• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket tjänar du?

Vad är din bruttomånadslön från förvärvsarbete?

  • 0-9 999 kr

    Röster: 58 7.1%
  • 10 000-19 999 kr

    Röster: 25 3.0%
  • 20 000-29 999 kr

    Röster: 115 14.0%
  • 30 000-39 999 kr

    Röster: 259 31.6%
  • 40 000-49 999 kr

    Röster: 159 19.4%
  • 50 000-69 999 kr

    Röster: 112 13.7%
  • 70 000-99 999 kr

    Röster: 42 5.1%
  • 100 000-199 999 kr

    Röster: 25 3.0%
  • > 200 000 kr

    Röster: 25 3.0%

  • Totala väljare
    820
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men du kan väl hålla med om att något är galet när en förskolelärare har högre ingångslön än en AT-läkare?

Njaaa. Läkaren är ju i regel inte redo att göra sitt jobb inom minst ett par år, jag misstänker att det går snabbare för förskoleläraren. Dessuto så landar ju läkaren fortfarande betydligt högre sett till livslön.

Jag tycker läkarna borde få en rejäl lönesänkning. Jag har inte ens läst biologi 1 men har ändå diagnosticerat mig själv med allt ifrån MS till hjärntumörer via google, det är skitenkelt!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Njaaa. Läkaren är ju i regel inte redo att göra sitt jobb inom minst ett par år, jag misstänker att det går snabbare för förskoleläraren. Dessuto så landar ju läkaren fortfarande betydligt högre sett till livslön.

Jag tycker läkarna borde få en rejäl lönesänkning. Jag har inte ens läst biologi 1 men har ändå diagnosticerat mig själv med allt ifrån MS till hjärntumörer via google, det är skitenkelt!
...det blir rätt svårt att ta något du säger på allvar efter en sån svada. Du kanske glömde smileyn?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Men du kan väl hålla med om att något är galet när en förskolelärare har högre ingångslön än en AT-läkare?

Varför om efterfrågan finns? Jag rangordnar inte vikten av mitt kontra deras arbete, båda behövs och båda kräver en lång utbildning för att genomföras på bästa sätt. Visst kan du lämna barnet till outbildad och få bra omvårdnad men troligtvis får inte barnet samma utveckling som hos de med. Så nej det tycker jag nog inte om marknaden säger att det är så lönen ligger. Däremot tycker jag att läkare, sjuksköterskor ska tjäna mer än de gör för den dagen jag behöver dem vill jag ha de bästa och mest kompetenta för yrket, likasom jag vill att mina barn har bra lärare.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Varför om efterfrågan finns? Jag rangordnar inte vikten av mitt kontra deras arbete, båda behövs och båda kräver en lång utbildning för att genomföras på bästa sätt. Visst kan du lämna barnet till outbildad och få bra omvårdnad men troligtvis får inte barnet samma utveckling som hos de med. Så nej det tycker jag nog inte om marknaden säger att det är så lönen ligger. Däremot tycker jag att läkare, sjuksköterskor ska tjäna mer än de gör för den dagen jag behöver dem vill jag ha de bästa och mest kompetenta för yrket, likasom jag vill att mina barn har bra lärare.
Jag är för marknadsprissättning och det är givet att tillgång och efterfrågan måste styra.
Men konsekvenserna av att sätta en outbildad amatör på posten som förskolelärare kan ju knappast jämföras med konsekvenserna av att låta samma amatör börja leka kirurg. Någon måtta får det vara med dagisfröknarnas yrkesstolthet...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag är för marknadsprissättning och det är givet att tillgång och efterfrågan måste styra.
Men konsekvenserna av att sätta en outbildad amatör på posten som förskolelärare kan ju knappast jämföras med konsekvenserna av att låta samma amatör börja leka kirurg. Någon måtta får det vara med dagisfröknarnas yrkesstolthet...

Självfallet, jag menade inte så och det antog jag alla förstod. Ber om ursäkt om det blev otydligt. Jag menar mer att lönen setts på efterfrågan av personal. Och lönen ska upp hos de inom vård och sjukhus, och jag tycker att en kirurg ska tjäna rejält mkt mer än mig (självfallet då de har än mer press att lyckas än jag, liv och död etc.) och längre utbildning etc. Och det är beklagligt om de inte gör det.

Sen är jag förskollärare och inte dagisfröken efter några års utbildning men jag förlåter dig ;)

Överlag kan vi konstatera att många tjänar för dåligt sett till det yrke de gör och att konsekvensen riskerar bli att vi står utan läkare, poliser etc. eller att kraven vid utbildning till dessa sänks avsevärt vilket inte är bra det heller i för stor del.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Självfallet, jag menade inte så och det antog jag alla förstod. Ber om ursäkt om det blev otydligt. Jag menar mer att lönen setts på efterfrågan av personal. Och lönen ska upp hos de inom vård och sjukhus, och jag tycker att en kirurg ska tjäna rejält mkt mer än mig (självfallet då de har än mer press att lyckas än jag, liv och död etc.) och längre utbildning etc. Och det är beklagligt om de inte gör det.

Sen är jag förskollärare och inte dagisfröken efter några års utbildning men jag förlåter dig ;)

Överlag kan vi konstatera att många tjänar för dåligt sett till det yrke de gör och att konsekvensen riskerar bli att vi står utan läkare, poliser etc. eller att kraven vid utbildning till dessa sänks avsevärt vilket inte är bra det heller i för stor del.
Agreed!
Tur man själv jobbar i privata sektorn och håvar in pengar utan liv och död-frågor. Typ.
Nej men seriöst så undrar jag ibland när någon ska syna bluffen och klippa i våra löner.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Agreed!
Tur man själv jobbar i privata sektorn och håvar in pengar utan liv och död-frågor. Typ.
Nej men seriöst så undrar jag ibland när någon ska syna bluffen och klippa i våra löner.

Alla jobb har ju en funktion, utan ditt fallerar säkert någon annans. Och härligt om du tjänar bra, det är positivt på många plan då mer pengar ofta leder till mer konsumtion etc. vilket gynnar andra yrken. Det är väll härligt att vi i jantesverige kan jobba och tjäna bra med pengar! En hög lön ska, i de flesta fall iaf, inte behöva ursäktas :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Agreed!
Tur man själv jobbar i privata sektorn och håvar in pengar utan liv och död-frågor. Typ.
Nej men seriöst så undrar jag ibland när någon ska syna bluffen och klippa i våra löner.
Skillnaden är att man sällan hör folk inom den privat sektorn som jobbar 50 timmar i veckan gnälla över hur tungt det är på jobbet, hur lite betalt de har osv.

Om lärarna jobbade 45 timmar i veckan, hade 18.000:-/mån och 4 veckors semester skulle jag ha lite mer förståelse för "gnället".
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Skillnaden är att man sällan hör folk inom den privat sektorn som jobbar 50 timmar i veckan gnälla över hur tungt det är på jobbet, hur lite betalt de har osv.

Om lärarna jobbade 45 timmar i veckan, hade 18.000:-/mån och 4 veckors semester skulle jag ha lite mer förståelse för "gnället".

I sak kan jag hålla med dig, gnäll kontra att faktiskt göra något åt sin arbetssituation är något som läraryrket har (och på många håll) är bra på. Tyvärr. Däremot att känna viss hopplöshet över en arbetssituation där det inte går utföra sitt arbete på bästa sätt/det sätt som önskas där förstår jag gnäll/uppgivenhet (ex genom för stora klasser, elever med behov av stöd negligeras pga resursbrist/hamnar i miljö ej lämplig för dem). Men det är mest sorgligt då det är en resursfråga från samhället. Finns dock än värre exempel som sjukvården, inte minst äldre, i besparingar.
 
Senast ändrad:
Ligger på nästan exakt 31k brutto, dock är det 5-skift så det tillägget är med.
27 år, Kemisk industri, ingen eftergymnasial utbildning.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det är väl inte så konstigt att folk på ett klockforum där, typ, 50% av medlemmarna har en rolle tjänar mer än medelsvennen
Du behöver knappast tjäna några större summor för ha råd med en Rolex,handlar mer om prioriteringar.
Sen sa jag inte att det var något konstigt, men en poll på ett internetforum är ju kanske inte något jag personligen hade tagit särskilt seriöst eller använt som någon form av riktlinje..
Hur sen du väljer att tolka/tro på den är ju upp till dig :)
 

Mudfold

Cartier
Du behöver knappast tjäna några större summor för ha råd med en Rolex,handlar mer om prioriteringar.
Sen sa jag inte att det var något konstigt, men en poll på ett internetforum är ju kanske inte något jag personligen hade tagit särskilt seriöst eller använt som någon form av riktlinje..
Hur sen du väljer att tolka/tro på den är ju upp till dig :)

Nej det har du helt rätt i, men jag tror ändå att att det i stor utsträckning är folk med pengar som drar sig till klockor och som utvecklar det till en hobby.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Du behöver knappast tjäna några större summor för ha råd med en Rolex,handlar mer om prioriteringar.
Sen sa jag inte att det var något konstigt, men en poll på ett internetforum är ju kanske inte något jag personligen hade tagit särskilt seriöst eller använt som någon form av riktlinje..
Hur sen du väljer att tolka/tro på den är ju upp till dig :)
Det snackas mycket om prioriteringar (av typ alla här) men seriöst, tror du att gruppen "personer med inkomst under 20.000" innehåller många Rolex-köpare?
 

Zingo

Rolex
Det snackas mycket om prioriteringar (av typ alla här) men seriöst, tror du att gruppen "personer med inkomst under 20.000" innehåller många Rolex-köpare?
Bland KS medlemmar eller "vanliga/normala människor"? Om KS så förekommer det nog en hel del, exempelvis studenter som prioriterar det. Bland icke KS anhängare troligen mindre troligt att det prioriteras.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Bland KS medlemmar eller "vanliga/normala människor"? Om KS så förekommer det nog en hel del, exempelvis studenter som prioriterar det. Bland icke KS anhängare troligen mindre troligt att det prioriteras.
Tror även här på KS, faktiskt. Svårt att formulera en poll (och att få de icke-Rolexprioriterande att svara), men jag tror att även bland klockintresserade så är det relativt få låginkomsttagare som prioriterar Rolexköp.

Sen - för att vidga frågan - så undrar jag hur många här som varit låginkomsttagare "på riktigt", och inte bara under studier eller i ungdomen med få utgifter? Jag bodde i ungdomen med min sambo samt ett barn och levde på en lön (19.000 har jag för mig). Vi behövde dessutom ha en bil.
Skulle jag bestämt mig för att "prioritera" köp av dyr klocka så hade jag möjligtvis kunnat spara in på julklapparna, men det kändes aldrig aktuellt.

Jag är ganska säker på att den typiske "dyrklocke-köparen" inte behöver prioritera så hårt, i alla fall inte så lång tid, för att köpa sin klocka, Rolex eller annan.

Nej, och det har jag väl inte sagt heller? :)
Nä, inte explicit 20.000, men att man inte behöver tjäna så bra, utan att det handlar om prioriteringar.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Trådens relevans bör förbises, men resultatet av undersökningen är ju knappast förvånande. Inte för mig i vilket fall. Men det är mina referensramar. Kolla gärna exempelvis på trådarna om kläder och what not här under Lifestyle... Folk har stäsh! Det går bra nu.
 
Vet inte om detta är rätt tråd men gör ett försök, har blivit erbjuden ett jobb med ca:5-7k (brutto så klart) mer i lön och tjänstebil. Hur mycket den extra lönen gör kan jag ju givetvis räkna ut själv men hur är det med tjänstebil? Har aldrig haft det men kikat en del på nätet men tycker det är svårt att skapa sig en bild av det ändå av någon anledning. Lönen ligger kring lite under 50k som det ser ut det kan ju ha viss relevans i frågan.

Undrar också lite hur det fungerar med soppa osv När man kör tjänstebil till och från kontoret, gissar att det är som för andra privatbilister dock.
 

demondave

Rolex
Vet inte om detta är rätt tråd men gör ett försök, har blivit erbjuden ett jobb med ca:5-7k (brutto så klart) mer i lön och tjänstebil. Hur mycket den extra lönen gör kan jag ju givetvis räkna ut själv men hur är det med tjänstebil? Har aldrig haft det men kikat en del på nätet men tycker det är svårt att skapa sig en bild av det ändå av någon anledning. Lönen ligger kring lite under 50k som det ser ut det kan ju ha viss relevans i frågan.

Undrar också lite hur det fungerar med soppa osv När man kör tjänstebil till och från kontoret, gissar att det är som för andra privatbilister dock.

Tjänstebilen kostar ju dig förmånsvärdet, som läggs på lönen så att skatten räknas på det högre beloppet. Soppa finns det olika upplägg för, men jag kan inte se att det finns någon anledning att arbetsgivaren ska betala det, det förmånsbeskattas nämligen med en uppräkningsfaktor.
Det du vill göra är att kolla igenom tjänstebilspolicyn, ryms laddhybrid eller ännu hellre ren elbil? Lägre förmånsvärde på sådana, och billigt bränsle. Betalar du bränsle själv mot reseräkning när du kör i tjänsten får du samma skattefria ersättning som för bensinbil, diesel har lägre milersättning. Klar uppsida för eldrift alltså. Då kan det vara ett riktigt bra sätt att ha bil kontra att äga själv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp