• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

JuBi

Omega
2-Faktor
Måste slå ett slag för vår granne i syd, Klarlunds i Köpenhamn. Mycket bra utbud och pratade med en sjukt trevlig säljare som verkligen gjorde allt för att hjälpa mig, brukar vara lite si och så med det på de flesta ställen då jag är ganska ung. Fick iaf prova ett femtontal olika klockor för att besluta mig för att det är GMT II BLNR som gäller. Blev även utan krav uppskriven på deras väntelista för klockan utan att ens be om det. Kan dock säga att jag är nästan flytande i danska, vilket säkert underlättade en aning.
 

BOTL

Panerai
Var in hos @ROB-1832 Rob Engström med frugan igår, vi blev bra bemötta av alla i personalen, ett leende och ögonkontakt. Kollade säkert på 15-20 klockor båda jag och frugan och kände oss väldigt nöjda med Daniels bemötande. Vi fick ett par bra tips och bra att tänka på, våra frågor bemöttes korrekt och även inkluderade ett varv hos urmakaren för säljaren vilket gjordes utan några om eller men. Blir absolut en klocka hos Rob nu denna sommar.
 
P

Philippe Stern

Guest
Var in hos @ROB-1832 Rob Engström med frugan igår, vi blev bra bemötta av alla i personalen, ett leende och ögonkontakt. Kollade säkert på 15-20 klockor båda jag och frugan och kände oss väldigt nöjda med Daniels bemötande. Vi fick ett par bra tips och bra att tänka på, våra frågor bemöttes korrekt och även inkluderade ett varv hos urmakaren för säljaren vilket gjordes utan några om eller men. Blir absolut en klocka hos Rob nu denna sommar.
Rob är bra. Man får dock trängas med alla asiater ibland som sitter, prata i telefon och skickar sms/mms. Ska du ha en klocka denna sommar får du skynda dig. Max 3-4 dagar kvar. Jalla Jalla!
 

SimonML

Omega
Stort tack till @ROB-1832 för hjälpen när vi var inne i lördags! Trevlig tjej som var mycket hjälpsam. Tyvärr fanns inte några av de ur som jag främst var intresserad av (Exp 1, Sub No date) i lager. Fick dock testa antal olika klockor utan bekymmer (trots den lantis man är) Högsta betyg mao!
Bjuder på en av de få bilder som jag kom ihåg att ta..
IMG_1861.JPG
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ifall man kan fråga om enskilda butiker här så har jag en fråga.
Har någon köpt klockor på Fredmans ur ? Är nämligen nyfiken på märket Alpina !!

Om frågeställningen icke är tillåten får admin gärna ta bort min post !
Tack på förhand !!
 

Snårtas

Rolex
Vill ge Peter på @ROB-1832 stor hiss för service tidigare i somras. Spontanköpte en Exp2 på GTG under våren och ville veta hur den mådde under huven. Dagen före midsommarafton, mycket folk i butiken och jag frågade Peter om han kunde kolla amplituden. Han insisterade på att få öppna klockan och kolla oljorna också för att kunna ge ett korrekt utlåtande. 5 minuter senare får jag veta att klockan går som den ska och att jag kan spara servicen några år till. Kostnad för mig för denna hjälp? Gratis! Grymt bra kundbemötande!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Bergströms, GBG.
Ny tjejsäljare, inte träffat henne tidigare i alla fall. Väldigt trevlig, erbjöd sig ringa de andra Bergströms för att höra om klockan jag klämde på fanns inne med en annan tavla. Det har typ aldrig hänt där förr, försökte ju köpa en SD4000 där tidigare i år och då var de rätt ointresserade av att hjälpa till.

Bergströms har steppat upp sitt game tycker jag. De senaste gångerna jag varit där har jag blivit väldigt bra bemött!
Även den nya yngre killen är väldigt trevlig.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vill ge Peter på @ROB-1832 stor hiss för service tidigare i somras. Spontanköpte en Exp2 på GTG under våren och ville veta hur den mådde under huven. Dagen före midsommarafton, mycket folk i butiken och jag frågade Peter om han kunde kolla amplituden. Han insisterade på att få öppna klockan och kolla oljorna också för att kunna ge ett korrekt utlåtande. 5 minuter senare får jag veta att klockan går som den ska och att jag kan spara servicen några år till. Kostnad för mig för denna hjälp? Gratis! Grymt bra kundbemötande!
Även jag har mycket bra erfarenhet av alla urmakare hos Rob, har haft att göra med de flesta och alla är ypperligt trevliga och professionella! Dessa skall de hålla hårt i!

