Inget personligt men lärare är nog bland de gnälligaste yrkesgrupperna i min bekantskapskrets. De tjänar så lite och jobbar så mycket. Jo, tjena.
Ledigt stup i kvarten. Är det inte påsklov, sportlov, jullov eller höstlov är det 8 veckor på sommaren.
"- Men vi rättar faktiskt prov och förbereder lektioner på fritiden." Oj, en hel timmes jobb på kvällen någon dag i veckan.
Om en polis tjänar 25 i månaden borde en lärare max tjäna 20.
Du tror väll inte på riktigt att de jobbar en timma extra om dagen för att få ihop alla lov?
Min mor är lärare i mellanstadiets äldre årskurser, hon jobbar i princip 7-18/19 varje dag utom fredag, rättar prov gör de även på lov då alla lov inte är helt lediga och även planeringstid ingår där. Det är inget lätt yrke och de kompenta (med utbildning) ska inte ha 20k i månaden. Eller tror du det är en enkel uppgift att ha hand om 30st elever i klassen, press att alla ska hänga med och allt är för många lärarens fel om eleven inte är motiverad/skiter i det?
För mig är lärare och poliser lika viktiga, en bra skolgång från förskola-gymnasie med mkt lärande och bra förebilder kan ge effekt senare. Båda är underbetalda tycker jag.
Har du erfarenhet av arbete inom skolan? Jag är utbildad förskollärare och för grundskolans tidigare år (årskurs 1-4) och det är ett roligt och givande yrke men enkelt är det inte. Jag jobbar inom förskolan och kan tycka att sett till det jobb jag gör borde vara värd mer i lön men löneutvecklingen går iaf framåt vilket är positivt.
Senast ändrad: