• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

KRONS UR (Stockholm)

När? Före jul
Betyg? DISS

Anledning:

Var faktiskt inne med min mor som var på besök i stan och tittade på julklappar.

Anledningen till besöket var att kika på klockfodral och Winders som jag var sugen på. Säljaren är rätt ointresserad och verkar bara sugen på att hjälpa nästa kund. (Jag är normalt välklädd och gillar italienska kläder utan loggor).

Får ett fodral i handen och han står otåligt och förväntar sig en reaktion. Självklart vill jag prova den och pekar på bordet 1 meter ifrån och frågar om det går bra. .. ja visst.. men man behöver liksom föra fram allt själv...

Känner mig mest iväg och bestämmer mig för att gå. Då ber min mamma om hjälp och ber mig vänta ( trevligt tänker jag som varit inne och spanat in min nästa med henne hos ad utomlands och i gbg)

Väl ute berättar hon att han var ganska arrogant och ville bara dra vidare. Mamma hade sagt. Jag vet listpris, jag fick en deal av ad utomlands inom EU. Vad kan man få för pris av er?

Han skrev upp priserna på ett visitkort... listpris. ..

Tråkigt för krons. Sätter aldrig min fot där igen och nästa klocka som listade 150-300k kommer inte köpas på krons.

Nu var det en person men det gör att jag gäller mig till Nymans eller AD utomlands...

Krons Ur - Diss
 
KRONS UR (Stockholm)

När? Före jul
Betyg? DISS

Anledning:

Var faktiskt inne med min mor som var på besök i stan och tittade på julklappar.

Anledningen till besöket var att kika på klockfodral och Winders som jag var sugen på. Säljaren är rätt ointresserad och verkar bara sugen på att hjälpa nästa kund. (Jag är normalt välklädd och gillar italienska kläder utan loggor).

Får ett fodral i handen och han står otåligt och förväntar sig en reaktion. Självklart vill jag prova den och pekar på bordet 1 meter ifrån och frågar om det går bra. .. ja visst.. men man behöver liksom föra fram allt själv...

Känner mig mest iväg och bestämmer mig för att gå. Då ber min mamma om hjälp och ber mig vänta ( trevligt tänker jag som varit inne och spanat in min nästa med henne hos ad utomlands och i gbg)

Väl ute berättar hon att han var ganska arrogant och ville bara dra vidare. Mamma hade sagt. Jag vet listpris, jag fick en deal av ad utomlands inom EU. Vad kan man få för pris av er?

Han skrev upp priserna på ett visitkort... listpris. ..

Tråkigt för krons. Sätter aldrig min fot där igen och nästa klocka som listade 150-300k kommer inte köpas på krons.

Nu var det en person men det gör att jag gäller mig till Nymans eller AD utomlands...

Krons Ur - Diss
Nymans och Krons har dock samma ägare...
 
Jag vill i nuläget hissa följande:
Bergströms ur i Malmö och Göteborg - Service minded och ytterst proffesionella
Rob E Sthlm - Förstår att digital kommunikation kan leda till affärer (rimliga svarstider email)

Min diss struntar jag i då aktuella urmakaren nu stängt ner verksamheten och gått i pension :oldman:
Den utan synd stenen blablabla.....
 
KRONS UR (Stockholm)

När? Före jul
Betyg? DISS

Anledning:

Var faktiskt inne med min mor som var på besök i stan och tittade på julklappar.

Anledningen till besöket var att kika på klockfodral och Winders som jag var sugen på. Säljaren är rätt ointresserad och verkar bara sugen på att hjälpa nästa kund. (Jag är normalt välklädd och gillar italienska kläder utan loggor).

Får ett fodral i handen och han står otåligt och förväntar sig en reaktion. Självklart vill jag prova den och pekar på bordet 1 meter ifrån och frågar om det går bra. .. ja visst.. men man behöver liksom föra fram allt själv...

Känner mig mest iväg och bestämmer mig för att gå. Då ber min mamma om hjälp och ber mig vänta ( trevligt tänker jag som varit inne och spanat in min nästa med henne hos ad utomlands och i gbg)

Väl ute berättar hon att han var ganska arrogant och ville bara dra vidare. Mamma hade sagt. Jag vet listpris, jag fick en deal av ad utomlands inom EU. Vad kan man få för pris av er?

Han skrev upp priserna på ett visitkort... listpris. ..

Tråkigt för krons. Sätter aldrig min fot där igen och nästa klocka som listade 150-300k kommer inte köpas på krons.

Nu var det en person men det gör att jag gäller mig till Nymans eller AD utomlands...

Krons Ur - Diss


+1. Har eventuellt redan skrivit i denna tråd men är så besviken att jag skäms inte för att skriva igen. Var där i ungefär samma ärende. Dvs inte inte köp av klocka utan för att köpa tillbehör. Sämsta bemötandet någonsin.

Jag vet inte, men ska man behöva vara 35-40+ och klädd i kostym för att få bra service? Eller drabbas Även ni/dom utav detta?! Känslan när jag klev in var iallafall att dom tyckte jag hamnat fel. Jag klev in helt casual en vardag och blickarna var fan dödande. Damen lyfte knappt ett finger för att hjälpa mig när det var min tur och passade ärendet vidare till en manlig kollega utan att knappt prata med mig. Även han var mycket arrogant. Pinsam service enligt mig. Usch fyfan. Sätter inte min fot där igen!
 
+1. Har eventuellt redan skrivit i denna tråd men är så besviken att jag skäms inte för att skriva igen. Var där i ungefär samma ärende. Dvs inte inte köp av klocka utan för att köpa tillbehör. Sämsta bemötandet någonsin.

Jag vet inte, men ska man behöva vara 35-40+ och klädd i kostym för att få bra service? Eller drabbas Även ni/dom utav detta?! Känslan när jag klev in var iallafall att dom tyckte jag hamnat fel. Jag klev in helt casual en vardag och blickarna var fan dödande. Damen lyfte knappt ett finger för att hjälpa mig när det var min tur och passade ärendet vidare till en manlig kollega utan att knappt prata med mig. Även han var mycket arrogant. Pinsam service enligt mig. Usch fyfan. Sätter inte min fot där igen!
Det sjuka var att min mor hade tänkt slå till... vi gick ner till Nymans direkt men tyvärr fanns ingen av de två klockorna inne. ..
 
En sak som jag finner ytterst tråkigt med Sverige och en viss AD (som är till deras fördel) är att det bara finns en AD för Panerai och AP i Sverige, Nymans..
Dom kan vara bra men herregud va de kan missköta sig vi after sales/service och är man på jakt efter någon av dessa har man inte mycket val än att stå ut..
 
Hiss till Eriksons som var väldigt trevliga och tillmötesgående trots att jag kom dit minuten innan stängning. :)
Blev ett rally-band till min Speedy och de utförde bandbytet + att jag fick ett par nya bandhorn.
De skulle även stå för framtida bandbyten gratis då jag är lite osäker på att byta själv, det var bara att komma förbi efter jobbet när jag än ville sa de.

Rob. E har jag lite blandade känslor över. Första besöket hos en AD var hos dem. Peter var väldigt trevlig och visade mig alla klockor jag var intresserad utav (Tudor BB, Speedy, Rolex Explorer). Det var dock väldigt svårt att få kontakt med de via mail (skickade till tre olika mailadresser), skickade 4st som jag inte fick svar på. Eller jo, ett - som jag fick en vecka senare och då hade jag redan varit kontakt med de via telefon. (Som jämförelse - Franks Ur svarade på mina mail inom någon timme.)
Nästa besök vilket skulle innebära köp, var sådär. Minns inte riktigt namnet , men det var en asiatisk relativt ung tjej som tog emot mig.
Försökte få lite info om hur ofta man ska vrida upp klockan etc. Fick inga tydliga svar. Killen som sedan skulle justera klockan fick justera om två gånger och jag fick själv lära honom om att speedy-länken visst har någon sorts mikrojustering.. "Aha, det visste jag inte." Men-men det blev bra till slut.
Och för att avsluta det lite fint så fick jag mitt namn felstavat på värderingsintyget. Fastän jag såg till att namnet var korrekt ifyllt i deras system, skumt.

Vet inte om det är okej att dra en jämförelse som detta men - Fick inte alls den upplevelsen som min nära vän fick hos Nymans då han köpte två st DD för nära 600k. Saknade skumpan. :oops:
 
Hiss till Eriksons som var väldigt trevliga och tillmötesgående trots att jag kom dit minuten innan stängning. :)
Blev ett rally-band till min Speedy och de utförde bandbytet + att jag fick ett par nya bandhorn.
De skulle även stå för framtida bandbyten gratis då jag är lite osäker på att byta själv, det var bara att komma förbi efter jobbet när jag än ville sa de.

Rob. E har jag lite blandade känslor över. Första besöket hos en AD var hos dem. Peter var väldigt trevlig och visade mig alla klockor jag var intresserad utav (Tudor BB, Speedy, Rolex Explorer). Det var dock väldigt svårt att få kontakt med de via mail (skickade till tre olika mailadresser), skickade 4st som jag inte fick svar på. Eller jo, ett - som jag fick en vecka senare och då hade jag redan varit kontakt med de via telefon. (Som jämförelse - Franks Ur svarade på mina mail inom någon timme.)
Nästa besök vilket skulle innebära köp, var sådär. Minns inte riktigt namnet , men det var en asiatisk relativt ung tjej som tog emot mig.
Försökte få lite info om hur ofta man ska vrida upp klockan etc. Fick inga tydliga svar. Killen som sedan skulle justera klockan fick justera om två gånger och jag fick själv lära honom om att speedy-länken visst har någon sorts mikrojustering.. "Aha, det visste jag inte." Men-men det blev bra till slut.
Och för att avsluta det lite fint så fick jag mitt namn felstavat på värderingsintyget. Fastän jag såg till att namnet var korrekt ifyllt i deras system, skumt.

Vet inte om det är okej att dra en jämförelse som detta men - Fick inte alls den upplevelsen som min nära vän fick hos Nymans då han köpte två st DD för nära 600k. Saknade skumpan. :oops:

Ber om ursäkt över att du blev besviken över ditt besök, vi tar åt oss av kritiken och lovar bättring. Haft problem med mailen på sistone men det ska vara iordning snart. PMa oss gärna här på KS också så ska vi försöka svara snabbt.
Önskar trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
 
Ber om ursäkt över att du blev besviken över ditt besök, vi tar åt oss av kritiken och lovar bättring. Haft problem med mailen på sistone men det ska vara iordning snart. PMa oss gärna här på KS också så ska vi försöka svara snabbt.
Önskar trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Kan inte riktigt säga att jag var besviken, men kan ha varit bättre. Skönt att ni tar till er kritik på ett bra sätt och återkopplar!

Ha en fortsatt trevlig dag ni med, tack! :)
 
Stjärnurmakarna, Mall of Scandinavia. 0/5 i betyg. Tydligen är det viktigare att glo på semester bilder på facebook än att hjälpa kunder.
 
Det tråkiga är väl lite att man anställer personal som helt uppenbart anställs enbart för att de är kinesisktalande och som inte har varken intresse eller kunskap om klockor. Men det är väl kanske dagens realitet att de kinesiska kunderna är så viktiga att man gärna offrar kompetens och service för att tillfredställa dessa?
 
Det tråkiga är väl lite att man anställer personal som helt uppenbart anställs enbart för att de är kinesisktalande och som inte har varken intresse eller kunskap om klockor. Men det är väl kanske dagens realitet att de kinesiska kunderna är så viktiga att man gärna offrar kompetens och service för att tillfredställa dessa?
De är en större kundgrupp än vad vi här på KS är. Så enkelt är det.
 
De är en större kundgrupp än vad vi här på KS är. Så enkelt är det.
Ja, min skattning
https://klocksnack.se/threads/hur-stor-andel-av-fina-nya-klockor-köps-av-klockidioter.48630/
var ju att Rob säljer ungefär 30% till kineser, och 15% till WIS från Klocksnack etc... Men nu går vi mot tuffare kinesiska tider, kanske får vi se en Klocksnack account manager man PM:ar innan man skall komma in för att få möta en riktigt kunnig säljare, vi får se...
 
Ja, min skattning
https://klocksnack.se/threads/hur-stor-andel-av-fina-nya-klockor-köps-av-klockidioter.48630/
var ju att Rob säljer ungefär 30% till kineser, och 15% till WIS från Klocksnack etc... Men nu går vi mot tuffare kinesiska tider, kanske får vi se en Klocksnack account manager man PM:ar innan man skall komma in för att få möta en riktigt kunnig säljare, vi får se...
Jag tror inte 15% av kunderna i Stockholms klockaffärer är WIS. Inte ens i närheten.
 
Har en magkänsla av att det är under 8%...
Jag tror inte 15% av kunderna i Stockholms klockaffärer är WIS. Inte ens i närheten.
Ni är som sagt välkommna att titta på min beräkning och komma med egna åsikter (gärna uppbackade av någon sorts substans) i denna tråden:
https://klocksnack.se/threads/hur-stor-andel-av-fina-nya-klockor-köps-av-klockidioter.48630/
Det handlar dessutom om omsättning, inte kunder i antal.
 
Är det någon idé att diskutera pris via mail med återförsäljare förresten? Nu kanske jag tyvärr blev liiiiite OT dock :(
 
Jag tror inte 15% av kunderna i Stockholms klockaffärer är WIS. Inte ens i närheten.

Stort +1 på den. Många "normala" som köper 1-2 dyrare klockor under sin livstid. Det är nog den stora kundgruppen. Sen är turismförsäljning en del. Men jag tror att Svensson är den stora massan. Med bred marginal. Personer med ett större/ djupare klockintresse handlar mycket beg, grått, osv.
 
Stort +1 på den. Många "normala" som köper 1-2 dyrare klockor underton livstid. Det är nog den stora kundgruppen. Sen är turismförsäljning en del. Men jag tror att Svensson är den stora massan. Med bred marginal. Personer med ett större/ djupare klockintresse handlar mycket beg osv.
Bagheera-röst: Så säg mig, var kommer då de begagnade klockorna ifrån?
Kom gärna med välgrundade argument här:
https://klocksnack.se/threads/hur-stor-andel-av-fina-nya-klockor-köps-av-klockidioter.48630/
 
Stort +1 på den. Många "normala" som köper 1-2 dyrare klockor under sin livstid. Det är nog den stora kundgruppen. Sen är turismförsäljning en del. Men jag tror att Svensson är den stora massan. Med bred marginal. Personer med ett större/ djupare klockintresse handlar mycket beg, grått, osv.

Det är helt rätt det du säger.
De här på forumet som (förhållandevis) ofta köper dyra klockor (100k+) är inte många alls, men det finns en hel del som inte häckar på forum som har minst lika stor köpkraft.

Bagheera-röst: Så säg mig, var kommer då de begagnade klockorna ifrån?
Kom gärna med välgrundade argument här:
https://klocksnack.se/threads/hur-stor-andel-av-fina-nya-klockor-köps-av-klockidioter.48630/

Folk som köpt dem innan, obviously.
 
Läste annan tråd där Lidéns Urteknik i Lkpg rekomenderades. Besökte dem i höstas för provtryckning och kontroll av gången på en nyinköpt begagnad klocka.

Mitt omdöme blir två tummar upp! Var uppe i deras verkstad och det var en mycket trevlig upplevelse. Johan tjötar på bra och Björn var också trevlig, tog en bra stund innan jag kom därifrån. En riktig kontrast mot det lite stela (och i värsta fall snorkiga) bemötandet man kan råka ut för på sina håll.

Återkommer när jag har haft anledning att anlita dem för service eller reparation.
 
Bagheera-röst: Så säg mig, var kommer då de begagnade klockorna ifrån?
Kom gärna med välgrundade argument här:
https://klocksnack.se/threads/hur-stor-andel-av-fina-nya-klockor-köps-av-klockidioter.48630/
Okej, farsan baloo skall lära dig allt han kan! :)

Visst de begagnade klockorna kommer från AD från början. Men sen flippas den och blir en sk "forumslampa" säg att jag köper klockan hos AD. Jag flippar till B, som flippar till C, som flippar till D, som flippar till E som finner sin "keeper". Det innebär att 5 klockdårar köpt klocka. Men AD har sålt 1. Detta är säkert en stor anledning till Att AD helst inte ser att man gör privata försäljningar i butiken av sk säkerhets skäl. De vill kränga en ny klocka till B,C,D,E och på det viset få ut totalt 5 klockor.
 
Tillbaka
Topp