• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inlägg nr 4000 från TiE

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Höll helt på att missa detta faktum. Kan ju inte spilla inlägg 4000 på en gilla-post. Något bättre får det bli. Det blir heller ingen tävling, men en resumé får jag försöka mig på.
(Kan redan nu konstatera att merparten av klockorna är inlåsta på annat håll, bara som info.)

Klocksamlandet började för 9 år sedan, 2008, då längtan efter en första klocka av rang blivit tillräckligt stor. Det blev en Breitling Chrono Cockpit.

Breitl DSC_0360.jpg

Den följdes av ett fickur från Breitling-Laederich som daterar runt 1860. Fungerar fint efter lite renovering. Dessa finns mer beskrivna här: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-söndag-v-8.35844/

Samma år köpte jag två gamla Breitlings till:

2-trk9ya6.jpg

3-dHNo8uA.jpg

Denna har senare sålts och tack vare @Aurum hade vi då upptäckt att boetten var av typen Clamshell. En av de allra första vattentäta kronografboetterna från 1930-talet.

Under 2009 införskaffades ett antal enklare ur från ebay och tradera. Flera av dem presenterade här: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-lördag-v-8.35816/

2010 Väcktes ett visst begär efter en klocka med öppen tavla, blev en Baume & Mercier Classima Executives från tyskland. Fick stanna i två år innan den såldes.

DSC_0232.JPG

Breitlingsuget fortsatte och en B-1:a införskaffades som sedermera övertogs av sonen

5-DSC_0378.JPG

2011 kom och ett annat sug tillfredställdes, nämligen månfas, i form av en Longines Master. Såldes två år senare och nu hittar jag inte en enda bild på klockan. Sålde den 3 dagar innan jag gick med i Klocksnack (2013). Men 2011 var också året när vi började samla på Sjöö Sandström. Frugan först, men jag följde efter med en Tonneau och Skydiver 2012.

DSC_0604.JPG

2012 hittade jag TimeToTalk och efter ett tags läsande, gick jag med 11 september. Nästan ironiskt att det var just det datumet! Tog ett tag att upptäcka KS.

Det blev 2013 och äntligen fick jag tag på graalen, en Navitimer från 1966. Hade försökt hitta någon från 1955 men de är orimligt dyra. Senare skrev jag lite historia om dessa:
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-måndag-v-8.35623/

ImageUploadedByTapatalk1374861963.753001.jpg

Köpte också en svarttavlad B-1:a av @Ricrob.
Så, äntligen gick jag med i Klocksnack 9 Maj

8 September tog jag mod till mig ochh skrev: https://klocksnack.se/threads/att-samla-breitling.11413/ med historien bakom samlandet.

9-OFNd306.jpg

I oktober följde det en jämförelse B1-an och Skydivern: https://klocksnack.se/threads/en-jämförelse-skydiver-och-breitling.13187/

10-RtTZRwv.jpg

Men innan dess hade vi haft en fantastisk 1-årsfest på Klocksnack. Många bilder är bortplockade från den tråden https://klocksnack.se/threads/klocksnack-1-År-officiell-kalastråd.13049/ men inte den här klassikern (min Navitimer lägger lite lojt bandet på pappret):

11-JAvRfhq.jpg

2014 startade med ett förvånande inköp på Nymans Västeråsrea. Bjässen Zenith Deffy Classic. El Primeroverken är fantastiska och jag fick till lite av deras historia också: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-tisdag-v-8.35661/

12-DSC_0193.JPG

Klocksnack hade en vårfest 2014 där Rob hade skänkt en Movado att auktioneras till förmån för BCF. Jag ropade hem den. Sedan fick den gå vidare till dottern

13-DSC_0815.jpg

Sommaren fortsatte med ytterligare ett Breitlinginköp, en Aerospace på rea hos NK.

14-DSC_0808.jpg

Och dessutom en till Sjöö Sandström från Kaplans. Den något sällsynta UTC Extreme Black Gold II.

15-image2.JPG

Frugan hade också blivit skapligt biten och under året utökade hon sin Bulgarisamling. Den beskrev vi lite i denna tråd: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-onsdag-v-8.35712/

16-DSC_0185.JPG

Sedan blev det 2015 och det var under februari som vi körde den då något traditionella ”Dagens klocka” sväng. Först @aleks och sedan @Rozzy och sist, lilla jag. Det var sannerligen inte lätt att följa dessa två herrar. Blev 7 trådar och de som inte tagits upp ovan är dessa:

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-torsdag-v-8.35747/ om Sjöö Sandström

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-fredag-v-8.35788/ om Aerospace

Annars blev det året ett Rolexår då jag testade två varianter. Började med en enkel Precision

17-DSC_0303.jpg

Följt av en Submariner 16613T. Den paketöppningen beskrev jag här:

https://klocksnack.se/threads/paketöppning-rolex-16613t-submariner-tvåton-med-blå-tavla.39966/

18-2015-02-09 399.jpg

Men ingen av dem finns kvar längre. Mot slutet av 2015 insåg jag att det saknades en Sjöö Sandström Chronolink. Fick tag på en hos Kaplans.

19-004.JPG

Fortsättning följer......

Bilagor

• 4-DSC_0424.JPG
    4-DSC_0424.JPG
    114.4 KB · Visningar: 20
  • DSC_0395.JPG
    DSC_0395.JPG
    154.3 KB · Visningar: 22
Sedan kom 2016 vilket jag redan beskrivit på annat ställe men det får bli en repris.

Jag kan inte på något sätt påstå att året var lugnt. Snarare smått hysteriskt med mina mått mätt.

Eftersom jag inte är någon flippare så har alla nya stannat men ändå har några gamla fått lämna.

Det började faktiskt med att frugan fick tag på sin drömklocka på en Kaplansauktion i mars.

En Jaeger-Le Coultre Reverso Duetto från 1999 i guld.

IMG_8722.JPG

I princip samtidigt köpte jag min första Seiko av Hook, en Seiko 5

IMG_8731.JPG

Sedan gick det några månader och Ernesto hade köpt sin Jaeger- Le Coultre MasterCalendar Meteroit

Ny från Nymans. Jag lät honom förstå att om han skulle flippa den var jag intresserad. Och det tog

inte lång tid. Vi gjorde ett byte och lite pengar emellan och inom en månad var den min.

IMG_8868.JPG

IMG_8878.JPG

Det blev sommar och en semesterresa gick till London. Rea på Selfridges. Och där råkade jag hitta

denna underbara Zenith El Primero, så elegant som dressur.

IMG_9220.JPG

Hade lagom hunnit hem så var det dags för nästa inköp. Padi-träffen hos Klockmaster i Globen.

Trevlig GTG där man gick hem med en av de första exemplaren i Europa (vill vi tro i alla fall)

Det blev mao min andra Seiko.

IMG_9305.JPG

Under sommaren hade jag lagt en intresseanmälan på Sjöö Sandströms jubileumsklocka åt Krons och

gick i väntans tider. Tänkte därför ta det lugnt.

Det blev ytterligare en resa till London och när jag gick förbi ett juvelerarfönster så låg den där. En

klocka jag länge varit sugen på, nämligen Tag Heuers Monaco med blå tavla. Kortet fram igen och

den var min.

image TH.jpg

Så närmade vi oss årets slut och jag började misströsta beträffande Sjöö Sandström men till slut kom

det en inbjudan till releasedagen den 15/12. Äntligen fick jag min Royal Black Copper nummer 2 av

50 som jag hade tecknat mig för vid Krons 50 års-event.

IMG_9882.JPG

En mycket lämplig julklapp till mig själv.

Framme vid 2017 och det hände inte så mycket. Men ett försök att få tag på en tidig Chronolink med Boforsverk resulterade i att den jag hade blev utbytt mot en blåtavlad med nr 345. Men tyvärr var verket utbytt.

20b-IMG_2187.JPG

Sedan skedde en viss försäljning för att skapa förutsättning till köp av en Rolex som jag tänkte skulle kunna stanna ett tag. I augusti inhandlades en GMT Master II, 116713LN från Krons.

21-IMG_2501.JPG

Och nu är detta året snart till ända och 4,5 års medlemskap i KS har alltså resulterat i 4000 inlägg.

Alltid något……….

Och nu lite fler bilder

20-IMG_3479.JPG

xx103.JPG

xxIMG_0723.JPG

xxIMG_1970.JPG

xxIMG_2413.JPG

xxIMG_2308.JPG

xxIMG_2313.JPG

xxIMG_2999.JPG

Bilagor

• xxIMG_0723.JPG
    xxIMG_0723.JPG
    229.3 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:
Snyggt! Man blev nästan lite inspirerad av att göra ett liknade inlägg vid nästa jämna tusental (fast 3000 som ligger närmast för min del) Jag hade en tävling vid 1000 inlägg om jag minns rätt men det var några år sedan.

• Like
Reactions: TiE
Härlig läsning och trevliga bilder. Du har jobbat på i större takt än vad jag varit medveten om. Jag får försöka ta mig tid att följa Dagens.. och Vad gör du nu-trådarna bättre.

• Like
Härlig läsning farbror!

Och vilken resa du har gjort, fantastisk! Har även haft äran att få träffa dig några gånger, du är en mycket trevlig person som jag gärna träffar på fler gånger och tuggar klockor med!

Och kul att du delar med dig @TiE !

Senast ändrad:
  • Like
Sedan kom 2016 vilket jag redan beskrivit på annat ställe men det får bli en repris.

Jag kan inte på något sätt påstå att året var lugnt. Snarare smått hysteriskt med mina mått mätt.

Eftersom jag inte är någon flippare så har alla nya stannat men ändå har några gamla fått lämna.

Det började faktiskt med att frugan fick tag på sin drömklocka på en Kaplansauktion i mars.

IMG_8722.JPG

IMG_8731.JPG

Sedan gick det några månader och Ernesto hade köpt sin Jaeger- Le Coultre MasterCalendar Meteroit

Ny från Nymans. Jag lät honom förstå att om han skulle flippa den var jag intresserad. Och det tog

inte lång tid. Vi gjorde ett byte och lite pengar emellan och inom en månad var den min.

IMG_8868.JPG

IMG_8878.JPG

Det blev sommar och en semesterresa gick till London. Rea på Selfridges. Och där råkade jag hitta

IMG_9220.JPG

Hade lagom hunnit hem så var det dags för nästa inköp. Padi-träffen hos Klockmaster i Globen.

Trevlig GTG där man gick hem med en av de första exemplaren i Europa (vill vi tro i alla fall)

IMG_9305.JPG

Under sommaren hade jag lagt en intresseanmälan på Sjöö Sandströms jubileumsklocka åt Krons och

Det blev ytterligare en resa till London och när jag gick förbi ett juvelerarfönster så låg den där. En

klocka jag länge varit sugen på, nämligen Tag Heuers Monaco med blå tavla. Kortet fram igen och

den var min.

image TH.jpg

Så närmade vi oss årets slut och jag började misströsta beträffande Sjöö Sandström men till slut kom

det en inbjudan till releasedagen den 15/12. Äntligen fick jag min Royal Black Copper nummer 2 av

IMG_9882.JPG

Framme vid 2017 och det hände inte så mycket. Men ett försök att få tag på en tidig Chronolink med Boforsverk resulterade i att den jag hade blev utbytt mot en blåtavlad med nr 345. Men tyvärr var verket utbytt.

20b-IMG_2187.JPG

Sedan skedde en viss försäljning för att skapa förutsättning till köp av en Rolex som jag tänkte skulle kunna stanna ett tag. I augusti inhandlades en GMT Master II, 116713LN från Krons.

21-IMG_2501.JPG

Och nu är detta året snart till ända och 4,5 års medlemskap i KS har alltså resulterat i 4000 inlägg.

Alltid något……….

Och nu lite fler bilder

20-IMG_3479.JPG

xx103.JPG

xxIMG_0723.JPG

xxIMG_1970.JPG

xxIMG_2413.JPG

xxIMG_2308.JPG

xxIMG_2313.JPG

xxIMG_2999.JPG
Bra jobbat @TiE och fin samling. Har också letat ett årsur från -55 (i sanning ett gott år:)), men svårt. :)

• Like

IMG_8722.JPG

IMG_8731.JPG

IMG_8868.JPG

IMG_8878.JPG

IMG_9220.JPG

IMG_9305.JPG

den var min.

image TH.jpg

IMG_9882.JPG

20b-IMG_2187.JPG

21-IMG_2501.JPG

Alltid något……….

Och nu lite fler bilder

20-IMG_3479.JPG

xx103.JPG

xxIMG_0723.JPG

xxIMG_1970.JPG

xxIMG_2413.JPG

xxIMG_2308.JPG

xxIMG_2313.JPG

xxIMG_2999.JPG
Detta kvalitetsinlägg förtjänar mer än ett tryck på gilla.
Tack för att du delar med dig av din resa och din samling och lycka till i den fortsatta jakten! (För jag misstänker att du inte tänkte sluta med ditt samlande?)

• Like
Snyggt och gratulerar till post 4K+!:)

Men, är det mitt eller ditt minne som sviker? Har inte du haft en SS royal capital också?

D4CE8904-A0BA-4F9B-AB73-8CFEA64E71A3.jpeg

• Like
Härlig läsning och trevliga bilder. Du har jobbat på i större takt än vad jag varit medveten om. Jag får försöka ta mig tid att följa Dagens.. och Vad gör du nu-trådarna bättre.
Dagens klocka insomnade efter 2015, tyvärr. Det var kul läsning under trista vinterkvällar. Men kräver en rejäl arbetsinsats, så det kan vara svårt att få kandidater som har möjlighet att sätta av tiden. Bara denna tråd satte stopp för mina inlägg i en vecka (ville ju inte passera 4000;))

Härlig läsning farbror!

Och vilken resa du har gjort, fantastisk! Har även haft äran att få träffa dig några gånger, du är en mycket trevlig person som jag gärna träffar på fler gånger och tuggar klockor med!

Och kul att du delar med dig @TiE !
Tack, alltid kul att träffas, grabben :)

Detta kvalitetsinlägg förtjänar mer än ett tryck på gilla.
Tack för att du delar med dig av din resa och din samling och lycka till i den fortsatta jakten! (För jag misstänker att du inte tänkte sluta med ditt samlande?)
Tack, slut på jakten lär det nog aldrig bli, men man får sansa sig ibland.

Tillbaka
Topp