• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Derix

Patek
2-Faktor
Det beror säkert på vad du jämför med.
Jämfört med tvn, absolut! Jämfört med en ”vanlig” soundbar för någon tusenlapp, absolut!

Kör beam nu så kompletterar du med en mini-sub när den släpps ;)
Precis min plan! Kanske även kompletterar två Symfonisk-bakhögtalare om Ikea har ett bra pris i årets julkalender.

Min referens är ett Harman Kardon HKTS9 som har några år på nacken nu.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Jämfört du med ett helt system kanske det inte upplevs jättestor skillnad?

Jag hade två one som bakre tidigare men bytte i julas till två Ikea - tavlor, klockrent!
Nu ska detta visserligen vara i ett mindre rum där andra-TVn står så det behöver inte vara i klass med ett komplett system. Och det finns ju trots allt möjligheten att bygga ut det isåfall.

Har kollat lite recensioner, finns det något som talar för en Arc över Beam gen 2?
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Ny duk och längre kablar idag.
5AFC9C35-DD22-4355-8D7D-8FAB20E24DDF.jpeg
6DE924A7-0915-45F9-B3AE-88217DF05985.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi körde Samsungs HW-Q960A 11.4 Soundbar. För vad det är så låter det riktigt jäkla bra till film, köpte den för 8900 under BF.

Sålde den då jag inte riktigt vet om jag ska gå på en UST projektor i vardagsrummet nere eller inte och därmed lite problem med placering

Det lutar åt att jag köper nya versionen av soundbaren som fått sig lite uppdateringar
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Hallå,

Jag har jobbat länge i den branschen och mitt tips är att försöka köpa serier över 8, de du länkar till är bägge 7-serier.
Oftast får du bättre panel och specs när du köper 8-serie och upp.
Små modeller är otroligt dyra nu för tiden jämfört med tidigare så man får oftast mer kvalite i en större storlek för samma pris. Åk och titta på dom före köp. Kolla betraktningsvinkel ifall panelen är en IPS eller VA. OLED är överlägsen men de kostar mer och finns väl bara runt 48".
Lite info om IPS/VA: https://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd
Tänk också på att ljudet är ganska kass i billiga modeller. Nu är det till sovrummet, men det är rätt nice att ha både bra bild och ljud även där.

Sen börjar Black Friday snart... Gissningsvis börjar priserna sjunka redan i slutet av oktober och sedan hela november.
Räkna då nästan med ~40% savings på de högre serierna 8-9.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Hallå,

Jag har jobbat länge i den branschen och mitt tips är att försöka köpa serier över 8, de du länkar till är bägge 7-serier.
Oftast får du bättre panel och specs när du köper 8-serie och upp.
Små modeller är otroligt dyra nu för tiden jämfört med tidigare så man får oftast mer kvalite i en större storlek för samma pris. Åk och titta på dom före köp. Kolla betraktningsvinkel ifall panelen är en IPS eller VA. OLED är överlägsen men de kostar mer och finns väl bara runt 48".
Lite info om IPS/VA: https://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd
Tänk också på att ljudet är ganska kass i billiga modeller. Nu är det till sovrummet, men det är rätt nice att ha både bra bild och ljud även där.

Sen börjar Black Friday snart... Gissningsvis börjar priserna sjunka redan i slutet av oktober och sedan hela november.
Räkna då nästan med ~40% savings på de högre serierna 8-9.
Tusen tack för input!
Sitter med en LG Oled C9 från -19. Hade de funnit i 42" hade jag nog klippt en direkt. Problemet med sovrummet att det är begränsad plats för en tv på väggen där den ska sitta så större än 42" funkar nog tyvärr inte men kanske värt o hålla på de till BF.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hallå,

Jag har jobbat länge i den branschen och mitt tips är att försöka köpa serier över 8, de du länkar till är bägge 7-serier.
Oftast får du bättre panel och specs när du köper 8-serie och upp.
Små modeller är otroligt dyra nu för tiden jämfört med tidigare så man får oftast mer kvalite i en större storlek för samma pris. Åk och titta på dom före köp. Kolla betraktningsvinkel ifall panelen är en IPS eller VA. OLED är överlägsen men de kostar mer och finns väl bara runt 48".
Lite info om IPS/VA: https://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd
Tänk också på att ljudet är ganska kass i billiga modeller. Nu är det till sovrummet, men det är rätt nice att ha både bra bild och ljud även där.

Sen börjar Black Friday snart... Gissningsvis börjar priserna sjunka redan i slutet av oktober och sedan hela november.
Räkna då nästan med ~40% savings på de högre serierna 8-9.
Brukar väl vara tvärt om med priserna, och troligen tydligare i år med tanke på nya marknadsföringslagen; priserna går upp hela vägen i okt och nov för att jämförelsepriset ska bli så högt som möjligt på BF.

Är själv på jakt och följer ett råd jag fick för många år sedan. Köp fjolårets på vår/sommar när årets modeller levererats, årets på BF eller mellandagarna när CES-mässan och nästa års modeller närmar sig. Övriga perioder brukar det vara svårare att göra klipp.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Tusen tack för input!
Sitter med en LG Oled C9 från -19. Hade de funnit i 42" hade jag nog klippt en direkt. Problemet med sovrummet att det är begränsad plats för en tv på väggen där den ska sitta så större än 42" funkar nog tyvärr inte men kanske värt o hålla på de till BF.

Det finns ju mindre OLED-skärmar nu men de är fortfarande rätt dyra. Tex denna: LG OLED 42"
Jag gissar att de går ner i pris nästa år eller året efter. Nu har ju även Samsung börjat med OLED-skärmar vilket höjer volymen och sänker tillverkningskostnaderna.
Jag har samma problem som dig men hade lite för mycket TV-apparet hemma så jag satte upp en gardinskena från vägg till vägg. Så satte jag upp en TV på väggen och när jag inte kollar så hänger gardinen framför. Blir helt ok.
I år lär Black Friday bli Black November och det är även Singles day i samma period. Lägg några modeller i bevakning på Prisjakt så kommer du se ganska snabbt vilka som blir hetast på just fredagen.

Brukar väl vara tvärt om med priserna, och troligen tydligare i år med tanke på nya marknadsföringslagen; priserna går upp hela vägen i okt och nov för att jämförelsepriset ska bli så högt som möjligt på BF.

Är själv på jakt och följer ett råd jag fick för många år sedan. Köp fjolårets på vår/sommar när årets modeller levererats, årets på BF eller mellandagarna när CES-mässan och nästa års modeller närmar sig. Övriga perioder brukar det vara svårare att göra klipp.

Nja, egentligen inte, det som har hänt de senare åren är att flaggskeppsmodellerna har haft ganska stabila och höga priser. Sen har de haft riktigt bra erbjudanden ("halva priset bara på Black Friday"). Däremot så har de billigare serierna, typ 7 och 8 haft generellt låga priser men också rätt lite pengar att spara på BF. Typ någon/några tusenlappar när modellen ligger runt 6-8000 så brukar de gå ner runt 2000.
Det har också varit panelbrist nu i 2 år, så det som har hänt är att det inte har varit riktigt lika aggressiva erbjudanden före BF-helgen som tidigare så man har fått vänta på de allra hetaste "påskäggen" till fredagen och de har oftast tagit slut på helgen.

Gällande sommarkampanjerna så håller jag med. De flesta tillverkarna har inte kalenderår och släpper därför sina nyheter runt april, och EOL-dealar säljs under sommaren. Oftast i samband med fotbolls-EM eller liknande. Lagerrensningarna brukar ske runt sportlovet på de nyheterna som kom på sommaren året innan.
 

Mattias71

Omega
Köpt ny Philips tv. Köpte sonos beam gen 2 samt ikea symfonisk till bakhögtalare. Nu är jag nöjd.
 

Bilagor

  • IMG_20220927_181909141.jpg
    IMG_20220927_181909141.jpg
    819.9 KB · Visningar: 22

Sjobedan

Rolex
Tjo!

Behöver lite hjälp…

Står i valet och kvalet att köpa ett gäng Sonos play 5 gen 1 men har inte möjlighet att provspela dem.

Skulle två stk kunna ”fylla” en lokal på 90m2 någotsånär utan att låta ”tomt”?

Får isf ge 3900:- för tre stk play 5 gen 1 och en stk play 1 gen 1 samt två bryggor.

Bra pris? Eller ska jag avvakta och köpa annat?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tjo!

Behöver lite hjälp…

Står i valet och kvalet att köpa ett gäng Sonos play 5 gen 1 men har inte möjlighet att provspela dem.

Skulle två stk kunna ”fylla” en lokal på 90m2 någotsånär utan att låta ”tomt”?

Får isf ge 3900:- för tre stk play 5 gen 1 och en stk play 1 gen 1 samt två bryggor.

