Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dagens jakt efter älg och vildsvin gav ingen vidare utdelning. Endast ett vildsvin, en stor galt ville visa upp sig och sprang med hunden bakom sig in i förgårnde såt.
Annars så var det obs på 1 dov. Räv. 26 rådjur...
Jag är riktigt nöjd med min!Är sjukt sugen på en 1895 SBL. Den på WB auktionen drog naturligtvis iväg. Verkar som det får bli en ny.
Jo köpeammon är löjligt dyr här i Sverige. Helt annat pris i USA. Har laddpress redan så räknar med att ammopriset blir acceptabelt behöver bara komplettera med 45-70 verktyg.Jag är riktigt nöjd med min!
Jag har haft den några år nu. Gillar att den är så kort! Lätt att gå med. Bra vid trånga pass. Så är den väldigt rolig att skjuta med!
Jag köper ammunition av en kille som handladdar. Köpammunitionen är gaska dyr och ofta avsedd för de äldre bössorna, alltså dåligt med kraft i.
Lite osäker vad jag kör med för kula men tror det är en 405 grains kula, plattnos. Älgar och vildsvin faller fint med stora ingångshål, men då kulan är långsam så förstör den inte mer än någon annan kula.
Har även skjutit rådjur med den, större ingångshål men anser inte att det blev mer förstört, se bild.
Det blir bara ett hål, inget splitter.
Härligt stort grattis bättre att jaga än jobba!!Småviltsjakt som resulterade i en bock för mig.
Tackar! Var lite tveksam till Rådjursjakt med hagel innan, mycket som ska stämma. Men denna dag stämde allt för migHärligt stort grattis bättre att jaga än jobba!!
Jakt med hagel är trevligt! Inte att förakta!Tackar! Var lite tveksam till Rådjursjakt med hagel innan, mycket som ska stämma. Men denna dag stämde allt för mig
Sådär ja vackert!!
Den får man vara nöjd med!
Snyggt! Stort grattis.
Den får man vara nöjd med!
Från skott till trofé.
Det var det jag anade, har bara varit lat i väteperoxid-jakten då de starkare varianterna verkar vara lite terrorstämplat. Något hum om ungefär hur länge det ska ligga med 12%? Jag är lite nojig att förstöra skallen, vore tråkigt. Vill dock göra allt själv så jag lär mig till nästa gång.Kanske lägger mig i men prova fukta bomull med väteperoxid och lägg mot ben. Akta hornen...
Nja..Låt det ligga iaf över natten. Lite beroende på hur vit du vill att skallen ska bli.
Du har rätt i att det mycket väl kan gå för långt men sannolikt inte med 12%. Jag brukar göra så men om man är extra försiktig så är det aldrig fel med att ha koll på processenNja..
Jag skulle nog göra det under dagen och bevaka processen. Vilken styrka det är på blekmedel påverkar blekninsprocessen. Blir det för lång tid luckras kraniet upp och blir skört och det kan till och med bli så att det blir helt förstört.
Jag använde mig utav Väteperoxid och en pensel.Vad använde du för att bleka skallen? Ska montera min första älg men har fastnat på bleknings-steget.
Stegade upp dagen efter och då var det 180 meter. Lätt att fel på avstånd. Av utrymmesbrist i frysen får bara filéerna plats. Hade gärna behållit det andra för det ger god smak i grytan.Det blev annat än orrar i dag. Fick syn på en fin tjädertupp som satt i skogen ca 130 meter bort. Vågade inte smyga närmare och tog ett skott med min Anschuts 22 WMR laddad med hålspets. Det gick bra som ni ser. Brukar skjuta mest orrar men när tjädertupp visar sig får man passa på.