• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Klockmaster Globen
image.jpeg

Har glömt hissa. Köpte en Breitling av Klockmaster Globen på distans. Robban bistod med goda råd och svar på dumma frågor via telefon, fotade bland annat montrarna och skickade bilder så jag skulle veta vad som fanns i butiken.

När jag väl bestämt mig skickades klockan samma dag och var framme dagen efter. Fick även en mysig liten film på när certet aktiverades digitalt, riktigt kul. Robban kollade även så att bezeln centrerade helt 100. Svante packade med "lyx"handduk, gulligt.
Betalning via 30 dagars faktura= assmidigt.

Får även hissa Svante för att han snabbt fixade fram ett vanligt svart spänne åt mig, samma sak där, anlände blixtsnabbt, betalning via faktura.

Klockmaster Hansson
Är där titt som tätt men har glömt hissa. Alltid trevligt bemötande och uppskattar att de ropar efter Dennis (en av urmakarna) så fort jag stiger innanför dörren. Dennis är trevlig och säkert även duktig. Han har letat obskyra kvartsdelar åt mig, trycktestat massa klockor samt ruckat en klocka åt mig mycket noggrannt med lysande resultat.

Butikschefen Annika är alltid trevlig och Zandra är härligt hetsig och ringer Hirch med flera direkt och efterfrågar bandtyper åt mig när de inte finns i butiken.

Erikssons Urhandel
Beställde en länk till min Sinn vilket gick sådääär. Först var Sinn på Basel och därefter var de upptagna pga av allt mässan varit. Tror det tog 5-6 veckor att få hem länken. Fick dock bra och trevlig uppdatering på statusen från Erikssons via telefon och mail med Filip under tiden.

När länken väl kom passade den inte som den skulle. De kollade med Sinn och därefter returnerades länken från mig till Erikssons utan strul. Erikssons skickade med en liten Sinn-servicelåda som jag fick behålla trots retur. Så bra av Eriksson, mindre bra av Sinn alltså.

Hissa @Nymans Ur 1851 !
Varit inne för byte av lås på min förra 16613 och dom var oerhört hjälpsamma.

Var även inne och köpte en 116613LN för någon vecka sedan och precis som alltid, kanonservice. Trevlig och kunnig personal.
Får alltid en espresso när man ska gå runt och titta vilket är trevligt :)

Hiss till Marcus på KRONS

Jag jobbar mycket, och då tider som inte alltid går ihop med KRONS öppettider. Tack vare Marcus grymma känsla för service sköter vi allt via sms - tidiga morgnar och sena kvällar. Tiden på dygnet spelar ingen roll, service 24/7. Det är något som verkligen är sjukt uppskattat!

Köpte i veckan en klocka till en kompis som blev fel pga en miss i kommunikationen mellan mig och kompisen. Inga problem att lämna tillbaka den hos Nymans i Västerås, där jag bor. Och få en ny tillverkad av Sjöö Sandström direkt.

Betalade även min nya klocka samma dag och blev erbjuden att hämta ut den under eventet hos Sjöö Sandström, om den var klar. Annars skulle den skickas, vilket den gör då den inte var klar än.

Blivit fyra köp på KRONS under 1,5 månad - det talar sitt tydliga språk. Jag är nöjd med servicen!

Hiss till Bergströms Gbg

Har en Omega AT 8500, köpt hos Rob. Hade börjat forta sig på gränsen och ibland över COSC men inte helt konsekvent, då och då gick den helt rätt i flera dygn. Rob E sa per telefon att går den inom +6 så står inte Omega för det på garanti. Gränsfall alltså, får jag betala själv så är det väl bättre att gå lokalt än att få den till Stockholm tänkte jag.

Besökte Bergströms i Göteborg och undrade om dom kunde kolla på den, hon sa att urmakaren var ledig den veckan då men sa att är den under garanti så brukar dom skicka den till Swatch Group, det gör nog Rob också. OK sa jag, det kan vi väl göra. Det var 10/5. För en dryg vecka sedan mailade jag dom och undrade om den kunde tänkas komma tillbaka innan jag reser bort 18/5 (det är i morgon det). Bergströms svarade att dom skulle göra vad dom kunde för att fixa det. Jajamen! igår kom SMS från Bergströms att uret fanns att hämta.

Suverän service i min bok detta ! Omega bjussade på ett rött servicecase, Bergströms på ett svart fodral i hård sammet och ingen ville ha betalt för frakter. Tydligen har den varit till Schweiz, då är ju 5+ veckor inte mycket att gnälla över.

Har ju läst historier här om lokala AD som vägrat fixa klockor då dom inte har sålt dom eller begär 2000:- i frakt till Schweiz. Kan ju vara att det gör skillnad om certet är stämplat av Rob och inte någon spagettiätare, vad vet jag. Men helt klart kan det nog göra skillnad med lite ödmjukhet och vänlighet i kontakten med en lokal AD som inte sålt uret. Man kan ju inte bara storma in och kräva att dom skall fixa det.

Ingen diss till Rob E här, det var ju bara ett telefonsamtal.

Hiss till Bergströms Gbg

Har en Omega AT 8500, köpt hos Rob. Hade börjat forta sig på gränsen och ibland över COSC men inte helt konsekvent, då och då gick den helt rätt i flera dygn. Rob E sa per telefon att går den inom +6 så står inte Omega för det på garanti. Gränsfall alltså, får jag betala själv så är det väl bättre att gå lokalt än att få den till Stockholm tänkte jag.

Besökte Bergströms i Göteborg och undrade om dom kunde kolla på den, hon sa att urmakaren var ledig den veckan då men sa att är den under garanti så brukar dom skicka den till Swatch Group, det gör nog Rob också. OK sa jag, det kan vi väl göra. Det var 10/5. För en dryg vecka sedan mailade jag dom och undrade om den kunde tänkas komma tillbaka innan jag reser bort 18/5 (det är i morgon det). Bergströms svarade att dom skulle göra vad dom kunde för att fixa det. Jajamen! igår kom SMS från Bergströms att uret fanns att hämta.

Suverän service i min bok detta ! Omega bjussade på ett rött servicecase, Bergströms på ett svart fodral i hård sammet och ingen ville ha betalt för frakter. Tydligen har den varit till Schweiz, då är ju 5+ veckor inte mycket att gnälla över.

Har ju läst historier här om lokala AD som vägrat fixa klockor då dom inte har sålt dom eller begär 2000:- i frakt till Schweiz. Kan ju vara att det gör skillnad om certet är stämplat av Rob och inte någon spagettiätare, vad vet jag. Men helt klart kan det nog göra skillnad med lite ödmjukhet och vänlighet i kontakten med en lokal AD som inte sålt uret. Man kan ju inte bara storma in och kräva att dom skall fixa det.

Ingen diss till Rob E här, det var ju bara ett telefonsamtal.

I morgon är det givetvis 18/6, skrivfel (går det inte att ändra i post efteråt?). Tänker jag efter så är ju Jarl Sandin och Magnussons lika trevliga och serviceminded dom med, det måste bero på mig då alltså :) Jarl Sandin (också Omega AD) hade säkert fixat det hela precis lika bra.

Hiss Bergströms Ur Göteborg

Har lämnat in en DD på service hos Bergströms i Göteborg samt ett tavelbyte för en Daytona. Allt har fungerat mycket smidigt, snabbt och trevligt som vanligt.
All cred till Fredrik & Max med flera på Bergströms.

Hiss till @Nymans Ur 1851 i Västerås!

Jag sålde i måndags min AP ROO varav köparen direkt fick hela kronan med kronaxeln i handen när han skulle ställa tiden på den 10 minuter efter köpet.
Han och min sambo gick till Nymans och pratade med dom som i sin tur tig in den.
I Torsdags ringde Nymans och sa, som jag förstod det, att en skruv som håller fast en brygga som i sin tur håller fast kronaxeln hade lossnat. Så dom fixade det på good will och nu är klockan påväg till Nymans Ur i Stockholm där köparen äntligen kan få bära den. :)

Ännu en gång HISS till Engströms i Jönköping. Var inne idag för att trycktesta två klockor samt köpa ett hirschband. Fick snabb hjälp med trycktesten, en timma senare hade jag resultat och satt med ena urmakaren och pratade klockor och urverk.