Med det sagt har jag blandad erfarenhet av säljarna, men även där överlag bra bemötande!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Panerais butik i Florens, dvs originalbutiken.
Piazza San Giovanni.

Var inne igår.
Säljaren var inte speciellt intresserad av att hjälpa till. När hon efter 5 min såg min rosépanna blev det lite bättre. Fick prova ngn modell men inte fota.
När jag frågade om några modeller fanns inne frågade hon sin kollega som i sin tur frågade ytterligare en kollega. Alla 3 ståendes 1 m framför mig. De senare två pratar inte med mig utan bara med "min" säljare.
Vakterna följde dessutom efter mig i butiken.
Skriva upp sig på en väntelista gjordes motvilligt.

Rekommenderar ingen att handla där.
 

cjb1975

Omega
2-Faktor
Passerade Engströms i Jönköping tidigare idag, testade ett par olika Rolex och fick ett mycket trevligt bemötande av en relativt ung tjej där.
 

san

Cartier
2-Faktor
Panerais butik i Florens, dvs originalbutiken.
Piazza San Giovanni.

Var inne igår.
Säljaren var inte speciellt intresserad av att hjälpa till. När hon efter 5 min såg min rosépanna blev det lite bättre. Fick prova ngn modell men inte fota.
När jag frågade om några modeller fanns inne frågade hon sin kollega som i sin tur frågade ytterligare en kollega. Alla 3 ståendes 1 m framför mig. De senare två pratar inte med mig utan bara med "min" säljare.
Vakterna följde dessutom efter mig i butiken.
Skriva upp sig på en väntelista gjordes motvilligt.

Rekommenderar ingen att handla där.
Knäppte den här bilden för två veckor sedan :)

IMG_0167.jpg


Gick förvisso inte in. Tråkigt med det snofsiga bemötandet dock.
 
Senast ändrad:

tomasb

Breitling
Panerais butik i Florens, dvs originalbutiken.
Piazza San Giovanni.

Var inne igår.
Säljaren var inte speciellt intresserad av att hjälpa till. När hon efter 5 min såg min rosépanna blev det lite bättre. Fick prova ngn modell men inte fota.
När jag frågade om några modeller fanns inne frågade hon sin kollega som i sin tur frågade ytterligare en kollega. Alla 3 ståendes 1 m framför mig. De senare två pratar inte med mig utan bara med "min" säljare.
Vakterna följde dessutom efter mig i butiken.
Skriva upp sig på en väntelista gjordes motvilligt.

Rekommenderar ingen att handla där.
Samma service överallt i Italien. Kom just hem efter nästan en månad i Bologna, Florens, Chianti, Forte dei Marmi, Portofino och lago di Como. Samma visa överallt. Och oftast har de 10 pers i varenda butik som följer efter dig överallt. Om ni tycker NK dömer hunden efter håren, oj då ska ni veta hur de agerar. Värst va när jag o tjejen va på Capri. Dag 1 - ingen service i någon butik. Dag 2 hade tjejen köpt en klänning på Alberta Feretti och hoppsan va hjälpsamma samma människor blev när vi hade en påse från en dyr butik.

Köpte en PAM 372 på semestern och tänkte köpa den i Turin men snubben vägrade möta mig en söndag så den köptes i München istället på väg ner.

Hursomhelst så älskar jag italien och är där några veckor om året iaf. Men i vissa avseenden är de fan dumma huvudet.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har tidigare besökt Rob Engström flertalet gånger för diverse reparationer, inköp och intyg av olika slag, har givetvis betalat fullt pris för dessa tjänster. Något annat förväntar jag mig inte. Därför var det inte en fråga om var jag skulle vända mig när jag kände att det var dags att lämna in min Rolex GMT Master 1675 för service. Har alltid fått bra bemötande av urmakarna Jonas och Peter och har i princip inte talat någon annan i butiken en längre stund.

15 maj lämnades klockan således in för reparation, kostnadsförslaget ankom och godkändes veckan därefter (18 maj). (Trots önskan att få kostnadsförslaget via mail skickades det med snigelpost, även om det är en petitess i sammanhanget) I butiken lovar personalen att den borde bli klar inom 5-7 veckor, jag poängterar att jag vill gärna att den är klar då pga semester osv. – Inga problem. På kostnadsförslaget står det specat 6-8 veckor och ringer därför och frågar hur det förhåller sig till det tidigare löftet om 5-7 veckor med mitt önskemål som grund. – Nä det är inga problem.

Tiden går och när det i slutet av juni börjar närma sig går jag förbi och frågar hur det går med klockan. ”Den ska vara klar nästa vecka!”, snyggt tänker jag. Återkommer nästa vecka och möts av samma meddelande. ”Nästa vecka”… Och en gång till. När jag återkommer i slutet av juli möts jag av svaret att det ska ta två veckor till. Då får jag tala med Marcus som jag tror eventuellt kan placera mig i samband med KS och diverse event som jag deltagit i tillsammans med forumsponsorn. Han förklarar att han kan skicka före mig i kön så att det går något snabbare än dessa två veckor. (Vilket det gjorde, 8 arbetsdagar istället för 10, det uppskattades).

Till slut, 5 augusti får jag ett meddelande att klockan är klar. Promenixar dit och möts av ett smärre misstag i samband med utlämnandet av klockan. Ingen förklaring eller antydan till ursäkt till varför arbetet tagit så lång tid.

När jag kommer hem och ska kolla på servicekvittot ser jag att det står fel serienummer specat. De har läst av serienumret fel och måste således återvända till butiken för att få ny kostnadsspecifikation och nytt servicekvitto utskrivet. Det var ungefär det sista jag ville skulle hända nu.

Som ni märker verkar är det inte mycket som gått rätt i mitt fall, något som jag upplever som konstigt eftersom jag aldrig upplevt bemötandet liknande innan. Om jag skulle sammanfatta bemötandet jag upplevt under de senaste månaderna skulle jag säga att jag känner mig oönskad i lokalen och mest känt att jag varit ivägen. Själva kvaliteten i arbetet tvekar jag inte på då jag har bildat mig uppfattningen om att Peter är mycket kompetent och de önskemål jag har haft angående polering, bytta och icke bytta delar har följts utan anmärkning.

Syftet med meddelandet är att bidra till en mer nyanserad bild angående forumsponsorn även om jag själv har varit en del i gruppen som brölat om att Rob Engström är dit man SKA gå. Vi avslutar med en bild på skönheten!
Foto 2015-08-07 12 53 05.jpg
 
Senast ändrad:

sir alex

Panerai
Kalla mig gammelmodig men glider man in på fina gatan för att shoppa iförd fula shorts och flip-flops så ska man inte få någon bra service. Här har Sverige mycket att lära av från städer som t.ex Paris eller Milano där folk kan bära upp en kavaj utan att se ut som Christer Sjögren. Saknas stil så får man helt enkelt online-shoppa.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kalla mig gammelmodig men glider man in på fina gatan för att shoppa iförd fula shorts och flip-flops så ska man inte få någon bra service. Här har Sverige mycket att lära av från städer som t.ex Paris eller Milano där folk kan bära upp en kavaj utan att se ut som Christer Sjögren. Saknas stil så får man helt enkelt online-shoppa.
Skulle aldrig klä upp mig för snobbar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kalla mig gammelmodig men glider man in på fina gatan för att shoppa iförd fula shorts och flip-flops så ska man inte få någon bra service. Här har Sverige mycket att lära av från städer som t.ex Paris eller Milano där folk kan bära upp en kavaj utan att se ut som Christer Sjögren. Saknas stil så får man helt enkelt online-shoppa.
Känns väldigt OT nu, men jag tror att Sir totalt har missuppfattat vad stil är. Man kan ha stil i ett par syntetshorts och sakna stil i en dyr kostym. Oavsett klädsel bör man bemöta varandra med respekt.
 

sir alex

Panerai
Jag klär mig ofta i t-shirt och jeans (bor ju på söder) och har stil men tycker faktiskt att man ska klä upp sig i vissa sammanhang. Som när man kollar fina klockor eller äter på en bättre restaurang. Sån är jag...
 

jaguar

Omega
Det ska vara kul att köpa och äga klockor. Klocksnacks medlemmar har definitivt all erfarenhet som man kan begära om klockköpet. Rekommendera AD, tillverkare och urmakare. Eller var vänlig nog att varna dina fellow klocknördar för oseriösa handlare eller urmakare som röker den vita stenen.
Samla allt här. Gärna med en tydlig rubrik så det blir lite ordning på torpet. Själv ska jag genast föregå med gott exempel hylla några och köra kalsongtricket på två skojjare.

