• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Antican är väldigt god. Det är en buffalo trace du har eller hur var det? Testa du med den i boulevardier och skulle du tycka att det är gott så kan du överväga en bulleit. Den står upp för sig lite mer än buffalon bland annat för att den är 45%. Gör större skillnad än man kan tro.
Edit: 4,3,3,1 bourbon, vermouth, campari, monte negro. Apelsintwist att klämma över och rimma med. Mums fillibabba!
Bra tips. Jag hade tänkt köpa en Bulleit eftersom jag förstått att den är mest lik rye av sorterna i standardsortimentet men den var slut i lager så det fick bli en Buffalo istället.

Vi tar en lille en till:

Rom (3 cl)
Espressosockerlag (1,5 cl)
Citron (1,5 cl)
Cocoa Bitters.

Skakas på is.

Nu snackar vi! Kan verkligen rekommendera er att koka ihop en espressolag och experimentera med! Passar fan-i-mig till allt!

Skål å go’ natt!

CEABD9BD-6F10-4F5D-9C51-F170908AFE8D.jpeg

Vad ska man köpa istället? Såg denna tråd och blev inspirerad. Köpte konstellation nedan att komplettera mitt barskåp med. Hade tänkt göra en Margarita och köpte då inte Sierra eftersom folk verkar avråda från den. Det enda alternativet på det lokala Systembolaget var dock en reposado och när jag kommer hem inser jag att det kanske inte är optimal.

20210401_173019.jpg
Om du är sugen på Margaritas så kan jag verkligen rekommendera att man byter ut tequilan mot mezcal! Den görs också på agave men mezcal är rökig i smaken så blir en helt annan drink! :)

Håller åtminstone en vecka i kylen, förmodligen ganska mycket mer om du desinfekterar behållaren med kokande vatten först.

Den går även utmärkt att frysa. Jag gör mintsirap, som är sockerlag smaksatt med mynta och fryser in i lådor. Den går att ta med sked ungefär som glass. Perfekt för att kunna göra Mint julep och Mojito när som helst. Dessvärre är jag för lat för att krossa isen nu.

PXL_20210404_182012773.jpg

Har tänkt att prova denna länge och idag kom jag till skott. Tycker den var god så lär bli fler gånger.
Screenshot_20210414-220443~2.png
DSC_1449~4.JPG
Jag har ju tjatat om denna förr...

Men jag tycker den blir ännu bättre om man minimerar tonicen till att bara toppa med (som en Gin Fizz), eller helt struntar i den (som en sour)!
Prova oxå med en hyfsad mörk rom! (helt utan tonic då´rå) = MAGISK!
Gärna med några droppar chokladbitters!

Numera har jag alltid en espressosockerlag stående i kylen...

Senast ändrad:

Men jag tycker den blir ännu bättre om man minimerar tonicen till att bara topp med (som en Gin Fizz), eller helt struntar i den (som en soul)!
Prova oxå med rom! (helt utan tonic då´rå) = MAGISK!
Tack för tipsen, får experimentera lite.

Men jag tycker den blir ännu bättre om man minimerar tonicen till att bara toppa med (som en Gin Fizz), eller helt struntar i den (som en sour)!
Prova oxå med en hyfsad mörk rom! (helt utan tonic då´rå) = MAGISK!
Gärna med några droppar chokladbitters!

En liten fråga på den där; jag tänkte köra på kallt kaffe + agave-sirap och Havana Club 7. Har detta hemma och är inte sugen på att krångla idag. Kan det funka eller har du förslag på tweaks?

För övrigt har jag precis gjort mig en jumbo-sized drajja:hungry:
drajja.jpg

En liten fråga på den där; jag tänkte köra på kallt kaffe + agave-sirap och Havana Club 7. Har detta hemma och är inte sugen på att krångla idag. Kan det funka eller har du förslag på tweaks?

För övrigt har jag precis gjort mig en jumbo-sized drajja:hungry:
drajja.jpg
Funkar säkert utmärkt! Jag har iofs aldrig provat agave-sirap så ingen aning om vilken touch det sätter på grejerna. Men prova en liten en och rapportera gärna här efteråt!
Glöm inte citronen bara... 😎

Sazerac
7B9C4DDC-E9AC-4F38-8B61-FFBF3EFCFE4D.jpeg

(...men utan Peychaud’s, satan att det ska vara så svårt att få tag på den utan att bli ruinerad)

Den här är ett fullgott substitut för Peychaud’s bitters, och finns att beställa på Systembolaget.

Sazerac ska väl serveras straight up utan is i ett kylt glas?

Edit: jag ser nu att The bitter truth kallar Sazerac för ”The creole cocktail” längre ner på produktsidan, förmodligen för att undvika göra reklam för det konkurrerande företaget Sazerac, som för övrigt gör alla ingredienserna till the Sazerac cocktail (förutom absint, som jag tycker att man ska använda istället för Herbsaint).

Senast ändrad:
Den här är ett fullgott substitut för Peychaud’s bitters, och finns att beställa på Systembolaget.

Sazerac ska väl serveras straight up utan is i ett kylt glas?

Edit: jag ser nu att The bitter truth kallar Sazerac för ”The creole cocktail” längre ner på produktsidan, förmodligen för att undvika göra reklam för det konkurrerande företaget Sazerac, som för övrigt gör alla ingredienserna till the Sazerac cocktail (förutom absint, som jag tycker att man ska använda istället för Herbsaint).

Bitter truth har jag, men har du jämför dem båda side by side?
Peychaud’s går oxå att få tag på via Gröna skylten, fast det kostar som sagt!
Jag kunde väl gett mig fan på att isbiten skulle kommenteras! :) Jag sitter i en stuga off grid utan vatten så det blir lite mekkigt med rörglas osv men kan intyga att att skillnaden blir minimal om man inte dricker långsamt.

Bitter truth har jag, men har du jämför dem båda side by side?
Peychaud’s går oxå att få tag på via Gröna skylten, fast det kostar som sagt!
Jag kunde väl gett mig fan på att isbiten skulle kommenteras! :) Jag sitter i en stuga off grid utan vatten så det blir lite mekkigt med rörglas osv men kan intyga att att skillnaden blir minimal om man inte dricker långsamt.

Nej, jag har faktiskt inte jämfört dem sida vid sida. Är det stor skillnad?

Under primitivare förhållanden skulle nog jag också kunna tänka mig en isbit i glaset.

Tillbaka
Topp