• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Inte riktigt där skon klämmer i det här fallet (även om jag har flera klockor som jag snurrar på)
Jo, men problemet är ju detsamma? Du får helt enkelt räkna med detta om du köper denna produkttypen.

Rob har väl dessutom bara plastkvartsare som låneklockor? Eller har de annat om man köpt Patek, och i deras butik?

Jo, men problemet är ju detsamma? Du får helt enkelt räkna med detta om du köper denna produkttypen.

Rob har väl dessutom bara plastkvartsare som låneklockor? Eller har de annat om man köpt Patek, och i deras butik?

Jag fick erbjudande att låna Daniel på Robs privata Daytona med Zenithverk när min Aqua var inne för garantijobb. Ansåg dock att jag hade tillräckligt med klockor hemma.

Nej problemet är att Rob i detta fall har lämnat en estimering som är helt åt helvete. Och det ska man definitivt inte behöva räkna med.

Du måste väl ändå få ett pris först och bekräfta? Har du haft någon kontakt med dom efter du lämna in den?

Liten uppdatering;
Det jag ville ha från början var prisFÖRSLAG och inget annat. Ringde till jarls i torsdags och uttryckte milt min besvikelse över deras hantering. Killen agerade och ringde breitling Sverige som får fram att klockan varit på fabriken sen 11(!!)december utan att något har hänt. Dom skyllde på att fabriken bytt chef och allt har inte funkat fläckfritt sedan dess. Jaha, som att jag bryr mig?
I alla fall efter lång diskussion om att jag verkligen inte vill göra nåt åt patinan på klockan, där jarls förstod, och att breitling till 99% vill byta ut allt för att kund skall kunna få garanti, så skulle dom ringa till breitling i Schweiz och kräva uppdatering. Bra! Sa jag. "Jag återkommer imorgon" (fredag), sa jarls.
Ringde nån igår? Nej. Ringde nån idag? Nej.

Jag ger Jarl Sandin fet tumme ner i behandlingen av ärendet. På måndag skall jag personligen besöka butiken för att kräva en återtagning av klockan oberoende av vad breitling tycker.

Sammanfattning:
- inlämnad 4 december.
- jag har fått höra av mig 1 gång i månaden utan att Jarl själva återkommit med satus någongång (även om dom sagt att dom skall göra det)
- framkommit att Jarl själva är 99% säkra på att breitling kommer byta delar- vilket jag uttryckligen sa vid inlämnadet att jag absolut inte vill. (Varför skickar dom ned den överhuvudtaget då?)

/E

Liten uppdatering;
Det jag ville ha från början var prisFÖRSLAG och inget annat. Ringde till jarls i torsdags och uttryckte milt min besvikelse över deras hantering. Killen agerade och ringde breitling Sverige som får fram att klockan varit på fabriken sen 11(!!)december utan att något har hänt. Dom skyllde på att fabriken bytt chef och allt har inte funkat fläckfritt sedan dess. Jaha, som att jag bryr mig?
I alla fall efter lång diskussion om att jag verkligen inte vill göra nåt åt patinan på klockan, där jarls förstod, och att breitling till 99% vill byta ut allt för att kund skall kunna få garanti, så skulle dom ringa till breitling i Schweiz och kräva uppdatering. Bra! Sa jag. "Jag återkommer imorgon" (fredag), sa jarls.

Jag ger Jarl Sandin fet tumme ner i behandlingen av ärendet. På måndag skall jag personligen besöka butiken för att kräva en återtagning av klockan oberoende av vad breitling tycker.

Sammanfattning:
- inlämnad 4 december.
- jag har fått höra av mig 1 gång i månaden utan att Jarl själva återkommit med satus någongång (även om dom sagt att dom skall göra det)
- framkommit att Jarl själva är 99% säkra på att breitling kommer byta delar- vilket jag uttryckligen sa vid inlämnadet att jag absolut inte vill. (Varför skickar dom ned den överhuvudtaget då?)

/E

Oskönt, riktigt risigt skött av både Breitling och Jarl.

Liten uppdatering;

Sammanfattning:
- inlämnad 4 december.

/E

uppdatering igen;
- Efter samtal, där jag ringde Jarls, idag så meddelar Breitling att dom inte har några reservdelar till min klocka. Som kompensation erbjuder Breitling 7000kr i rabatt på valfri ny klocka. Men med det lilla förbehållet att dom behåller min klocka!!??
- jag sa vad jag tyckte om det till tjejen på Jarls och hon skall nu ta hem min klocka.

Sammanfattning efter 3 månader; Inget är gjort med klockan, breitling kan inget göra och jag får leta urmakare för att göra en lätt service när klockan väl kommer tillbaks. Jarl Sandin kommer jag inte återkomma till (Synd då gbg är fattigt på uraffärer).

Så: någon som känner en urmakare som kan serva gamla breitling kronografer (50-tal).?? :D

uppdatering igen;
- Efter samtal, där jag ringde Jarls, idag så meddelar Breitling att dom inte har några reservdelar till min klocka. Som kompensation erbjuder Breitling 7000kr i rabatt på valfri ny klocka. Men med det lilla förbehållet att dom behåller min klocka!!??
- jag sa vad jag tyckte om det till tjejen på Jarls och hon skall nu ta hem min klocka.

Sammanfattning efter 3 månader; Inget är gjort med klockan, breitling kan inget göra och jag får leta urmakare för att göra en lätt service när klockan väl kommer tillbaks. Jarl Sandin kommer jag inte återkomma till (Synd då gbg är fattigt på uraffärer).

Så: någon som känner en urmakare som kan serva gamla breitling kronografer (50-tal).?? :D

Oskönt att de ville behålla klockan!!! Men å andra sida, vem skulle inte vilja behålla den där!? Kolla med ABC, eller Farfars klocka i STHLM. De borde kunna fixa en service.

uppdatering igen;

lägg upp bild på klockan:)

uppdatering igen;

Riktigt oskönt agerande. De erbjuder sig med andra ord att köpa den för 7000kr mot att du köper en ny Breitling till fullpris.

Riktigt oskönt sätt att ta hand om kunder från Breitlings sida. Men visst är Breitling lite speciella när det kommer till delar och liknande? Har för mig att man inte kan köpa en ny tavla löst tex utan att de då tar den gamla då de installerar den nya för man kan själv inte köpa bara tavlan?

Klockmaster Hansson, Göteborg. Trevligt bemötande från första stund.
Första köpet, en Seiko srp777. Grand Seiko finns, kan bli ett framtida köp.

/P

Riktigt oskönt sätt att ta hand om kunder från Breitlings sida. Men visst är Breitling lite speciella när det kommer till delar och liknande? Har för mig att man inte kan köpa en ny tavla löst tex utan att de då tar den gamla då de installerar den nya för man kan själv inte köpa bara tavlan?

Dom vill bara minimera antalet lösa tavlor cirkulerandes ute på beg. marknaden.

Rolex vill exempelvis att man ska makulera gamla tavlor när man byter ut åt en kund för att just förhindra detta. Extremt få återförsäljare väljer dock att följa dessa riktlinjer.

Riktigt oskönt agerande. De erbjuder sig med andra ord att köpa den för 7000kr mot att du köper en ny Breitling till fullpris.
Riktigt kul! Eller så kan han köpa hos gråhandlare (och spara de där 7000 sek) och behålla sin klocka!

Samtidigt måste man ju förstå att de inte kan supporta alla klockor i evighet, de borde däremot kunna komma med prisförslag där delen specialtillverkas eller att man slaktar en annan klocka för att hitta delen. Även om det blir DYRT.

Riktigt kul! Eller så kan han köpa hos gråhandlare (och spara de där 7000 sek) och behålla sin klocka!

Samtidigt måste man ju förstå att de inte kan supporta alla klockor i evighet, de borde däremot kunna komma med prisförslag där delen specialtillverkas eller att man slaktar en annan klocka för att hitta delen. Även om det blir DYRT.
Absolut kan de ju inte hålla på och serva klockor in i absurdum. Men de måste ju ändå kunna göra mer än att göra ett återköp en klocka som gått i sextio pr fpr 7 lakan. Det är juristen löjeväckande!

Absolut kan de ju inte hålla på och serva klockor in i absurdum. Men de måste ju ändå kunna göra mer än att göra ett återköp en klocka som gått i sextio pr fpr 7 lakan. Det är juristen löjeväckande!

Man kan ju skratta åt 7000 kr men det är ju trots allt något. (Jag vet inte vad begvärdet är på klockan som den är.) Om klockan är 60 år har den ju klart passerat sin ekonomiska / tekniska livstid. Sedan kan ju märkena av PR skäl välja att hålla liv i äldre klockor. Pateks slogan känns ju rätt värdelös om de skulle svara som Breitling - men jag har för mig Patek tar riktigt mycket betalt för att fixa specialdelar till äldre klockor?

Relaterat: Jag hörde rykten om att Omega köpte upp tonvis med sina äldre begklockor för några år sedan. Omega har ju sprutat ut mycket av lite varierande kvalitet genom åren. Åtgärden var för att för att höja märkets prestige och kanske begpriser. Jämfört med vad märken lägger på reklam kanske detta är en kostnadseffektiv åtgärd?

Vill hissa den lite tunnhåriga killen (ägaren?) på Franks Ur på Drottninggatan i Stockholm som trots närhet till stängning tog sig tid att snacka Zenith med mig. Kände mig väldigt välkommen!

Lidens Urteknik
http://www.lidensurteknik.se/
https://www.facebook.com/lidensurteknik/

Lite hemliga men mycket trevliga och kompetenta, servade och piffade till ett årsur åt mig, en Certina DS-2 Certiday som farsan ursprungligen köpte när jag föddes. Mycket nöjd med resultatet, service av verk, byte krona, rotoraxel, lättare polering och borstning av boett samt polering av plexi blev gjort. Klockan går nu mycket bra och ser bra ut dessutom.

Fick hjälp av en kille som hette Daniel hos Rob E när jag var inne för att se på några olika Rolex modeller. Väldigt trevligt bemötande! Fick dessutom med mig en Rolexkatalog och putsduk när jag gick :) Stor tumme upp och jag kommer definitivt tillbaka!

Måste slå ett slag för @ROB-1832 som alltid är så trevliga och hjälpsamma! Hade tappat bort ett bandstift till min 116710 och fick denna respons av Marcus på Rob E:
image.jpeg

Tack!

Tillbaka
Topp