• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Nymans ur

Trevligt bemötande via telefon och mejl men otrevlig och dryg säljare i butiken.

Åkte upp från Gbg efter att de ringde och sa att klockan jag anmält intresse för har kommit in. En Datejust 41 med blå tavla. Stod i kö utanför butiken i minst 30 minuter vilket man kan ha förståelse för p.g.a. restriktioner. Blev tillslut insläppt av en trevlig vakt som sa att det var en kund före mig. När det väl var min tur så blev jag bemött av en otroligt dryg och otrevlig säljare. Jag fick inte ens ett ”Hej” utan han bara stirrade på mig tills jag började prata. Slutade med att jag köpte klockan ändå men han var dryg och nonchalant genom hela köpet.
Haha tycker alltid jag fått trevligare bemötande av deras vakter än säljarna på Nymans...

Efter årets första klockköp vill jag passa på att främst tacka @KRONS som hjälpte mig att få möjlighet att köpa via @Nymans Ur 1851 Västerås. Eftersom jag inte hade möjlighet att besöka Västeråsbutiken kunde jag istället göra köpet på @Nymans Ur 1851 istället (då det precis fått in samma klocka).
Stort tack till alla tre för bra och trevlig service.
(Jag kan f ö förstå de två kunderna ovan och deras besvikelse, har tidigare haft min beskärda del av trist service där, men vid de senaste köpen har det varit riktigt bra).

S:t Görans Ur: diss av högsta graden.

Gubben där ska vara duktig, och de två första gångerna var han väldigt trevlig mot mig - märkte dock att han ville krama mig när jag skulle gå andra gången; väldigt weird, men han hade en del jag behövde till ett vintage ur så jag gick dit igen - han var märkbart mer närgången den här gången från början - han ville han visa mig runt i hans verkstad och när han ville visa upp ett väggur på väggen så kollade jag närmare och då tog han sin hand runtom min höft och klämde på min bak samt höll om mig nära han några sekunder tills jag lyckades lätt bryta mig ur hans grepp. Han var mitt i att byta ut en krona på en klocka i 3000 kronors klassen så jag frös mest till i stundens hetta och vågade därför inte käfta emot, vilket jag ångrar nu i efterhand... han skulle räcka över en länk precis innan jag skulle gå och då tog han också armen om mig igen på min höft - jag kommer helt enkelt aldrig gå dit igen då jag inte känner mig trygg med han efter det här.

Gubben där ska vara duktig, och de två första gångerna var han väldigt trevlig mot mig - märkte dock att han ville krama mig när jag skulle gå andra gången; väldigt weird, men han hade en del jag behövde till ett vintage ur så jag gick dit igen - han var märkbart mer närgången den här gången från början - han ville han visa mig runt i hans verkstad och när han ville visa upp ett väggur på väggen så kollade jag närmare och då tog han sin hand runtom min höft och klämde på min bak samt höll om mig nära han några sekunder tills jag lyckades lätt bryta mig ur hans grepp. Han var mitt i att byta ut en krona på en klocka i 3000 kronors klassen så jag frös mest till i stundens hetta och vågade därför inte käfta emot, vilket jag ångrar nu i efterhand... han skulle räcka över en länk precis innan jag skulle gå och då tog han också armen om mig igen på min höft - jag kommer helt enkelt aldrig gå dit igen då jag inte känner mig trygg med han efter det här.
Det där är ju absolut vidrigt beteende! 🤬

Nymans ur

Trevligt bemötande via telefon och mejl men otrevlig och dryg säljare i butiken.

