• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur mycket kan man pruta?

Pruta har jag aldrig behövt, när jag gjort mina inköp på Bergströms Ur i Malmö har priserna alltid varit konkurrenskraftiga.
Köptrohet brukar alltid löna sig i längden.
Sen har det iof blivit en del inköp genom åren.

Noterbart är att jag ej promotar nymans då jag ej valde att köpa min zenith där, hade Rob sålt zenith hade jag nog med största sannolikhet köpt där då bemötandet alltid varit trevligt när jag har haft med Rob att göra..

Klart intressant tråd, de som har väldigt hög rabatt lär sannolikt dock inte berätta här, hur, var o varför de skaffat den.

Håller med, bra service ska primeras, liksom trogen kund primeras!

Ok men trots att det då uppenbarligen går att pruta är det ändå märkligt varför samma klocka som säljs i Sverige av AD och AD i Tyskland skiljer 9000kr? Varför dessa påslag i Sverige?
Mitt svar var att vid garantiärenden så betalar svenska AD frakten till Schweiz om ej köpt hos svensk AD så får man själv betala frakten till Schweiz, jag svarade med att köpa av spansk AD för 8k billigare än svensk AD och sa att jag då får en semester i Schweiz för mellanskillnaden och gick ut från butiken!

Ok men trots att det då uppenbarligen går att pruta är det ändå märkligt varför samma klocka som säljs i Sverige av AD och AD i Tyskland skiljer 9000kr? Varför dessa påslag i Sverige?

Skillnaden ligger i momsen. Allt är ju billigare i Tyskland/UK/Italien eftersom de har lägre moms än vi har. Det är även väldigt mycket större marknader, vilket medför att de (beroende på varorna såklart) säljer fler exemplar och får betala ett lägre pris från början.

Ja hu vad konstigt. Rolex är billigare i Tyskland, olja billigare i Afrika och ris billigare i Asien... Hur kan det komma sig att priserna är olika i världen...

Den kanske kan förklaras av kostnadsläge, moms och växelkurser som rör sig lite fortare än vad handlarna ändrar sina priser. Men frågan man som konsument bör ställa sig är väl snarare "Vad får jag för de 9000 kronorna extra?" och sedan lägger man pengarna där man tycker att man får bäst värde för dem.

Jag kan klart rekommendera Rob E. Hade min DD kostat ngn tusenlapp billigare på ngt annat ställe hade jag fortfarande köpt den hos Rob. Fantastiskt bemötande.

Ett alternativ hade iofs varit att flyga ner till Omen och knalla in på Bergströms. Lite meck bara :)

Jag hade tänkt att köpa en IWC (har inte bestämt om det blir en ingenieur eller portuguese) till sommaren. Vad kan det tänkas finnas för prutningsutrymme hos svensk AD?

Vad jobbar ni själva med? Kanske din tjänst eller produkt är billigare i Polen.

Om alla handlar sina varor i Warzawa osv så lär det inte bli många jobb kvar i Sverige. Och förlorar man sin inkomst så blir det fan i mig inga klockaffärer.

Pruta visst men hänvisa inte till Ugurs ur i Afganistan.

Tänk ett varv till.

Mitt motto är att jag betalar för bemötande och service dvs blir jag illa bemött och jag ej får professionella svar tillbaka kommer jag ej betala en merkostnad för detta, vare sig AD finns i Sverige, Polen, Tyskland osv. Min självklara tanke var att stödja en svensk AD när jag köpte min första nya klocka för +40k men då det bemötande jag fick och service ej motiverade +8k från utlandet så valde jag att köpa utomlands, hade det funnits fler zenith ADs i Sverige (typ Rob) hade kanske jag köpt i Sverige.

Helt rimligt att inte köpa något "onödigt" och dyrt som en klocka om inte service är 1000% i den butiken man råkar befinna sig. Jag har fått varierande service och bemötande på alla ad:s jag varit hos i Sthlm som det känns just nu har ingen ad kommit upp i samma känsla som jag får på vissa restauranger exempelvis. Tycker de alla har en del kvar att jobba med. Vad gäller prutande har jag inte än snuddat vid tanken på att köpa något nytt eftersom alla klockor jag trånat efter antingen 1. Är superenkla att hitta kompletta och fina för mycket mindre pengar (sorry, men 10-15.000:- kan ingen service i världen vara värd för mig på ett klockköp, det är ingen bil liksom) eller 2. Klockan finns inte att köpa alls ny. Men de gånger jag kännt och klämt har jag ofta blivit erbjuden sjysstare priser även om jag inte direkt givit sken av att jag tänkt köpa där och då.

Väntar fortfarande efter ett halvår på kataloger från Nymans i Sthlm trots påstötning. (Nymans i Västerås är däremot kanon!)

Hos Rob E får man ett fantastiskt bemötande även om man inte degar upp för en dyr klocka utan t.ex. bara gör ett trycktest (där många andra bara tycker man är i vägen). Det är sånt som gör att Rob E är värd alla hyllningar.

Kanske blir bättre pris om man går till Bergströms med Omen i sällskap, än till Rob med Spencer66 i sällskap? Vad vet jag. Har inte haft sällskap av vare sig den ena eller den andre. Än. ;)
A
Du är naturligtvis välkommen att höra av dig närsomhelst :) ....acce1999

Sedan vill jag sticka ut hakan och säga att jag tror att även Bergströms Ur hade ställt sig positiva till att kunna bli sponsor till KS i någon form, som ett komplement till medlemmar boende i södra Sverige.
Bara blås i pipan så kanske vi kan sy ihop ett möte, om intresse finnes. ping daviden?

Tillbaka
Topp