Du förstår väl att riskkapitalister som sätter skolor i konkurs, hämtar ut pengar och som erbjuder potentiella elever en laptop för att öka antal ansökande för att på så sätt få mer bidrag och därmed pengar också parasiterar skattemedel. Friskolor är finansierade av staten. Dom miljoner kronor som till exempel Jan Walther tjänade innan han försatte Walther-skolorna i konkurs, det är dina och mina pengar och det finns gott om exempel av vanvård från vård och skola. Notera att vi inte talar om privata skolor, dom är jag inte principiellt emot, till exempel internat som är finansierade av eleverna själva även om det har visat sig bli problematiskt för skolinspektionen, samma problematik är tydlig för religiösa alternativ.
För att göra problematiken ännu klarare så får man se på vad kapitalism har som slutmål, vilket är avkastning och överlevnad och ställa det i relation till att driva en skola eller en äldrevård. Det finns inte incitament nog för att skapa mjuka värden, det handlar inte om produktion, om nyckeltal eller om kunder. I en skola är man i egenskap av medborgare och i vård också, inte som kund. Det finns självfallet en poäng med konkurrens, men det går bara så långt, det finns inte hur många val som helst och att byta skola är inte samma sak som att byta försäkringsbolag. Om friskolor ska drivas som det görs idag så tycker jag personligen att dom ska få göra det men under väldigt strikta restriktioner, detta i sig kostar en del skattemedel eftersom skolinspektionen ska göra revision på varje enskild skola. Jag ser mycket hellre en skol- och vårdsatsning från staten, höj löner för lärare för att göra det till ett attraktivt yrke, skapa gemensamma riktlinjer för hur en skola ska drivas så att kvaliteten blir jämn.