Testade även flertalet klockor, mest nyheter från Rolex. Mycket trevligt! Gick därifrån med goda vibbar, trycktestade klockor, hirschband och en Katalogbok från Rolex. Tack!
image.jpeg

Hiss till @Nymans Ur 1851 i Västerås!

Jag sålde i måndags min AP ROO varav köparen direkt fick hela kronan med kronaxeln i handen när han skulle ställa tiden på den 10 minuter efter köpet.
Han och min sambo gick till Nymans och pratade med dom som i sin tur tig in den.
I Torsdags ringde Nymans och sa, som jag förstod det, att en skruv som håller fast en brygga som i sin tur håller fast kronaxeln hade lossnat. Så dom fixade det på good will och nu är klockan påväg till Nymans Ur i Stockholm där köparen äntligen kan få bära den. :)

Årets flax, eller kanske goda gärning från nymans. För ett par år sedan hade du varit utan klockan i 6 månader.

Kul att det löste sig!

Klockmaster Globen
image.jpeg

Har glömt hissa. Köpte en Breitling av Klockmaster Globen på distans. Robban bistod med goda råd och svar på dumma frågor via telefon, fotade bland annat montrarna och skickade bilder så jag skulle veta vad som fanns i butiken.

När jag väl bestämt mig skickades klockan samma dag och var framme dagen efter. Fick även en mysig liten film på när certet aktiverades digitalt, riktigt kul. Robban kollade även så att bezeln centrerade helt 100. Svante packade med "lyx"handduk, gulligt.
Betalning via 30 dagars faktura= assmidigt.

Får även hissa Svante för att han snabbt fixade fram ett vanligt svart spänne åt mig, samma sak där, anlände blixtsnabbt, betalning via faktura.

Robban är så jävla bra! Var inne där igår och han var så jävla trevlig, fast jag inte skulle köpa något. Han erbjöd mig att prova och lite kataloger och så. All hiss till honom! :)

Idag roade jag mig med att ringa runt till alla Omega AD i Sthlm då jag sökte en lite udda storlek på spänne till en Omega. Tänkte att ngn kanske har rätt storlek i lager så jag kan komma in och titta på det inför köp. Ingen hade rätt storlek i lager men alla erbjöd sig att beställa hem. Ja just punkt efter beställa hem, inte ett ord om kom in så visar jag dig vilka modeller som finns, kolla denna sida på nätet så ser du vad som finns osv... En AD stack dock ut och det var Erikson Urhandel med Filip i telefon. Filip erbjöd sig att direkt ta kontakt med Omega och reda ut vilka spännen de kunde leverera i önskad storlek och material. Efter några timmar ringde han tillbaka och lämnade besked samt erbjöd att maila över bild. Tycker att Filip gjorde det där lilla extra trots att det var ett billigt tillbehör som efterfrågades.

Lämnade in min smp för en kontroll samt polering hos krons.

Trevlig kille oxh bra kommunikation.

Varit där förut och alltid trevligt!

Nu hoppas vi på en bra polering med skarpa kanter och att man inte behöver byta hela Insidan :)

Mvh Robin

Som besökare i Skåne skulle jag vilja hissa Rydbergs ur. Brett sortiment, trevligt bemötamde och mycket tålamod med mitt velande. Slutade med den SMP-C som jag visade i paketöppningstden igår. Rätt kul att en annan kund som ifrågasatte hur i h-e ett utbytesarmband till en Gant kunde kosta 400 spänn tittade långt på Omegaträlådan och allt blänkande som låg på disken bredvid. Men som sagt, angenäm upplevelse.

Min Panerai 372 började sacka, några minuter då och då under dagen. Klockan stannade alltså. Mycket frustrerande. Kollade min garanti, bråttom. Endast 11 dagar kvar till garantin gick ut. Mailade Panerai. Väntade tre dagar. Mailade Panerai igen, men förstod att det kanske dröjer lite med att få svar, så jag ringde upp Panerai.

