• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

jakebarnes

Cartier
Pang, sa det, för lagkamraten.
E59249BA-937D-4033-B8F5-02ADFCBF551C.jpeg
 

Veratio

Cartier
Är det någon som använder/har någon bygelrepeter? Funderar på en Marlin 1894 i antingen .357 eller .44.

99.93 procent för att leka med, inte för att använda seriöst.

Marlin.jpg


Helt ny, så man slipper de problem Marlin hade under några år.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som använder/har någon bygelrepeter? Funderar på en Marlin 1894 i antingen .357 eller .44.

99.93 procent för att leka med, inte för att använda seriöst.

Marlin.jpg


Helt ny, så man slipper de problem Marlin hade under några år.
Jag har den du visar på bilden. En Marlin sbl i kaliber 45-70.
Riktigt kul bössa att skjuta med!!
Jag använder den till jakt och ”lek” sköt upp för älgjakten och sköt Björnpasset med den, uppskattat på banan ;)
Riktigt trevlig att gå med i skogen då den är så kort. Jag tycker den lämpar sig bäst som hundförare bössa vid jakt efter Björn/gris. Eller eftersök. Har även skjutit ett x antal älgar med min, samt rådjur. Blir inte så mycket köttförstlrning pga långsam kula.
Riktigt kul bössa att ha i garderoben!!
Jag har inte haft några problem med min bössa.
Rekommenderar den, men inte som enda vapen. Men det var inte heller din avsikt om jag förstod rätt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Inte kommit igång ordentligt än p.g.a. skäl.
Men nu jä..., drevjakt på söndag.

Sköt in bössan med jakt-ammo för en vecka sedan, testade sedan lite på älgbanan. Lite högt då jag sköt in med jakt-ammo på 100m, så allt i sin ordning. :)
Blaser R8, Zeiss V6 och en Stalon Victor.

 

Lorre23

Omega
Har under många år tänkt att ta jägarexamen men har tyvärr aldrig blivit av.. Så nu känner jag att det är dags att ta tag i det och har tänkt att göra det ”privat” alternativt att ta en intensivkurs. Är det någon som har erfarenhet av Jägareförbundets distanskurs e-jakt? Kan man kontakta provledare själv och boka tid för teori/skjutprov eller hur funkar det?
 

JohnDoe

Rolex
Har under många år tänkt att ta jägarexamen men har tyvärr aldrig blivit av.. Så nu känner jag att det är dags att ta tag i det och har tänkt att göra det ”privat” alternativt att ta en intensivkurs. Är det någon som har erfarenhet av Jägareförbundets distanskurs e-jakt? Kan man kontakta provledare själv och boka tid för teori/skjutprov eller hur funkar det?
Beror ju lite på var du bor och vilka möjligheter som finns där. Kontakta den lokala jaktskytteklubben och se vad de har att erbjuda. Jägareförbundet brukar ha bra koll. Har ingen erfarenhet från deras e-utbildning men den är nog helt ok.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Det har jag inget svar på. Kanske mest estetiskt, det ser ut som ett kikarsikte? Får undersöka.
Men bra funkar det.
En kvart efter att jag la ut bilden sa det pang. En bock, knall och fall.
Åhh, grattis!! Härligt :)
Jag har själv skjutit med Hunter siktet på skjutningaf och det var trevligt! Men började funderar efteråt om det var någon skillnad på det.
Trevlig kväll!
 

jakebarnes

Cartier
Tack!
Aldrig funderat på, de har ju ett tiotal modeller, men rödpunkt är ju rödpunkt liksom. Vi får undersöka!

Från Aimpoints hemsida:
VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN AIMPOINTS OLIKA JAKTPRODUKTER?

Aimpoints produktserie för jakt och sportskytte omfattar 9000-, Hunter- och Micro-serien. Dessa har olika längd och utförande. Principen är samma för alla modeller. Ingen förstoring, sikta med båda ögonen öppna och obegränsat ögonavstånd. Olika längd på dessa sikten är för olika längd på vapnet som de skall monteras på.

9000-serien och Hunter-serien monteras på vapen med 2 ringar. CompC3 använder en bredare ring och Micro-serien har integrerade fästen vilket gör att det inte behövs extra ringar.”
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Från Aimpoints hemsida:
VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN AIMPOINTS OLIKA JAKTPRODUKTER?

Aimpoints produktserie för jakt och sportskytte omfattar 9000-, Hunter- och Micro-serien. Dessa har olika längd och utförande. Principen är samma för alla modeller. Ingen förstoring, sikta med båda ögonen öppna och obegränsat ögonavstånd. Olika längd på dessa sikten är för olika längd på vapnet som de skall monteras på.

9000-serien och Hunter-serien monteras på vapen med 2 ringar. CompC3 använder en bredare ring och Micro-serien har integrerade fästen vilket gör att det inte behövs extra ringar.”
Tack!! Jag har funderat lite kring detta! Tack för att du tog dig tiden!!
Märkligt ibland att man kan fundera på fakta, trots att det bevisligen är så enkelt att ta fram numera ;)
Då behöver jag inte köpa ett Hunter sikte nu i alla fall :)
 
Topp