• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
La ut en sådan här på lifestyle köp&sälj om någon behöver en bra jacka till ripjakten

2814-349_0.jpg
 

Norrman

Cartier
Hejsan alla glada jägare.
Är nybliven jägare på 24 år och söker numera en plats i jaktlag. Bor i Uppsala så gärna ett lag som har mark inte allt för lång bort.
Har inte jättemycket erfarenhet av jakt men suttit med på en del drevjakter. Jag har ett öppet sinne och sugen på att lära mig nya saker och få mer erfarenhet av jakt.
Är mycket intresserad av skog och mark, kan lägga mycket tid på jakt och även dess kringsysslor.
Till vardags jobbar jag som elektriker, som ledande montör på större entreprenader. Så är van att jobba i lag och att samarbeta.
Mvh Lukas
 

Depp-Erik

Cartier
Funderar på att klicka hem min första jakt-jacka, vad har ni andra för preferenser vad gäller färg? Har googlat lite och det verkar inte finnas något direkt rätt eller fel, så hur tänker ni?
 

JohnDoe

Rolex
Färgen beror ju mest på årstiden men även på vad du ska jaga och hur du ska jaga. Andra saker som är viktiga är ju ”tysthet”, vattentäthet, slitstyrka, praktiska fickor etc. För de flesta vilt så funkar det med orange partier så man slipper bli förväxlad med vilt av ”skjut i busken” gubbar. Jag skulle nog klämma, känna o prova innan jag klickar loss.
 

Andsan

Rolex
Funderar på att klicka hem min första jakt-jacka, vad har ni andra för preferenser vad gäller färg? Har googlat lite och det verkar inte finnas något direkt rätt eller fel, så hur tänker ni?
Vid jakt på skogshöns rekommenderar jag allt utom rött. Vid övrig viltjakt rekommenderar jag inslag av rött.
Vid val av "förstajacka" föreslår jag en billigare, kanske med lite camouflagefärgad tyg, men det funkar bra utan också. Det viktiga är att man sitter still på pass och då fungerar även en snickarbyxor i blått
 

Henryandy

Cartier
Jagar nog mer än de flesta och har slitit ut ett å annat ställ. Färgen är skitsamma bara du e någorlunda kamouflerad vid tex pyrsch.
Köp det som du tycker är bekvämt!

Kvaliten tycker jag Härkila och Swazi har. Resterande tycker jag inte håller måttet.

För att hålla värmen så gäller ordentliga underställ. Första lager merino osv. Värmeväst är skönt. Men nu när de är så jävla kallt och man måste sitta på pass så gör jag det helst i en vakoverall, hatar att frysa.
 

jwh

Omega
Någon som har erfarenhet av mårdfällor (t.ex. belisle)? Kanske även till salu? Även om säsongen snart är slut.
Försöker ge skogsharen vi har på markerna så goda möjligheter till överlevnad som möjligt (fredad sedan många år tillbaka).
Tänkte därför rensa så gott jag kan framöver på predatorer som räv och mård. Vilket förhoppningsvis även kan ge både orre och tjäder lite lugn och ro
 
Senast ändrad:

jwh

Omega
Funderar på att klicka hem min första jakt-jacka, vad har ni andra för preferenser vad gäller färg? Har googlat lite och det verkar inte finnas något direkt rätt eller fel, så hur tänker ni?
Beror lite på vad du tänkt jaga, kommer du sitta på pass? Vandra? Norr/söderut? Personligen använder jag "lager-på-lager" och lägger fokus på funktion, undviker fodrade eller för varma jackor. Att svettas och bli varm på väg ut till pass för att sedan börja frysa är inte kul, men att frysa är oundvikligt på pass höst/vinter. Använd hellre som någon annan sa t.ex. underställ/skjorta/tröja halsduk (och mössa vid hård kyla).
För mig skall jackan vara så allround som möjligt, jag har tre st. En gammal chevalier-jacka jag använt i över 10 år, min fars gamla oljerock till fågeljakt och en skaljacka från Northface vid ripjakt i norr.
 
Senast ändrad:

Depp-Erik

Cartier
Tackar för svaren som kommit här!
Har inte kommit igång så mycket med jagandet, ska iväg på min första jakt snart och då blir det både att sitta på pass och att gå i drev om jag fattade det rätt. I alla fall både stillasittande och röra på sig. Eftersom jag inte riktigt vet hur det kommer se ut i framtiden vill jag ha en ganska mångsidig jacka.
Just nu känner jag att denna är en stark kandidat, mycket eftersom den är förhållandevis billig och jag är osäker. Orange mössa är fixad så jag lär synas för andra.
https://www.engelsons.se/jacka-porjus
2160.jpg
 

JohnDoe

Rolex
Tackar för svaren som kommit här!
Har inte kommit igång så mycket med jagandet, ska iväg på min första jakt snart och då blir det både att sitta på pass och att gå i drev om jag fattade det rätt. I alla fall både stillasittande och röra på sig. Eftersom jag inte riktigt vet hur det kommer se ut i framtiden vill jag ha en ganska mångsidig jacka.
Just nu känner jag att denna är en stark kandidat, mycket eftersom den är förhållandevis billig och jag är osäker. Orange mössa är fixad så jag lär synas för andra.
https://www.engelsons.se/jacka-porjus
2160.jpg
Priset är helt rätt. Funkar säkert utmärkt på pass. Det är väl mest hundförare som sliter riktigt hårt på kläderna. Glöm inte underställ i merinoull.
 

P-A

Sir Spamalot
Tips på smidig rödpunkt som inte kostar flr mycket men ändå funkar på 8x57.

Vilken ljuddämpare bygger mest bakåt?
 
Topp