Bra pris? Eller ska jag avvakta och köpa annat?
90kvm är stort!
Det är klart du kommer få ljud från Sonos men det kommer få jobba och då blir ljudet ansträngt.
Visserligen bra pris så funkar i väntan på fullsize högtalare som passar rummets storlek bättre.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Väldigt sent tips men de är bra pris på akustikpanel på bauhaus, sista dagen idag. Så jag köpte nu för att hämta i butik sen.


Blir på 3m av de 3,6m av väggen TVn sitter på sen :)
Screenshot_20221023-195226_Chrome.jpg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hemmabiouppgraderingar har fått stå tillbaka länge för andra intressen, men i våras var det dags för en liten uppgradering.

20221120_130543.jpg

Fram står två Canon Ergo RC-L golvare tillsammans med en Canton Ergo CM500 center.

20221120_130722.jpg

Bak har mina gamla JPW från första 5.1-systemet jag byggde på 90-talet fått sällskap av väggmonterade Canton Ergo 610.
Får se hur länge JPWarna får stanna...

20221120_130734.jpg

Subben tänkte jag vänta med, men i samma veva allt annat köptes började den Paradigm8:a jag hade skallra som fan.
Trodde först det var den lilla illbattingen som petat in lego i basporten, men när jag tittade in så kunde jag se ut genom elementet.
20220326_102600.jpg

Inget att rädda kände jag, så blev en XTZ 17.10 istället.

20221120_130556.jpg

Min Marantz SR8200 från sen kritaperiod byttes ut till en betydligt modernare SR6013 med stöd för de format som används.
Den insatte förstår att denna inte på långa vägar orkar driva frontarna och övriga högtalare.
9x125w är ju högst teoretiskt då det endast gäller om man bara använder två av stegen.





20221120_130637.jpg

Ett Emotiva BasX A-300 på 2x150W fick ta över frontarna. Kommer nog hålla utkik efter ett ytterligare lite större steg, helst trekanaligt så även centern får lite mer kräm. Men nu först står TV på inköpslistan. En LG 77" C1 eller C2 blir det här i veckan. Snål rea på dem hittills så jag avvaktar lite. Sedan behövs ju takhögtalare med... Tar aldrig slut😅
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Hemmabiouppgraderingar har fått stå tillbaka länge för andra intressen, men i våras var det dags för en liten uppgradering.

20221120_130543.jpg

Fram står två Canon Ergo RC-L golvare tillsammans med en Canton Ergo CM500 center.

20221120_130722.jpg

Bak har mina gamla JPW från första 5.1-systemet jag byggde på 90-talet fått sällskap av väggmonterade Canton Ergo 610.
Får se hur länge JPWarna får stanna...

20221120_130734.jpg

Subben tänkte jag vänta med, men i samma veva allt annat köptes började den Paradigm8:a jag hade skallra som fan.
Trodde först det var den lilla illbattingen som petat in lego i basporten, men när jag tittade in så kunde jag se ut genom elementet.
20220326_102600.jpg

Inget att rädda kände jag, så blev en XTZ 17.10 istället.

20221120_130556.jpg

Min Marantz SR8200 från sen kritaperiod byttes ut till en betydligt modernare SR6013 med stöd för de format som används.
Den insatte förstår att denna inte på långa vägar orkar driva frontarna och övriga högtalare.
9x125w är ju högst teoretiskt då det endast gäller om man bara använder två av stegen.





20221120_130637.jpg

Ett Emotiva BasX A-300 på 2x150W fick ta över frontarna. Kommer nog hålla utkik efter ett ytterligare lite större steg, helst trekanaligt så även centern får lite mer kräm. Men nu först står TV på inköpslistan. En LG 77" C1 eller C2 blir det här i veckan. Snål rea på dem hittills så jag avvaktar lite. Sedan behövs ju takhögtalare med... Tar aldrig slut😅

Whoa, blir kanon det där. Slippery slope när man sätter igång 😂

Schysst trävägg! Riktigt bra! Jag fastnar lite uppe till vänster med ögat i bilden eftersom översta brädan är kortare bara. Kanske inte stör i verkligheten, den är ju lätt att måla vit annars

Snygg uppställning helt klart! 👍
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Whoa, blir kanon det där. Slippery slope när man sätter igång 😂

Schysst trävägg! Riktigt bra! Jag fastnar lite uppe till vänster med ögat i bilden eftersom översta brädan är kortare bara. Kanske inte stör i verkligheten, den är ju lätt att måla vit annars

Snygg uppställning helt klart! 👍
Tack!

Jag är riktigt nöjd med väggen.
Till och med blandat färgerna själv med oljefärg för tavelmålning och linolja.

