Laplander
Guld
Aha, det löste sej på ett smidigt sätt, vilken Fortisgemenskap det finns! Ja, precis som du tolkade namnet så bor jag tyvärr långt ifrån SkåneStort tack till Teletomten som såg till att jag fick möta helgen iklädd min cosmonaut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aha, det löste sej på ett smidigt sätt, vilken Fortisgemenskap det finns! Ja, precis som du tolkade namnet så bor jag tyvärr långt ifrån SkåneStort tack till Teletomten som såg till att jag fick möta helgen iklädd min cosmonaut.
Bra köp!
Sneglade på den där, riktigt snygg. Hade den varit 40mm så hade jag plockat den direkt.
Mycket trevlig, jag föredrar faktiskt mer och mer klockor utan kronograf, men när man var ung och grön var ju kronografen "ett måste".Fortis B-42 Pilot Professional 645.10.158.3.
Verkar inte vara så vanlig modell då jag inte lyckas hitta så mycket info om den.
![]()
Riktigt snygg, den hade jag varit konkurrent på om jag inte hade slut på klock-pengarFortis B-42 Pilot Professional 645.10.158.3.
Verkar inte vara så vanlig modell då jag inte lyckas hitta så mycket info om den.
![]()
Riktigt snygg, den hade jag varit konkurrent på om jag inte hade slut på klock-pengarJAg är nyfiken på hur stor en B42 verkligen är.
Jag ser att du har tyska på dag-visaren. Den bör du kunna ändra till engelska (om du vill) genom att vrida kronan "neråt" enligt pilen på tavlan bredvid dagen.
Tämligen säker på att om du kontaktar Fortis med ett serienummer så kan de upplysa årtal.Kan man utläsa årtal på en Fortis med hjälp av serie nr?
Tacksam för svar.
Vad tycks om dom nya från Fortis då? Tyckte dom var snygga men inte så förtjust i dom små flygplanen.
![]()
Ja det ska väl vara lite extra lull lull.Jag tycker de blev riktigt bra och jag gillar flygplanen. Eftersom det är en specialmodell PC-7 så är det helt OK med lite extra lull-lull på tavlan. Jag gillar båda men måste jag välja så blir det nog 3-handaren på cordura-band. Den blå tavlan är riktigt snygg och en välkommen förändring jämfört med tidigare urval.
Slugt att betala extra för ett dolt reservationspris och sedan meddela på sidan hur högt det ärFunderar lite på en B-42 official cosmonauts kronograf, någon som har en sådan här? Är på jakt efter något man kan använda som "vardagsklocka" men oroar mig lite över att den ska vara alldeles för stor. Har handleder på drygt 17 cm.
Ligger en på Tradera. https://www.tradera.com/item/190128/350173785/-fortis-b-42-official-cosmonauts-chronograph-full-set . Vad tycker ni?
Slugt att betala extra för ett dolt reservationspris och sedan meddela på sidan hur högt det ärDet är ju bara att sätta utropspriset där istället, ännu en som inte vet hur Tradera fungerar ...
Funderar lite på en B-42 official cosmonauts kronograf, någon som har en sådan här? Är på jakt efter något man kan använda som "vardagsklocka" men oroar mig lite över att den ska vara alldeles för stor. Har handleder på drygt 17 cm.
Ligger en på Tradera. https://www.tradera.com/item/190128/350173785/-fortis-b-42-official-cosmonauts-chronograph-full-set . Vad tycker ni?
Du ser hur den ser ut på min handled i denna tråd på sidan 5. Min handled är 17.5 . Ok pris när man tar med att den är nyservad och med alla papper. Jag gav 9 för min men den var inte nyservad och inte alla papper var med så priset är det inget fel på tycker jag.
Hur gick det, slog du till?? Jag såg att den blev såld...Tack för svar! Ser ut att sitta som en smäck av bilden att döma
Ja, tycker också priset verkar helt ok med tanke på att service för dessa lär kosta en del. Får se hur det blir, har 1.5h att fundera innan annonsen avslutas.
Hur gick det, slog du till?? Jag såg att den blev såld...![]()
Beundrade en Fortis Square i ett skyltfönster i Malmö för länge sedan och tänkte nu att det kunde vara kul att få tag i en.Mitt problem med många Fortis är att dom ser sjukt snygga ut men är sen tjocka som f*n. Men ska kolla in lite mer.![]()
Oj den var fet.Beundrade en Fortis Square i ett skyltfönster i Malmö för länge sedan och tänkte nu att det kunde vara kul att få tag i en.
Nu ser jag hur hög den är egentligen, det var en liten besvikelse...
https://www.chrono24.se/fortis/square--id10264942.htm
Hej KS! Provar ifall någon kan hjälpa mig med ett beslut. Funderar på att köpa en ca. 10-15 år gammal Fortis 595.10.46.1Verkar vara i bra skick, men ingen aning om ifall den nånsin varit på service. Försäljaren säger att den håller tid bra. Den har eta 2824-2 och 200m WR och tritium lume
. Kan någon ge någon "ballpark" gissning på vad en envetuell service kunde kosta? Antar något i stil med "byte av olja" samt nya tätningarna skulle räcka. Försäljaren ska ha 300 euro. Är inte alls insatt på Märket så vill därför fråga vad ni tycker
Lägger till en bild hit!
![]()
Det bör kosta ca 3000 +/- 500 för service, de ska nog byta lite delar också. Men skicka till http://www.verkmastarna.se/ så kommer du nog billigast undan.
Vad är det för storlek, den finns även i 34 mm, bara så du får rätt variant.