• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

HEUER-tråden

Bumpar Heuer tråden med en bild på min i helgen införskaffade Carrera som firar 50 år 2015.
image.jpg

Fick hem den här lille krabaten idag!
Känns liten på armen med sina 37,5mm (41 med krona) men är kanske bara ovan.
Den blanka kronan funkar, men är väl inte original? Någon som vet vart jag kan få tag på en sån liten rackare?
Bezeln är svår att vrida så blir osäker där med.
Vad tror ni?

heuer1.jpg
heuer2.jpg
heuer3.jpg
heuer4.jpg

Den blanka kronan funkar, men är väl inte original? Någon som vet vart jag kan få tag på en sån liten rackare?
Vad tror ni?

heuer1.jpg
heuer2.jpg
heuer3.jpg
heuer4.jpg

Ser ut att vara i riktigt fint skick! Bara att gratulera. Bezeln ser absolut original ut. Om den är trög att vrida på är det nog bara smuts under. Är kronan guldig? I så fall är den troligen original, ser ut som en originalkrona i alla fall. Finns både med och utan TAG märket på. Är den inte guldig utan stål så är det inte korrekt (kan vara originalkronan som pläteringen slitits av på), om så är fallet så lär du kunna hitta en ny på ebay eller på t.ex. cousinsuk.com

Ser ut att vara i riktigt fint skick! Bara att gratulera. Bezeln ser absolut original ut. Om den är trög att vrida på är det nog bara smuts under. Är kronan guldig? I så fall är den troligen original, ser ut som en originalkrona i alla fall. Finns både med och utan TAG märket på. Är den inte guldig utan stål så är det inte korrekt (kan vara originalkronan som pläteringen slitits av på), om så är fallet så lär du kunna hitta en ny på ebay eller på t.ex. cousinsuk.com

Kul! Nej bilderna visar inte riktigt rätt färger.
Ja kronan är samma färg som bezeln, men som du säger har nog pläteringen slitits lite.
Känns liten i storleken, men jag är van vid en seiko sumo ;)

Donkii sålde en mintare för dryga 20 vill jag minnas. Jag personligen värderar en 80-talare, som jag tror denna är, lägre än 60-tal och 70-tal så jag säger ca 10.000 kr med servicebehov.

Vi har betat igenom det hela via PM :D Men jag sålde den för 23k till tyskland. Den han visar är från -84. Skulle säga att 10 är något lågt men får han den för det är det bara att gratulera :D

Vad tror ni]
Snyggt! Men på med ett Nato med Gulddetaljer.

Bezeln skulle jag vara försiktig med. Vi pajade bezeln på en väns seamaster när vi skulle ta bort den och rengöra under för den var fast.. Riktigt mycket smuts men även två djupa dings som 'låste' bezeln vilket slutade med att den var bananformad när vi väl fick loss den.

Kan dock vara så att den åker av smidigt och det räcker med rengöring men var lite försiktig bara ;)

Ett helt normalt eller till och med lite högt pris för en Pasadena som modellen heter. Polerad är den helt klart och antagligen har den varit PVD behandlad från början.

Gillar hur han skriver i annonsen att Heuer inte har lyckats definiera den. Som om att han ens varit i kontakt med dem... Jävla sopa.

Som om Heuer inte visste vad de tillverkat. Garanterat en av Heuers största boetter; 43 cm. Kanske därför den inte är så vanlig?

Min kära mor letade för ett tag sedan fram sin gamla Carrera som hon köpt ny i början av sjuttiotalet. Det är en handjagad ref 73653 S. Den är i lite halvmögligt skick, aldrig servad sedan ny, och verket är stendött. Dessutom har den fått en smäll så en kronografknapp är skadad, men jag tycker ändå det vore värt ett försök att blåsa lite nytt liv i den. Skulle behöva lite råd i detta läget. Boetten behöver tvättas, vågar jag skrubba med lite yes och en tandborste eller riskerar jag vattenskada den i onödan ? Hur få den ren isf ? Plexit är tämligen repigt som synes på bilderna, går det att rädda med polering tro ? En urmakare måste givetvis titta på verket och avgöra om det går att rädda, men vem är bra på dessa klockor i Stockholmstrakten ? Farfars klocka ? Kan man tro att de isf kan få tag i en ny kronografknapp eller måste jag jaga en sån på nätet nåställen ? Slutligen, ifall verket går att rädda till en acceptabel kostnad, så behövs ett nytt band eller länk. Smakråd på ett sådant ? Vill naturligtvis att det ska passa in i klockans sköna 70-tals stil.
DSC_0196.jpg
DSC_0197.jpg
DSC_0198.jpg
DSC_0199.jpg

Min kära mor letade för ett tag sedan fram sin gamla Carrera som hon köpt ny i början av sjuttiotalet. Det är en handjagad ref 73653 S. Den är i lite halvmögligt skick, aldrig servad sedan ny, och verket är stendött. Dessutom har den fått en smäll så en kronografknapp är skadad, men jag tycker ändå det vore värt ett försök att blåsa lite nytt liv i den. Skulle behöva lite råd i detta läget. Boetten behöver tvättas, vågar jag skrubba med lite yes och en tandborste eller riskerar jag vattenskada den i onödan ? Hur få den ren isf ? Plexit är tämligen repigt som synes på bilderna, går det att rädda med polering tro ? En urmakare måste givetvis titta på verket och avgöra om det går att rädda, men vem är bra på dessa klockor i Stockholmstrakten ? Farfars klocka ? Kan man tro att de isf kan få tag i en ny kronografknapp eller måste jag jaga en sån på nätet nåställen ? Slutligen, ifall verket går att rädda till en acceptabel kostnad, så behövs ett nytt band eller länk. Smakråd på ett sådant ? Vill naturligtvis att det ska passa in i klockans sköna 70-tals stil.
DSC_0196.jpg
DSC_0197.jpg
DSC_0198.jpg
DSC_0199.jpg
Ojoj! Vilken lycka att ha en så här fin klocka i familjen! Köpte din mor den för att bära själv eller var det en karl med i bilden? Riktigt kul i vilket fall. Om vi börjar med själva uret ser det riktigt fint ut. Dessa Heuers är heta på marknaden nu då allt fler får upp ögonen för dem. Vid en snabb anblick ser tavlan bra ut? Ser inga direkta tecken på fuktskada så verket går förhoppningsvis att rädda relativt enkelt. Helt klart värt att lämna in till urmakare. Vilken urmakare som är bäst låter jag osagt, någon annan kommer nog komma med goda tips. TorNet Darren Cal.11/12.

Tycker inte du skall göra något med uret själv faktiskt. Urmakaren kommer tvätta boetten och putsa/byta ut glaset. Jag hade lämnat boetten orörd då det ger uret en viss charm när släkt repat uret men även för att poleringar kan sänka värdet på uret. Rätt tryckknappar kan vara lite luriga att få tag på och kosta pengar men det kan andra här mer om. Angående band hade jag föredragit ett brunt hålat mockaband i vintagestil. Sök på vintage heuer strap eller liknande så kan du se om du hittar något du gillar.

Kul klocka gf80 :)
Precis som Aurum skriver så ska du absolut försöka att pilla så lite som möjligt själv. Det kostar knappt någonting att få en boett rengjord och behövs glaset bytas så kan du räkna med att urmakaren kommer påtala det. Vad gäller chrono knappen så tror jag inte du behöver oroa dig. Dem dyker upp lite då och då så det ska säkert lösa sig, men man får ibland ha lite tålamod. onthedash/chronocentric kommer nog lösa det hela åt dig.

Tror till och med att det kan vara värt att skicka den till England eller möjligen ned på kontinenten där man har större erfarenhet av Heuer. Chronocentric kan nog vara till stor hjälp även här. Det kan låta dyrt att skicka iväg den men oftast renderar det i att du sparar pengar. Delar kan också vara lättare för dessa urmakare att få tag på då marknaden för Heuer ser rätt olik ut där kontra här. Har ingen personlig erfarenhet av Farfars så därför vågar jag mig inte på att rekommendera dem.

Vad gäller band så hade det klart trevligaste varit ett riktigt beads of rice länk men i annat fall så ett Corfam strap som sitter på de flesta av dessa klockor. Gillar man inte den looken så skapar man sig en egen :) Racingläder brukar vara ganska vanligt förekommande det också.

Beads of rice
hca.c31102.a-1970_square.jpg

Corfam
DSC_11_zpsc4937e70.jpg

Tillbaka
Topp