• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IPhone : Vem uppgraderar till Ip6 eller Ip6 plus ?

Nu som vill ha en mindre Iphone får hoppas svenska operatörerna tillåter elektroniska SIM-kort (eller vad det heter) som behövs för att iwatch ska bli en telefon. ;)

Jag upplever att en Iphone känns piggare längre än vad Samsungs motsvarigheter gör. Jag sa inte hur en Iphone X fungerar om 2 år, jag sa att en Samsung är seg efter 2 år. Jag tycker telefonen är piss redan som ny så du behöver inte slösa din energi. Jag är en Apple fanboy på grund av att Samsung inte kan göra ordentliga UIs i sina telefoner. Trevlig kväll påre.

Du skrev att iPhone X inte levereras med UI lagg eller är oanvändbar efter 2 år. Då påstår du dig ha en aning om hur den fungerar efter 2 år, eller hur? o_O
"En samsung är seg efter 2 år" - ok.

Men snälla, fäll ned androidpungen och landa, vad försöker du att säga? Att Note 4 har triljoner mer minne ergo bättre? Android har ungefär minneshanteringen från helvetet jämfört med iOS, för att jämföra en sak. Ungefär som att skryta om multithreadprestanda när nästan allt sker singlethread.

Det är ju du som har spänt upp din lilla Apple-pung; "iPhone X är väl utan tvekan den mest avancerade mobiltelefonen som någonsin gjorts".

Är det rimligt att påstå det när en enkel jämförelse mellan S8 & iPhone X säger något annat? :)

Nya iphone x är ju hur ball och het som helst, på papper. Nu inväntas det barnsjukdomar som ska inträffa, innan man bestämmer sig för ett köp. Nu när den rent prismässigt är i linje med, eller motsvarande en njurförsäljning. Vill man säkerligen försäkrar sig om att det är rätt att offra en. :nailbiting::D

Dock är jag nyfiken hur faceID står sig mot en enäggstvilling. Lite som att de skulle kunna låna varandras ID, och skylla på varandra. Vid en händelse av brott. :rolleyes:

Det går nog lika bra med en bild på personen då finger print går att fejka med en skanner (gäller samtliga id scanners pc /mobiler/vissa inpaserings scanners) ;)

Sen id scanner faceID / Pc/ Xbox/ Ps med flera Tänk Snowden :wideyed: Tejpa camen på laptopen :hilarious: hehe

//Simon

Senast ändrad:
Du skrev att iPhone X inte levereras med UI lagg eller är oanvändbar efter 2 år. Då påstår du dig ha en aning om hur den fungerar efter 2 år, eller hur? o_O

Det är ju du som har spänt upp din lilla Apple-pung; "iPhone X är väl utan tvekan den mest avancerade mobiltelefonen som någonsin gjorts".

Är det rimligt att påstå det när en enkel jämförelse mellan S8 & iPhone X säger något annat? :)
Tidigare erfarenheter visar ju tydligt att Samsung inte kan göra UIs som är laggfria eller en telefon som behåller sin kvickhet speciellt länge. Den blir seg som en gammal laptop. Som sagt sluta lägg energi på mig, jag vill inte ha en laggdroid telefonen oavsett hur super duper coola siffror en spec visar när telefonen är skit att använda.

Tidigare erfarenheter visar ju tydligt att Samsung inte kan göra UIs som är laggfria eller en telefon som behåller sin kvickhet speciellt länge. Den blir seg som en gammal laptop. Som sagt sluta lägg energi på mig, jag vill inte ha en laggdroid telefonen oavsett hur super duper coola siffror en spec visar när telefonen är skit att använda.

Nu har du skitit i att svara på min fråga typ 3 gånger. Svårt eller? :D

Är en telefon tekniskt avancerad för att den har mycket minne eller bautaskärm? Förstår inte riktigt ditt resonemang faktiskt. Då kan man väl sätta in 256 GB ram i en 3310 så är den världens mest tekniskt avancerade telefon, den har ju 42 gånger mer minne än Note 8! Eller sätta in en gammal CPU med hög klockfrekvens, den är ju klart bättre än Note 8:s CPU, den har högre megahertz! Trots att Note 8:s CPU kan göra betydligt mer instruktioner per klockcykel.

Jag är ledsen men du har inte den tekniska förståelsen som krävs i den här diskussionen.

Senast ändrad:
Inte Iphone men Nokia alla gå att ringa med Ja dessa är gamla modeller (tror att jag la upp dessa enligt tids intervall då dessa kom ut typ)
:D Bilden är tagen med en iphone 5

Om det är någon som vill köpa så dra ett pm vet jag ;)
(Express Nokian är inte till salu använder den som mp3 spelare i bland)

//Simon

Vilken nostalgi-kick! Har själv ägt 2-3 av dessa tidigare vill jag minnas. Fantastiska för sin tid :)

Ang. S8 mot X så anser jag att den sån jämförelse är värdelös. Mycket handlar om hur pass optimerat allt är, software-mässigt. Tyckte detta urklipp fr. The Verge kändes passande; och något jag håller med om.

"But if Apple has shown one thing time and again with every iPhone generation, it’s that optimization of hardware and software matter just as much — if not more — than the hard numbers of which phone has more RAM, which is why Apple’s phones tend to perform so well, even with comparatively weaker hardware."
https://www.theverge.com/circuitbre...x-vs-samsung-galaxy-8-android-spec-comparison

Android är ett bra OS, men det saknar en del att önska, särskilt livslängden av OS'et. Har själv ägt Androidbaserade telefoner och det var knakigt, trots sina "specs". iOS är där så pass bättre optimerat och vill tro att det är anledningen till en lång livslängd; ex. min gamla iPhone 4S håller sig fortfarande bra med iOS 9 :) (Ingen anledning till att uppgradera, och det är en självklarhet att inte göra det heller).

Senast ändrad:
Måste säga att jag börjar tveka på iPhone. 10K för en produkt med en "tillfredställande" livstid på 2år börjar bli sjukt. 1/6 av en submariner, just saying....

Sen det sjukaste av allt. Dom skröt upp att den har stöd för "fast charging" men glömde nämna att vi måste hosta upp ytterligare 85$ för en laddare och sladd som stödjer det. För det gör nämligen inte den medföljande.

Måste säga att jag börjar tveka på iPhone. 10K för en produkt med en "tillfredställande" livstid på 2år börjar bli sjukt. 1/6 av en submariner, just saying....

Sen det sjukaste av allt. Dom skröt upp att den har stöd för "fast charging" men glömde nämna att vi måste hosta upp ytterligare 85$ för en laddare och sladd som stödjer det. För det gör nämligen inte den medföljande.
Ligger mycket i det du säger, har själv kört iPhone länge men blir troligtvis nåt annat nästa gång. Finns Android telefoner som presterar bra för 5-6000.

Är en telefon tekniskt avancerad för att den har mycket minne eller bautaskärm? Förstår inte riktigt ditt resonemang faktiskt. Då kan man väl sätta in 256 GB ram i en 3310 så är den världens mest tekniskt avancerade telefon, den har ju 42 gånger mer minne än Note 8! Eller sätta in en gammal CPU med hög klockfrekvens, den är ju klart bättre än Note 8:s CPU, den har högre megahertz! Trots att Note 8:s CPU kan göra betydligt mer instruktioner per klockcykel.

Jag är ledsen men du har inte den tekniska förståelsen som krävs i den här diskussionen.

Du får gärna berätta när jag sagt att S8 är mer avancerad pga "bautaskärm" eller "mer minne".

Sen får du ännu mer gärna förklara vad som gör iPhone X till världens mest avancerade telefon just nu, du som är expert :happyhappy:

@Zuuki

Väntar fortfarande på ditt svar om hur iPhone X fungerar om 2 år :wtf:

Du får gärna berätta när jag sagt att S8 är mer avancerad pga "bautaskärm" eller "mer minne".

Sen får du ännu mer gärna förklara vad som gör iPhone X till världens mest avancerade telefon just nu, du som är expert :happyhappy:

@Zuuki

Men sluta nu, du skrev "
Som du kan se är Noten iprincip bättre på precis alla punkter samt billigare. Men visst, iPhone X är utan tvekan den mest avancerade telefonen som släppts :rolleyes:" och så hänvisade du till en "spec compare", som inte ens visar det du påstår förutom typ att Note har lite större skärm och högre upplösning (sen är den 0,5 gånger så stor och kör AMOLED istället för OLED också, två olika displaytekniker men specsmässigt ser X OLED ut som något i hästväg.). Vet inte ens varför jag diskuterar med ett Androidtroll.

