• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

Välkommen hit!

Jag använder min Garmin ungefär som dig förutom lite styrketräning.
Har du provat Epix? Där får du liknande display som Apple (tror jag?).
Jag får ut 31 dagar när skärmen tänds vid handledsgest.
Frugan har en Fenix 7s och Epix har klart roligare skärm vid jämförelse.
Kommer nog ha svårt att gå tillbaka till mip.

Välkommen hit!

Jag använder min Garmin ungefär som dig förutom lite styrketräning.
Har du provat Epix? Där får du liknande display som Apple (tror jag?).
Jag får ut 31 dagar när skärmen tänds vid handledsgest.
Frugan har en Fenix 7s och Epix har klart roligare skärm vid jämförelse.
Kommer nog ha svårt att gå tillbaka till mip.
Tack!

Jag har inte testat Epix men varit intresserad av den en tid pga skärmen. Det jag gillar med Fenix är MIP skärmen och att den just är igång hela tiden utan handledsrörelse, har lite svårt att släppa det 😁

Tack!

Jag har inte testat Epix men varit intresserad av den en tid pga skärmen. Det jag gillar med Fenix är MIP skärmen och att den just är igång hela tiden utan handledsrörelse, har lite svårt att släppa det 😁
Jag kommer från Fenix 6X och hade på min Epix-skärm konstant i början. Då fick jag ut 11 dagar.
Efter ett tag vande jag mig med handledsrörelse så nu kör jag det jämt 👍
Gött med 31 dagar 😁

Venu 3s och sup
IMG-20240824-WA0031.jpg

+Bonus bild
IMG-20240824-WA0032.jpg

Venu 3s och sup
Nere på botten
viftar på s... stroppen?

IMG_3257.jpeg
G0024911.jpeg
IMG_3269.jpeg

Stora Delsjön är tydligen 23 meter djup, får nog öva en stund till innan jag försöker nå dit.

Stort fan av fridykningsläget på Descent G1! Valde icke-solar för det verkade som den hade bättre kontrast.
Börjar bli kallt nu. Det är nog inte länge till man kan bada.

Vad tror ni om Fenix 8 då?

Vet inte hur jag ställer mig till Amoled skärm faktiskt. Visst är det en läcker skärm men jag har av någon anledning verkligen fastnat för MIP skärm. Älskar verkligen att den alltid är på och så otroligt bra i direkt solljus. Att inte behöva vinkla upp armen för att den ska tändas dagtid, allt syns bara man tittar på displayen.

Testade en Apple watch ultra ett tag men efter en vecka gick jag tillbaks till min 7X. Apple watch var inget för mig och jag ogillade att jag var tvungen att vinkla upp armen för att displayen skulle tändas. Självklart var batteritiden också en nackdel när man är van vid ca 30 dygn

Vad tror ni om Fenix 8 då?

Vet inte hur jag ställer mig till Amoled skärm faktiskt. Visst är det en läcker skärm men jag har av någon anledning verkligen fastnat för MIP skärm. Älskar verkligen att den alltid är på och så otroligt bra i direkt solljus. Att inte behöva vinkla upp armen för att den ska tändas dagtid, allt syns bara man tittar på displayen.

Testade en Apple watch ultra ett tag men efter en vecka gick jag tillbaks till min 7X. Apple watch var inget för mig och jag ogillade att jag var tvungen att vinkla upp armen för att displayen skulle tändas. Självklart var batteritiden också en nackdel när man är van vid ca 30 dygn
Verkar som om MIP är på väg ut nu när de flesta modeller får OLED. Epix verkar också vara på väg ut men frågan är vad som skiljer (om något) på Epix gen 2 och Fenix 8 🤔
Ska bli spännande att se recension sen.
Som tur är (för plånboken) kommer nog Epix gen 2 stå sig bra länge till. Samma gäller självklart Fenix 7 om man vill fortsätta med MIP.
En Fenix med OLED borde väl ha hetat Fepix egentligen?

Snart kommer det ut info.

