• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Stegade upp dagen efter och då var det 180 meter. Lätt att fel på avstånd. Av utrymmesbrist i frysen får bara filéerna plats. Hade gärna behållit det andra för det ger god smak i grytan.

20181127_143150.jpg
20181127_144333.jpg
Tjäder är riktigt gott!! Min morbror gör en riktigt god gryta! Jag får nog åka och skjuta en tjäder nu i vinter och bjuda in mig på middag :)
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er. Som rejäl nybörjare inom detta område har jag idag grovstyckat mitt första rådjur och inser att det nog behövs en köttkvarn i det bbitska hemmet... :)

Gillar tanken på att mala för hand så önskar tips på funktionella och prisvärda manuella köttkvarnar från er som är mer erfarna inom området. Hit me!

20181229_114717.jpg
20181229_124236.jpg
 

jwh

Omega
Hej på er. Som rejäl nybörjare inom detta område har jag idag grovstyckat mitt första rådjur och inser att det nog behövs en köttkvarn i det bbitska hemmet... :)

Gillar tanken på att mala för hand så önskar tips på funktionella och prisvärda manuella köttkvarnar från er som är mer erfarna inom området. Hit me!

20181229_114717.jpg
20181229_124236.jpg
Snyggt! Bra jobbat!

Personligen tycker jag manuella köttkvarnar är estetiskt snyggare, men kräver en en del kärlek och mycket arbete vid malning.
Jag skulle börja med en elektrisk och om du vill nörda in dig framöver så kan du titta på manuella.
Om du lägger 1500-2500 så får du en kvarn med hög klass, Keenwood, Bosch och Philips skulle jag titta på. Fokus för mig är en stark motor och backfunktion, men de har det flesta idag.
 

Npl

Omega
2-Faktor
Hej på er. Som rejäl nybörjare inom detta område har jag idag grovstyckat mitt första rådjur och inser att det nog behövs en köttkvarn i det bbitska hemmet... :)

Gillar tanken på att mala för hand så önskar tips på funktionella och prisvärda manuella köttkvarnar från er som är mer erfarna inom området. Hit me!

20181229_114717.jpg
20181229_124236.jpg

Håller med ovan talare. Har malt ner några hamburgare innan de åkt på grillen med manuell kvarn men där går gränsen. Ska man mala mer så är en elektrisk mycket smidigare så skulle rekommendera det!
 
  • Like
Reactions: jwh

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Hej på er. Som rejäl nybörjare inom detta område har jag idag grovstyckat mitt första rådjur och inser att det nog behövs en köttkvarn i det bbitska hemmet... :)

Gillar tanken på att mala för hand så önskar tips på funktionella och prisvärda manuella köttkvarnar från er som är mer erfarna inom området. Hit me!

20181229_114717.jpg
20181229_124236.jpg
Har prövat kvarnar från Bosch, och något annat standard märke, men den gamla hushållsassistenten med köttkvarnstillbehöret är bättre.
Kör nu dock med en köttkvarn från lantmännen. Den maler som en kvarn ska. Den är lite större men inte särskilt mycket dyrare.
Orka stå och skära allt i små strimlor för maskinen inte orkar när man ska mala låt säga 50 kg. Även när man ska mala 10 kg så är der skönt med en maskin som maler på bra.
Det är min åsikt :)
 

JohnDoe

Rolex
Shoppade mina första bössor härom dagen. Behöver ett skåp så om någon vill bli av med ett Nor-Lyx HL6 eller annat i samma storlek är jag spekulant.
AE869F46-53D7-4BEF-AB52-4B9989FCB01A.jpeg
Grattis, ser att du handlade hos WB. Min favoritleverantör av ”kul” saker. Köpte mitt skåp (S1500premium) på esafe. Smidigt med ett 150kg+ skåp som inte måste bultas. https://esafe.se/sortiment/vapenskap/ Har kompletterat med ett par gratisskåp från blocket som är SS3492 klassade. Brukar söka 3492 på blocket och ofta finns det billiga/gratis skåp i lite större modell om man är beredd att bära lite med ett par-tre (fyra) kompisar. Man kan aldrig ha för många skåp.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Sauer är fina vapen, skall du köpa ett skåp rekommenderar jag ett Scandiavian Safe SP88 med kodlås, prisvärt och du kommer säkert att skaffa fler bössor så köp inte för litet :)

Grattis, ser att du handlade hos WB. Min favoritleverantör av ”kul” saker. Köpte mitt skåp (S1500premium) på esafe. Smidigt med ett 150kg+ skåp som inte måste bultas. https://esafe.se/sortiment/vapenskap/ Har kompletterat med ett par gratisskåp från blocket som är SS3492 klassade. Brukar söka 3492 på blocket och ofta finns det billiga/gratis skåp i lite större modell om man är beredd att bära lite med ett par-tre (fyra) kompisar. Man kan aldrig ha för många skåp.

Hade gärna haft ett dedikerat rum men pga relativ platsbrist och att frugan lagt beslag på den stora garderoben är ett HL6 det jag får plats med. Får komplettera med ett större vid eventuell framtida flytt till.............villa. :bag:
 

JohnDoe

Rolex
Jo det där med olika prioriteringar är ett välkänt fenomen. Men bor du i lägenhet är ett 150kg skåp en klar fördel eftersom du slipper bulta det. S1500 skåpet är obetydligt större än norlyx skåpet. Försök förhandla till dig den där decimetern :)
 

Pope

Cartier
100! 101 har betydligt skönare kolv men som förstabössa duger nog denna.
100 är finfin, var oxå inne på den som första bössa. Blev dock en Mauser M18 som passade mina stora labbar bättre. 14 veckors väntetid på licens i Skåne just nu så jag lär se den i mars-april typ.... Väntar fortfarande på min hagelbrakare sedan september :(......Foccers:mad:
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
100 är finfin, var oxå inne på den som första bössa. Blev dock en Mauser M18 som passade mina stora labbar bättre. 14 veckors väntetid på licens i Skåne just nu så jag lär se den i mars-april typ.... Väntar fortfarande på min hagelbrakare sedan september :(......Foccers:mad:
Walter Borg (butiken) hävdade 10-12 veckor men på polisen.se står det 12-20.... I Sthlm.
 
Topp