• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Har exakt samma upplevelse. Har köpt klockor där och också servat, men hade nu en vintage SMP som behövde kortas.
Fick först 500:- som förslag, när jag ifrågasatte det lite snällt gick de ner till 300:- (amma medarbetare). De hävdar att det går oavkortat till urmakarna, men vet inte om det stämmer…
Gammalt inlägg men jag hade problem med att korta en jubileelänk till en gammal datejust från 1985, var 1 skruv jag verkligen inte fick loss på länken så gick förbi Nymans i Sthlm och kollade ifall dom kunde korta den. Berättade att jag iaf hade lyckats få bort 2 av 3 länkar. Frågade också ifall dom kunde ordna en ny skruv till länken då skruven jag fösökte få loss såg lite tråkig ut efter liiiite för mycket våld. Den trevliga yngre killen frågade om jag ville ha en kaffe medans jag väntade.

Efter några minuter kom han tillbaka med klockan, och en ny skruv, frågade hur dom fick loss skruven så enkelt (150c värme för att få bort locktite tydligen förklarade han). Frågade sen hur mkt han ville ha för jobbet varpå han svarade att det inte är någon fara, frågade igen om han verkligen var säker men betalt ville han inte ta :)

Samma fina bemötande har jag dessvärre inte fått hos rob e eller krons så kommer förmodligen endast köpa klockor hos Nymans i framöver.

Allvarlig diss! Ur & smycken på Folkungagatan 81 i Stockholm!

Kort:
Jag lämnade in en klocka för reparation/renovering och service. Betalade det han begärde, men fick inte det jag betalade för. Gav honom en chans till, och fick fortfarande inte det jag bad honom att göra. Gå till en annan urmakare!

Lite längre:
Jag kom in med min klocka med en mycket tydlig specifikation om vad som behövde göras. Det var en renovering (ett omfattande arbete noga specificerat eftersom jag visste vad som behövde göras) och en service, så jag bad om ett kostnadsförslag först. Beslöt mig för att det pris han angav var ok.

Jag lämnade in klockan med strikt instruktion om att meddela och fråga mig om det skulle kosta mer och fick efter ett tag telefonsamtal om att det skulle kosta mer. Jag sade att då finns inte pengarna för mig, så jag måste avstå från det. Då sade han att han redan har köpt delar. Då sade jag att jag kan ju inte ansvara för om han köper delar som fördyrar utan att fråga mig först. Då blev han sur och sade vresigt att han gör väl reparationen i alla fall.

Jag hämtade ut klockan och kunde snabbt konstatera att den gick otroligt ojämnt. Några minuter före ena dagen och några minuter efter andra dagen. Jag är väl medveten om att äldre klockor inte har samma precision som nyare, men jag är också medveten om att en klocka, hur gammal det må vara, inte ska bete sig på detta sätt efter att ha blivit renoverad och servad. +- 30 sek är halvdassigt resultat. +-3 min är helt oacceptabelt. Jag lämnade in den igen och han öppnade den och mumlade något om "Inte bra... Balansen är konstig... Inte bra...".

Några arbetsveckor senare hämtade jag ut den, och den beter sig på precis samma sätt. Jag kommer INTE att lämna den till honom igen.

Jag lät en annan urmakare öppna och titta, och klockan är inte servad. Delarna som behövde bytas är bytta, men lös smuts på verket är kvar. Tavlan är dammig, och smuts sitter fastklämd mellan spännringen och glaset. Klockan och verket ska inte ha ingrodd smuts som går att ta bort om den är servad (där rengöring ingår). En av visarna som han satte dit är skadad och har lös smuts.

I bästa fall är det bara lättja. I värsta fall tog han betalt för hela jobbet, men gjorde bara halva för jag inte gick med på att betala mer. Rätt obehagligt beteende i så fall. Hans butik är också väl inrökt, något som borde orsaka rätt föroreningar i de klockor han arbetar med. Borde ha reagerat på det tidigare. Han fick en chans att rätta till felet, men gjorde det inte.

Bilderna är tagna EFTER "servicen"

Jag kan bara dra slutsatsen att den här klåparen inte vill ha några kunder.

IMG_20230219_145255608.jpg IMG_20230219_145356959.jpg IMG_20230219_145429796.jpg IMG_20230219_150043819.jpg IMG_20230219_145423196.jpg DSCF3817.JPG

Senast ändrad:
Vad hade du bett om? Man tvättar ju varken visare eller tavla vid vanlig service.
Jag hade bett om en renovering och en service. Den behövde delar (bland annat visare). Han petade in en ny balans, nytt uppdragningsverk och ett nytt acrylglas. Och det säger jag inget om, men visarna han satte dit var skadade och smutsiga. Det finns damm och skräp inklämt i fästet till det nya glaset. Lös smuts på verket. Det är hel tydligt (för mig i alla fall) att han inte rengjort verket innan han satte ihop det.

Nej man tvättar inte visare, men om man ska peta dit nya visare ser man väl till att de i alla fall är hela, eller kräver jag för mycket?
Det är en recension av min upplevelse av denna urmakare. Kanske en liten varning.

Såna här trådar känns alltid som skit. Dyker upp då och då, och nästan alltid konstateras det att det finns mycket oklarheter från trådskaparen.

Såna här trådar känns alltid som skit. Dyker upp då och då, och nästan alltid konstateras det att det finns mycket oklarheter från trådskaparen.
Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Vill du att jag ska ta bort den? Skit vill jag ju inte publicera.
Men samtidigt måste jag ju undra vad som är oklart... Det är en recension i tråden "Recensioner och köpråd" Det är en recension av en urmakare med köprådet att avstå.

Om @yonsson vill att den ska bort, tar jag självklart bort den.

Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Vill du att jag ska ta bort den? Skit vill jag ju inte publicera.
Men samtidigt måste jag ju undra vad som är oklart... Det är en recension i tråden "Recensioner och köpråd" Det är en recension av en urmakare med köprådet att avstå.

Jag tycker den ligger bra här men om man inte är nöjd med utfört arbete så är det ju bra att veta vad ni kom överens om, därav min fråga.

Ok, jag kanske lät lite tjurigare än jag menade. Trist att du inte är nöjd, men då och då dyker det upp liknande trådar, ofta från användare utan annan aktivitet, och då blir det lätt att tro att det inte är helt nyanserat. Uppenbarligen är alla inte nöjda, men det blir lätt pajkastning utan något försvar eller förklaring. Hur som så tycker jag det ligger bättre i den här tråden, och återigen självklart trist om du inte är nöjd.

Ok, jag kanske lät lite tjurigare än jag menade. Trist att du inte är nöjd, men då och då dyker det upp liknande trådar, ofta från användare utan annan aktivitet, och då blir det lätt att tro att det inte är helt nyanserat. Uppenbarligen är alla inte nöjda, men det blir lätt pajkastning utan något försvar eller förklaring. Hur som så tycker jag det ligger bättre i den här tråden, och återigen självklart trist om du inte är nöjd.
Ok... Jo, nog lät det tjurigt alltid. Ok, jag lade det på "fel" ställe. Men jag undrar på vilket sätt är det jag skrev inte nyanserat? Jag skrev att jag gick med på det pris han föreslog. Det är väl att komma överens om vad som ska göras för vilket pris, eller? Så jag blir lite nyfiken. Läste du hela inlägget och tittade på bilderna innan du skrev din kommentar? Är det ok att en klocka man lämnat in för service ser ut så efter två försök? Eller var det så att du tittade på att jag bara hade skrivit en gång tidigare, och avfärdade mig som en sur newbe? Och vad får dig att tro att ditt välkomnande gör att jag ens vill skriva fler gånger?

Ok... Jo, nog lät det tjurigt alltid. Ok, jag lade det på "fel" ställe. Men jag undrar på vilket sätt är det jag skrev inte nyanserat? Jag skrev att jag gick med på det pris han föreslog. Det är väl att komma överens om vad som ska göras för vilket pris, eller? Så jag blir lite nyfiken. Läste du hela inlägget och tittade på bilderna innan du skrev din kommentar? Är det ok att en klocka man lämnat in för service ser ut så efter två försök? Eller var det så att du tittade på att jag bara hade skrivit en gång tidigare, och avfärdade mig som en sur newbe? Och vad får dig att tro att ditt välkomnande gör att jag ens vill skriva fler gånger?
Jag tycker helt enkelt det är omöjligt att veta vad som är sant och och inte när arga inlägg dyker upp från användare som aldrig varit aktiva tidigare. Vem som helt kan skriva vad som helst på internet, och det är omöjligt att veta om det som skrivs är korrekt när vi är bara har ena partens ord, oavsett hur väl formulerat inlägget är. Svårare än så är det inte.

Jag tycker helt enkelt det är omöjligt att veta vad som är sant och och inte när arga inlägg dyker upp från användare som aldrig varit aktiva tidigare. Vem som helt kan skriva vad som helst på internet, och det är omöjligt att veta om det som skrivs är korrekt när vi är bara har ena partens ord, oavsett hur väl formulerat inlägget är. Svårare än så är det inte.
Det är självklart som du säger, men det jag tycker är intressant är att du väljer att utrycka misstro mot det jag skriver utan att ställa några frågor till mig. Du väljer att använda ordet skit utan någon specifikation av vad som är skit.

Jag lade upp bilder just för att du som läsare själv ska kunna bilda dig en uppfattning om hur det ser ut.

Jag ställde några frågor till dig som det vore kul att få svar på.

Ursprungligen publicerad i "recensioner och köpråd". Har du någonsin sett en negativ recension här som innehåller kommentar/inlaga från det/den som recenseras. Nu flyttad till "hiss/diss". Finns det mer kommentarer från de som dissas här?

Jag ska se till att få en bild på dammet som är fastklämt i glasfästet så att även det är redovisat. Eller vill du påskina att jag har fejkat bilderna för att jag ska låtsas ha anledning att klaga på Ur & Smycken.

Jag känner mig en aning förolämpad av att du med automatik misstror mig och det jag skriver, baserat (av vad du själv skrivit) på att jag inte skrivit inlägg här tidigare. Hur många inlägg är gränsen för att du inte ska misstro? 5? 10? 47?

Men visst, vill du ha en strikt journalistisk balans och opartiskhet är du helt välkommen att ta kontakt med urmakaren och fråga honom om hur han ser på saken.

Mitt syfte med det jag skriver är att varna andra för någon som jag ser som scharlatan och som inte ska utöva yrket. Det hymlar jag absolut inte med.

Om du lovar att inte kommentera det jag skriver kan det tänkas att jag publicerar fler saker (har just nu inga fler att klaga på just nu), vem vet...

Det är självklart som du säger, men det jag tycker är intressant är att du väljer att utrycka misstro mot det jag skriver utan att ställa några frågor till mig. Du väljer att använda ordet skit utan någon specifikation av vad som är skit.

Jag lade upp bilder just för att du som läsare själv ska kunna bilda dig en uppfattning om hur det ser ut.

Jag ställde några frågor till dig som det vore kul att få svar på.

Ursprungligen publicerad i "recensioner och köpråd". Har du någonsin sett en negativ recension här som innehåller kommentar/inlaga från det/den som recenseras. Nu flyttad till "hiss/diss". Finns det mer kommentarer från de som dissas här?

Jag ska se till att få en bild på dammet som är fastklämt i glasfästet så att även det är redovisat. Eller vill du påskina att jag har fejkat bilderna för att jag ska låtsas ha anledning att klaga på Ur & Smycken.

Jag känner mig en aning förolämpad av att du med automatik misstror mig och det jag skriver, baserat (av vad du själv skrivit) på att jag inte skrivit inlägg här tidigare. Hur många inlägg är gränsen för att du inte ska misstro? 5? 10? 47?

Men visst, vill du ha en strikt journalistisk balans och opartiskhet är du helt välkommen att ta kontakt med urmakaren och fråga honom om hur han ser på saken.

Mitt syfte med det jag skriver är att varna andra för någon som jag ser som scharlatan och som inte ska utöva yrket. Det hymlar jag absolut inte med.

Om du lovar att inte kommentera det jag skriver kan det tänkas att jag publicerar fler saker (har just nu inga fler att klaga på just nu), vem vet...
Nä, ber om ursäkt om jag lät dryg. Jag har ingen anledning att misstro dig, men är väl lite cynisk överlag 😊 Vi är oftast trevliga här, och jag hoppas du inte flyr forumet pga mitt inlägg. Har inget intresse i att bråka om det här. Nu ska jag till skogs med hunden och ha det gött i solen istället, hoppas du får en bra dag du med.

Har varit inne hos Haga Antika Tiders Urmakeri i Göteborg. Fått ett otroligt bra mottagande av Daniel varje gång. Kunnig, proffsig och bra att resonera med - kan varmt rekommendera dem!

Som relativt ny inom både klockintresset och som boende i huvudstaden tänkte jag att jag kunde bidra lite med vissa iakttagelser gällande olika handlare och deras intryck. Jag är till att börja med en snubbe som gillar allt vad kvalitet innebär och detta innefattar då även det vi normalt kallar bemötande och service.

Jag vill börja med att ge folket på Krona Ur en stor eloge för deras goda bemötande och deras genuint klockintresserade personal. Inga uppnäsor eller snobberi men samtidigt sakliga i till exempel frågor kring eventuella köp av Rolex. Alltid ett nöje att glida in till dem och rent av prata lite klockor i allmänhet. Nu har de förlorat ett av sina storsäljande märken i Omega med anledning av den Omegaboutique som har öppnat på Biblioteksgatan. Det är synd för oss andra och för Krona ur.

En annan som jag skulle vilja höja är Fredmans ur på Strandvägen. Otroligt serviceinriktad och trevlig men tyvärr har de kanske inte riktigt de märken jag söker eller har sökt. De har dock Bremont för dem som är intresserade av dessa.

Sedan kommer jag till Nymans ur som givetvis intresserar om man har ett rudimentärt intresse av klockor. Jag har läst och förstått att man hos dem kan bli bemött som man är något som katten har släpat in. Nu har det blivit några köp oss dem så nu är jag "accepterad" och jag tycker att det är skämmigt att det skall behöva vara på det viset men vad gör man.

Sist men inte minst har vi ett riktigt krondike med pressvatten och det är Franks ur på Drottninggatan. Jag har endast varit i telefonkontakt med dem och tyvärr får jag säga att där stannade det hela mycket abrupt. Någon annan har kanske bättre erfarenheter från dem men jag kommer aldrig att sätta min fot hos dem.

Nåja ett litet bidrag med vissa tankar

Känns tråkigt att behöva skriva detta inlägg. Men bra att fler får veta hur Zackrissons ur jobbar.

Jag köpte en Orient av dem (via chrono24 då dem är dubbelt så dyra på sin egen hemsida..). klockan kom hem som den skulle, så långt allting gott.

Men direkt märkte jag att ändstiftet på klockan inte var som det skulle. Det glappar/sitter otroligt löst & jag tog den till min lokala urmakare då jag tänkte att det är nog enkelt att åtgärda. Urmakaren menade att jag borde använda min garanti då klockan inte är som den ska.

Jag ringer då Zackrissons utan svar. Mejlar 1 gång, 2 gånger, 3 gånger. Till slut får jag svar att du får väl skicka klockan till oss så ska vi kolla, men det kommer inte gå på garantin då det är slitagefel. På en oanvänd klocka alltså..

Då jag jobbar i närheten av Zackrissons då och då säger jag att jag kan komma med klockan personligen så kan vi titta på det tillsammans. Gör det säger dem.

3 dagar innan så meddelar jag att jag har vägarna förbi och ämnar besöka dem för att få ordning på klockan. Radiotystnad. Jag ringer 2 gånger & smsar 2 gånger den aktuella dagen. Inget svar.

Detta är nu 3 veckor sedan och jag har fortfarande inte hört ett ord. Trots att jag mejlade dem hela min upplevelse så är det knäpptyst.

Ja, det är en billig Orient-klocka jag köpt så förväntningarna måste ju vara rimliga. Men klockan är inte som den ska & då förväntar jag mig som köpare att säljaren är villig att lösa problemet tillsammans med mig. Zackrissons Ur har inte hanterat det bra. De har inte hanterat det alls.

Tillbaka
Topp