• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garmintråden ∆

patrik441

Cartier
F6

alltså grejen är att jag skulle klara mig fint med 14 dagar batteritid i smartwatch mode, men fulladdad står 6 dagar, det är är långt ifrån det de lovar. ska man springa med den och lyssna på musik blir livslängden ännu mindre. Men kanske en laddning på 1-2 timmar 1-2 ggr i veckan är värt för de funktioner man får. Instinct 2 har ingen spotify och wi-fi eller?
Precis, du tappar wi-fi, spotify och kartor:)
Här är en liten jämförelse: Instinct vs F6
 

mouqvist

Rolex
Precis, du tappar wi-fi, spotify och kartor:)
Här är en liten jämförelse: Instinct vs F6
Tack för info. Lämnade faktiskt tillbaka min Fenix 6 Sapphire Titanium och köpte en Garmin Instinct 1 Solar. Jag behöver inte kartor så mycket och eftersom man inte kan ringa ifrån en Garmin är det lila bra att ta med sig telefonen och då är inte Spotify heller ett måste i klockan. Jag räknar med att ladda klockan kanske varje månad i snitt, helt ok jfm Fenix som med mina inställningar hade en batterilivslängd på 6 dagar. Visst hade Instinct 2 varit klockan att ha men det dubbla priset är inte berättigat.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Lite nyfiken på hur Garmins klockor kommer till användning. För en del verkar det mest handla om något man tar på sig för träning enbart, till exempel löpning. För somliga verkar det handla om att det är en tillräckligt smart klocka med bättre batteritid än en Apple eller Android-baserad klocka. För en tredje grupp verkar det handla om att det är en livsstilsmarkör. Och så har vi dem som ”loggar allt”.

Jag tillhör nog en mix av de två sista. Kostade på mig den dyraste modellen Marq för några år sedan. Har tränat pulsbaserat sedan jag köpte min första Polar 2006, men inte förrän med Fenix 5 började jag bära klockan 24/7. Lite förvånande för mig själv, då jag har (haft) flera av de klockor man vanligen pratar om här. (Några är kvar.)

Marq har samma programvara och ungefär samma kapacitet som en Fenix 6, så det är i stort en lyxigare variant. Man betalar helt enkelt extra för utseende och känsla.

Här är för övrigt en lista på aktiviteter jag loggar, mer eller mindre regelbundet beroende på säsong: Löpning (asfalt, trail, löpband), cykling (pendling, landsväg, XC, MTB, inne), styrketräning, roddmaskin, crosstrainer, trappmaskin, skidåkning (alpint, klassiskt, skate, stakmaskin), gång, vandring, på sistone också snöskovandring, några tillfällen i kanot har det blivit också. Återstår att köpa topptursskidor så att jag kan använda aktiviteten ”off-pist”. I somras gjorde jag några pass orientering också, vilka kan loggas som trail-löpning eller ”adventure race”.

Det har blivit lite av ett nöje, att prova de aktiviteter som finns i klockan, så några återstår. SUP, simning (jo, jag simmar, men väldigt sällan), m. fl. Jag tillhör också den grupp som använder karta och navigering väldigt mycket, främst vid traillöpning och skidåkning i fjäll, men även vid vandring. Har varit otroligt användbart i alperna, t ex vid s.k. speed hiking (högt tempo, lätt utrustning), samt för att ändra pågående rutt i fjäll, t ex om det inte går att ta sig fram den tänkta rutten, eller om vädret slår om.

Utöver att jag verkligen gillar att göra alla de där grejerna (t o m roddmaskin), så kan man nog säga att jag har köpt både livsstilsmarkören och ”loggandet”.

Hur gör ni andra?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant läsning @acce1999. Själv har jag ingen Garmin eller annan motsvarande klocka just nu. Jag har haft en del träningsklockor tidigare, men det är sålda sedan lång tid tillbaka. Däremot är jag sugen på den nya mindre Instinct 2s. Den skulle i så fall främst tjänstgöra som träningsklocka samt ersätta min g-shock square vid aktiviteter där jag annars har använt den.

Det vore kul att se lite data från träningen, så som puls, vo2 max osv. Inledningsvis skulle jag säkert ha den på mig någon vecka i sträck för att få lite koll på sömn, vilopuls och annat smått och gott som kan vara kul att veta.
 

patrik441

Cartier
Lite nyfiken på hur Garmins klockor kommer till användning. För en del verkar det mest handla om något man tar på sig för träning enbart, till exempel löpning. För somliga verkar det handla om att det är en tillräckligt smart klocka med bättre batteritid än en Apple eller Android-baserad klocka. För en tredje grupp verkar det handla om att det är en livsstilsmarkör. Och så har vi dem som ”loggar allt”.

Jag tillhör nog en mix av de två sista. Kostade på mig den dyraste modellen Marq för några år sedan. Har tränat pulsbaserat sedan jag köpte min första Polar 2006, men inte förrän med Fenix 5 började jag bära klockan 24/7. Lite förvånande för mig själv, då jag har (haft) flera av de klockor man vanligen pratar om här. (Några är kvar.)

Marq har samma programvara och ungefär samma kapacitet som en Fenix 6, så det är i stort en lyxigare variant. Man betalar helt enkelt extra för utseende och känsla.

Här är för övrigt en lista på aktiviteter jag loggar, mer eller mindre regelbundet beroende på säsong: Löpning (asfalt, trail, löpband), cykling (pendling, landsväg, XC, MTB, inne), styrketräning, roddmaskin, crosstrainer, trappmaskin, skidåkning (alpint, klassiskt, skate, stakmaskin), gång, vandring, på sistone också snöskovandring, några tillfällen i kanot har det blivit också. Återstår att köpa topptursskidor så att jag kan använda aktiviteten ”off-pist”. I somras gjorde jag några pass orientering också, vilka kan loggas som trail-löpning eller ”adventure race”.

Det har blivit lite av ett nöje, att prova de aktiviteter som finns i klockan, så några återstår. SUP, simning (jo, jag simmar, men väldigt sällan), m. fl. Jag tillhör också den grupp som använder karta och navigering väldigt mycket, främst vid traillöpning och skidåkning i fjäll, men även vid vandring. Har varit otroligt användbart i alperna, t ex vid s.k. speed hiking (högt tempo, lätt utrustning), samt för att ändra pågående rutt i fjäll, t ex om det inte går att ta sig fram den tänkta rutten, eller om vädret slår om.

Utöver att jag verkligen gillar att göra alla de där grejerna (t o m roddmaskin), så kan man nog säga att jag har köpt både livsstilsmarkören och ”loggandet”.

Hur gör ni andra?
Hade en forerunner innan men använde den enbart vid löpning då den kändes väldigt plastig till vardags. Sen jag fick hem Epixen har jag kört den konstant. Använder väl mest funktionerna när jag tränar men även kul att logga data till vardags. Sen har jag även upptäckt att saker som notiser och garmin pay är trevligt att ha🙂
 

Bergets

Panerai
Jag är i val eller kvar om att köpa en begagnad fenix 6 sappire eller en ny 7 sapphire..
är där verkligen tillräckligt mycket nytt för att rättfärdiga det dubbla priset? :)

Det är synd att enbart 7x fick ficklampan :)
 

patrik441

Cartier
Jag är i val eller kvar om att köpa en begagnad fenix 6 sappire eller en ny 7 sapphire..
är där verkligen tillräckligt mycket nytt för att rättfärdiga det dubbla priset? :)

Det är synd att enbart 7x fick ficklampan :)
Svårt val faktiskt men är ju lite trevliga nyheter touchscreen, multiband GPS, förbättrad HR sensor bl. a.
Här är en bra punktlista med alla nyheter: Fenix7

Dock som du säger är det stor prisskillnad och F6 är riktigt prisvärd nu.
 

Bergets

Panerai
Jag är också lite tveksam till det men verkar som man kan bestämma när den är aktiv. Personligen skulle jag nog välja Epix2 eller en Fenix6 tror jag.
vad jag förstått med Epix2 så dimmas skärmen och sekundvisaren / detaljer försvinner - lite som applewatchen - det är jag lite allergisk mot, tar nog hellre fenixen faktiskt
 

patrik441

Cartier
vad jag förstått med Epix2 så dimmas skärmen och sekundvisaren / detaljer försvinner - lite som applewatchen - det är jag lite allergisk mot, tar nog hellre fenixen faktiskt
Epixen dimmas ner så fenixen är bättre ur den synpunkten då den alltid är igång

För mig var det värt det då skärmen är riktigt bra och gesture funktionen är rapp så den tänds utan problem.
 

Jonire

Omega
Epixen dimmas ner så fenixen är bättre ur den synpunkten då den alltid är igång

För mig var det värt det då skärmen är riktigt bra och gesture funktionen är rapp så den tänds utan problem.
Japp tror man skulle behöva testa dem för att se vad som ”stör mest” en display som är konstant på med dålig kontrast inomhus eller en gest-styrd som när den väl är på verkar riktigt bra.
 

Carez

Cartier
2-Faktor
I vanlig ordning så kan man inte hålla sig till det som ingår..
D1779C01-AD1C-448E-B7CA-31D804A69A54.jpeg
 

mouqvist

Rolex
Det blev en Garmin Instinct 2 Solar till slut.
Provade en Fenix 6 Sapphire Titanium, kanonklocka som jag lämnade tillbaka efter några dagar, batteritiden var endast 6 dagar i smartwatchläge. Provade en Instinct 1 Solar som inte heller fick stanna då Instinct 2 Solar hade bättre specifikationer. Gen 1 var egentligen det bästa valet med tanke på priset. Men Gen 2 har mycket mer att erbjuda även om det dubbla priset inte är berättigat. Man lever bara en gång, jag slog till.
Roligt att se en batteritid på 30 dagar efter laddning (64 dagar i batterisparläge, ej relevant dock då man ska använda funktionerna, annars kan man lika väl använda en G-Shock)

63E99E88-DB69-48A7-93F3-73B329C533FE.jpeg
E7DDCA03-50CE-4771-B7CD-AF91BC8D274E.jpeg
 

Jonire

Omega
Det blev en Garmin Instinct 2 Solar till slut.
Provade en Fenix 6 Sapphire Titanium, kanonklocka som jag lämnade tillbaka efter några dagar, batteritiden var endast 6 dagar i smartwatchläge. Provade en Instinct 1 Solar som inte heller fick stanna då Instinct 2 Solar hade bättre specifikationer. Gen 1 var egentligen det bästa valet med tanke på priset. Men Gen 2 har mycket mer att erbjuda även om det dubbla priset inte är berättigat. Man lever bara en gång, jag slog till.
Roligt att se en batteritid på 30 dagar efter laddning (64 dagar i batterisparläge, ej relevant dock då man ska använda funktionerna, annars kan man lika väl använda en G-Shock)

63E99E88-DB69-48A7-93F3-73B329C533FE.jpeg
E7DDCA03-50CE-4771-B7CD-AF91BC8D274E.jpeg
Kul att se verkar vara en bra klocka det där. Men 6 dagar på en Fenix 6 måste det varit nåt fel på klockan om du inte loggar en massa träning under de dagarna.
 

mouqvist

Rolex
Kul att se verkar vara en bra klocka det där. Men 6 dagar på en Fenix 6 måste det varit nåt fel på klockan om du inte loggar en massa träning under de dagarna.
Jag testade aldrig sportsfunktionerna, utan laddade fullt och ställde in den i smartwatchläge. Stod 12 timmar då. Lite pillande med knapparna under en kort tid så stod det plötsligt 6 dagar
 

Jonire

Omega
Jag testade aldrig sportsfunktionerna, utan laddade fullt och ställde in den i smartwatchläge. Stod 12 timmar då. Lite pillande med knapparna under en kort tid så stod det plötsligt 6 dagar
Jag testade aldrig sportsfunktionerna, utan laddade fullt och ställde in den i smartwatchläge. Stod 12 timmar då. Lite pillande med knapparna under en kort tid så stod det plötsligt 6 dagar
Ja det låter ju som nåt fel isåfall på den, eller var det en 6S? Skitsamma förresten nu får du njuta åt Instincten😃
 

Appel

Omega
Har en gammal forerunner 10 som egentligen har allt jag behöver. GPS spår är roligt att logga, annars använder jag inte så många fler funktioner. Lite då och då är det kul att hålla kolla på kilometer passeringar. Jag börjar dock komma till ett läge då jag känner att det är dags att uppgradera. Funderar på en Instinct 2S. Alldeles overkill för mig men jag attraheras av batteritiden och det mindre formatet.

Garmin_Forerunner_10.jpg
 

Jonire

Omega
Har en gammal forerunner 10 som egentligen har allt jag behöver. GPS spår är roligt att logga, annars använder jag inte så många fler funktioner. Lite då och då är det kul att hålla kolla på kilometer passeringar. Jag börjar dock komma till ett läge då jag känner att det är dags att uppgradera. Funderar på en Instinct 2S. Alldeles overkill för mig men jag attraheras av batteritiden och det mindre formatet.

Garmin_Forerunner_10.jpg
Snygg design på den du har! Skulle tro Garmin-klockornas funktionsbibliotek för den allra största merparten av kunderna är alldeles overkill faktiskt😊 dock är det ju lite roligt med nya funktioner. Jag själv är ingen supertränare men gillar funktionen ”träningsstatus” och ”träningsbelsstning” som finns i många Garmin.
 

Crispie

Rolex
Jag har börjat bli svårt sugen på en Fenix 7s (Solar Sapphire). Jag hade femman förut men tyckte den blev för stor. Jag tror s-modellen kan funka bättre. Jag har en Venu 2s idag så den skulle jag i så fall flippa. Vad tror ni man kan få för den? Har ingen brådska. Köpt i juni och skicket är gott. Dock hairlines på glaset och lite skav på bezel. Samt en 2mm repa i glaset.
 

Beech

Cartier
910F2952-EBA7-4B21-AF3C-1B0CE8FF9B58.jpeg

Initialt väldigt nöjd, displayen är väldigt lättläst. Särskilt under aktivitet jämfört med min 245 Music jag hade innan så räcker det med en snabb titt. Tror kontrasten gör stor skillnad.

Bytte till ett nylonband från amazon. Sitter riktigt bra och kvaliteten känns helt ok.
Vad har du fått ut för batteritid hittills? Håller den 15dagar som klockan sa på bilden?
 
Topp