• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Henryandy

Cartier
126C880A-B213-4EDD-94E8-3584D8F527CB.jpeg

Pågående arbete, väntar på att få hem dessa. Återstår en del arbete.
 

jwh

Omega
Nu när hundarna får vila hade varit intressant att veta hur många av er som har egna hundar, ras, och vad ni jagar med dom!

Står själv och väljer mellan tax och drever som ny jaktkamrat framöver. Båda fungerar utmärkt till den mark och vilt jag har tillgång till.
Sambon säger tax (och tyvärr Beagle på senaste tiden), men jag har en liten förkärlek till Drever (och möjligheten att driva hare), vi får se vart det landar!
Annars har vi Engelska settrar (två) till ripjakten, underbart följsamma hundar och den absolut roligaste jaktformen enligt mig.
 

Charles

Omega
2-Faktor
Har en Kleiner Münsterländer som används som stående fågelhund, stötande och som eftersökshund.
Håller med @jwh att jakt över stående fågelhund är den absolut roligaste jaktformen.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Kört med östsibiriska laikor sedan 15-16 år tillbaka. Nuvarande fyllde 9 år nyss.
Har nu en stor ångest till detta då jag jobbar lite mycket och min far börjar är äldre. Så det är kanske inte bästa läget att skaffa en till. Men har väldigt svårt att tänka mig jakt utan egen hund... min far har även han svårt att tänka sig ett liv utan hund. Så vi får se hur det blir framöver.
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
Kört med östsibiriska laikor sedan 15-16 år tillbaka. Nuvarande fyllde 9 år nyss.
Har nu en stor ångest till detta då jag jobbar lite mycket och min far börjar är äldre. Så det är kanske inte bästa läget att skaffa en till. Men har väldigt svårt att tänka mig jakt utan egen hund... min far har även han svårt att tänka sig ett liv utan hund. Så vi får se hur det blir framöver.
Är det rovdjursjakt som gäller? Älg? Gris? Oavsett en trevlig hund och jag håller med dig, jakt (eller liv) utan egen hund känns rätt avlägset.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Är det rovdjursjakt som gäller? Älg? Gris? Oavsett en trevlig hund och jag håller med dig, jakt (eller liv) utan egen hund känns rätt avlägset.
Jagar mestadels älg. Men nöter björn jakt varje säsong. Kört lite gris med men på de markerna jag är på har vi sämre med gris.
 
  • Like
Reactions: jwh

Charles

Omega
2-Faktor
@jwh
Håller med dig helt och hållet,
Var håller du hus på västkusten?
Är själv skåning från början som vart några år i norr och nu bosatt mig i småland.
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
@jwh
Håller med dig helt och hållet,
Var håller du hus på västkusten?
Är själv skåning från början som vart några år i norr och nu bosatt mig i småland.
Hur fungerar det med dina rapphöns, haft några problem att plantera ut? Eller hur ser markerna ut?

Boende i Göteborg och strax norrut (12 mil), in mot landet har jag mina marker, lag och jaktstuga. Sambon är från Jämtland så hon och svärfar stod för introduktionen till ripjakten, och hittills val av hund. Men det är dags för en hund som fungerar på mina marker, settrarna har, om dom har tur, lite orre att skrämma.
Jag har växt upp med drever, tax, korthårig vorsteh, pointer, så har väntat på rätt läge att skaffa en liknande(hård) hund då jag vet att de kräver mycket. Men nu är hus på gång så det ligger rätt i tiden, även med mitt arbete.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Ja det ser ut som du jagar norrut, då slipper ni gris än så länge. Björnjakt hade varit riktigt spännande!
Jag jagar i Dalarna och Södermanland. Så jag har möjlighet till att jaga ganska mycket och få till olika jakter. Jobb och familj har dock gjort det lite svårare att så mycket tid på jakten. Får jobba hårdare och gå i pension fortare ;)
 
  • Like
Reactions: jwh

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Bilder kan säga så mycket!
Här en bild på min far som står och letar läge för att skjuta en älgtjur.
Ja sedan har vi ett resultat av det :)
Man börjar bli sugen på jakt igen... ja då med en bra hund!
F5F1A339-572C-4348-8A36-B07203FD9E9E.jpeg
5066F169-B2E8-427C-B210-D30D6786BEA6.jpeg
 

ikaroess

Cartier
Fan va avis man blir på alla er som är ute och jagar. Har varit en dröm för mig länge att ta jägarexamen men har nog inte mage att passa djuren/stycka dem så där går man nog tyvärr bet :(
 

jwh

Omega
Fan va avis man blir på alla er som är ute och jagar. Har varit en dröm för mig länge att ta jägarexamen men har nog inte mage att passa djuren/stycka dem så där går man nog tyvärr bet :(
Om du har möjlighet att följa med någon bekant ut tycker jag du ska göra det, att passa och stycka är inte så farligt efter första gången. Förhoppningsvis har du en pedagogisk person bredvid dig!
 

ikaroess

Cartier
Om du har möjlighet att följa med någon bekant ut tycker jag du ska göra det, att passa och stycka är inte så farligt efter första gången. Förhoppningsvis har du en pedagogisk person bredvid dig!
Att lära sig själva tekniken ska väl vara genomförbart men frågan är om man kommer komma över "äcklighetsfaktorn" att gräva ut inälvor :D
 
Topp