Den övre vita är taket som är lägre. Det är i motsatta sidan av det utsticket som ena sidohögtalaren sitter monterad.

Det betyder även att den vänstra fronten står för långt till vänster. Jag ska kapa bort ett skåp i sideboarden och tighta ihop lite samt flytta fram subben. Rätt sugen på en till likadan subb sedan...

Att det aldrig blir färdigt är väl det som gör det roligt, men lätt att det blir dyrt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hemmabiouppgraderingar har fått stå tillbaka länge för andra intressen, men i våras var det dags för en liten uppgradering.

20221120_130543.jpg

Fram står två Canon Ergo RC-L golvare tillsammans med en Canton Ergo CM500 center.

20221120_130722.jpg

Bak har mina gamla JPW från första 5.1-systemet jag byggde på 90-talet fått sällskap av väggmonterade Canton Ergo 610.
Får se hur länge JPWarna får stanna...

20221120_130734.jpg

Subben tänkte jag vänta med, men i samma veva allt annat köptes började den Paradigm8:a jag hade skallra som fan.
Trodde först det var den lilla illbattingen som petat in lego i basporten, men när jag tittade in så kunde jag se ut genom elementet.
20220326_102600.jpg

Inget att rädda kände jag, så blev en XTZ 17.10 istället.

20221120_130556.jpg

Min Marantz SR8200 från sen kritaperiod byttes ut till en betydligt modernare SR6013 med stöd för de format som används.
Den insatte förstår att denna inte på långa vägar orkar driva frontarna och övriga högtalare.
9x125w är ju högst teoretiskt då det endast gäller om man bara använder två av stegen.





20221120_130637.jpg

Ett Emotiva BasX A-300 på 2x150W fick ta över frontarna. Kommer nog hålla utkik efter ett ytterligare lite större steg, helst trekanaligt så även centern får lite mer kräm. Men nu först står TV på inköpslistan. En LG 77" C1 eller C2 blir det här i veckan. Snål rea på dem hittills så jag avvaktar lite. Sedan behövs ju takhögtalare med... Tar aldrig slut😅
Nice!

Köpte du sr6013 beggad då?

Jag köpte min sr5013 när den höll på att utgå för nått år sedan. Driver mina sonus fabre venere 2.5 med den och tycker de låter bra. Men förstår att de säkert skulle må bra av ett eget slutsteg. Vet bara inte var jag ska få plats med de eller vad man ska köpa.

Köper gärna nått beggat som duger.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nice!

Köpte du sr6013 beggad då?

Jag köpte min sr5013 när den höll på att utgå för nått år sedan. Driver mina sonus fabre venere 2.5 med den och tycker de låter bra. Men förstår att de säkert skulle må bra av ett eget slutsteg. Vet bara inte var jag ska få plats med de eller vad man ska köpa.

Köper gärna nått beggat som duger.
Jo jag köpte det beggat.

Fina högtalare!
De är mer lättdrivna än mina, men skulle säkerligen spela mycket bättre med mer effekt.

Det luriga med surroundrecievers är just att den totala effektbudgeten är den som ganska snart sätter gränsen, inte vad varje steg separat klarar av. Ju fler högtalare, ju mindre att tillgå.
Sedan är jag lite skeptisk när jag jämför min NAD stereoförstärkare på 2x150W med denna på 9x125W då bara ena steget i den typ är större än alla nio i Marantzen.
20220420_193634.jpg

dz0xMTIyJmg9MTAwMA==_src_53876-amplituner-marantz-sr6013-audiocompl-fot3.jpg


Om jag uppgraderar kan jag höra av mig om du vill ta över denna Emotiva.
Tycker den låter bra, men för finlyssning finns naturligtvis bättre, men så är det väl alltid.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jo jag köpte det beggat.

Fina högtalare!
De är mer lättdrivna än mina, men skulle säkerligen spela mycket bättre med mer effekt.

Det luriga med surroundrecievers är just att den totala effektbudgeten är den som ganska snart sätter gränsen, inte vad varje steg separat klarar av. Ju fler högtalare, ju mindre att tillgå.
Sedan är jag lite skeptisk när jag jämför min NAD stereoförstärkare på 2x150W med denna på 9x125W då bara ena steget i den typ är större än alla nio i Marantzen.
20220420_193634.jpg

dz0xMTIyJmg9MTAwMA==_src_53876-amplituner-marantz-sr6013-audiocompl-fot3.jpg


Om jag uppgraderar kan jag höra av mig om du vill ta över denna Emotiva.
Tycker den låter bra, men för finlyssning finns naturligtvis bättre, men så är det väl alltid.
Rätt sällan jag har möjlighet/lugnet i mig att finlyssna dessvärre så blir mest hemmabio.

Kommer inte ihåg specen per kanal exakt på min sr5013 men jag märkte stor skillnad när jag uppgraderade till den från en 10år gammal pioneer. Framförallt när man såg till nätdelen. 230w på gamla, 650w på nya.

Ingen aning om vad ett sånt steg som du har går på beggat men sett till resten av din setup är det nog mer än jag tror
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Rätt sällan jag har möjlighet/lugnet i mig att finlyssna dessvärre så blir mest hemmabio.

Kommer inte ihåg specen per kanal exakt på min sr5013 men jag märkte stor skillnad när jag uppgraderade till den från en 10år gammal pioneer. Framförallt när man såg till nätdelen. 230w på gamla, 650w på nya.

Ingen aning om vad ett sånt steg som du har går på beggat men sett till resten av din setup är det nog mer än jag tror
SR5013 ligger på 100W per kanal, och om jag minns rätt så bi-ampar du oxå.
Hjälper ju inte om kondningarna i nätdelen är tomma, men lite gör det nog, speciellt i stereo.
Ofta kommer ju huvuddelen av ljudet från en riktning, och då drar ju inte övriga högtalare så mycket.

Jag köpte även steget beggat.
1,5 år gammalt och jag fick det för 3000kr.
Skulle säga att det är ett bra pris, men ändå på den nivån att det dyker upp då och då.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
SR5013 ligger på 100W per kanal, och om jag minns rätt så bi-ampar du oxå.
Hjälper ju inte om kondningarna i nätdelen är tomma, men lite gör det nog, speciellt i stereo.
Ofta kommer ju huvuddelen av ljudet från en riktning, och då drar ju inte övriga högtalare så mycket.

Jag köpte även steget beggat.
1,5 år gammalt och jag fick det för 3000kr.
Skulle säga att det är ett bra pris, men ändå på den nivån att det dyker upp då och då.
Stämmer att jag använder de sista två kanalerna till att bi-ampa.

Frågan är om jag skulle höra skillnad med att driva dom med ett separat slutsteg eller inte. Vore kul men typ omöjligt med ett blindtest :p

3000kr var ju ändå överkomligt
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Stämmer att jag använder de sista två kanalerna till att bi-ampa.

Frågan är om jag skulle höra skillnad med att driva dom med ett separat slutsteg eller inte. Vore kul men typ omöjligt med ett blindtest :p

3000kr var ju ändå överkomligt
Ja, 3000 har man lagt på dummare grejer😂

Skillnaden för mig var väldigt stor så den märker man, men som du säger svårt att blindtesta.

När jag uppgraderade kondensatorerna i NADen körde jag bara ena steget först, sen fick frun gå och ställa balansen antingen till höger eller vänster utan att jag visste vilket. Svårare med ett helt slutsteg utan att det blir Yrrol😅
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ja, 3000 har man lagt på dummare grejer😂

Skillnaden för mig var väldigt stor så den märker man, men som du säger svårt att blindtesta.

När jag uppgraderade kondensatorerna i NADen körde jag bara ena steget först, sen fick frun gå och ställa balansen antingen till höger eller vänster utan att jag visste vilket. Svårare med ett helt slutsteg utan att det blir Yrrol😅
Klipper gärna steget när du är klar med det. Nångång måste man ju testa :)

Enligt Sonus Fabre ska mina venere 2.5 vara ok för mellan 40-250w i 6ohm. Så med ditt steg till mina frontar skulle de väl få någonstans kring 200w.

Skulle säkert blir bra.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Klipper gärna steget när du är klar med det. Nångång måste man ju testa :)

Enligt Sonus Fabre ska mina venere 2.5 vara ok för mellan 40-250w i 6ohm. Så med ditt steg till mina frontar skulle de väl få någonstans kring 200w.

Skulle säkert blir bra.
Ja det borde bli i de trakterna.
Jag hör av mig när den dagen kommer.
Måste ligga lite lågt efter det här "onödiga" tv-inköpet för att undvika kaveln😅
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ja det borde bli i de trakterna.
Jag hör av mig när den dagen kommer.
Måste ligga lite lågt efter det här "onödiga" tv-inköpet för att undvika kaveln😅
Lägg upp slutsteget på köksbordet och packa ner det medan sambon lagar mat så det tydligt framgår att man säljer av lite saker.

.. Köp nytt steg i smyg :p
 
Topp