 2 sk semilånghår ( ex norsk skogkatt, Maine con) kat 3 korthår ( ex bengal, brittiskt korthår) kat 4 ( ex siames/ oriental långsmala raser) kat 5 huskatter. Tävlingen är sedan indelad i tre steg. Grundomgången där varje katt får en grundlig bedömning och förhoppningsvis ett certifikat. Sedan en ytterligare jämförelse där katten bedöms mot andra katter i olika raser för att (om man har tur) bli nominerad till panelen. Där blir 6 katter i varje kategori bli Best in show!
Kattungar
Juniorer
Vuxen hona
Vuxen hane
Kastrat hona
Kastrat (huga) hane
Det finns fler klasser och vinstmöjligheter och tonvis med möjligheter att nördar ner sig!
Du har förstått detta aldeles utmärkt! Spänningsmomentet blir inte mindre av att det går väääldigt lång tid mellan anmälan och tävling. Katterna har ju olika bra päls över årstiderna! Populärt kallat sommarbikini, helt plötsligt har katteländet ingen päls. Ungefär som att komma på GTG med felaktig länk på en gammal Rolex!Är med på att det finnas olika klasser beroende på ras men poängen var att om man har "fel" hårdvara (kissens gener) så är det kört for ever, de går inte att ändra på eller hoppas man på att domarna vid nästa tävling har en annan syn på vad den optimala längden på benen är etc (utgår från en vuxen kisse)?
Exempel: vackraste klockan på KS. Extremt subjektivt med Rolex-maffian och SEIKO falangen etc. Skulle man då dyka upp med sin DW klocka så skulle det var svårt att vinna vid denna tävling och även om ett år. Onekligen en populär klocka hos folket (över millen som köpt den) men som domarna här på KS, som är konnässörer inom horology, kommer föralltid dömma ut den. Då torde det känns lite meningslöst att komma dragande med den tävling efter tävling.
Eller så var han intresserad av alla andra klockor än just Rolex.Va? Absolut inte.
Reagerade bara på att han inte verkade känna till Rolex.
Men om kattrasen är notoriskt grinig och tvär och din katt är trevlig och gosig, är det dåligt då?Nu ska jag alltså kortfattat försöka berätta vad en kattdomare gör under en kattutställning!
Först ska jag bara säga att katter likt klockor är en perfekt hobby! Slukar pengar, driver inte historien framåt och är full av nördar!
Domarens jobb är att bedöma hur väl en katt motsvarar rasens standard. Det domarna tittar på är:
Allmänt intryck
Huvudets form
Storlek, placering och form på öron.
Kroppen
Längd och form på svansen.
Längd och form på ben och tassar.
Sedan kommer det viktigaste. Domarna kollar även humöret på katterna!
Som av en händelse är många av domarna intresserade av kläder och klockor! Ofta kan jag i förväg tala om eventuell klockspaning!
Nej för alla med Rolex är sånna inbitna klocknördar. Tråkigt att du inte fick reaktionen du ville ha för det är ju därför du har just den klockan eller?![]()