Handlare som imponerar:

Erikssons Urhandel - Som gammal Sumpabo vore det helgerån att inte ha med dem här. Men de står helt enkelt för det bästa bemötandet jag fått som kund. Richard och Kathrin är rakt igenom supertrevliga och gör det förvånansvärt smärtfritt att tömma plånboken. Nu har jag och Richard haft möjligheten att prata ut om varför de inte säljer Glycine längre och jag får nog säga att allt är glömt och förlåtet :lol: Som kompensation för det traumat så har Richard lovat att försöka göra mig till en bättre människa och få mig att förstå Sinn. Vi blev ju aldrig kompisar jag och den där U1:an. Dessutom är Richard en av de där hedersknyfflarna som väljer att stödja Passarounden vilket är stort i sig. Men framför allt finns de alltid i mitt hjärta efter att ha köpt min första Glycine Incursore där.

Engströms i Jönköping - Ja det bådar inte gott när man är bjuden på sin lokala klockhandlares 40-årsfest. Hu, vad dyrt det är att kvalificera sig för det. Nåja, sedan har vi iofs hoppat fallskärm och mellan barer ihop sedan ett slag tillbaka. MEN det här är en riktigt, riktigt bra urhandel. Rolex, IWC, Tag Heuer, Oris, Certina, Tissot, diverse modeklockor och Omega. Bra utbud, fina butiker, topp bemötande och han brukar kunna ordna fram riktigt knöliga saker. Be honom å berätta om Daytonan med urtavla i månsten. En höjdare. Men läcker en enda fyllehistoria ut från hoppklubben så åker han bort bums från denna lista.
Även här har vi en idog Passaround supporter som därmed förtjänar allas kärlek och respekt.

Hukes - Mycket, mycket trevliga. Ångrar alla köp av Fortis som inte gjordes via dem. En av få handlare som verkar kunna hålla TimeTeam i shack (se nedan). Aldrig något krångel. Alltid villiga att leta efter det där svåra och inte så lönsamma. Topphandlare helt enkelt.


Riktigt, riktigt kass handlare

Nymans Ur - Jag har jobbat med sälj och marknad alldeles för länge. Det här är ett strålande dåligt exempel på säljare. När jag sålde Lexus och Cadillac (jag var ung och behövde pengarna) lärde vi oss snabbt att aldrig tro att vi kunde se vilka som var potentiella kunder. Alla skulle bemötas på samma sätt. Och det är givetvis rätt ur alla aspekter. Det borde någon lära de här aporna. Gillar du jeans och t-shirt, vilket jag straffades för direkt, gör dig icke besvär. Skulle ställas på en väntelista för Panerai men han skrev nog i luften för det blev liksom aldrig min tur. Jag har nog varit i deras butik 100 gånger under årens lopp och knappt blivit tilltalad. Så FUCK YOU RIGHT BACK Nymans. Exklusivitet är inte synonymt med att vara otrevligt. Inte ens på Biiibliiioteeeksgaaatan. Dom är så pinsamt jävla dålig här. Amatörer helt enkelt. Puh, vad skönt att få det ur sig.

Fruktansvärt dålig agent

TimeTeam - Ja, de är danskar. Bara det är givetvis en tuff start. Sedan är de också revolutionerande dåliga på kundservice. För att göra en lång historia kort så tog det dem 6 månader att skicka tillbaka en satinerad Fortis som skulle ruckas och borstas. Då gick den mer fel och var blankpolerad. Mig veterligen finns inte Fortis B-42 blankpolerad. Dessutom så var de mer inne på spåret att det nog gick att vänja sig vid den nya finishen än att byta ut den kvaddade boetten. När jag svarade att den nog skulle se lite fånig ut på länken som fortfarande var borstad satinfinish så övervägde de ny klocka. Efter alla turer så fick vi fungerande klocka och kompensation. Gissa vad. Jorå, en keps och en nyckelring. Det ni. Strax efter åkte de ut från Magnussons i GBG som var inblandade i denna soppa. Line Hansen heter chefsapan och hon är inte bara kass, hon är otrevlig också. Synd för Fortis som jag gillar skarpt i övrigt. Men det här är en smula gamla uppgifter så förhoppningsvis har Fortis ny agent. Något som tydligen varit på g ett tag.

Bra recensioner!
 
Topp