Ex DC har haft klockan länge. Så släpps all info om en timma officiellt så läggs det ut även på bloggarna.

Jag har en 6S som kanske behöver uppdateras. Frågan är väl vad en 8 kommer kosta. Den kommer ju i en 43 mm version.

Ingen modell i ren titan med MIP och så är den tjockare och tyngre än 7 Pro (14.5mm/50g vs 15.2mm/57g)!
Sitter ganska nöjd med min 7 Pro känner jag, dessutom vet jag inte riktigt vad jag tycker om infattningen...

Trevligt event 🙂

Mikrofon, högtalare, röstkommando, nya knappar, bättre kartor eller nåt sånt, både mip och oled.
Andra förbättrade funktioner kommer säkert till tidigare släpp också.

Jag verkar inte riktigt vara målgruppen...
Aldrig använt kartfunktionen och löper inte 😆
1000009067.jpg
De video man sett verkar högtalaren vara riktigt dålig

Bezel blev mindre på alla nya modeller. Tycker att de ser fulare ut faktiskt. Enduro 3 ser ut som en forerunner 965 men metall bezel

Skaffade en Forerunner 55 igår.
Som en G-shockfantast blev jag besviken på att G-shocks modeller med pulsmätare inte alls håller måttet. G-shock ligger efter i annat också. Bara det att G-shock är användbara i mörker endast om man vill kolla tiden. Vill man använda nån annan funktion så släcks belysningen. 🤯
Inte så med Garmin. Och den har långt fler funktioner än jag nånsin kommer att använda.

1000001351.jpg

Är nöjd så långt. Siffrorna är tillräckligt stora för att kunna hålla koll på pulsen vid löpning.

1000001352.jpg

1000001353.jpg

Som en G-shockfantast blev jag besviken på att G-shocks modeller med pulsmätare inte alls håller måttet. G-shock ligger efter i annat också. Bara det att G-shock är användbara i mörker endast om man vill kolla tiden. Vill man använda nån annan funktion så släcks belysningen. 🤯
Inte så med Garmin. Och den har långt fler funktioner än jag nånsin kommer att använda.

1000001351.jpg
det känns som att Garmin tar mer och mer kunder från G-shock. väldigt många som haft g-shock har gått över till Garmin

det känns som att Garmin tar mer och mer kunder från G-shock. väldigt många som haft g-shock har gått över till Garmin

Nu är förstås G-shock en nischklocka och har en coolfactor som Garmin inte har. Åtminstone inte 55an. Så Garmin kommer inte helt ersätta G-shock.
Mitt huvudsyfte är att kolla pulsen när jag springer och cyklar på spinningcykel.
Har med Garmin till jobbet för att prova ut den. Får se huruvida jag kommer att fortsätta ha den på jobbet.

Senast ändrad:

1000001351.jpg

Är nöjd så långt. Siffrorna är tillräckligt stora för att kunna hålla koll på pulsen vid löpning.

1000001352.jpg

1000001353.jpg
Grattis till köpet och välkommen till den mörka sidan 😁
Här har du en som gått från G-Shock-kaninhålet till Garmin och t o m startat en egen Garmin-tråd 🎈

G-Shock är coolare. Absolut! Spanar fortfarande.
Men, när jag köpte Garmin, stängde av mitt mobilljud och bara får notiser på armen samt mäter sömnen är det inget alternativ att bara bära Garmin ibland.
Man blir lite fast. Sen är den bra till en hel del annat också. Tex ficklampan 🤓🔦

Edit: och ja, man blir lite tjurig när nya coola dyra G-Shock varken kan vända rätt på datumet eller inventera displayen på mip-skärmarna.

Hmm...ficklampa samt bättre skärm på dyrare modeller. Och de är snyggare också. Jag som tänkte jag nöjer mig med en mellanmodell, inte billigast men inte heller dyr. Vart ska detta leda? Finns ju fortfarande G-shocks jag planerar att lägga till samlingen. Detta kan ju bli ett hot mot G-shock...🤔

Tillbaka
Topp