• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Bestickskorg i stål med pellets värmer bra och skrämmer inte djuren där vi är.
Den var ny för mig, sitter du i koja då?
Jag har inte så ont av kylan, använder inte värmevästar och annat som jag vet att andra gör. Dubbla strumpor av merinoull och underställ under kläderna, sen fixar sovsäcken resten. Men jag är inte heller ute längre en fyra-fem timmar vid hård kyla.

Första skoveln för mig!
5587418C-9933-41A1-BC00-F5C9DCAE94F9.jpeg
8D594455-7B51-42E5-8BB8-784B7461190D.jpeg

Den var ny för mig, sitter du i koja då?
Jag har inte så ont av kylan, använder inte värmevästar och annat som jag vet att andra gör. Dubbla strumpor av merinoull och underställ under kläderna, sen fixar sovsäcken resten. Men jag är inte heller ute längre en fyra-fem timmar vid hård kyla.
Strålningsvärmen är rätt bra så funkar lite överallt utom i torn.

Vortex har lite olika serier precis som alla tillverkare. Har ett viper pst 2, 5-25 till lite tavelskytte. Helt ok på dagtid men inte samma som Zeissen eller Swarowskin. Allt beror på hur du tänker använda siktet. Det är mycket mörker under jaktsäsongen så du behöver bra ljustransmission. Gärna med klar bild i hela siktet.

Tackar för svaren som kommit här!
Har inte kommit igång så mycket med jagandet, ska iväg på min första jakt snart och då blir det både att sitta på pass och att gå i drev om jag fattade det rätt. I alla fall både stillasittande och röra på sig. Eftersom jag inte riktigt vet hur det kommer se ut i framtiden vill jag ha en ganska mångsidig jacka.
Just nu känner jag att denna är en stark kandidat, mycket eftersom den är förhållandevis billig och jag är osäker. Orange mössa är fixad så jag lär synas för andra.
https://www.engelsons.se/jacka-porjus
2160.jpg
Bara för att återkoppla lite om någon skulle läsa i efterhand, jackan funkar bra. Känns inte som superkvalité men den är ju helt klart värt priset, hyffsat snabb leverans också.

Råkade ta bakdelen av ett dov med bilen nyss. Höga snövallar i vägrenen och jävligt halt är ingen vinnande kombination. Ta det lugnt där ute. Både för er egen och för viltets skull.

9978158D-EB7A-4AE2-AB76-1350234EA960.jpeg
E542656F-502A-4B75-9EB1-976CA598CBDD.jpeg

(Polis och eftersöksjägare kontaktade och ska se om det kan spåras. Men det sprang iväg självmant utan uppenbara skador, så förhoppningsvis inga problem)

Efter många veckors väntan så trillade licensen ned i brevlådan. Åkte genast till WB och hämtade min nya Remington 700 SPS i 308W. Jobbigt när det är 20-25 veckor ”turnaround” på att sälja ett järn för att få ett ”hål i garderoben” och sedan vänta in papper på den nya.
2D3931BB-D9D7-44EA-BC2A-EDA25887ACFF.jpeg

Jag sålde faktiskt in mina jaktbössor (inga wow-grejer) till en butik för att slippa krånglet med licensansökningar och sånt. Bekvämt men inte ekonomiskt försvarbart förstås.

Om man vill skriva teoriprov för jägarexamen i innerstan i Stockholm, vad kan ni rekommendera då?
I innerstan är det väl mest hela kurser som går, dvs inte bara teoriprov Jaktskytteklubbarna runt stan har ju kurser men de ju alltid utanför stan. Kanske du kan kolla med Walter Borg som har kurs varje månad om de kan erbjuda plats på sin teoriskrivning.

Tillbaka
Topp