• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

Ficklampan tyckte jag bara var en gimmick.... tills jag köpte min första Garmin med ficklampa. Satan så användbart det är. Använder den flitigt, både hemma o på jobbet. Så smidigt att ha en ficklampa på armen. Den lyser dessutom upp riktigt bra

Ficklampan tyckte jag bara var en gimmick.... tills jag köpte min första Garmin med ficklampa. Satan så användbart det är. Använder den flitigt, både hemma o på jobbet. Så smidigt att ha en ficklampa på armen. Den lyser dessutom upp riktigt bra
Hehe, samma här.
Bra när man ska titta till sovande barn utan att tända en lampa tex 🙂
Går man eller joggar i mörker är det en bra grej så man syns.
Bra också när den uppdaterades så att man kan välja styrka och färg direkt när den aktiverats.

Finns på lite dyrare och nyare modeller 😁

1725432904600.png

Grön LED på Tactical är ännu coolare. 😎
1000019168.jpg

Blir intressant att höra upplevelsen över tid sen. Min uppfattning är att garmin original är skillnad i kvalitet, men är man väldigt aktivt slits de ändå snabbare än vad prisdiffen motsvarar 😅
Använt det röda i ca 5 mån. Träning, jobb, bad/dusch. Tvättar det varje eller varannan dag med tvål och vatten. Felfritt. Kanske tappat lite i färg.
Gick tillbaka till det svarta igen pga variation 🙂

1000009221.jpg

Främsta anledningen till att jag skaffade den här var pulsmätare. Är detta rimligt? 40-45 i vilopuls, 55-70 under en lugnare promenad med barnvagnen. Jag hade samma upplevelse med Apple Watch som dessutom varnade under nätterna att jag hade för låg puls.

Ska köra den några dygn nu. Ikväll blir det styrketräning så extra intressant att se.
IMG_9420.jpeg

Främsta anledningen till att jag skaffade den här var pulsmätare. Är detta rimligt? 40-45 i vilopuls, 55-70 under en lugnare promenad med barnvagnen. Jag hade samma upplevelse med Apple Watch som dessutom varnade under nätterna att jag hade för låg puls.

Ska köra den några dygn nu. Ikväll blir det styrketräning så extra intressant att se.
IMG_9420.jpeg
Nämen välkommen 👋😁

Jag ligger på ungefär samma när jag tränar så det verkar inte helt orimligt, enligt mig iallafall.
Däremot säger en bekant, som kör Iron man osv, att pulsmätaren inte hänger med vid intervaller eller plötsliga pulsökningar.
Vill man ha det mer exakt är det pulsband som gäller.

Nämen välkommen 👋😁

Jag ligger på ungefär samma när jag tränar så det verkar inte helt orimligt, enligt mig iallafall.
Däremot säger en bekant, som kör Iron man osv, att pulsmätaren inte hänger med vid intervaller eller plötsliga pulsökningar.
Vill man ha det mer exakt är det pulsband som gäller.
Tack 😁

Jag kontrollerade mig själv med en app där man kan slå med fingret och få ut BPM, det verkar faktiskt stämma.

IMG_9420.jpeg

"För "normala" människor ligger vilopulsen mellan 60 och 80, för en toppidrottare 35–40 slag i minuten."

Kör du mkt kardio?

Min vilopuls ligger på runt 60-75.
Så fort jag reser på mig och går till köket hoppar min puls till 90-110.
Nattetid ligger den på runt 50.

Vill inte ens tänka på vad jag har när jag styrketränar. :eek:

"För "normala" människor ligger vilopulsen mellan 60 och 80, för en toppidrottare 35–40 slag i minuten."

Kör du mkt kardio?

Skulle inte säga att jag kör mycket men några gånger i veckan blir det. Har legat stabilt runt 45-50 i vilopuls sedan jag fick hem veckan. Toppat 130 under styrkepassen.

IMG_9420.jpeg

Kör du mkt kardio?

Det finns genetiska skillnader utöver i vilken mån man är vältränad (aerobiskt) eller inte. Ett fysiskt stort hjärta i en relativt liten kropp kan pumpa ut mer blod per slag än ett mindre hjärta. Där ligger pulsen lägre. Ett mindre hjärta behöver slå snabbare. Det finns inget bra eller dåligt med detta. Det är vad det är.

Träning leder förstås till att även hjärtmuskeln tränas, framför allt vid konditionsträning.

IMG_3417.jpeg

Min vilopuls håller sig mellan 37 och 41 beroende på form, vila, stress. Jag har alltid haft en vilopuls under 50, även under en period av dålig form.

Man kan för övrigt se att jag gör ngt som höjer pulsen så gott som varje dag.

Vid vanlig promenad ligger min puls på runt 60. Lite högre vid högre fart. Min maxpuls är 187.

Har haft pulsklocka sedan 2006, så ganska bra historik. Har kört zonbaserad träning sedan dess.

Edit: Jag hade inte 220 i puls sista dagen i diagrammet. Det är bara ett tecken på att mitt pulsband från Garmin spårade ur den dagen. Ofta vid dåligt batteri, eller dålig kontakt. Suck. Förstör förstås statistiken…

Sen tycker jag att Garmin mäter vilopulsen lite fel. Den ska mätas när man är vaken och inte vid sömn för då är den mycket lägre. Varken galaxy watch eller apple watch mäter vilopulsen under sömn.

Sen tycker jag att Garmin mäter vilopulsen lite fel. Den ska mätas när man är vaken och inte vid sömn för då är den mycket lägre. Varken galaxy watch eller apple watch mäter vilopulsen under sömn.

Sen kan man också ha synpunkter på hur exakta värden man får av pulsmätare som sitter i klockor som t ex Garmin.
Det kan ibland diffa mer än 5% jämfört med en blodtrycksmätare (från välrenommerade Omron).

Ibland hör jag mina hjärtslag slå mer än ett slag i sekunden men ändå kan klockan visa t ex 58-60 slag /min. Kanske visas data på displayen med en viss eftersläpning men några exakta värden är det inte.

Sen kan man också ha synpunkter på hur exakta värden man får av pulsmätare som sitter i klockor som t ex Garmin.
Det kan ibland diffa mer än 5% jämfört med en blodtrycksmätare (från välrenommerade Omron).

Ibland hör jag mina hjärtslag slå mer än ett slag i sekunden men ändå kan klockan visa t ex 58-60 slag /min. Kanske visas data på displayen med en viss eftersläpning men några exakta värden är det inte.
Som sagt, vill man ha det exakt är det pulsband som gäller. Men klockan räcker om man inte har exakta krav.

Köpte ett läderband (ej original) för ett tag sedan. Var så hårt och obekvämt att det inte gick att använda. Gjorde ett nytt försök efter att ha lagt det i vatten och böjt i det.
Bättre men inte skönt.

Bekvämlighet:

Läderkopia: 4/10
Garmin silikon: 6/10
Garmin nylon: 9,5/10

Men snyggt är det ☝️

1000009245.jpg
1000009244.jpg

absolut håller med.

Ja, pulsklocka är nog mest för att se en trend över en längre tidsperiod.
Har alltid haft problemet med optiska pulsmätare att de varierar mellan säsonger. Skulle gissa att det har med hur tydliga blodkärlen syns beroende på temperaturen? Hur som helst, trend över tid är helt oanvändbart för mig och korrelerar inte till vad jag presterar.

Har alltid haft problemet med optiska pulsmätare att de varierar mellan säsonger. Skulle gissa att det har med hur tydliga blodkärlen syns beroende på temperaturen? Hur som helst, trend över tid är helt oanvändbart för mig och korrelerar inte till vad jag presterar.

Ja så är det nog. Vill man kolla en snabbis är det bara att mäta pulsen manuellt i 15 sek x 4.

Tillbaka
Topp