Åkte upp från Gbg efter att de ringde och sa att klockan jag anmält intresse för har kommit in. En Datejust 41 med blå tavla. Stod i kö utanför butiken i minst 30 minuter vilket man kan ha förståelse för p.g.a. restriktioner. Blev tillslut insläppt av en trevlig vakt som sa att det var en kund före mig. När det väl var min tur så blev jag bemött av en otroligt dryg och otrevlig säljare. Jag fick inte ens ett ”Hej” utan han bara stirrade på mig tills jag började prata. Slutade med att jag köpte klockan ändå men han var dryg och nonchalant genom hela köpet.
Sa du det till honom?
Hade inte tvekat en sekund att beskriva hur jag upplever en säljares attityd. Speciellt om jag dessutom spenderar pengar i butiken. Din åsikt har nog ett högt värde för butikschef och säljaren själv, ingen vill vara sedd som nonchalant :)

Sa du det till honom?
Hade inte tvekat en sekund att beskriva hur jag upplever en säljares attityd. Speciellt om jag dessutom spenderar pengar i butiken. Din åsikt har nog ett högt värde för butikschef och säljaren själv, ingen vill vara sedd som nonchalant :)
Nej det gjorde jag faktiskt inte. Som sagt så hade jag åkt hela vägen från Gbg. Ville bara ha min klocka och dra därifrån så jag sket i det.

Fy fan.
Om du inte redan gjort det skulle jag förorda både en polisanmälan och en recension av bemötandet på Google. Det där är inte direkt 5-stjärnigt.

Usch.

Horribelt. Beklagar verkligen, inte okej. Hoppas att de som bor i närheten tar sina affärer någon annanstans tills det är utrett.

Krons (PK-huset)

Köpte en begagnad Speedy i slutet av december. Trevligt bemötande och toppenservice. Kikade på lite olika innan jag bestämde mig och det var inga konstigheter, trots att det var första gången jag besökte dem så kände jag mig som en uppskattad kund.

Var även på en butik med tokigt dyra damväskor före besöket på Krons och trots spenderande även där så var det ungefär som att vara på vilken klädbutik som helst, tycker de har lite att lära sig…

Har varit helnöjd med klockan dock var armbandslåset lite trögt men det var inga större bekymmer. Så nu förra veckan släppte länken från låset (fästet hade utvidgats, troligtvis av den tröga låsmekanismen) och klockan åkte i backen (vilken skräck, jag höll på att få ett slaganfall!). Resultatet blev att kronograf pushern inte går att trycka in 😱😭

Åkte direkt till Krons och pratade med dem. Det var inga problem, de tog in klockan på garantin och ska åtgärda skadan samt gå igenom urverket. Förutsätter även att armbandet åtgärdas.

Så läget just nu är att jag är positiv till Krons vad gäller service och kundbemötande. Återkommer med uppdatering när allt är klart.

Senast ändrad:
Nymans ur

Enligt min lilla erfarenhet av Nymans (inte köpt något där, än...) har Joel varit grymt bra att få hjälp av.

Diss, Pete & Harry pga salufört ett flertal fakeklockor, skönmålande och vilseledande beskrivningar av vraken till klockor de sålde, och bedrövliga garantivillkor. Det glädjer mig att se att klockorna sedan helt nyligen är försvunna från hemsidan. Jag hoppas att det så förblir och att vi därmed slipper åtminstone en oseriös aktör på vintagemarknaden. Det är ju inte som att det råder någon brist på dylika.
Screenshot_20220121-080722.png

Polisanmäl och prata om händelsen med dina närstående.

Diss, Pete & Harry pga salufört ett flertal fakeklockor, skönmålande och vilseledande beskrivningar av vraken till klockor de sålde, och bedrövliga garantivillkor. Det glädjer mig att se att klockorna sedan helt nyligen är försvunna från hemsidan. Jag hoppas att det så förblir och att vi därmed slipper åtminstone en oseriös aktör på vintagemarknaden. Det är ju inte som att det råder någon brist på dylika.
Screenshot_20220121-080722.png
Oklart vad som inträffat som ledde till diskussionen om fejk klockor och returpolicy. Dvs. någon slags kontext skulle vara bra. Ping @Highvalley

Senast ändrad:
Vill passa på att hissa Nymans i Västerås som hjälpte mig få tag på en bb58 (svarta modellen som ofta är lite svårare att hitta) efter inlägg här på forumet (hade innan stått på intresselista ca 6-7 mån hos annan butik)! Ringde upp dem och pratade med Robin som var otroligt trevlig och hjälpsam, pratade om modellen samt klockor i övrigt :). Då jag inte hade möjlighet att ta mig till Västerås erbjöd dem att skicka rekommenderat utan extra kostnad och det var supersmidigt! Jag nämnde också att jag gärna ville de skulle kolla av bezelalignment och det var inga som helst problem :) Så kan verkligen rekommendera Nymans Västerås, hoppas verkligen kunna besöka butiken på riktigt en dag 💪 Sen vill jag gärna passa på att hissa alla klocksnack medlemmar som skickade DM med tips kring att få tag på modellen 🥳

Senast ändrad:
Nymans ur i Stockholm har alltid proffsig personal och upplevelsen är i regel grym. MEN det här 20-30 min köandet måste få ett slut. Det var inte så för några år sen och har dom nu så ökat tryck får dom skaffa större lokal. Man ska inte behöva boka en tid för att köpa en klocka...

Enligt min lilla erfarenhet av Nymans (inte köpt något där, än...) har Joel varit grymt bra att få hjälp av.

Enig!

Men jag har faktiskt aldrig fått dåligt bemötande hos Nymans, av någon. Och nej jag har inte alltid gått in med en svindyr klocka på armen och/eller kostym. Har fått samma bemötande varje gång, oavsett yttre attribut. (Har dessutom massor av tatueringar om det nu spelar någon roll).

Skulle aldrig orka köa i 30 minuter för en klocka. Har varit på Nymans två gånger senaste två veckorna och släpptes in direkt ena gången och fick vänta två minuter andra gången. Jag passade å andra sidan avsiktligt på mitt på dan. Bra service och inga konstigheter i övrigt. Dock kan jag få lite huvudvärk av att besöka high-end urbutiker med slussar, vakter och allt. Känslan av att besöka en bank finns där nånstans..

Nymans ur i Stockholm har alltid proffsig personal och upplevelsen är i regel grym. MEN det här 20-30 min köandet måste få ett slut. Det var inte så för några år sen och har dom nu så ökat tryck får dom skaffa större lokal. Man ska inte behöva boka en tid för att köpa en klocka...
Tycker det är rätt skönt med ett begränsat antal människor i butiken och att man kan kika mer i lugn och ro. Har gjort ett par köp på Krons där upplevelsen är generellt sett bra men ogillar allt spring omkring från andra kunder. Givetvis inte roligt att stå i kö på ett regnigt Biblioteksgatan, men har börjat gå på mer "udda tider" då det inte är lika mycket folk både utanför eller inne i butiken.
Klart det är trist med vakter och slussar men tycker för personalens skull att det känns rimligt. Om de är stressade över andra saker så påverkar även det kundupplevelsen.

Och jag tycker (som vanligt) precis tvartemot.

Har jag ingenting for mig,solen skiner och jag ar pa gott humor sa spelar val 30-40minuter utomhus ingen roll.
Finns ofta nagon kul filur i kon man kan prata med.

Ar det brattom och regnar sa bokar jag ju en tid forst.

Men...kan utomhusvantan ha nagot att gora med Corona-rekommendationer om 10m2 per kund? Nagot som kanske andras redan nasta vecka fran vad jag last.

Och jag tycker (som vanligt) precis tvartemot.

Har jag ingenting for mig,solen skiner och jag ar pa gott humor sa spelar val 30-40minuter utomhus ingen roll.
Finns ofta nagon kul filur i kon man kan prata med.

Ar det brattom och regnar sa bokar jag ju en tid forst.

Men...kan utomhusvantan ha nagot att gora med Corona-rekommendationer om 10m2 per kund? Nagot som kanske andras redan nasta vecka fran vad jag last.
Yes, att det infördes har absolut att göra med restriktionerna.

Det borde därmed upphöra/minimeras framåt. Men - jag tror samtidigt att klockbutikerna har gillat att ha färre i butiken samtidigt och därtill är lite köbildning ett fint bränsle på attraktionen klockor, a la populär nattklubb...

Krons (PK-huset)

Köpte en begagnad Speedy i slutet av december. Trevligt bemötande och toppenservice. Kikade på lite olika innan jag bestämde mig och det var inga konstigheter, trots att det var första gången jag besökte dem så kände jag mig som en uppskattad kund.

Var även på en butik med tokigt dyra damväskor före besöket på Krons och trots spenderande även där så var det ungefär som att vara på vilken klädbutik som helst, tycker de har lite att lära sig…

Har varit helnöjd med klockan dock var armbandslåset lite trögt men det var inga större bekymmer. Så nu förra veckan släppte länken från låset (fästet hade utvidgats, troligtvis av den tröga låsmekanismen) och klockan åkte i backen (vilken skräck, jag höll på att få ett slaganfall!). Resultatet blev att kronograf pushern inte går att trycka in 😱😭

Åkte direkt till Krons och pratade med dem. Det var inga problem, de tog in klockan på garantin och ska åtgärda skadan samt gå igenom urverket. Förutsätter även att armbandet åtgärdas.

Så läget just nu är att jag är positiv till Krons vad gäller service och kundbemötande. Återkommer med uppdatering när allt är klart.
Svarar mig själv. Var/är som sagt positiv till Krons.

Fick nu i dagarna tillbaks min Speedy som var renoverad med ny krona/pushers, glas, testad och i perfekt skick. De tog hela kostnaden. Så tumme upp för Krons, toppenservice och inget krångel. Så ska det vara.

Senast ändrad:
Skövde Urteknik

Köpte en TH Monaco för en tid sedan, privat på KS av en toppenbra säljare, dock var Postnord på dåligt humör och misshandlade lådan så klockan kom fram och gick för fort.

Noterade att den varit inne på service hos Skövde Urteknik i december så jag provade ringa dem och se om detta var ngt de kunde åtgärda. Och det visade sig inte vara ngra problem alls, jag lämnade in den hos Stjärnurmakarna i Mall of Scandinavia och kunde sedan hämta den på samma ställe.

Klockan åtgärdades utan kostnad trots att det kanske var i gråzonen för garantin då det var Postnords fel, men jag behövde inte krångla med dem utan Urteknik fixade allt.

Stort tumme upp för dem och kommer absolut att anlita dem i framtiden! :)

Senast ändrad:
Kanske lite annorlunda Hiss/Diss än många andra omdömmen. Möjligt att jag lägger upp en unboxing i separat tråd senare.

Var inne på en längre klämma och känna på @Nymans Ur 1851 där jag kikade på lite olika Cartier men främst på en Santos-Dumont. Riktigt trevlig service och trevlig stämning i butiken. Fördelen med att välja direkt vid öppning på förmiddagen var just att det inte var för stressigt och för mycket folk. Eftersom det var Lördag förmiddag och utan säker på köp fick det bli kaffe även om bubbel erbjöds.
Hade lite olika frågor innan köpet men eftersom ansvarig för märket precis gått på lunch så lovade man att återkomma.
Tyvärr fick jag ingen återkoppling den dagen och med andra planer så fick det bero.

Men under veckan ökade suget fast utan möjlighet att smita förbi förrän helgen. Satt därför och spanade in Cartier online. Nu är det säkert många som handlat från dem online. Men eftersom jag inte kan hitta något omdömme så kommer en snabb summering här.

Beställde online på onsdag lunch från Cartier. Eftersom det var inom rätt tidsram (och över ett visst belopp, oklart vart gränsen går) så erbjöds leverans dagen efter innan kl. 09.00. Direkt vid köp kom orderkonfirmationen och sedan även bekräftelsen
På Onsdag kväll kom det en notis att leveransen skickats från Holland tillsammans med Tracking nummer. Som insatt i logistik och D2C flöden var jag hoppfull men även lätt pessimistisk.
Kunde följa resans gång och fram till att den ankommit Arlanda och till dess att samtalet från DHL kom kl. 08.15 att man skulle vara där innan 09. Redan 08.40 stod det en trevlig kille från DHL utanför dörren (Post Nord och UPS detta är något ni borde lära er av).

Eftersom presentförpaketering vid alla online köp kom denna i en ytterkartong och paketerad i en stor vit Cartier låda tillsammans med en röd presentpåse. Utöver detta den sedvanliga ytterboxen och boxen. Allt packeterat tillsammans med kuvert och gratulationskort.
Klockan var även ställd till korrekt tid.

