• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur mycket tjänar du?

Vad är din bruttomånadslön från förvärvsarbete?

• 0-9 999 kr

Röster: 58 7.1%
  • 10 000-19 999 kr

Röster: 25 3.0%
  • 20 000-29 999 kr

Röster: 115 14.0%
  • 30 000-39 999 kr

Röster: 259 31.6%
  • 40 000-49 999 kr

Röster: 159 19.4%
  • 50 000-69 999 kr

Röster: 112 13.7%
  • 70 000-99 999 kr

Röster: 42 5.1%
  • 100 000-199 999 kr

• > 200 000 kr

• Totala väljare
    820
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag bor i en mindre stad, billigaste lägenheten just nu är ca 500 000, dyraste 6 000 000+
Jag tror att det är en klassisk missuppfattning att det är så billigt att bo i småstäder. Dessutom är de flest föreningar inte så starka och månadsavgifterna ganska höga.
Är inte så att man måste ha 0 i lån, men det är förmodligen lättare att skaffa sin första lya? Procentuellt lär ju inte folk på annan ort än Stockholm vara lika högt belånade?

Nope, däremot ålderspensionsavgift betalar jag. Kan dock spara privat till pension vilket blir avdragsgillt. Jag är 23, singel och skuldfri med sug på fler dinkor i dagsläget så pensionspar får vänta :)
När jag var 19 och precis startat eget så ringde banken och frågade om jag var intresserad av att börja pensionsspara... "Ehm, näe... Jag är nitton..." :D

Såhär nästan 10 år senare är det fortfarande ingen privatpension i sikte, min tanke är att om man ser fram mot pensionen så har man fel jobb. :pompus:

Är inte så att man måste ha 0 i lån, men det är förmodligen lättare att skaffa sin första lya? Procentuellt lär ju inte folk på annan ort än Stockholm vara lika högt belånade?

Så är det absolut. Man kan väl se belåningsgrad i olika områden via hitta tror jag. Små städer är bra om du vill ha hus, då kan du få jättemycket hus för en relativt låg summa. Själv hyr jag lägenhet :)

Hus verkar dock jobbigt. Ansträngande. Usch.

Ja, fy! Det är därför jag hyr en lägenhet, hittar ingen lämplig att köpa. Hus går att hitta imorgon. Här nedan ser du ett klassiskt villakvarter där jag bor. :)
Screenshot_2016-11-09-20-10-02-1.png

Det, försäkringspremier, transport (parkering+trängselskatt) exempelvis
Transport bör väl dock kunna genomföras billigare. I mindre orter har man ju ofta långt att köra till
Visst kan lönerna tyckas höga i storstäder men jävlar så mycket dyrare det är att leva här också. Jag låg tydligen på 97% men när jag jämför min levndadstandard exempelvis med den umgängeskrets jag hade i gymnasiet i lilla staden jag bodde då så verkar de klara sig med hälften av min lön och ändå bo likadant, åka samma bilar, åka samma semestrar osv
Jag är överlag ganska skeptisk till detta. På mitt företag har man för det första lönepåslag på ca: 5k när man är stationerad i Stockholm och de verkar ha hur mycket pengar som helst då de fikar, lunchar och äter middag ute allt som oftast. Det är något jag verkligen inte har råd med trots boende i mindre stad. Mitt boende ligger på ca: 10k/mån då bor jag i bostadsrätt som inte är något speciellt och byggd på 80-talet. Bränsle lägger vi en del på då det inte finns vettiga kollektivalternstiv mm

Transport bör väl dock kunna genomföras billigare. I mindre orter har man ju ofta långt att köra till
Tunnelbana och pendeltåg fungerar nästan enbart i riktning norr-syd. Ska man på tvären i stan tar det lätt dubbelt så lång tid att åka kollektivt som med bil. Då är det bara att slanta upp för parkering (garage i innerstan 2500kr/mån) och trängselskatter 35kr/passage = 1400kr i månaden. Där försvann din löneskillnad direkt :(

(Det här är förstås inte statistiskt säker vetenskap och det finns hur mycket variationer som helst men jag är rätt fast övertygad att skillnaden i levnadsstandard inte på långa vägar är lika stor som löneskillnaden brutto storstad/landsbygd)

Ja, fy! Det är därför jag hyr en lägenhet, hittar ingen lämplig att köpa. Hus går att hitta imorgon. Här nedan ser du ett klassiskt villakvarter där jag bor. :)
Screenshot_2016-11-09-20-10-02-1.png

Här i sthlmföorten är snittinkomsten 37000 och belåning på 3,4M. Nu ligger snittpriset en bit över belåningen men iaf. Högt belånade är vi i relation till inkomsten

Tunnelbana och pendeltåg fungerar nästan enbart i riktning norr-syd. Ska man på tvären i stan tar det lätt dubbelt så lång tid att åka kollektivt som med bil. Då är det bara att slanta upp för parkering (garage i innerstan 2500kr/mån) och trängselskatter 35kr/passage = 1400kr i månaden. Där försvann din löneskillnad direkt :(

(Det här är förstås inte statistiskt säker vetenskap och det finns hur mycket variationer som helst men jag är rätt fast övertygad att skillnaden i levnadsstandard inte på långa vägar är lika stor som löneskillnaden brutto storstad/landsbygd)
Stämmer säkerligen överlag. Det finns fördelar/nackdelar med allt :)

Här i sthlmföorten är snittinkomsten 37000 och belåning på 3,4M. Nu ligger snittpriset en bit över belåningen men iaf. Högt belånade är vi i relation till inkomsten
Ligger på ungefär samma i mitt område, 38k snittinkomst och 2.9m belåning. Intressanta intressen, Utförsåkning, Golf, Fotboll, Bild-/ljudanläggningar,Värdepapper och värdepappersaffärer, Ny teknik i vardagslivet. :D

Statistik kan vara rejält missvisande. Enligt hitta.se statistik är snittbelåningen 1.8m i området där jag bor och snittinkomsten 28.000. I mitt område finns inte ett hus till salu under 6.500.000kr. Det rår man fasen inte runt på 28k i månaden. Inte heller sparar man ihop 4mkr kontant med den lönen...

H
Ligger på ungefär samma i mitt område, 38k snittinkomst och 2.9m belåning. Intressanta intressen, Utförsåkning, Golf, Fotboll, Bild-/ljudanläggningar,Värdepapper och värdepappersaffärer, Ny teknik i vardagslivet. :D
Hittar bara median för min stad men den är 22k :)
Som jämförelse så kostar ett hus där man inte behöver blåsa ut allt kring 2.7-3msek

Studerar men jobbar också helg på nattklubb. Tjänar cirka 15000kr / månad. Jobbar även lite hos pappa vissa vardagar när jag hinner. Räcker gott och väl till min livsstil + sparande:)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp