• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Rakt och enkelt i kväll: en Manhattan.

PXL_20220211_184640537.jpg

Igår kväll…

Alltså nu snackar vi! Kaffe Negroni med Kask och lite justerade proportioner! Går inte att jämföra med den jag gjorde förra helgen med Kaluha. Denna är så mycket bättre. Kanske liiite mer gin nästa gång. Eller en mer karaktäristisk gin?

2 cl Campari
2 cl Spriteriet Vermouth (fresh of the shelf)
2 cl Kask
3 cl gin (Tanq för enkelhets skull, men får prova med nån Lydén ikväll och se om det, om möjligt, blir ännu bättre!)

BEF3C8C6-C0C6-4188-ADC9-98919648424E.jpeg

La Dame Rouge ❤️
…eller mer känt som ”Den Röda Damen” på svenska - är en av de cocktails som kommer att serveras på PM & Vänner i Växjö nu på onsdag när vi på Lydén Distillery tillsammans presenterar vår Lydén Distillery x PM & Vänner #2.

La Dame Rouge
• 4cl Lydén Distillery x PM & Vänner #2
• 1,5cl Chambord
• 1cl Grenadine
• 3cl Citronjuice
• 1 Äggvita

Skaka alla ingredienser, sila upp i ett kylt cocktailglas, servera och njut ansvarsfullt! ❤️

FFFDA819-1821-4A01-BD28-25FE90EF781E.jpeg

La Dame Rouge ❤️
…eller mer känt som ”Den Röda Damen” på svenska - är en av de cocktails som kommer att serveras på PM & Vänner i Växjö nu på onsdag när vi på Lydén Distillery tillsammans presenterar vår Lydén Distillery x PM & Vänner #2.

La Dame Rouge
• 4cl Lydén Distillery x PM & Vänner #2
• 1,5cl Chambord
• 1cl Grenadine
• 3cl Citronjuice
• 1 Äggvita

Skaka alla ingredienser, sila upp i ett kylt cocktailglas, servera och njut ansvarsfullt! ❤️

FFFDA819-1821-4A01-BD28-25FE90EF781E.jpeg
Hur snabbt brukar flaskorna ta slut vid lanseringen? Behöver man ligga på låset vid 10 på fredag? :)

Firar helgen med en Cask Gin Negroni 🥃

• 3cl Lydén Distillery Cask Gin

• 3cl Campari

• 3cl Röd vermouth

Blanda lika delar Cask Gin, Campari & röd vermouth i ett rörglas fyllt med is. Rör om och sila upp i ett old fashioned-glas, eller varför inte i ditt favoritglas med en stor isbit i. Garnera med ett apelsinzest.

Servera och njut ansvarsfullt! 🤌🏻
0BA7DEE3-370B-495E-97E8-F4A469B3C306.jpeg

Ny namnlös lördagsimprovisation​

4 cl Tequila reposado
2 cl Cointreau
4 stänk grapefrukt-bitters

Rör med is och sila upp i ett cocktailglas. Garnera med limeskal.

Tre sorters citrus kompletterar varandra bra. Grapefrukt-bitters från The bitter truth är rejält beska, vilket gör att det funkar med två centiliter ultrasöt Cointreau. Jag tror inte att exempelvis apelsinbitters hade funkat lika bra.

PXL_20220226_201422693.jpg

Ett par enkla onsdagsdrinkar i fjällstugan - GT till frun och OF till mig.
Man tager vad som finns-glas och enklast möjliga ingredienser. Och har inte alla med sig 2 sorters bitters på fjällresan… 😎

3DDFCE2B-C1C0-434F-B9B2-1F59281C5428.jpeg

Det är klart att man ska ha bitters med på resan. Känner du till deras travel kit?

Dry martini​

6 cl gin
3 cl torr vermouth
3 stänk grapefruktbitters

Rör med is och sila upp i ett cocktailglas. Garnera med limeskal.

PXL_20220304_191339080.jpg
Gillar hur du tänker! Inget larv med bara nån droppe vermouth, eller bara ställa flaskan bredvid. En kopp kall gin är fan i mig ingen drajja! Jag gillar 5+1 cl och sen både en citrontwist och ett par oliver.
Får prova med lite bitter i nån gång!

Gillar hur du tänker! Inget larv med bara nån droppe vermouth, eller bara ställa flaskan bredvid. En kopp kall gin är fan i mig ingen drajja! Jag gillar 5+1 cl och sen både en citrontwist och ett par oliver.
Får prova med lite bitter i nån gång!

Precis! Det finns en missuppfattning att en Dry martini blir mer "dry" ju mindre vermouth man har i. Detta är naturligtvis helt fel. Ordet "dry" syftar endast på att man använder torr vermouth.

Bitters är obligatoriskt, om du frågar mig.

Fortsätter kvällen med en förbättrad (blygsamt sagt) variant av Emil Årengs Kaffe-GT som jag föredrar att servera som en sour. Recept finns tidigare i tråden, men värt att repetera:

5 cl gin
3 cl espresso-/kaffesockerlag
(värm upp lika delar kaffe/espresso och råsocker tills det löser sig, kyl och spara i kylen i upp till 2-3 veckor)
2 cl citron
Lite äggvita.
Torrskaka, i med is å skaka igen.
Sila upp i snyggt glas. Citrontwist på och vill man instagramma till’et på med en kaffeböna eller två.
(blir grym med mörk rom oxå! Säkerligen med bourbon oxå, eller varför inte en brandy?!?)
7A42A200-716A-4DE7-803B-4059133E78AF.jpeg

Tillbaka
Topp