Överlag måste jag säga att köpupplevelsen från Cartier var riktigt bra och bättre än hos många AD eller online försäljare. Från beställning till leverans och att klockan satt på handleden.
Kan absolut tänka mig att handla klockor från Cartier online igen. Även om bubbel eller annat inte erbjuds och upplevelsen hos AD oftast är trevlig så var detta värt att få hem leveransen inom 24h med en riktigt "white glove service". Om man sedan handlar sin första klocka skulle jag fortfarande tipsa om AD. Men efter ett par köp så blir det lätt same same.

Ingen skugga över @Nymans Ur 1851 däremot trist att de inte återkom som utlovat. Men fenomenalt roligt att få testa en riktig premium online upplevelse där ledtiden gick snabbare än om jag väntat till jag kunde besöka AD igen.

Edit:
Wow imponerande leverans! Släng gärna upp bilder på inslagning i paketöppninhstråden 😊
Recension av klocka och köpupplevelse finns på
https://klocksnack.se/threads/recension-av-santos-dumont-och-köpupplevelse.160692/

Senast ändrad:
Kanske lite annorlunda Hiss/Diss än många andra omdömmen. Möjligt att jag lägg upp en unboxing i separat tråd senare.

Var inne på en längre klämma och känna på @Nymans Ur 1851 där jag kikade på lite olika Cartier men främst på en Santos-Dumont. Riktigt trevlig service och trevlig stämning i butiken. Fördelen med att välja direkt vid öppning på förmiddagen var just att det inte var för stressigt och för mycket folk. Eftersom det var Lördag förmiddag och utan säker på köp fick det bli kaffe även om bubbel erbjöds.
Hade lite olika frågor innan köpet men eftersom ansvarig för märket precis gått på lunch så lovade man att återkomma.
Tyvärr fick jag ingen återkoppling den dagen och med andra planer så fick det bero.

Men under veckan ökade suget fast utan möjlighet att smita förbi förrän helgen. Satt därför och spanade in Cartier online. Nu är det säkert många som handlat från dem online. Men eftersom jag inte kan hitta något omdömme så kommer en snabb summering här.

Beställde online på onsdag lunch från Cartier. Eftersom det var inom rätt tidsram (och över ett visst belopp, oklart vart gränsen går) så erbjöds leverans dagen efter innan kl. 09.00. Direkt vid köp kom orderkonfirmationen och sedan även bekräftelsen
På Onsdag kväll kom det en notis att leveransen skickats från Holland tillsammans med Tracking nummer. Som insatt i logistik och D2C flöden var jag hoppfull men även lätt pessimistisk.
Kund följa resans gång och fram till att den ankommit Arlanda och till dess att samtalet från DHL kom kl. 08.15 att man skulle vara där innan 09. Redan 08.40 stod det en trevlig kille från DHL utanför dörren (Post Nord och UPS detta är något ni borde lära er av).

Eftersom presentförpaketering vid alla online köp kom denna i en ytterkartong och paketerad i en stor vit Cartier låda tillsammans med en röd presentpåse. Utöver detta den sedvanliga ytterboxen och boxen. Allt packeterat tillsammans med kuvert och gratulationskort.
Klockan var även ställd till korrekt tid.

Överlag måste jag säga att köpupplevelsen från Cartier var riktigt bra och bättre än hos många AD eller online försäljare. Från beställning till leverans och att klockan satt på handleden.
Kan absolut tänka mig att handla klockor från Cartier online igen. Även om bubbel eller annat inte erbjuds och upplevelsen hos AD oftast är trevlig så var detta värt att få hem leveransen inom 24h med en riktigt "white glove service". Om man sedan handlar sin första klocka skulle jag fortfarande tipsa om AD. Men efter ett par köp så blir det lätt same same.

Ingen skugga över @Nymans Ur 1851 däremot trist att de inte återkom som utlovat. Men fenomenalt roligt att få testa en riktig premium online upplevelse där ledtiden gick snabbare än om jag väntat till jag kunde besöka AD igen.
Wow imponerande leverans! Släng gärna upp bilder på inslagning i paketöppninhstråden☺️

Tillbaka
Topp