Min kära mor letade för ett tag sedan fram sin gamla Carrera som hon köpt ny i början av sjuttiotalet. Det är en handjagad ref 73653 S. Den är i lite halvmögligt skick, aldrig servad sedan ny, och verket är stendött. Dessutom har den fått en smäll så en kronografknapp är skadad, men jag tycker ändå det vore värt ett försök att blåsa lite nytt liv i den. Skulle behöva lite råd i detta läget. Boetten behöver tvättas, vågar jag skrubba med lite yes och en tandborste eller riskerar jag vattenskada den i onödan ? Hur få den ren isf ? Plexit är tämligen repigt som synes på bilderna, går det att rädda med polering tro ? En urmakare måste givetvis titta på verket och avgöra om det går att rädda, men vem är bra på dessa klockor i Stockholmstrakten ? Farfars klocka ? Kan man tro att de isf kan få tag i en ny kronografknapp eller måste jag jaga en sån på nätet nåställen ? Slutligen, ifall verket går att rädda till en acceptabel kostnad, så behövs ett nytt band eller länk. Smakråd på ett sådant ? Vill naturligtvis att det ska passa in i klockans sköna 70-tals stil.
Riktigt riktigt fin! Bara att gratulera!
Instämmer i vad Aurum skriver, rör inte boetten. Absolut inte med Yes/vatten! Glaset är lite kneppigt eftersom det sitter ihop med den svarta tachymeterskalan och därför måste ett originalglas med ny skala hittas, nog inte omöjligt iofs. Vet urmakaren inte om det försöker han/hon antagligen dela på det och alltihop går sönder. Verket är ett Valjoux 7736 så det är nog fler som kan ta sig an. Rätt urmakare letar nog reda på rätt knapp men risken är annars att du får en vanlig rund knapp. Lämpliga urmakare låter jag andra uttala sig om men det kan ev vara svårt att hitta någoni Sverige.