@Zuuki

Garanterat bättre än skiten som Samsung släpper idag då dom är skit redan från första dagen man använder den. Nöjd? :p

Har aldrig testat en Android utan lagg bara när man scrollar på blocket, detta är den enda anledningen till varför jag väljer iPhone.

Varför ska dom lagga så förbannat, eller är det bara jag som märker detta???

Har aldrig testat en Android utan lagg bara när man scrollar på blocket, detta är den enda anledningen till varför jag väljer iPhone.

Anledningen att jag med hatar dom, inget flyt alls. Förstör hela intrycket, känns som en snik telefon för 1000 spänn.

Vill inte argumentera för eller emot, har Android privat av en enkel anledning. Priset. Men tycker Samsung S7 som jag nu haft i snart 1 år fungerat felfritt.

Det jag gillar med iPhone är att man inte kan pilla så mycket. Med Android kan man ändra precis allt, vilket medföljer att man aldrig blir nöjd med utseendet. :p

Andriod vs. iOS verkar vara ett känsligt ämne fortfarande.. :eek:

Lär säkert byta till X när sjuan är redo för pension. Jäkligt nöjd än! Så lär inte hänga på dörren hos telefonnasaren

Köpte en Oneplus 5 igår i nödväntan på iPhone X eftersom jag s[lde min iPhone 7 Plus s[ nu har jag first hand experience av hur en ny Andriod k'nns.

Än så länge helt ok. Scroll i appar som webbläsare och Facebook är inte alls lika smooth som på en iPhone 7 Plus men det kanske man kan vänja sig med. I övrigt känns det än så länge rätt snappy, som diskuterat tidigare är fingeravtrycksläsaren, när den läser rätt, så snabb att jag ibland undrar om det ens finns någon låsskärm. Däremot har den ibland inte hittat fingeravtrycket på första försöket vilket aldrig händer med iPhone 7+.

Just nu längtar jag tillbaka till flytet i iOS men bytet skedde snabbt så jag har två månader på mig att se om Android kanske växer för mig, även om alla saker som fick mig att byta från S7 Edge till iPhone 7+ fortfarande finns kvar...

Senast ändrad:
Men sluta nu, du skrev "
Som du kan se är Noten iprincip bättre på precis alla punkter samt billigare. Men visst, iPhone X är utan tvekan den mest avancerade telefonen som släppts :rolleyes:" och så hänvisade du till en "spec compare", som inte ens visar det du påstår förutom typ att Note har lite större skärm och högre upplösning (sen är den 0,5 gånger så stor och kör AMOLED istället för OLED också, två olika displaytekniker men specsmässigt ser X OLED ut som något i hästväg.). Vet inte ens varför jag diskuterar med ett Androidtroll.

Skämtar du med mig eller? Du börjar med att skriva att iPhone X utan tvekan världens mest avancerade telefon, då svarar jag med en jämförelse av specsen samt att Samsung edgar de flesta av specsen.

Väntar fortfarande på vad du menar gör iPhone X till världens mest avancerade telefon, av ren och skär nyfikenhet - eftersom jag inte hittar någon annan som påstår att det "utan tevkan" är så.

Skämtar du med mig eller? Du börjar med att skriva att iPhone X utan tvekan världens mest avancerade telefon, då svarar jag med en jämförelse av specsen samt att Samsung edgar de flesta av specsen.

Väntar fortfarande på vad du menar gör iPhone X till världens mest avancerade telefon, av ren och skär nyfikenhet - eftersom jag inte hittar någon annan som påstår att det "utan tevkan" är så.
Vadå edgar? A11 Bionic påstås vara 30 % snabbare än A10 i single thread (som redan är betydligt snabbare än Qualcomm 835 vid single core) och 70 % snabbare i multithread samt 30 % snabbare GPU (vilket varit det enda området som AndroidCPU:er har varit starka i). https://hothardware.com/news/apple-a11-bionic-processor-crushes-challengers-benchmark-leak

Den har en OLED-panel som tycks lösa problemet med dålig ljusstyrka i OLED-paneler och specsmässigt ser otrolig ut, dessutom så nära "all screen" man kan komma, tidigare har ju lösningen varit att ändå ha kvar ett fält antingen ovan eller nedanför för att husera sensorer etc, detta är inbyggd i ett litet infällt fällt i skärmen.

ARkit tillsammans med kameran tycks erbjuda augmented reality i en helt annan klass än vad konkurrenterna erbjuder, se exempelvis actiondemot från keynote och den avancerade face trackingen i Snapshat jämfört med "vanlig face tracking".

Ansiktsigenkänning som faktiskt är säker och inte går att lura med foton samt maskininlärning för att lära systemet förändringar i ansiktet såsom skägg, mössa, halsduk etc, och som fungerar i mörker, dessutom med användning av Apples secure enclave som bör tillförsäkra mycket hög säkerhet.

Portrait mode även på frontkameran inkl. nya portrait lightning.

Sjukt att lägga såhär mycket energi på dig.

Alltså är du ett troll? Jag har redan skrivit att det är lagg och inget flyt i telefonen vilket gör att jag inte gillar telefonen. Vad ska vi diskutera angående det? Gå och lägg dig.

Det är ju du som trollar. Först citerar du mig, sen när jag svarar tillbaka ber du mig att "sluta" och vägrar svara på frågor om dina påståenden. Sen benämner du en konkurrent till din älskling som skit x2 - klart du är styrd av dina känslor.

Vadå edgar? A11 Bionic påstås vara 30 % snabbare än A10 i single thread (som redan är betydligt snabbare än Qualcomm 835 vid single core) och 70 % snabbare i multithread samt 30 % snabbare GPU (vilket varit det enda området som AndroidCPU:er har varit starka i). https://hothardware.com/news/apple-a11-bionic-processor-crushes-challengers-benchmark-leak

Den har en OLED-panel som tycks lösa problemet med dålig ljusstyrka i OLED-paneler och specsmässigt ser otrolig ut, dessutom så nära "all screen" man kan komma, tidigare har ju lösningen varit att ändå ha kvar ett fält antingen ovan eller nedanför för att husera sensorer etc, detta är inbyggd i ett litet infällt fällt i skärmen.

ARkit tillsammans med kameran tycks erbjuda augmentet reality i en helt annan klass än vad konkurrenterna erbjuder, se exempelvis actiondemot från keynote och den avancerade face trackingen i Snapshat jämfört med "vanlig face tracking".

Ansiktsigenkänning som faktiskt är säker och inte går att lura med foton med maskininlärning för att lära systemet förändringar i ansiktet såsom skägg, mössa, halsduk etc, och som fungerar i mörker, dessutom med användning av Apples secure enclave som bör tillförsäkra mycket hög säkerhet.

Portrait mode även på frontkameran inkl. nya portrait lightning.

Sjukt att lägga såhär mycket energi på dig.

Tack för ett vettigt svar! Jag ska själv göra lite mer research innan jag återkommer.

Det är ju du som trollar. Först citerar du mig, sen när jag svarar tillbaka ber du mig att "sluta" och vägrar svara på frågor om dina påståenden. Sen benämner du en konkurrent till din älskling som skit x2 - klart du är styrd av dina känslor.

Tack för ett vettigt svar! Jag ska själv göra lite mer research innan jag återkommer.
Jag sa att du inte behöver lägga energi på att försöka övertyga mig då jag redan har en åsikt om Samsungs telefoner oavsett vad du länkar för specs till dom. Jag anser det är skit då telefonen är hackig och laggig redan från att den är ny. Jag är klar med dig iallafall.

Jag sa att du inte behöver lägga energi på att försöka övertyga mig då jag redan har en åsikt om Samsungs telefoner oavsett vad du länkar för specs till dom. Jag anser det är skit då telefonen är hackig och laggig redan från att den är ny. Jag är klar med dig, du är nog i fel tråd till att börja med.

Telefonen är ju inte hackig och laggig redan från att den är ny. Så det är snarare din uppfattning som är skit.

Tillbaka
Topp