• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

HEUER-tråden

Min kära mor letade för ett tag sedan fram sin gamla Carrera som hon köpt ny i början av sjuttiotalet. Det är en handjagad ref 73653 S. Den är i lite halvmögligt skick, aldrig servad sedan ny, och verket är stendött. Dessutom har den fått en smäll så en kronografknapp är skadad, men jag tycker ändå det vore värt ett försök att blåsa lite nytt liv i den. Skulle behöva lite råd i detta läget. Boetten behöver tvättas, vågar jag skrubba med lite yes och en tandborste eller riskerar jag vattenskada den i onödan ? Hur få den ren isf ? Plexit är tämligen repigt som synes på bilderna, går det att rädda med polering tro ? En urmakare måste givetvis titta på verket och avgöra om det går att rädda, men vem är bra på dessa klockor i Stockholmstrakten ? Farfars klocka ? Kan man tro att de isf kan få tag i en ny kronografknapp eller måste jag jaga en sån på nätet nåställen ? Slutligen, ifall verket går att rädda till en acceptabel kostnad, så behövs ett nytt band eller länk. Smakråd på ett sådant ? Vill naturligtvis att det ska passa in i klockans sköna 70-tals stil.
DSC_0196.jpg
DSC_0197.jpg
DSC_0198.jpg
DSC_0199.jpg

Riktigt riktigt fin! Bara att gratulera!

Instämmer i vad Aurum skriver, rör inte boetten. Absolut inte med Yes/vatten! Glaset är lite kneppigt eftersom det sitter ihop med den svarta tachymeterskalan och därför måste ett originalglas med ny skala hittas, nog inte omöjligt iofs. Vet urmakaren inte om det försöker han/hon antagligen dela på det och alltihop går sönder. Verket är ett Valjoux 7736 så det är nog fler som kan ta sig an. Rätt urmakare letar nog reda på rätt knapp men risken är annars att du får en vanlig rund knapp. Lämpliga urmakare låter jag andra uttala sig om men det kan ev vara svårt att hitta någoni Sverige.

Grattis till släktklenoden gf80! Skulle rekommendera dig att kontakta Farfars klocka på Söder. Han har servat min manuella Carrera från samma tidsresa. Glaset kanske kan klara sig med en polering.

Ojoj, här rasslar det in bra svar, tack alla ! Jätte trevligt forum detta :)

Vet faktiskt inte om hon köpte eller fick den, men hon pysslade jättemycket med hästar och behövde en kronograf för att tajma "varvtider" eller nånting sådant. Får fråga henne om detaljerna vid tillfälle. Klockan har i varje fall levt de första femton åren av sitt liv i stallmiljö vilket syns på avlagringarna runt boettlocket. I övrigt har den ändå klarat sig bra, boetten har bara ett par små dings och lätta repor som inte stör. Tavlan ser i det närmaste perfekt ut förutom gulnad/mörknad lume, speciellt på visarna.
Bra info om glasets konstruktion PR1973, tack ! Får bli så att jag håller fingrarna i styr och kontaktar Farfars nästa gång jag är i den kungliga huvudstaden, som ett första steg.

Hittade en möjlig källa till kronoknapp, någon som handlat härifrån ?
http://www.classicheuer.de/Englisch/ersatzteiledrueckerengl.html

Fortsättning följer...

Ojoj, här rasslar det in bra svar, tack alla ! Jätte trevligt forum detta :)

Vet faktiskt inte om hon köpte eller fick den, men hon pysslade jättemycket med hästar och behövde en kronograf för att tajma "varvtider" eller nånting sådant. Får fråga henne om detaljerna vid tillfälle. Klockan har i varje fall levt de första femton åren av sitt liv i stallmiljö vilket syns på avlagringarna runt boettlocket. I övrigt har den ändå klarat sig bra, boetten har bara ett par små dings och lätta repor som inte stör. Tavlan ser i det närmaste perfekt ut förutom gulnad/mörknad lume, speciellt på visarna.
Bra info om glasets konstruktion PR1973, tack ! Får bli så att jag håller fingrarna i styr och kontaktar Farfars nästa gång jag är i den kungliga huvudstaden, som ett första steg.

Hittade en möjlig källa till kronoknapp, någon som handlat härifrån ?
http://www.classicheuer.de/Englisch/ersatzteiledrueckerengl.html

Fortsättning följer...

Jag har handlat därifrån utan problem så gör en förfrågan :)

Hi gf80
You have received some great advice from both Aurum & Donkii above - my own take on what needs to be done here is very similar to theirs.
Firstly you are lucky to have family worn piece to take on. You dont want to lose any of that history by trying to make it brand new again. The dial & luminous material in the hands seem to be in great condition which is a real bonus !!
You need to have the movement serviced , the plastic crystal polished & the rubber seals replaced on the - backcase, winding crown & the 2 pusher buttons.
You DO NOT want the case polished. It physically removes material from the case to make a surface smooth again & in doing so you lose size & the history associated with the piece.
I can help you locate a good watchmaker if you want help but the Valjoux 7736 is a very robust & well known movement & any decent watchmaker with a solid background in vintage watches will be quite capable of dealing with it. The rubber seals can be a little trickier as the the size required for the crown & pushers are a little difficult to track down unless your man has experience with these previously.

As for bracelet or strap choice i suggest a good quality leather rally strap as it gives a great feeling on the wrist & will look 70's cool. You want a strap that is 20mm at the lug end & tapers to 16mm at the buckle end.
Here is my favourite supplier of straps http://db10straps.tumblr.com
James is a great guy to deal with & will help/advise you with any personal requests regarding styles, colours, stitching etc ... ( i have no financial link to this supplier )
Further to this you can purchase reproduction 16mm Heuer buckles on ebay at around €60 each. This rally strap/Heuer buckle combo is really the best way forward in my eyes !!!!

Good luck you lucky boy !!!
Happy to offer any further advice via Message or openly on the forum here.

Cheers - Darren

gf80 cheepo här på forumet gör riktigt schyssta läderstraps för en billig peng! Köpte själv ett racing (med små hål) som han svärtade ned mörkare, riktigt snyggt! Tror det skulle passa din med, sök på "heuerville" så får du lite inspiration

Excellent advice Darren, thank you ! The case will not be polished, only the plastic crystal. Those db10 straps really look very nice indeed!

Tack för tipset Erik1 !

Min kära mor letade för ett tag sedan fram sin gamla Carrera som hon köpt ny i början av sjuttiotalet. Det är en handjagad ref 73653 S. Den är i lite halvmögligt skick, aldrig servad sedan ny, och verket är stendött. Dessutom har den fått en smäll så en kronografknapp är skadad, men jag tycker ändå det vore värt ett försök att blåsa lite nytt liv i den. Skulle behöva lite råd i detta läget. Boetten behöver tvättas, vågar jag skrubba med lite yes och en tandborste eller riskerar jag vattenskada den i onödan ? Hur få den ren isf ? Plexit är tämligen repigt som synes på bilderna, går det att rädda med polering tro ? En urmakare måste givetvis titta på verket och avgöra om det går att rädda, men vem är bra på dessa klockor i Stockholmstrakten ? Farfars klocka ? Kan man tro att de isf kan få tag i en ny kronografknapp eller måste jag jaga en sån på nätet nåställen ? Slutligen, ifall verket går att rädda till en acceptabel kostnad, så behövs ett nytt band eller länk. Smakråd på ett sådant ? Vill naturligtvis att det ska passa in i klockans sköna 70-tals stil.
DSC_0196.jpg
DSC_0197.jpg
DSC_0198.jpg
DSC_0199.jpg

Ett bandtips är definitivt att kontakta Giuliano som du hittar på chronocentric ( gå in på köp och sälj forumet och sök). Han gör riktigt trevliga tidstypiska band. Går att välja olika mönster på hålen och olika färger på både läder och tråd. Här är ett jag köpt till min Autavia plus ett som sitter på min Monaco ( ej vintage så den får titta bort):

z2BwNPB.jpg

Då köper jag gärna det andra. Men du kanske vill ha ett liggandes utifall:)

Hittar du fler är jag villig att lätta din börda :)

Jag ska ha fler än två men åtminstone har jag minst två till övers. Har nog 8st totalt men jag tror att åtminstone 5 eller 6 sitter på armband redan som jag har för avsikt att behålla :) Men jag kan tyvärr inte vara till någon hjälp förrän jag är hemma igen och det är strax efter nyår.

Vad tror ni om denna? Hur ser boett och tavla ut? Rimligt pris? Det prickiga som syns vid subdialsen och tachyn, är det fuktskador?

3034270gross.jpg

http://www.chrono24.se/heuer/carrera-chronograph-ref-72453--id3034270.htm

Behöver väl inte vara fuktskador. Om du tittar på tex Omega Speedmaster MkIII så har deofta en bezel som ser ut sådär utan att något annat på klockan skvallrar om fuktskador.

Har själv köpt en klocka från den säljaren och han är verkligen en reko kille.

Tillbaka
Topp