• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

1000004417.jpg

Nu har jag levt med den här ett par dagar och börjar komma överens med den.
Det är en Fenix 8-51mm Amoled på ett ”Chestnut” läderband. Kanske inte det mest praktiska bandet på en sån här klocka, men det följer med ett i gummi också.
Anslutit den till appen och WiFi, sedan har den utmärkta instruktionsboken på nätet hjälpt mig att börja få till den lite som jag vill.
Roligt så här långt, hoppas det håller i sig 🙂

IMG_9612.jpeg
IMG_9613.jpeg
Fin färgkombo på urtavlan. Amoled har sina fördelar. Imponerande att du har läst instruktionerna också 😂

Har idag 2 st Fenix 7X, en Carbon Grey och en Titanium. Funderar på att byta ut Titanium mot en Fenix 8 Amoled Titanium 🤔. Är dock lite osäker på Amoled, är otroligt förtjust i MIP för att den alltid är på utan att försämra batteritiden och läsbarheten är helt ok även utan bakgrundsbelysning, spec ute.

När man tittar på videos så ser det ut som att allways on på Amoled inte är så synlig men det är supersvårt att avgöra. Byter jag till en Amoled kommer jag garanterat köra allways on då jag vill kunna se tid bara genom att snegla till på klockan.

Ni som har Fenix 8 Amoled. Hur upplever ni det och har ni haft MIP innan ?

Hur upplever ni batteritiden med allways on, klarar den sina 16 dagar på 51 mm versionen ?

Har idag 2 st Fenix 7X, en Carbon Grey och en Titanium. Funderar på att byta ut Titanium mot en Fenix 8 Amoled Titanium 🤔. Är dock lite osäker på Amoled, är otroligt förtjust i MIP för att den alltid är på utan att försämra batteritiden och läsbarheten är helt ok även utan bakgrundsbelysning, spec ute.

När man tittar på videos så ser det ut som att allways on på Amoled inte är så synlig men det är supersvårt att avgöra. Byter jag till en Amoled kommer jag garanterat köra allways on då jag vill kunna se tid bara genom att snegla till på klockan.

Hur upplever ni batteritiden med allways on, klarar den sina 16 dagar på 51 mm versionen ?
Får jag svara som bara har Epix 2 pro 51mm 🙄

Med always on får jag 11-12 dagar och 31 utan.

Kom från Fenix 6 och 7. Störde mig i början och körde med always on. Sedan länge har jag släckt skärmen och det går lika bra. Många gånger roligare skärm för övrigt jämförelse med mip. Som att jämföra en 4k tv med en tjock-tv.

Har EPIX2 PRO. Har aldrig använt always on. Kommer inte att göra det heller. Visst hade det kunnat vara trevligt, absolut, men baksidan är att skärmen har ändlig livslängd. Tid x ljusstyrka avgör vad livslängden blir.
Förr eller senare blir det inbränningar I skärmen. Always on gör att de kommer tidigare än vad de annars gjort.

Har en Fenix 8 Amoled 51mm och en Instinct 2x Solar Tactical. Har testat AOD på Fenix men gillar inte det. Inte lika bra som MIP. Batteritiden halveras med AOD på. Inte värt det tycker jag. Vill man helst ha skärmen på hela tiden så är MIP bättre val.

Njuter av lite solsken efter en ruskigt kylig start på dagen.
Undrar vem det var som sa att man skulle spara pengar när man skaffade Garmin... @ironcastle din förgrymm... Unge, in i snickerboa...😬

Det kommer bli mindre civilt framöver på handleden 😉 tror att jag kommer nöja mig iaf, 3 e gången gilt

Den här klockan har redan fått en ny bostadsadress men får ha den tills de dyker upp nåt nytt
1000053031.jpg

Undrar vem det var som sa att man skulle spara pengar när man skaffade Garmin... @ironcastle din förgrymm... Unge, in i snickerboa...😬

Det kommer bli mindre civilt framöver på handleden 😉 tror att jag kommer nöja mig iaf, 3 e gången gilt

Den här klockan har redan fått en ny bostadsadress men får ha den tills de dyker upp nåt nytt
1000053031.jpg
Det beror på hur djupt i kvicksanden man sjunkit 😂

Men det finns ju inte hur många stegar som helst att klättra på. Och ny modell kommer det ju inte varje år, så bara du hittar din modell, så ska du se att det lugnar ned sig. Eller inte... 😂

1000053031.jpg
Blev det en Tactix 8?

1000053031.jpg
Då är det bara till att lära sig att avkoda METAR från närmsta flygplats för lokalt väder. Om det är en Tactix du har skaffat dig...

Har en Fenix 8 Amoled 51mm och en Instinct 2x Solar Tactical. Har testat AOD på Fenix men gillar inte det. Inte lika bra som MIP. Batteritiden halveras med AOD på. Inte värt det tycker jag. Vill man helst ha skärmen på hela tiden så är MIP bättre val.
Hur är läsbarheten när den är nerdimmad ?

Ja, det mesta lutar åt att det är MIP display jag vill ha men tycker sapphire/solar MIP har så jäkla tråkig sorgkant 🙁 Dessutom verkar den inte finnas i det utförandet jag vill ha, grå eller orange accentfärg på skyddet vid mix högtalare 🙁
Får jag svara som bara har Epix 2 pro 51mm 🙄

Med always on får jag 11-12 dagar och 31 utan.

Kom från Fenix 6 och 7. Störde mig i början och körde med always on. Sedan länge har jag släckt skärmen och det går lika bra. Många gånger roligare skärm för övrigt jämförelse med mip. Som att jämföra en 4k tv med en tjock-tv.
Kanske är det så att även en inbiten MIP användare vänjer sig vid avstängd skärm då. Bortskämd och van vid att bara kunna snegla på klockan för att se skärmen med MIP
Köper att skillnaden är enorm MIP och Amoled mellan och det är ju det som lockar lite.
Har EPIX2 PRO. Har aldrig använt always on. Kommer inte att göra det heller. Visst hade det kunnat vara trevligt, absolut, men baksidan är att skärmen har ändlig livslängd. Tid x ljusstyrka avgör vad livslängden blir.
Förr eller senare blir det inbränningar I skärmen. Always on gör att de kommer tidigare än vad de annars gjort.
Ja, just inbränning är ju också något att förhålla sig till. Surt som fasen om man får det. Frågan är hur vanligt det är 🤔

Det är det som jag tycker är tråkigt att garmin går över till amoled. Sänker livslängden på klockorna väldigt mycket dels för att batteriet laddas oftare om man har aod och att skärmen har en kortare livslängd plus att aod i direkt solljus är mycket sämre än när skärmen är tänd. Det gör att aod är bara batteri slösare under aktivitet

Blev det en Tactix 8?
Nej vill ha MIP display så blir en tactix 7pro ballistics
Ps kanske 8 an kommer med mip med? Tycker 7 an är vrålasnygg
Allt blir inte bättre med utvecklingen😬 helt min egna uppfattning om detta dock
Då är det bara till att lära sig att avkoda METAR från närmsta flygplats för lokalt väder. Om det är en Tactix du har skaffat dig...
Perfekt behöver ju ha exakta väderkartor till skörden

Senast ändrad:
Nej vill ha MIP display så blir en tactix 7pro ballistics
Ps kanske 8 an kommer med mip med? Tycker 7 an är vrålasnygg
Allt blir inte bättre med utvecklingen😬 helt min egna uppfattning om detta dock

Perfekt behöver ju ha exakta väderkartor till skörden
Tactix 7 är helt klart snyggare än nya Tactix 8. Tactixen köper man för utseendet skulle. Det är väldigt få har nytta av applied ballistics, jump master osv. Om man inte bryr sig om utseendet så är Fenix 8 ett bättre val. Ångrar mig inte alls att jag inte har väntat på Tactix 8.

Hur är läsbarheten när den är nerdimmad ?

Ja, det mesta lutar åt att det är MIP display jag vill ha men tycker sapphire/solar MIP har så jäkla tråkig sorgkant 🙁 Dessutom verkar den inte finnas i det utförandet jag vill ha, grå eller orange accentfärg på skyddet vid mix högtalare 🙁
Det jag inte gillar är att tavlan ändra till en enklare variant av den man har i AOD. Då är det lika bra att ha den släkt. Den varianten med silver titan och gulgrönfärgad skydd och band är jätte snygg tycker jag.

Tactix 7 är helt klart snyggare än nya Tactix 8. Tactixen köper man för utseendet skulle. Det är väldigt få har nytta av applied ballistics, jump master osv. Om man inte bryr sig om utseendet så är Fenix 8 ett bättre val. Ångrar mig inte alls att jag inte har väntat på Tactix 8.

"Varför behöver en lantbrukare en Kill Switch funktion på sin Garmin?"
"För att snabbt radera bevisen när han råkat plöja grannens åker🤔😉
!"

Tillbaka
Topp