Lite nyfiken på hur Garmins klockor kommer till användning. För en del verkar det mest handla om något man tar på sig för träning enbart, till exempel löpning. För somliga verkar det handla om att det är en tillräckligt smart klocka med bättre batteritid än en Apple eller Android-baserad klocka. För en tredje grupp verkar det handla om att det är en livsstilsmarkör. Och så har vi dem som ”loggar allt”.
Jag tillhör nog en mix av de två sista. Kostade på mig den dyraste modellen Marq för några år sedan. Har tränat pulsbaserat sedan jag köpte min första Polar 2006, men inte förrän med Fenix 5 började jag bära klockan 24/7. Lite förvånande för mig själv, då jag har (haft) flera av de klockor man vanligen pratar om här. (Några är kvar.)
Marq har samma programvara och ungefär samma kapacitet som en Fenix 6, så det är i stort en lyxigare variant. Man betalar helt enkelt extra för utseende och känsla.
Här är för övrigt en lista på aktiviteter jag loggar, mer eller mindre regelbundet beroende på säsong: Löpning (asfalt, trail, löpband), cykling (pendling, landsväg, XC, MTB, inne), styrketräning, roddmaskin, crosstrainer, trappmaskin, skidåkning (alpint, klassiskt, skate, stakmaskin), gång, vandring, på sistone också snöskovandring, några tillfällen i kanot har det blivit också. Återstår att köpa topptursskidor så att jag kan använda aktiviteten ”off-pist”. I somras gjorde jag några pass orientering också, vilka kan loggas som trail-löpning eller ”adventure race”.
Det har blivit lite av ett nöje, att prova de aktiviteter som finns i klockan, så några återstår. SUP, simning (jo, jag simmar, men väldigt sällan), m. fl. Jag tillhör också den grupp som använder karta och navigering väldigt mycket, främst vid traillöpning och skidåkning i fjäll, men även vid vandring. Har varit otroligt användbart i alperna, t ex vid s.k. speed hiking (högt tempo, lätt utrustning), samt för att ändra pågående rutt i fjäll, t ex om det inte går att ta sig fram den tänkta rutten, eller om vädret slår om.
Utöver att jag verkligen gillar att göra alla de där grejerna (t o m roddmaskin), så kan man nog säga att jag har köpt både livsstilsmarkören och ”loggandet”.
Hur gör ni andra?