• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur mycket tjänar du?

Vad är din bruttomånadslön från förvärvsarbete?

• 0-9 999 kr

Röster: 58 7.1%
  • 10 000-19 999 kr

Röster: 25 3.0%
  • 20 000-29 999 kr

Röster: 115 14.0%
  • 30 000-39 999 kr

Röster: 259 31.6%
  • 40 000-49 999 kr

Röster: 159 19.4%
  • 50 000-69 999 kr

Röster: 112 13.7%
  • 70 000-99 999 kr

Röster: 42 5.1%
  • 100 000-199 999 kr

• > 200 000 kr

• Totala väljare
    820
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Grattis! Trygghet är viktigare än k*kmätning mot andra och deras utsagor om 30-40% högre löner än vad som hör till vanligheterna för yrkeskåren.

Tack! Minst sagt! Det är dock motiverande att se personer som har lyckats bra! Speciellt dom utan eftergymnasial utbildning på grund av min egen sits. Tyckte det onekligen lät lite Väl högt, men vad vet jag!

Jag är "fullutbildad" snickare i Göteborg och har ca 30k. I Västergötland tjänar polaren som är fullutbildad elektriker 32k. Så grattis! Du måste dragit en jävla lott :)

Grattis! Trygghet är viktigare än k*kmätning mot andra och deras utsagor om 30-40% högre löner än vad som hör till vanligheterna för yrkeskåren.

30 000 kr / månad är fortfarande riktigt bra för jobb som inte kräver högskoleutbildning. Men byggjobb har ju högre skaderisk, både för utslitning och olyckor, än många skrivbordsakademikerjobb, så i lönen ligger ju en viss kompensation för det antar jag.

Men att hitta "rättvisa" mellan yrken och löner är som sagt väldigt svårt, se mina tidigare inlägg om försöken till detta i DDR.

Det är klart att det finns jobb som ger 200k i månaden men att det skulle vara vanligt är nog lite överdrivet. Ovan är en visualisering över hur lönebilden ser ut i Sverige. 200tkr finns inte ens med på skalan, borde tala något för hurpass många som sitter på en sådan lön.

Eftersom jag råkar ha data för taxeringsår 2015:

Totalt 8.25m (taxerade?) invånare:
Ca 4600 tjänade över ca 2500000, av dom var 4000 män
3000 bodde i Stockholms Län (2700 män)
1500 bodde i Stockholms Kommun (1300 män)

Så typ 1 på 1750 invånare tjänade mer än 200k/månaden.

• Like
Reactions: Rey
Angående byggjobbarlöner, från 2014:

Finns det något inom bygg- och fastighetsbranschen som du tycker är helt fel och som du skulle vilja ändra på?

– Ja, absolut. Speciellt en sak och det är att byggarbetarna har för höga löner. Ersättningen måste sänkas. Det är inte rimligt att de tjänar 32.000–40.000 kronor i månaden medan lärare, metallarbetare, poliser och vårdanställda tjänar betydligt mindre. Då kostar dessutom ofta byggarbetarna pengar från det att de sätter sig i bilen. Vi kan inte ha det på det sättet.

http://www.fastighetsvarlden.se/insyn/portratt/pa-barrikaderna-lagre-byggloner/

Finns det något inom bygg- och fastighetsbranschen som du tycker är helt fel och som du skulle vilja ändra på?

– Ja, absolut. Speciellt en sak och det är att byggarbetarna har för höga löner. Ersättningen måste sänkas. Det är inte rimligt att de tjänar 32.000–40.000 kronor i månaden medan lärare, metallarbetare, poliser och vårdanställda tjänar betydligt mindre. Då kostar dessutom ofta byggarbetarna pengar från det att de sätter sig i bilen. Vi kan inte ha det på det sättet.

Du förefaller ha ett osunt intresse och en sällan skådad bitterhet över byggjobbare och deras löner.

Att kroppen sedan slits ut i förtid är ju inte någon höjdare heller.
Efterfrågan är ju hög, det är svårt att reglera nedåt då om inte det finns folk.

Du förefaller ha ett osunt intresse och en sällan skådad bitterhet över byggjobbare och deras löner.
Han har en bra poäng tycker jag.
Jag är helt för marknadsekonomi och att tillgång och efterfrågan får styra, men just jämförelsen mellan privata sektorns lågkvalificerade jobb och offentliga sektorns medelkvalificerade jobb blir lätt jobbig...
Det enkla svaret till individen som är bitter på sin egen lön som ssk, lärare, polis eller liknande är ju att byta jobb till något med högre lön. Det jobbiga för samhället är att när tillräckligt många gjort det kommer offentliga sektorn tvingas höja löner och sektorns utgifter därmed att öka medan privata sektorn kommer att ha större tillgång till arbetskraft som de därmed kan betala lägre löner till...
Å andra sidan blir det kanske mer vinstöverskott och mer skatt till staten... Hmm. Nån nationalekonomprofessornörd har säkert räknat ihjäl sig på detta tusentals gånger... bäst jag är tyst.

Att kroppen sedan slits ut i förtid är ju inte någon höjdare heller.
Efterfrågan är ju hög, det är svårt att reglera nedåt då om inte det finns folk.
En bidragande anledning till att "det inte finns folk" skulle ju kunna vara att de som utbildat sig till SSK, lärare etc hellre skriker och gör facebookuppror om sina loner än att ta makten over sin egen framtid och rösta med fötterna (dvs byta karriärval)...

En bidragande anledning till att "det inte finns folk" skulle ju kunna vara att de som utbildat sig till SSK, lärare etc hellre skriker och gör facebookuppror om sina loner än att ta makten over sin egen framtid och rösta med fötterna (dvs byta karriärval)...
De tenderar också, enligt statistik, att rösta på partier som vill minimera deras urval av arbetsgivare.

För det fungerar väldigt bra med skolor i privat regi, om dom inte går i konkurs det vill säga...
Ja. Det vill jag nog påstå. Det gäller vård, omsorg och skola.
Behovet och efterfrågan finns uppenbarligen och det är väl givet att en välskött verksamhet knappast blir sämre av att konkurrensen finns runt hörnet. Däremot finns det en inbyggd problematik i att mäta kvaliteten och säkerställa att rötägg som inte levererar rensas ut. Den problematiken försvinner dock inte för att kommuner och landsting blir ensamma på marknaden, snarare skulle de flesta icke-marxister hävda att en fri och konkurrensutsatt marknad gynnar konsumenten. En kommunal verksamhet som misskötts går sällan i konkurs, den fortsätter att suga skattemedel från dig, mig och alla andra.

Ja. Det vill jag nog påstå. Det gäller vård, omsorg och skola.
Behovet och efterfrågan finns uppenbarligen och det är väl givet att en välskött verksamhet knappast blir sämre av att konkurrensen finns runt hörnet. Däremot finns det en inbyggd problematik i att mäta kvaliteten och säkerställa att rötägg som inte levererar rensas ut. Den problematiken försvinner dock inte för att kommuner och landsting blir ensamma på marknaden, snarare skulle de flesta icke-marxister hävda att en fri och konkurrensutsatt marknad gynnar konsumenten. En kommunal verksamhet som misskötts går sällan i konkurs, den fortsätter att suga skattemedel från dig, mig och alla andra.

Du förstår väl att riskkapitalister som sätter skolor i konkurs, hämtar ut pengar och som erbjuder potentiella elever en laptop för att öka antal ansökande för att på så sätt få mer bidrag och därmed pengar också parasiterar skattemedel. Friskolor är finansierade av staten. Dom miljoner kronor som till exempel Jan Walther tjänade innan han försatte Walther-skolorna i konkurs, det är dina och mina pengar och det finns gott om exempel av vanvård från vård och skola. Notera att vi inte talar om privata skolor, dom är jag inte principiellt emot, till exempel internat som är finansierade av eleverna själva även om det har visat sig bli problematiskt för skolinspektionen, samma problematik är tydlig för religiösa alternativ.

För att göra problematiken ännu klarare så får man se på vad kapitalism har som slutmål, vilket är avkastning och överlevnad och ställa det i relation till att driva en skola eller en äldrevård. Det finns inte incitament nog för att skapa mjuka värden, det handlar inte om produktion, om nyckeltal eller om kunder. I en skola är man i egenskap av medborgare och i vård också, inte som kund. Det finns självfallet en poäng med konkurrens, men det går bara så långt, det finns inte hur många val som helst och att byta skola är inte samma sak som att byta försäkringsbolag. Om friskolor ska drivas som det görs idag så tycker jag personligen att dom ska få göra det men under väldigt strikta restriktioner, detta i sig kostar en del skattemedel eftersom skolinspektionen ska göra revision på varje enskild skola. Jag ser mycket hellre en skol- och vårdsatsning från staten, höj löner för lärare för att göra det till ett attraktivt yrke, skapa gemensamma riktlinjer för hur en skola ska drivas så att kvaliteten blir jämn.

Du förstår väl att riskkapitalister som sätter skolor i konkurs, hämtar ut pengar och som erbjuder potentiella elever en laptop för att öka antal ansökande för att på så sätt få mer bidrag och därmed pengar också parasiterar skattemedel. Friskolor är finansierade av staten. Dom miljoner kronor som till exempel Jan Walther tjänade innan han försatte Walther-skolorna i konkurs, det är dina och mina pengar och det finns gott om exempel av vanvård från vård och skola. Notera att vi inte talar om privata skolor, dom är jag inte principiellt emot, till exempel internat som är finansierade av eleverna själva även om det har visat sig bli problematiskt för skolinspektionen, samma problematik är tydlig för religiösa alternativ.

För att göra problematiken ännu klarare så får man se på vad kapitalism har som slutmål, vilket är avkastning och överlevnad och ställa det i relation till att driva en skola eller en äldrevård. Det finns inte incitament nog för att skapa mjuka värden, det handlar inte om produktion, om nyckeltal eller om kunder. I en skola är man i egenskap av medborgare och i vård också, inte som kund. Det finns självfallet en poäng med konkurrens, men det går bara så långt, det finns inte hur många val som helst och att byta skola är inte samma sak som att byta försäkringsbolag. Om friskolor ska drivas som det görs idag så tycker jag personligen att dom ska få göra det men under väldigt strikta restriktioner, detta i sig kostar en del skattemedel eftersom skolinspektionen ska göra revision på varje enskild skola. Jag ser mycket hellre en skol- och vårdsatsning från staten, höj löner för lärare för att göra det till ett attraktivt yrke, skapa gemensamma riktlinjer för hur en skola ska drivas så att kvaliteten blir jämn.
Jag instämmer i det mesta du skriver och visst är inte allt svart eller vitt. Det finns riktiga usla näringsidkare som försöker slå mynt av vår välfärd och skolsystemet. Det innebär inte att privatisering i sig är fel väg att gå.

Att höja lärarlöner för att öka attraktionskraften i yrket är mig veterligen en process som påbörjats, och det har redan resulterat i ändlösa diskussioner, håller och elände om hur orättvist det blir när inte precis alla lärare kan bli förstelärare och få ta del av potten. Sedan ska ju medlen räcka till också.
Höjda löner låter vackert men någonstans skall pengarna komma ifrån.

Vad du missar är att kommunala skolor drivs av ungefär samma saker. De har också budgetar som ska hållas och elever som ska lockas. Största skillnaden är att om de inte sköter sig så går de inte bara i konkurs. Istället för att förbättra sig och effektivisera så begär de bara mer av din inkomst istället.

Det finns massor av exempel på vanvård i offentlig sjuk- och äldrevård. Massor av exempel på kommunala skolor som missköter sig. Skillnaden är att när det omskrivs i tidningarna så är det ingen som tycker att driftsformen är särskilt viktig. Är det en privatägd inrättning som vansköts dock, ja då är det plötsligt oerhört viktigt att poängtera att det är vinstdrivande...

Erfarenhet och utbildning om man får fråga?
Min utbildning är egentligen redundant då den inte har med IT att göra, jag har studerat Statsvetenskap och Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds Universitet. Däremot har jag dom senaste tre-fyra åren arbetat i linjeroll på ett stort företag med IT-projekt, implementeringsprojekt, kravställare, testare och med affärssystem i synnerhet och började relativt nyligen som affärsystemskonsult, det vill säga applikationskonsult där jag nyttjar dom erfarenheterna jag har från kundsidan.

Min utbildning är egentligen redundant då den inte har med IT att göra, jag har studerat Statsvetenskap och Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds Universitet. Däremot har jag dom senaste tre-fyra åren arbetat i linjeroll på ett stort företag med IT-projekt, implementeringsprojekt, kravställare, testare och med affärssystem i synnerhet och började relativt nyligen som affärsystemskonsult, det vill säga applikationskonsult där jag nyttjar dom erfarenheterna jag har från kundsidan.
Ok, låter som en rolig roll.
Jobbar du i Sthlm, vilket/vilka affärssystem?

Yes, arbetar i Stockholm och arbetar med Microsoft-sviten, företrädelsevis Dynamics AX men även en del BI, CRM och så vidare. Det är väldigt nytt, började den första november men det är väldigt kul.
Har jobbat en del Mot Dynamics från andra sidan, brukar vara ett jävla helvete att få data som inte standard AX-data.

Precis! Och varför ha en massa olika leverantörer av t.ex. affärssystem? Det räcker ju med ett statligt, låt oss kalla det System1. Då slipper hela Sverige mjölkas av en massa konsulter som både är dyra och kostar onödigt mycket pengar! När väl staten tagit fram det optimalt effektiva och optimala kan sedan alla köra det!

Men egentligen, varför får privatpersoner ha företag och pengar egentligen? Lika bra att vi ger allt vi har till staten och så delar de ut till var och en vad vi behöver!

På tal om mjuka värden, jag har nog aldrig känt mig så kallt behandlad av något bolag eller företag som av landstiget. Och då inkluderar jag när jag som ung totalt ignorerades av de stroppiga försäljarna på Harrods.

Desto mer statlig inblandning, desto mer mjuka värden! Se på Nordkorea, där tar man hand om varandra!

Precis! Och varför ha en massa olika leverantörer av t.ex. affärssystem? Det räcker ju med ett statligt, låt oss kalla det System1. Då slipper hela Sverige mjölkas av en massa konsulter som både är dyra och kostar onödigt mycket pengar! När väl staten tagit fram det optimalt effektiva och optimala kan sedan alla köra det!

Men egentligen, varför får privatpersoner ha företag och pengar egentligen? Lika bra att vi ger allt vi har till staten och så delar de ut till var och en vad vi behöver!

På tal om mjuka värden, jag har nog aldrig känt mig så kallt behandlad av något bolag eller företag som av landstiget. Och då inkluderar jag när jag som ung totalt ignorerades av de stroppiga försäljarna på Harrods.

Desto mer statlig inblandning, desto mer mjuka värden! Se på Nordkorea, där tar man hand om varandra!
Gud, orkar inte samla mina krafter för att bemöta ett så endimensionellt och onyanserat inlägg.

Vad du missar är att kommunala skolor drivs av ungefär samma saker. De har också budgetar som ska hållas och elever som ska lockas. Största skillnaden är att om de inte sköter sig så går de inte bara i konkurs. Istället för att förbättra sig och effektivisera så begär de bara mer av din inkomst istället.

Det finns massor av exempel på vanvård i offentlig sjuk- och äldrevård. Massor av exempel på kommunala skolor som missköter sig. Skillnaden är att när det omskrivs i tidningarna så är det ingen som tycker att driftsformen är särskilt viktig. Är det en privatägd inrättning som vansköts dock, ja då är det plötsligt oerhört viktigt att poängtera att det är vinstdrivande...
Så är det självfallet, och jag tycker verkligen att en skola som har problem borde få mer stöd så att de kan förbättra och effektivisera sig för det är vad pengarna är till, skillnaden blir att för en friskola så resulterar det i att en skola läggs ned och att eleverna behöver byta skola. Jag säger på inget sätt att den offentliga sektorn fungerar som sig bör, utan istället att det är rimligt utifrån en normativ ståndpunkt, skola och vård bör man inte kunna tjäna pengar på, utan resurserna som ges ska användas till patient respektive elev. Att det finns offentliga inrättningar som inte fungerar är inte ett argument för att privatisera, utan en politisk fråga om resurser, lönebild, kunskapsutveckling, ambitionsnivåer och verklighet. Jag tror att dom flesta, inklusive mig själv har erfarenhet av dåligt bemötande både från offentliga och privata aktörer, men för mig betyder det inte att all sjukvård ska privatiseras om jag upplever en dålig leverans av tjänst från ett offentligt sjukhus, det betyder att det rent politiskt inte sköts som sig bör. Jag utgår inte heller från mig själv, ni kan självfallet sätta era barn i en privat skola, låt oss säga Lundsberg och betala för det, eller utnyttja privat premiumvård vilket jag själv gör och betalar för. Men den vanliga medborgaren som inte har möjlighet till det måste ha en sund lägstanivå på både skola och hälsa. Vad man kommer se i fortsättningen om privatisering fortgår är att det kommer finnas väldigt bra alternativ som fungerar väl, samt dom sämre, på samma sätt som den kapitalistiska maskinen sorterar ut vad som fungerar och vad som inte fungerar så kommer samma sak ske inom skola och vård. Skillnaden är att om du försöker slå dig in på en marknad med ett eget företag och inte lyckas så är det dina egna pengar, om en privat aktör försöker driva en skola halvdant så är det våra gemensamma pengar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp