• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur mycket tjänar du?

Vad är din bruttomånadslön från förvärvsarbete?

• 0-9 999 kr

Röster: 58 7.1%
  • 10 000-19 999 kr

Röster: 25 3.0%
  • 20 000-29 999 kr

Röster: 115 14.0%
  • 30 000-39 999 kr

Röster: 259 31.6%
  • 40 000-49 999 kr

Röster: 159 19.4%
  • 50 000-69 999 kr

Röster: 112 13.7%
  • 70 000-99 999 kr

Röster: 42 5.1%
  • 100 000-199 999 kr

• > 200 000 kr

• Totala väljare
    820
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Från och med 2015 om jag inte misstar året så kan du inte dra av på deklarationen för skatteavdrag. Tidigare kunde du dra av 12000kr per år, det innebär att du skattar dubbelt, alltså innan insättning samt vid utbetalning. Således ett värdlöst sätt att spara på, därför bättre att amortera eller investera i annat t ex klockor!

Från och med 2015 om jag inte misstar året så kan du inte dra av på deklarationen för skatteavdrag. Tidigare kunde du dra av 12000kr per år, det innebär att du skattar dubbelt, alltså innan insättning samt vid utbetalning. Således ett värdlöst sätt att spara på, därför bättre att amortera eller investera i annat t ex klockor!
Javisst. Om vi utgår ifrån att amortera är bättre än börsen och att lösöre som klockor kommer ha en bättre värdeutveckling... Köp du på.

Ska lätta kolla i tråden om framtida spekulanter på klockor har postat, då kanske all prutmån ryker direkt när man ser lönen :D

Javisst. Om vi utgår ifrån att amortera är bättre än börsen och att lösöre som klockor kommer ha en bättre värdeutveckling... Köp du på.
Men kom igen nu, du fattar väl poängen, vad är det för trist underton? Jag skriver klockor i och med att vi är på ett klockforum, för den gemene spararen är det bra att sprida ut det mellan allt från sparande i fonder, aktier samt amortering, men poängen är att from 2015 beskattas du dubbel i och med att du inte kan dra av det på deklarationen. Men... pensionsspara på du.

Jag bor i en mindre stad, billigaste lägenheten just nu är ca 500 000, dyraste 6 000 000+
Jag tror att det är en klassisk missuppfattning att det är så billigt att bo i småstäder. Dessutom är de flest föreningar inte så starka och månadsavgifterna ganska höga.
Hur litet är litet? :) Jag har en sambo från jönköping så har en pet peeve att titta på lägenheter där och måste erkänna att med 6'' skulle man komma långt där. Då är det inte ens en "liten" stad....

Men kom igen nu, du fattar väl poängen, vad är det för trist underton? Jag skriver klockor i och med att vi är på ett klockforum, för den gemene spararen är det bra att sprida ut det mellan allt från sparande i fonder, aktier samt amortering, men poängen är att from 2015 beskattas du dubbel i och med att du inte kan dra av det på deklarationen. Men... pensionsspara på du.
Nej jag beskattas inte dubbelt eftersom jag har sparandet i ISK och KF. Och jag sparar ca 75% av inkomsten. Inte till pension utan till friheten att göra vad jag vill. Smajleyfejs.

Nej jag beskattas inte dubbelt eftersom jag har sparandet i ISK och KF. Och jag sparar ca 75% av inkomsten. Inte till pension utan till friheten att göra vad jag vill. Smajleyfejs.
Det där får du gärna göra en tråd om :) Tror vi är många som är nyfikna på hur man underhåller ett klockintresse samt sparar på den nivån ;)

Man börjar med att tjäna bra. Vi lever inte påvert men:
Inte bo i Sthlm.
Inte låna till konsumtion.
Inte köpa massa skit.
Gifta sig med likasinnad.
Jag bommar ju punkt 1, men resten tycker jag ju jag är duktig på. Men finns inte på kartan att jag skulle fixa det utan att leva på nudlar. Då kör jag inte ens bil...

Tidigare var IPS väldigt populärt som privat pensionssparande. Så svar ja, du beskattas inte med t ex ISK, det var själva poängen, men kanske bör förtydliga att jag menade privat pensionssparande enligt "den gamla normen" med IPS där du kunde dra av på deklaration samt att du ej hade tillgång till IPS:en innan 55års ålder.

Jag bommar ju punkt 1, men resten tycker jag ju jag är duktig på. Men finns inte på kartan att jag skulle fixa det utan att leva på nudlar. Då kör jag inte ens bil...
Jag har bil plus förmånsbil, hus och ett gäng ungar. Så nyckeln är att ha koll.
Men visst hjälper det att vi båda tjänar ok samt att min fru är billig i drift. Pengar går till resor och familjegrejer, inte LV-väskor och bjäfs.

Tidigare var IPS väldigt populärt som privat pensionssparande. Så svar ja, du beskattas inte med t ex ISK, det var själva poängen, men kanske bör förtydliga att jag menade privat pensionssparande enligt "den gamla normen" med IPS där du kunde dra av på deklaration samt att du ej hade tillgång till IPS:en innan 55års ålder.
Jag förstod det. Men om man fortfarande stoppar in pengar i ett IPS nu får man skylla sig själv. Och pension kan man spara till utan ett låst skal. Det krävs bara karaktär.

Bor i en stad med ~ 40k invånare, söker jag på hitta så verkar man haft det bättre än andra då man jobbade, student nu för tiden. Medelinkomst är 21k men snittbelåningen dock enbart 207k och "våra" intressen är "styrketräning, film, spela dataspel/tv-spel, jämställdhetsfrågor, andra länders kultur, gympa och workout, följa populära tv-serier, konst, utförsåkning och modenyheter."

För att bidra till pensionsfrågan så sparar jag fortfarande 400kr i månaden och gjort sen jag fick fast jobb vid 21 års ålder. Sen diverse aktiehandel med blandad framgång. Hoppas på en tidig och rik pension :D

Ingen aning om vad folk som är 22 år gamla gör. :)
Mm, hade för mig att du är typ där. Ung, jämfört med mig i alla fall.
Jag har hittat på (jävligt faktabaserat...) att fram till ungefär 24-25 är det ganska få som har heltidskneg. Många i den gruppen hade "ju" tidigare möjlighet att ha välbetalda industrijobb, men den typen av jobb verkar ha minskat.
Jag kan definitivt ha fel...

Här i sthlmföorten är snittinkomsten 37000 och belåning på 3,4M. Nu ligger snittpriset en bit över belåningen men iaf. Högt belånade är vi i relation till inkomsten

Ovanstående är sökt på person 20m bort i mitt område. Tog mig själv och fick 37000 och 2,5M i snitt. Rätt vanskligt mätverktyg. Hade iof inte gissat något annat :)

Tidningsprenumerationer?:
Vanliga intressen är utförsåkning, golf, fotboll, bild-/ljudanläggningar, värdepapper och värdepappersaffärer, ny teknik i vardagslivet, vin och vinprovning, längdskidåkning, privatekonomiska frågor och gympa och workout.

Yep. Behövs väl för fanken knappt lån för att köpa en lägenhet på mindre ort, och här sitter väl alla på 7-siffriga belopp.
Vi sålde vårt hus i en medelstor stad och köpte ett hus på landet,
Jag bor i en mindre stad, billigaste lägenheten just nu är ca 500 000, dyraste 6 000 000+
Jag tror att det är en klassisk missuppfattning att det är så billigt att bo i småstäder. Dessutom är de flest föreningar inte så starka och månadsavgifterna ganska höga.
Vi flyttade från en relativt ny villa i en mellanstor stad till ett litet samhälle där vi köpte ett riktigt fräscht parhus med nyrenoverat kök, ny stor altan och rejäl tomt. Vi gav 140.000:- och avgiften till föreningen är på 3.400:- per månad, inkl värme. Till råga på allt så har jag numera 4 mil till jobbet istället för 7,5 så vi sparar ca 10.000:- per månad på den flytten!
Att min lilla dotter får ett betydligt bättre liv är en bonus som inte går att mäta i pengar...

Vi sålde vårt hus i en medelstor stad och köpte ett hus på landet,

Vi flyttade från en relativt ny villa i en mellanstor stad till ett litet samhälle där vi köpte ett riktigt fräscht parhus med nyrenoverat kök, ny stor altan och rejäl tomt. Vi gav 140.000:- och avgiften till föreningen är på 3.400:- per månad, inkl värme. Till råga på allt så har jag numera 4 mil till jobbet istället för 7,5 så vi sparar ca 10.000:- per månad på den flytten!
Att min lilla dotter får ett betydligt bättre liv är en bonus som inte går att mäta i pengar...
Låter härligt!

Men måste vara ett rejält litet samhälle om man får det där för 140k. Har ungefär detsamma i liten stad var dock ej renoverat och ingen altan och liten liten tomt men fick ändå pynta x10 samt avgift på 5k :)

Känns som att det handlar mer om inställning. Första jag gjorde efter studenten -12 var att skaffa ett heltidsjobb. Dagens snorungar har ingen arbetsmoral öht.
Beror ju självklart på vad man vill göra, men deltids-fifflandet blir värre och värre för varje år med tanke på att ingen reglerar bemanningsföretags-utnyttjandet på ett vettigt sätt än. Det är by no means omöjligt, men det är inte helt enkelt för alla heller. Tror det är det som gör att lönestatistiken för unga ser ut som det gör. Ja, och att många pluggar såklart.

Låter härligt!

Men måste vara ett rejält litet samhälle om man får det där för 140k. Har ungefär detsamma i liten stad var dock ej renoverat och ingen altan och liten liten tomt men fick ändå pynta x10 samt avgift på 5k :)
Japp, ett litet samhälle i Dalsland men det finns en Konsum, en bio och en pub i byn så det går ingen nöd på oss;-)

Jag tycker att jag svarade när jag beskrev att anledningen till att platserna inte kan ökas ohindrat är att det krävs handledare för att utbilda läkare, något som saknas idag och även tidigare. En läkare som undervisar en student förlorar tid från att vårda patienter.

Att vi skulle ersatt de 1 000 läkarna med importerad arbetskraft från fattigare länder är inte helt sant. Det finns fortfarande en stor läkarbrist och det är snarare så att erfarna och duktiga sköterskor tar över traditionella läkaruppgifter (såsom diabeteskontroller, uppföljning av Waran-behandling). Dock har vi relativt sett ganska många läkare i Sverige per invånare. Vår tid läggs dock till stor del på administration. Jag har kolleger från andra länder som på vårdcentral där med lätthet klarar av 60 patienter per dag och upplever att de har mycket att göra nu när de tar 10 i Sverige. Det är i stora delar ett strukturellt problem snarare än en reell brist.

Klart det är omoraliskt att för egen vinnings skull dra ner antalet utbildningsplatser för att driva på löneutvecklingen. Jag upplever dock din text som en generell misstro mot läkare när du pratar om bristande moral och hög svansföring och tar upp över 20 år gamla exempel på detta. Jag var varken med i facket eller hade gått ur mellanstadiet när dessa beslut fattades.

Tycker du att 45 000 kronor per månad är för hög lön för en läkare som dagligen har ansvar för liv och död, hälsa och välmående för sina medmänniskor och fattar och tar ansvar för livsavgörande beslut flera gånger dagligen? Om du jämför med andra yrken där man tjänar motsvarande lön, tycker du att mitt arbete är mindre värt?

Samma argument som @Swordthain har jag fått från en god läkarvän, det är inte så enkelt att bara öka antalet platser på utbildningen, det är mer som ska till.

Jag blir inte det minsta upprörd över att en underläkare har 45k i månaden, dock är läkar och sjuksköterskekåren väldigt duktig på att bara räkna grundlön och "glömma bort" alla tillägg som finns...

Jag ser inga problem med att man som underläkare tjänar 45 000 kr, men som min utläggning om löner i t.ex. DDR visar, så är det väldigt svårt att säga vad "rätt och rättvis" lön är. Det jag tycker är problematiskt med läkarnas löner är HUR de kommit dit, genom det djupt omoraliska att lobba för minskat antal utbildningsplatser, i ett land med växande och åldrande befolkning. Det blir inte mindre omoraliskt när det handlar om en yrkesgrupp som annars gillar att prata om sin goda etik och moral. Och hur mycket har ändrats till idag? Läkarna verkar mer bekymrade över hur kvaliteten skulle skulle kunna påverkas vid fler utbildningsplatser, än de problem som uppstår pga läkarbristen...

Sjävklart kan det innebära svårigheter att bygga ut antalet utbildningsplatser, men någon gång måste man ju ta "smällen". Dessutom måste läkarna förstå att deras trovärdighet i frågan, dvs antalet utbildningsplatser, är mycket låg, pga hur de agerat historiskt.

Själv skulle jag gärna se en diskussion kring hur mycket sämre läkarna från de svenska lärosätena skulle bli om man dubblade antalet utbildningsplatser, jämfört med hur vi hanterar frågan idag. Idag tar vi in läkare som har bristande kunskaper i svenska (och eventuellt medicin *) eller svenskar som utbildats i utlandet, där troligtvis utbildningskostnaden per plats är mycket lägre än i Sverige, och de tränas in i ett helt annat vårdsystem än vad vi har i Sverige.

*
"Bara var sjätte utomeuropeisk läkare har tillräckliga kunskaper för att ta läkarexamen i Sverige. Av de 431 läkare som under de senaste fyra åren gjort Socialstyrelsens grundläggande prov i sin helhet har bara 65 godkänts i alla delar."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6394027

Beror ju självklart på vad man vill göra, men deltids-fifflandet blir värre och värre för varje år med tanke på att ingen reglerar bemanningsföretags-utnyttjandet på ett vettigt sätt än. Det är by no means omöjligt, men det är inte helt enkelt för alla heller. Tror det är det som gör att lönestatistiken för unga ser ut som det gör. Ja, och att många pluggar såklart.
Jag är fast anställd på en av Sveriges största industrier, där cirka hälften av alla arbetare "på golvet" är anställda via bemanning. De byts ut oftare än mina underkläder, med vissa undantag. Tyvärr.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp