• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Diss Rob Engström
Kom till Rob Engström och ville veta info om vad priset för en service samt kostnadsförslag för det skulle kosta. Detta tillsammans med han jag skulle köpa klockan av.

När hon förstod att jag skulle köpa klockan av honom sa hon direkt ni inte får göra upp affär här i butiken (det förstår jag och tycker är helt rimligt och inga pengar/affär skulle göras upp i butiken heller för den delen) och kallade på väktare som körde ut oss.

Men att svara på frågor om vad äkthetsintyg/service skulle kosta hos dom samt vad som ingår bör väl ändå ligga i deras intresse att svara på.

Sjukt onödigt otrevligt bemötande :/

Diss Rob Engström
Kom till Rob Engström och ville veta info om vad priset för en service samt kostnadsförslag för det skulle kosta. Detta tillsammans med han jag skulle köpa klockan av.

När hon förstod att jag skulle köpa klockan av honom sa hon direkt ni inte får göra upp affär här i butiken (det förstår jag och tycker är helt rimligt och inga pengar/affär skulle göras upp i butiken heller för den delen) och kallade på väktare som körde ut oss.

Men att svara på frågor om vad äkthetsintyg/service skulle kosta hos dom samt vad som ingår bör väl ändå ligga i deras intresse att svara på.

Sjukt onödigt otrevligt bemötande :/

I och med att de tjänar pengar både på att utfärda intyg och på att utföra service, var det inte bara otrevligt utan även direkt korkat.

Eller så misstänkte de att förfrågan egentligen bara gick ut på en verifiering av äkthet för snabb försäljning.

jag sa iof att jag ville lämna in klockan för kostnadsförslag i ägarens namn (han jag skulle köpa den av) och så skulle jag swisha honom pengar för vad det kostade att få kostnadsförslaget. Det va då hon sa att vi inte fick göra upp affär här samt sa till väktaren

Eller så misstänkte de att förfrågan egentligen bara gick ut på en verifiering av äkthet för snabb försäljning.

Men nu ställdes ju frågan vad intyg och service skulle kosta. Otroligt märkligt att då som säljare spekulera i om det finns en dold agenda. Det naturliga hade ju självklart varit att svara på frågan om priset och om det därefter kommit en trevare om de inte bara kunde säga om klockan var äkta meddela att de inte gör det gratis.

Men nu ställdes ju frågan vad intyg och service skulle kosta. Otroligt märkligt att då som säljare spekulera i om det finns en dold agenda. Det naturliga hade ju självklart varit att svara på frågan om priset och om det därefter kommit en trevare om de inte bara kunde säga om klockan var äkta meddela att de inte gör det gratis.

Personligen tror jag det är ett vanligt trick som handlare tröttnat på och därav deras agerande. Du måste väl inse att folk använder det som ett trick? Hade själv kunnat försökt tidigare.

Personligen tror jag det är ett vanligt trick som handlare tröttnat på och därav deras agerande. Du måste väl inse att folk använder det som ett trick? Hade själv kunnat försökt tidigare.

Självklart. Men min poäng är att det är omöjligt att veta om det är ett trick eller inte om man inte först svarar på ursprungsfrågan. Det är heller inte en speciellt mödosam åtgärd för att få facit. Att gissa sig till vem som vill betala för sig eller få gratis är varken proffesionellt eller tillförlitligt.

Självklart. Men min poäng är att det är omöjligt att veta om det är ett trick eller inte om man inte först svarar på ursprungsfrågan. Det är heller inte en speciellt mödosam åtgärd för att få facit. Att gissa sig till vem som vill betala för sig eller få gratis är varken proffesionellt eller tillförlitligt.

Deras verksamhet hänger inte på äkthetsintyg. Därav finns inget intresse. Tror du får leta upp AD med usel likviditet som behöver snabba pengar..
I övrigt så är urmakeri och de övriga tjänsterna mer en kostnad. Kan jämföras med livsmedelsbutikernas delidisk, en service för att dra kunder. Inte något man tjänar pengar på.

Senast ändrad:
Deras verksamhet hänger inte på äkthetsintyg. Därav finns inget intresse. Tror du får leta upp AD med usel likviditet som behöver snabba pengar..
I övrigt så är [email protected] och de övriga tjänsterna mer en kostnad. Kan jämföras med livsmedelsbutikernas delidisk, en service för att dra kunder. Inte något man tjänar pengar på.

Men nu var det bemötandet som var frågan och inte hur det påverkar deras vinst.

Men om jag utgår från vad vissa forummedlemmar skriver, dvs att det kostar 650sek och tar ca 10 minuter så har jag, (om detta nu stämmer), svårt att se hur de inte skulle tjäna pengar på det. Självklart inga jättepengar men nog borde det vara trevliga bonusinkomster utöver den vanliga försäljningen med ett par äkthetsintyg per dag.

Man skulle ju även kunna inkludera tjänsterna att skriva intyg som en del i att dra kunder, även om det inte blir en direkt försäljning utan början på en kundkontakt.

Men nu var det bemötandet som var frågan och inte hur det påverkar deras vinst.

Men om jag utgår från vad vissa forummedlemmar skriver, dvs att det kostar 650sek och tar ca 10 minuter så har jag, (om detta nu stämmer), svårt att se hur de inte skulle tjäna pengar på det. Självklart inga jättepengar men nog borde det vara trevliga bonusinkomster utöver den vanliga försäljningen med ett par äkthetsintyg per dag.

Man skulle ju även kunna inkludera tjänsterna att skriva intyg som en del i att dra kunder, även om det inte blir en direkt försäljning utan början på en kundkontakt.

Att äkthetsintyga en Rolex vad det gäller tidsåtgång beror nog på modell och år. Inget du spottar ur dig på 10 om det är vintage.

I övrigt så är urmakeri och de övriga tjänsterna mer en kostnad. Kan jämföras med livsmedelsbutikernas delidisk, en service för att dra kunder. Inte något man tjänar pengar på.
Det är ju just det som är poängen med att alltid vara professionell som säljare. Dessa personer som idag sannolikt bara är ute efter att verifiera äkthet ska bemötas just professionellt och inte otrevligt. Således hanterar en bra säljare situationen på ett annat sätt så man inte riskerar att förlora två framtida kunder. Jag har inte bevittnat situationen men att be vakten avlägsna dem är ju direkt pinsamt. Det hade räckt med att på ett vänligt sätt upplysa om kostnaderna för det som efterfrågades. Är man trött på kunders beteenden så visar man inte sin irritation utan blir istället extra proffsig och tillmötesgående.

Det är ju just det som är poängen med att alltid vara professionell som säljare. Dessa personer som idag sannolikt bara är ute efter att verifiera äkthet ska bemötas just professionellt och inte otrevligt. Således hanterar en bra säljare situationen på ett annat sätt så man inte riskerar att förlora två framtida kunder. Jag har inte bevittnat situationen men att be vakten avlägsna dem är ju direkt pinsamt. Det hade räckt med att på ett vänligt sätt upplysa om kostnaderna för det som efterfrågades. Är man trött på kunders beteenden så visar man inte sin irritation utan blir istället extra proffsig och tillmötesgående.

Eller fortsätter som man gör då det onekligen funkar för stora AD..

Jag blir hela tiden förvånad över er som tror att en urbutik skall böja sig dubbel bara för att ni går dit.

Eller fortsätter som man gör då det onekligen funkar för stora AD..

Jag blir hela tiden förvånad över er som tror att en urbutik skall böja sig dubbel bara för att ni går dit.

Är det att böja sig dubbel att svara på en fråga? Det är ju vad som diskuterats i det här exemplet. Om även AD är av den uppfattningen är det nog inte så konstigt att gråhandeln växer. Märkligt argument också att det är ok att bete sig otrevligt så länge affärerna går bra.

Är det att böja sig dubbel att svara på en fråga? Det är ju vad som diskuterats i det här exemplet. Om även AD är av den uppfattningen är det nog inte så konstigt att gråhandeln växer. Märkligt argument också att det är ok att bete sig otrevligt så länge affärerna går bra.

Nej jag sade inte att det är ok att vara otrevlig, gissar dock att de enkelt räknar på det och sedan är vissa kunder inte värda besväret..

Observera, jag nämnde inte rätt eller fel, belyste bara hur de ev tänkte..

Passar på att hissa ett par utländska handlare:
Kroon watches. Nederländsk handlare som jag köpt av två gånger. Bara positivt!
http://www.kroonwatches.com

Uhrenworld München. Tysk handlare som även här jag handlat två gånger.
Nöjd bägge gångerna, allt som beskrivet. Första klockan var i perfekt skick visuellt. Om något negativt så hade den ett servicebehov efter 1,5 år och fick åka på klocksemester hos Rob.
Andra gången var klockan verkligen i perfekt skick både visuellt och i urverket.
Leverans på en dag efter betalningen var mottagen.
https://www.uhrenworld.com

Deras bemötande var extremt dåligt! Jag har varit säljare/försäljningschef/vd i ett par fortune 500 bolag ( givetvis inte vd i de stora bolagen) samt i egen regi sedan 1993 och jag eller mina chefer ( över mig eller under) hade ALDRIG accepterat detta beteende. Är man säker på sin sak så frågar man och får man ett korrekt svar där inga misstankar finns kvar så beter man sig korrekt, Respekt ger respekt. Osäkra o stroppiga (dåligt ledarskap)säljare kan dra åt....... Jag har lärt mig läxan som ung att ignorera "loosers" som sedan köpt för mycket pengar av en kollega. Lärdom, du vet inte vilken dörr du knackar på och döm inte hunden efter håren. För er som har varit i USA vet ni att de säljarna frågar alla om de vill ha hjälp, inga jäkla värderingar. Säljare är till för att ta reda på kundens behov/önskningar, informera och avsluta affärer. En affär är kanon när båda parter är nöjda.

Hiss Nymans Ur, gick dit idag för att hämta ut ett gummiband som jag väntat på i 4-5 månader. Väldigt trevligt bemötande och lite rabatt för den långa väntetiden.

Fick gummit bytt på plats medans jag kikade runt på lite andra klockor, testade även en JLC med meteorit-tavla i roséguld. Nu ska jag bara försöka vinna på triss så återkommer jag ;)

Nej jag sade inte att det är ok att vara otrevlig, gissar dock att de enkelt räknar på det och sedan är vissa kunder inte värda besväret..

Observera, jag nämnde inte rätt eller fel, belös bara hur de ev tänkte..
Som handlare är man farligt ute, oavsett bransch, om man kör tänket att vissa kunder inte är värda besväret när de kliver in och vill ha svar på ett par enkla frågor. Vindarna har en tendens att vända över tid. Nu har du ju belyst hur de ev tänke men tycker du att det var rätt sätt att agera på?

Forts på OT: Självklart ska man vara trevlig mot alla kunder som säljare, och självklart ska alla som kommer in få "en viss mängd" uppmärksamhet. Men, vissa kunder (syns tyvärr inte utanpå) tar enbart upp ens tid med en miljon omständiga frågor och snack, och till slut har man lagt så mycket tid på dem att det är röda siffror även om de köper något rejält dyrt.
Man måste ha lite känsla för det där, men viktigast är förstås att alla kunder känner sig välkomna, i alla fall en liten stund ;).

@ROB-1832 Hade tänkt titta in till er i veckan, men om @Spencer66 s spekulationer om hur ni resonerar avseende kundbemötande visavi troligt ointressanta kunder stämmer, så får jag överväga. Kan ni inte själva tala om hur ni resonerar i dessa frågor, så vet vi?

Dina samlade inlägg gav mig intrycket att det fanns något som liknande ett försvar eller en förklaring till att avvisa potentiell kund med väktarinsats. Jag tycker det skulle vara bättre att få höra direkt från berörd AD hur man ser på värderings/äkthetsfrågor och förfrågningar om servicebehov/kostnad inför köp av begagnad klocka. Särskilt som Rob bemött kritik direkt här på forumet förut, så tänkte jag att det kanske de gör även om de inte är sponsorer längre. Jag är inte så intresserad av detta fallet i detalj för det är svårt att bedöma utan att ha varit med och hört vad/hur som sades, men policy skulle man kanske kunna få höra.

Själv ger jag säkert inte intryck av att vara blivande storkund när jag kliver in i butik. Samtidigt tycker jag att livet lärt mig att sådant är svårbedömt på ett första intryck. Har varit inne hos 7-8 AD i Sverige och 3-4 i NYC och alltid blivit väldigt väl bemött.

Dina samlade inlägg gav mig intrycket att det fanns något som liknande ett försvar eller en förklaring till att avvisa potentiell kund med väktarinsats. Jag tycker det skulle vara bättre att få höra direkt från berörd AD hur man ser på värderings/äkthetsfrågor och förfrågningar om servicebehov/kostnad inför köp av begagnad klocka. Särskilt som Rob bemött kritik direkt här på forumet förut, så tänkte jag att det kanske de gör även om de inte är sponsorer längre. Jag är inte så intresserad av detta fallet i detalj för det är svårt att bedöma utan att ha varit med och hört vad/hur som sades, men policy skulle man kanske kunna få höra.

Själv ger jag säkert inte intryck av att vara blivande storkund när jag kliver in i butik. Samtidigt tycker jag att livet lärt mig att sådant är svårbedömt på ett första intryck. Har varit inne hos 7-8 AD i Sverige och 3-4 i NYC och alltid blivit väldigt väl bemött.
Var på Rob idag, fullpackat med kunder som skulle handla......men fick i vanlig ordning kanonservice med med mitt ynka serviceärende....mkt väl godkänt @ROB-1832

jag sa iof att jag ville lämna in klockan för kostnadsförslag i ägarens namn (han jag skulle köpa den av) och så skulle jag swisha honom pengar för vad det kostade att få kostnadsförslaget. Det va då hon sa att vi inte fick göra upp affär här samt sa till väktaren
Tycker faktiskt att ni får skylla er själva lite, ni kan ju inte stå och diskutera hur ni ska dela upp kostnaden mellan er i butiken, hur vet butiksbiträdet att det just var kostnadsförslaget du skulle swisha där och inte hela summan för klockan?

ADs har ju sagt själva att de inte vill att beg. köp görs upp i butikerna (av förklarliga skäl) och det tycker jag man får respektera. Ska ni göra en äkthetskontroll sköt det smidigt så är det inga problem.

Tycker faktiskt att ni får skylla er själva lite, ni kan ju inte stå och diskutera hur ni ska dela upp kostnaden mellan er i butiken, hur vet butiksbiträdet att det just var kostnadsförslaget du skulle swisha där och inte hela summan för klockan?

ADs har ju sagt själva att de inte vill att beg. köp görs upp i butikerna (av förklarliga skäl) och det tycker jag man får respektera. Ska ni göra en äkthetskontroll sköt det smidigt så är det inga problem.

Varför inte? Det viktiga är väl någon betalar dom. Sen om det är han lr jag som betalar har väl inte dom nånting med att göra. Annat om det hade handlat om betalning för själva klockan vilket jag har förståelse för. Hur dom vet om vi pratar om priset för klockan lr själva serviceförslaget finns ju ett bra sätt att ta reda på det. Genom att fråga kanske? Det känns som lite mer normalt beteende Istället för att säga "ni får inte göra era affärer här. Dom här ska gå ut nu" till vakten.

Besökte ett för mig efterlängtat ställe idag: Luxury Watches i Stockholm.
Är 22 så det är alltid intressant hur jag blir bemött när det gäller klockor och övriga "lyxställen" pga åldern.

Kan säga såhär: Är positivt överraskad av LW. Klämde på lite AP som för mig är utanför budget, detta förstod säljaren mellan raderna men tog ändå fram fler så jag skulle få en ärlig bild av klockorna. Vi gick över till Rolex då jag är på jakt efter en 114060 (PMa mig om du har en till salu), denna hade dom tyvärr inte inne, men vips satt jag med två vintage GMTs framför mig. De visade även en schysst 5513 och lite annat skoj. Det är detta jag älskade med LW, vi delar ett intresse i klockor och att det hela tiden diskuterades och fler klockor togs fram på bordet är fantastiskt kul.

Kan säga såhär, jag kommer definitiv handla av LW och då av Roger i framtiden. Supertrevligt ställe med service i världsklass, 5/5.

Hiss till KRONS

Stor eloge till KRONS som i början av mars frågade mig om jag ville följa med till Schweiz för ett besök hos Jaeger-LeCoultre. Hade tidigare aldrig handlat där men efter den inbjudan har det blivit lite köp där. Bland annat en speciell Jaeger-LeCoultre som egentligen bara får säljas i JLC's egna butiker - tack vare en god kontakt med JLC's senior sales manager kunde han skicka den till KRONS.

Kan absolut spara pengar på att köpa begagnade klockor, men det är kul att köpa nytt hos KRONS/Nymans då man får tillbaka så himla mycket i form av service och upplevelse utöver själva klockorna.

Tillbaka
Topp