Supertrevligt kundbemötande, all heder till Panerai. Fanns några olika alternativ:

1. Skicka klockan själv till Panerais servicecenter.

2. Lämna in den hos Nymans Ur, förhoppningsvis kan de hjälpa till på plats, annars skickas den in, kostar 1 500 kr. Pratade med en flicka på Nymans Ur, mycket trevlig.

3. Lämna in klockan i Panerai-butiken i Köpenhamn. Förmodligen skulle det även här kosta 1 500 kr.

4. Lämna in klockan hos valfri återförsäljare av något märke som ingår i Richemont Group.
Då jag är aningen bekväm av mig gick jag till Hukes i Malmö, ligger 300 meter från där jag bor. Men, döm om min förvåning då jag, aningen bryskt, blev uppläxad och förklarad för att Hukes minsann inte ombesörjde transport till servicecentrum för märken som inte säljs i butiken. Jag försökte förklara att det tydligen är kutym att alla inom Richemont Group hjälps åt vid sådana tillfällen, men det hjälpte inte.

Aningen förgrymmad och lite orolig att jag var tvungen att åka till Köpenhamn på min första lediga lördag på flera veckor, tänkte jag att jag ska fasen testa med Bergströms Ur i Malmö.

Superbt bemötande. Jag förklarade min situation, att Panerai tyckte att en Richemont Group återförsäljare skulle kunna hjälpa till med det (Bergströms Ur är INTE Richemont Group så vitt jag vet). Säljaren hade inga bekymmer med det, tog in klockan och min nedskrivna förklaring av problemet. Förklarade vidare att jag behövde inte betala något idag, men att om inte frakten bekostades av Panerai, skulle jag få betala 1 500 kr när jag hämtade ut klockan.

Snyggt hanterat och stor eloge till Bergströms Ur. Idag knatade jag in och hämtade min nyservade klocka, går suveränt (än så länge…).

Ska även passa på att ge en liten känga till Hukes, som jag tycker skötte situationen dåligt. Även om det inte finns någon skyldighet att hjälpa till, borde man ha fått ett bättre bemötande i butiken.

Måste naturligtvis lägga in en bild, så det blir värdigt ett klockforum:

20160708_153842.jpg

Min Panerai 372 började sacka, några minuter då och då under dagen. Klockan stannade alltså. Mycket frustrerande. Kollade min garanti, bråttom. Endast 11 dagar kvar till garantin gick ut. Mailade Panerai. Väntade tre dagar. Mailade Panerai igen, men förstod att det kanske dröjer lite med att få svar, så jag ringde upp Panerai.

Supertrevligt kundbemötande, all heder till Panerai. Fanns några olika alternativ:

2. Lämna in den hos Nymans Ur, förhoppningsvis kan de hjälpa till på plats, annars skickas den in, kostar 1 500 kr. Pratade med en flicka på Nymans Ur, mycket trevlig.

3. Lämna in klockan i Panerai-butiken i Köpenhamn. Förmodligen skulle det även här kosta 1 500 kr.

4. Lämna in klockan hos valfri återförsäljare av något märke som ingår i Richemont Group.
Då jag är aningen bekväm av mig gick jag till Hukes i Malmö, ligger 300 meter från där jag bor. Men, döm om min förvåning då jag, aningen bryskt, blev uppläxad och förklarad för att Hukes minsann inte ombesörjde transport till servicecentrum för märken som inte säljs i butiken. Jag försökte förklara att det tydligen är kutym att alla inom Richemont Group hjälps åt vid sådana tillfällen, men det hjälpte inte.

Aningen förgrymmad och lite orolig att jag var tvungen att åka till Köpenhamn på min första lediga lördag på flera veckor, tänkte jag att jag ska fasen testa med Bergströms Ur i Malmö.

Superbt bemötande. Jag förklarade min situation, att Panerai tyckte att en Richemont Group återförsäljare skulle kunna hjälpa till med det (Bergströms Ur är INTE Richemont Group så vitt jag vet). Säljaren hade inga bekymmer med det, tog in klockan och min nedskrivna förklaring av problemet. Förklarade vidare att jag behövde inte betala något idag, men att om inte frakten bekostades av Panerai, skulle jag få betala 1 500 kr när jag hämtade ut klockan.

Snyggt hanterat och stor eloge till Bergströms Ur. Idag knatade jag in och hämtade min nyservade klocka, går suveränt (än så länge…).

Ska även passa på att ge en liten känga till Hukes, som jag tycker skötte situationen dåligt. Även om det inte finns någon skyldighet att hjälpa till, borde man ha fått ett bättre bemötande i butiken.

20160708_153842.jpg
Kan som butiksgubbe ge ett tips om sådana här situationer. Gissningsvis har Huke helt "rätt" i den här situationen även om de är lite trubbiga( "rätt och fel" är ibland ganska ointressant i frågor om service). Det är därför alltid jättebra att ha dokumentation (email) om sånt som man blivit lovad/fått info om från supporten hos tillverkare. (om man som du kommer fram på telefon, be dem maila ett svar med alternativen enligt ovan också) . Ganska säker på att även Huke hade hjälpt till att lösa situationen om de sett vad du redan fått info om från Panerai. (för då hade de kunnat vända sig till Panerai o det blir gurgel om kostnader mm och hänvisa till deras support). Och nej tyvärr räcker det inte att säga att "Panerai sade...." för även om man som serviceminded butikspersonal i det längsta vill agera utifrån motsatsen så är det som Dr House säger..... "alla ljuger" .

Kan som butiksgubbe ge ett tips om sådana här situationer. Gissningsvis har Huke helt "rätt" i den här situationen även om de är lite trubbiga( "rätt och fel" är ibland ganska ointressant i frågor om service). Det är därför alltid jättebra att ha dokumentation (email) om sånt som man blivit lovad/fått info om från supporten hos tillverkare. (om man som du kommer fram på telefon, be dem maila ett svar med alternativen enligt ovan också) . Ganska säker på att även Huke hade hjälpt till att lösa situationen om de sett vad du redan fått info om från Panerai. (för då hade de kunnat vända sig till Panerai o det blir gurgel om kostnader mm och hänvisa till deras support). Och nej tyvärr räcker det inte att säga att "Panerai sade...." för även om man som serviceminded butikspersonal i det längsta vill agera utifrån motsatsen så är det som Dr House säger..... "alla ljuger" .

Tack för din input! Jag förstår och håller med, samt att jag vet att det inte är ett måste att hjälpa till vid sådana situationer, det sa hon jag pratate med på Panerai också. Hon sa att det är normalt att alla märken inom samma grupp hjälps åt. Men det är inte bara det, att Hukes inte hjälpte till, utan jag blev även rätt bryskt mottagen. Kändes onödigt och otrevligt!

Jag hade vägrat betala 1500kr om jag tagit mig till nymans eller en annan ad. Ww garanti är precis som namnet säger worldwide. Kostnader för transport om ej behörig urmakare kan lösa på plats hos ad är något som märket får bekosta själva.

Om Panerai vägrar täcka kostnaderna för klarlagda garantiärenden så är det tyvärr inget annat än ett skitmärke. Och tyvärr så har man ju hört både det ena och det andra om Panerai.

Mvh

20160708_153842.jpg

Jag hade vägrat betala 1500kr om jag tagit mig till nymans eller en annan ad. Ww garanti är precis som namnet säger worldwide. Kostnader för transport om ej behörig urmakare kan lösa på plats hos ad är något som märket får bekosta själva.

Om Panerai vägrar täcka kostnaderna för klarlagda garantiärenden så är det tyvärr inget annat än ett skitmärke. Och tyvärr så har man ju hört både det ena och det andra om Panerai.

Mvh

Delar din åsikt till 100%, är det world wide garanti så är det. Vad är detta med transport pengar. Ska givetvis inte kosta en krona.

Mvh
Mm, följer man Panerai tråden, så är det flera som har berättat om hur dåliga de är på service...

Hiss till Lidéns urteknik i Linköping.
http://www.lidensurteknik.se/

Trevliga att ha att göra med och god service. Fick bra återkoppling på klocka jag lämnade in innan de började med servicen och priset är attraktivt i förhållande till att lämna in det i butik. Rekommenderas!

Tillbaka
Topp