• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
+1, fel tråd även om rubriken stämmer in. Räcker med att läsa första posten.
Ville eg. göra rätt, söka reda på rätt tråd osv. Blev fel ändå, man ska ge fan i att dissa egentligen, bidrar ju inte med ett skit över huvud taget.

Ja, du har nog rätt vad gäller tillverkare och olika modeller men en återförsäljare som beter sig illa tycker jag kan vara värt att upplysa andra om.
 

Zalath

Panerai
Var en sväng till Stockholm i helgen och tittade in på Nymans när jag fick tid över. Alla som jobbade där var vänliga och serviceinriktade. Gav klart sug att komma tillbaka och köpa något i framtiden!
 

differo

Cartier
Hoppas innerligt att det bara var en dålig dag för dem men inget bra kundbemötande på Huke (Malmö) igår. En miss eller två hade jag kunnat förstå men detta var sämsta upplevelse som kund på länge. Först allmänt sur stämning när jag sa att jag skulle 'bara' justera länken. Ännu surare när jag svarade att jag inte köpte klockan där. Sedan säger tjejen i kassan att det skulle kosta 200:- och då hör man rösten från rummet bakom: Nej! 400:-. Det skall tilläggas att detta är en klocka i 5k segmentet, inga dyrbara saker. Jag tar fram länken (helt ny) och då säger (eller påstår med mycket självsäker ton i rösten) kvinnan (som kom från det bakre rummet) 'men detta är inte originallänk'. Jag sa bara 'är du säker?' varpå hon svarar 'eller.. jo, det är det i och för sig'. Sedan säger hon att den ändå inte passar för att den är för smal (återigen, länken är helt ny, kom med klockan i original låda ... och jag hade bara plockat av den för att bära klockan på nato tills länken blir fixad). Sedan ändrar hon sig på den också och säger att den minnsan 'kan funka'. En butik mitt emot de sa att de tar 150:- för samma jobb (gick in dit efteråt bara för att kolla), och är precis trevliga som man förväntar sig i vilken affär som helst. Dessutom hade jag inte påpekat det hade jag inte ens fått kvitto med information vad jag betalar för utan bara 'allmän' 400:- för 'någonting' @Huke. Inget leende där heller, när jag bad om att få kvitto där det framgår att jag utför detta jobb hos dem.

Jag struntar i de 400:- och dåligt bemötande men förstår bara inte varför de jagar bort kunder på detta vis. Ville så gärna tro att de är bra och ha en 'go-to' klockaffär för att bränna aktieutdelningar:) Skall tilläggas att jag var besviken och smått upprörd igår men idag är det som bortblåst. Länken sitter fint, klockan är snygg och jag klarade mig till jobbet utan att bli blöt på cykeln.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Hoppas innerligt att det bara var en dålig dag för dem men inget bra kundbemötande på Huke (Malmö) igår. En miss eller två hade jag kunnat förstå men detta var sämsta upplevelse som kund på länge. Först allmänt sur stämning när jag sa att jag skulle 'bara' justera länken. Ännu surare när jag svarade att jag inte köpte klockan där. Sedan säger tjejen i kassan att det skulle kosta 200:- och då hör man rösten från rummet bakom: Nej! 400:-. Det skall tilläggas att detta är en klocka i 5k segmentet, inga dyrbara saker. Jag tar fram länken (helt ny) och då säger (eller påstår med mycket självsäker ton i rösten) kvinnan (som kom från det bakre rummet) 'men detta är inte originallänk'. Jag sa bara 'är du säker?' varpå hon svarar 'eller.. jo, det är det i och för sig'. Sedan säger hon att den ändå inte passar för att den är för smal (återigen, länken är helt ny, kom med klockan i original låda ... och jag hade bara plockat av den för att bära klockan på nato tills länken blir fixad). Sedan ändrar hon sig på den också och säger att den minnsan 'kan funka'. En butik mitt emot de sa att de tar 150:- för samma jobb (gick in dit efteråt bara för att kolla), och är precis trevliga som man förväntar sig i vilken affär som helst. Dessutom hade jag inte påpekat det hade jag inte ens fått kvitto med information vad jag betalar för utan bara 'allmän' 400:- för 'någonting' @Huke. Inget leende där heller, när jag bad om att få kvitto där det framgår att jag utför detta jobb hos dem.

Jag struntar i de 400:- och dåligt bemötande men förstår bara inte varför de jagar bort kunder på detta vis. Ville så gärna tro att de är bra och ha en 'go-to' klockaffär för att bränna aktieutdelningar:) Skall tilläggas att jag var besviken och smått upprörd igår men idag är det som bortblåst. Länken sitter fint, klockan är snygg och jag klarade mig till jobbet utan att bli blöt på cykeln.
Har fått samma bemötande där när jag var där i samma ärende. Förstår inte heller attityden. De har bättre attityd när man köper klocka hos dom, men det dåliga första intrycket sitter tyvärr kvar så undviker om möjligt Hukes.
 

differo

Cartier
Grymt tråkigt hur som helst. Du har rätt, första intrycket sitter ändå någonstans där. Får väl ge de en chans till och kanske pricka in när annan personal är inne. Själv är jag alltid för att handla 'lokalt' så mycket som möjligt men dessa gör det inte lätt för mig som kund. Som ett helt motsatt exempel vill jag nämna lampbutiken (vid st.gertrud som numera har flyttat till limhamn) - där älskade jag att handla - vad jag behövde och vad jag inte behövde:) otroligt kunniga och trevliga - hjälpte mig alltid med alla konstiga saker som att hitta exakt skyddsglas till spotlight som inte längre gick att hitta (gammal produkt), udda lampor med bajonettfattning till industriella lampor osv. När det kom till lampor vägrade jag ens kolla på nätet - så gör en duktig försäljare - får mig att Vilja handla hos de. Nåväl...
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Grymt tråkigt hur som helst. Du har rätt, första intrycket sitter ändå någonstans där. Får väl ge de en chans till och kanske pricka in när annan personal är inne. Själv är jag alltid för att handla 'lokalt' så mycket som möjligt men dessa gör det inte lätt för mig som kund. Som ett helt motsatt exempel vill jag nämna lampbutiken (vid st.gertrud som numera har flyttat till limhamn) - där älskade jag att handla - vad jag behövde och vad jag inte behövde:)
Precis. En bra säljare lyckas göra så att man får med sig saker från butiken som man inte alls hade tänkt köpa. Det är så det ska vara, inte tvärtom...

Sedan kan jag väl tänka mig hur man tänker - "Å nej, någon som bara ska korta ett armband, det tjänar vi inga pengar på". Men det är så kortsiktigt tänkande och ger som sagt inga bra kundrelationer på lång sikt. Dessutom är det knappast kö inne på Hukes, så de gör nog klokt i att ta hand om sina kunder.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Hoppas innerligt att det bara var en dålig dag för dem men inget bra kundbemötande på Huke (Malmö) igår. En miss eller två hade jag kunnat förstå men detta var sämsta upplevelse som kund på länge. Först allmänt sur stämning när jag sa att jag skulle 'bara' justera länken. Ännu surare när jag svarade att jag inte köpte klockan där. Sedan säger tjejen i kassan att det skulle kosta 200:- och då hör man rösten från rummet bakom: Nej! 400:-. Det skall tilläggas att detta är en klocka i 5k segmentet, inga dyrbara saker. Jag tar fram länken (helt ny) och då säger (eller påstår med mycket självsäker ton i rösten) kvinnan (som kom från det bakre rummet) 'men detta är inte originallänk'. Jag sa bara 'är du säker?' varpå hon svarar 'eller.. jo, det är det i och för sig'. Sedan säger hon att den ändå inte passar för att den är för smal (återigen, länken är helt ny, kom med klockan i original låda ... och jag hade bara plockat av den för att bära klockan på nato tills länken blir fixad). Sedan ändrar hon sig på den också och säger att den minnsan 'kan funka'. En butik mitt emot de sa att de tar 150:- för samma jobb (gick in dit efteråt bara för att kolla), och är precis trevliga som man förväntar sig i vilken affär som helst. Dessutom hade jag inte påpekat det hade jag inte ens fått kvitto med information vad jag betalar för utan bara 'allmän' 400:- för 'någonting' @Huke. Inget leende där heller, när jag bad om att få kvitto där det framgår att jag utför detta jobb hos dem.

Jag struntar i de 400:- och dåligt bemötande men förstår bara inte varför de jagar bort kunder på detta vis. Ville så gärna tro att de är bra och ha en 'go-to' klockaffär för att bränna aktieutdelningar:) Skall tilläggas att jag var besviken och smått upprörd igår men idag är det som bortblåst. Länken sitter fint, klockan är snygg och jag klarade mig till jobbet utan att bli blöt på cykeln.
Var det den äldre kvinnan i 50-60 års-åldern? Jag har inga goda erfarenheter av henne. Alla andra i personalen har varit topp när jag handlat/bara tittat.
 

differo

Cartier
Var det den äldre kvinnan i 50-60 års-åldern? Jag har inga goda erfarenheter av henne. Alla andra i personalen har varit topp när jag handlat/bara tittat.
Ja det var det. Hon borde verkligen inte prata med kunder. Hon är säkert jätte bra på det hon gör (urmakeri) men kundkontakt borde någon annan sköta.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Klockmästar globen er en butikk som jeg ofte leser mye positivt om på KS og jeg har derfor endt opp med å kjöpe både klokker og band hos dom tidigare.
Seneste kjöpet var en klokke og et band förra veckan.

I dag skulle jeg innom for å bytte fra nato til länk på en klokke og får et pris som jeg selv synes altfor höyt og det höres egentlig ut som han syntes det var unödvendig jobb. Når jeg svarer at jeg priset bruker å ligge på under halve hos andre urmakare så ler han bare og synes jeg burde gå til en annen.

Litt synd at en av mine favoritt klokkebutikker i Stockholm skal ha så dårlig holdning mot sine kunder og det er mange her inne som skriver mye positivt om dem så synes det er rett å dele min ikke så positive opplevelse også. Det er verdt å påpeke at dette var en eldre mann som jobber der og intrykket jeg har fått av de andre har värt positivt tidligere, men jeg kommer i alle fall ikke kjöpe flere klokker hos Klockmästare Globen.

Om jag har förstått det rätt har du alltså köpt klockor hos dem, senast förra veckan, men de vill ta betalt för bandbyte, dessutom till överpris?
Det är inte bra alls.

Edit : tillägg - det var inte längesen en kille (@Bergaren) blev dissad hos Klockmäster Globen när han ville titta på en klocka. Personalstyrkan generellt är säkert bra med tanke på de fina recensioner butiken får här men det är nog någon bland personalen som inte gillar att bemöta kunder på ett korrekt sätt...
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"lugnt" är ju rätt symptomatiskt för reaktioner på dylika händelser i denna tråden annars... Någon som är partisk?
"det är inte bra" kan vara lugnaste kommentaren i hela tråden.
Jag är sjukt partisk. Tycker ändå att pris och om klockan är köpt där eller inte är högst relevant, speciellt med tanke på hur inlägget är skrivet. Det kan ju lätt tolkas som att klockan är köpt där.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Glömt att hissa Svante som har klockmaster Globen. Svante har alltid varit otroligt trevlig och tillmötesgående när jag besökt butiken. Han hjälpte mig vidare när jag förlorade en klocka och erbjöd mig till och med en låda från en av sina egna klockor. Stort tack Svante!
 

Hugii

Audemars
Kan man inte byta ett band på en klocka då får man skylla sig själv och inte klaga på vad andra tar för det.

Förstår inte varför man ska dissa någon som hänvisar till de som är billigare? Det är väl bara att tacka och lämna?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kan man inte byta ett band på en klocka då får man skylla sig själv och inte klaga på vad andra tar för det.

Förstår inte varför man ska dissa någon som hänvisar till de som är billigare? Det är väl bara att tacka och lämna?
Läste du verkligen vad han skrev? De vill enligt inläggets författare ha mer än vanligt för att byta band/länk trots att han tidigare köpt både klockor och annat i butiken. Han skrev aldrig något om att han inte ville betala.
 
  • Like
Reactions: Bas

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Läste du verkligen vad han skrev? De vill enligt inläggets författare ha mer än vanligt för att byta band/länk trots att han tidigare köpt både klockor och annat i butiken. Han skrev aldrig något om att han inte ville betala.
Har han köpt klockan där? Eller andra klockor? Vad köpte han?
Hur mycket ville de ha för bytet?
 

Hugii

Audemars
Möjlig jeg var lite otydlig, men det var ikke prisen i seg selv som var problemet. Det var mer det at jeg fikk kännslan av at dom tyckte det var jobbigt og helst ville slippe å byta band.

Klockan jeg hadde på armen var inte köpt hos dom, men klockan jeg skulle byta band på var derimot det. Jeg sto med en klocklåda i handen när jag pratade med honom og det var samme klokke som jeg kjöpte for en vecka sedan hos dom.

Det var heller ikke kritikk til alle som jobber der. Som sagt i förste innlegget så har jeg alltid fått et positivt inntrykk av de andre som jobber på Klockmaster Globen.
Så vad ville Globen ha? Hur mycket tar de andra?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Möjlig jeg var lite otydlig, men det var ikke prisen i seg selv som var problemet. Det var mer det at jeg fikk kännslan av at dom tyckte det var jobbigt og helst ville slippe å byta band.

Klockan jeg hadde på armen var inte köpt hos dom, men klockan jeg skulle byta band på var derimot det. Jeg sto med en klocklåda i handen när jag pratade med honom og det var samme klokke som jeg kjöpte for en vecka sedan hos dom.

Det var heller ikke kritikk til alle som jobber der. Som sagt i förste innlegget så har jeg alltid fått et positivt inntrykk av de andre som jobber på Klockmaster Globen.

Var det ett avancerat länksystem på klockan du köpte hos dem? Sen spelar det ju ingen roll om klockan du hade på handleden inte var köpt där.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Har det verkligen så stor betydelse om klockan är köpt där, möjligen om den är relativt ny och man visar kvitto och vill ha den justerad, så ska det väl ingå. Justerade en oysterlänk till en Rolex på R.Engström. Klockan köpt där för 20 år sedan, så det är klart jag fick betala. Kostade 500kr för 10min jobb, tyckte det var dyrt, men inget jag hängde upp mig på.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har man köpt en klocka i en butik och kommer tillbaka till samma butik en vecka senare för att få länken justerad så tycker jag att man ska kunna förvänta sig att få hjälp med detta gratis. Hade inte jag fått det hade jag också skrivit här. Det som hänt är dock inget som speglar de intryck jag personligen har fått från Klockmäster Globen.
 
Topp